28. 10. 2020
Aktuálně se realizují projekty za 2,5 miliardy EUR a v období 2021 až 2027 je v plánu investovat dalších 6 miliard EUR.
V Chorvatsku se na plné obrátky pracuje na modernizaci dopravního sektoru, potvrzují z Ministerstva moře, dopravy a infrastruktury. „V dopravním sektoru se aktuálně realizuje řada infrastrukturních projektů za více než 2,5 miliardy EUR. V příštím období se očekává pokračování investičního cyklu a z nového víceletého finančního rámce EU se mají financovat projekty výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v celém Chorvatsku za dalších šest miliard EUR,“ říká mluvčí ministerstva Ivana Škarić.
Modernizace železnice
Potvrzuje, že největší důraz bude kladen na modernizaci železniční infrastruktury, a to na dokončení tzv. Nížinné tratě (větev Koridoru Vb, zahrnující dokončení modernizace úseku Záhřeb – maďarská státní hranice, modernizaci úseku Záhřeb – Karlovac a výstavbu nového úseku vedeného mnoha tunely v úseku Karlovac – Rijeka) a modernizaci celé chorvatské části Koridoru X (trať Záhřeb – Bělehrad).
Do tří let by tak měly být dokončeny tyto konkrétní projekty: modernizace a elektrifikace úseku Zaprešić – Zabok, rekonstrukce stávající a výstavba druhé koleje v úseku Záhřeb – státní hranice s Maďarskem, modernizace a elektrifikace trati Vinkovci – Vukovar, a také rekonstrukce stávající a výstavba druhé koleje v úseku Hrvatski Leskovac (Záhřeb) – Karlovac (celková hodnota uvedených projektů je více než jedna miliarda EUR).
Kromě těchto projektů se současně očekává i brzké podepsání kontraktů a realizace rekonstrukce 65 železničních přejezdů. Zahájení prací proběhne na začátku roku 2021 a plánované prostředky pro tento projekt činí více než 20 milionů EUR.
Také se plánuje i realizace projektů na Koridoru X, a to rekonstrukce železničního úseku Dugo Selo (Záhřeb) – Novska za 500 mil. EUR, zahrnující obnovu 72 km trati a čtyř nádraží, a rekonstrukce úseku Okučani – Vinkovci za obdobnou částku 500 mil. EUR, zahrnující obnovu 131 km trati a 12 nádraží a 13 zastávek.
Nížinná trať
Navíc se v novém programovém období plánuje i dokončení Nížinné trati: výstavba druhé koleje a modernizace úseku
Škrljevo – Rijeka – Jurdani. Cena projektu modernizace 30 km tratě byla odhadnuta na 270 mil. EUR. Nejnáročnějším projektem bude jistě modernizace úseku Oštarije – Škrljevo v délce 114 km za 1 miliardu EUR.
V rámci projektu Nížinné trati se plánuje i modernizace trati M202 Záhřeb – Rijeka, úseku Karlovac – Oštarije. Výše projektu se odhaduje na 400 mil. EUR.
Současně bude probíhat i projektová příprava pro modernizaci tzv. Lické trati, která vede do Splitu.
Most na poloostrov Pelješac
Během mandátu této vlády se očekává dokončení největšího a nejvýznamnějšího projektu v Chorvatsku – mostu na poloostrov Pelješac, který má propojit chorvatskou exklávu Dubrovník se zbytkem země. – Termín pro dokončení mostu je začátek roku 2022 a dokončení celého projektu včetně přístupových komunikací podle harmonogramu nastane v roce 2023 – oznamují z ministerstva.
Na silniční infrastrukturu dvě miliardy EUR
Investice do silniční infrastruktury budou pokračovat i v příštím období a chystají se projekty za 2 miliardy EUR. Vztahuje se to na dokončení chorvatské části Koridoru Vc, který v plné délce 702 km vede z Budapešti až do přístavu Ploče. Výstavba poslední chorvatské části v úseku Beli Manastir – st. hranice s Maďarskem bude dokončena do konce roku 2023.
V přísštím období se dále investice zaměří na řadu projektů v oblasti Splitu, jako je obchvaty Splitu a Omiše za 270 mil. EUR a tunel Kozjak za 135 mil. EUR.
Druhý tubus tunelu Učka
Pokračují i investice do dálniční sítě na Istrijském poloostrově (Istrijský ypsilon), konkrétně do výstavy druhého tubusu Tunelu Učka (5000 m) a v ministerstvu říkají, že jde o investici ve výši 200 mil. EUR, která by měla stačit nejen na druhou tunelovou rouru, ale i na další přilehlé objekty.
– Kromě již uvedeného, v budoucím programovém období budou realizovány i další silniční stavby v Rijece, Slavonii, pokračování Istrijského ypsilonu, Drávského ypsilonu, v oblasti Dubrovníku a také bude dokončen obchvat města Novi Vinodolski, jako úsek budoucí dálnice Križišće – Žuta Lokva – konstatuje mluvčí Ivana Škarić.
Další oblasti, do kterých se bude investovat jsou námořní přístavy a říční přístav Osijek (400 mil. EUR), letištní infrastruktura v Zadaru, Osijeku a Krku (120 mil. EUR). Budou se nakupovat autobusy a tramvaje pro městkou hromadnou dopravu a v Záhřebu i stavět nová tramvajová trať. Počítá se se i s investicemi do automatického řízení dopravy.
Do začátku letní sezóny 2022 bude zprovozněn nový, bezkontaktní systém pro vybírání dálničního mýta, který pokryje všechny dálniční tahy v Chorvatsku, včetně těch, které jsou v koncesi.
Největší část těchto projektů bude spolufinancována z fondů EU, konkrétně z nového Operačního programu pro období 2021-2027, CEF Nástroje pro propojení Evropy a Mechanizmu obnovy a odolnosti.
Připravil kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Chorvatsko.
Zdroj: Poslovni dnevnik
https://www.businessinfo.cz/clanky/chor ... aprojekty/
Chorvatské dopravní megaprojekty
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion