(SK) NDS má ještě letos vyhlásit tendr na 2. úsek R4 Prešov

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) NDS má ještě letos vyhlásit tendr na 2. úsek R4 Prešov

Příspěvek od Diaľničiar »

Prešovská rýchlostná cesta R4 ide do finále. Minister Doležal má termín na súťaž

Súťaž o finálnu časť prešovského obchvatu je na spadnutie. Vyhlásiť ju chcú ešte tento rok.

Tretie najväčšie mesto Slovenska je akousi križovatkou východu. Doprava sa v Prešove tu zbiera z piatich smerov, a to z Bardejova, zo Svidníka, z Popradu, zo Starej Ľubovne aj z Košíc. Hlavným ťahom krajského mesta tak denne prejde asi 30-tisíc vozidiel. Tento stav má zmeniť obchvat, ktorého dve časti sú už vo výstavbe. Ešte tento rok by však Národná diaľničná spoločnosť mala vyhlásiť súťaž aj na tretí, najdlhší úsek, ktorý obíde mesto na severe a končí pri Kapušanoch. „Kolegovia z diaľničnej spoločnosti kompletizujú podklady. Je možné, že súťaž vyhlásime ešte v novembri,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal. V jeho prípade ide vôbec o prvú súťaž na rýchlocestu, ktorú vyhlasuje od nástupu do funkcie. Skrýva však v sebe riziko – tunel Okruhliak.

Zmena projektu
Odhadované náklady na desaťkilometrový úsek rýchlostnej cesty R4 by sa mali vyšplhať na 263 miliónov eura a zaťažia štátnu pokladňu. Súčasťou stavby bude aj spomínaný 1,8 kilometra dlhý Okruhliak. Práve ten by mohol byť pri súťaži problémovým. Doležal totiž pripustil, že sa stavba bude realizovať takzvaným žltým fidicom, čo zjednodušene znamená, že zhotoviteľ urobí na ňu aj projekty, a teda za stavbu nesie aj vyššiu zodpovednosť. Pôvodné plány počítali s realizáciou cez červený fidic, teda naprojektovať ju mali diaľničiari. Na to, prečo došlo k zmene v plánoch, do uzávierky ministerstvo neodpovedalo.

Podľa analytika inštitútu INEKO Jána Kovalčíka ide o zaujímavý krok, ktorý síce môže proces realizácie skrátiť, vzhľadom na zložitejšiu stavbu s tunelovým riešením však nemusí ísť o najvýhodnejšie riešenie. „Tendenciou diaľničnej spoločnosti pri stavbách, ktorých súčasťou sú tunely, bolo dotiahnuť projektovú prípravu vo vlastnej réžii. Žltý fidic znamená predsa len riziká. Priestor na optimalizáciu riešenia a zníženie nákladov je zjavný tam, kde nie sú geologické riziká,“ povedal Kovalčík s tým, že táto stavba pod túto kategóriu určite nespadá. Okruhliak totiž na rozdiel napríklad od tunela Prešov v juhozápadnej časti obchvatu prechádza náročnejšou geológiou. Takýto postup by v tomto prípade mohol viesť pre spomínané riziká aj k zvýšeniu ceny stavby. Keby k tomu nedošlo už v ponukovej fáze, ceny môžu stúpať aj počas výstavby.

Žltým fidicom sa staval napríklad aj úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý má byť otvorený v decembri. Tam sa dodatočne diaľničiarmi schválilo takmer 90 pokynov na zmeny, čo stavbu predražilo o desiatky miliónov eur. „Takto sa žltý fidic nerieši nikde inde. Tvári sa to, že sa riziká preniesli na zhotoviteľa, ale následne, keď to vyhrali, zrejme tí, ktorí to mali, sa s víťazným konzorciom narába v rukavičkách a cena letí nahor,“ dodal Kovalčík.

Ťažkosti na juhu
Problém má v súčasnosti aj juhozápadný úsek, ktorý je súčasťou tepny D1 a stavia sa od roku 2017. Mal byť síce otvorený už budúci rok, ale nedávno ho napadol Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý tu našiel 12 porušení zákona. Ministerstvo dopravy aktuálne analyzuje tieto zistenia a následne chce urobiť kontrolu obstarávania. „Zistenia úradu uvádzané v protokole nemajú vplyv na priebeh stavby, ktorá pokračuje podľa harmonogramu ani na uhrádzanie predkladaných faktúr,“ uistil hovorca rezortu Ivan Rudolf. Za tento úsek, ako aj iné, hrozia podľa vyjadrení rezortu korekcie vo výške stoviek miliónov eur.

Diaľničiari potvrdili, že na tomto úseku sa aktuálne ukončuje výstavba nosných konštrukcii mostov. Hotové alebo tesne pred ukončením sú zemné práce, značná časť oporných a zárubných múrov, časť prístupových ciest. V samotnom tuneli je ukončená betonáž sekundárneho ostenia, kladenie obrubníkov a štrbinových žľabov. V severnej tunelovej rúre je zabetónovaná vozovka. V južnej tunelovej rúre bude prebiehať betonáž vozovky, ako aj betonáž vozovky na trase diaľnice. Tesne pred kolaudáciou sú prevádzkové budovy strediska správy a údržby diaľnic a budova polície.

https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/22 ... novy-tunel
Zamčeno

Zpět na „2020 Svět“