(T) Nový most se nepovedl. Kraj žádá firmu, ať ho postaví zn

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
Jirka L
Moderátor
Příspěvky: 2061
Registrován: 12.5.2014 9:53:51

(T) Nový most se nepovedl. Kraj žádá firmu, ať ho postaví zn

Příspěvek od Jirka L »

https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/mor ... EDC4966327

Nový most se nepovedl. Kraj žádá firmu, ať ho postaví znovu. Ta odmítá

S takovou situací se Moravskoslezský kraj jako investor ještě nesetkal. Odmítá převzít most přes železnici ve Frýdlantu nad Ostravicí na Frýdecko-Místecku. Žádá, ať ho firma postaví znovu. Ta nesouhlasí.
Obyvatelé podhorského města i lidé, kteří tudy častěji projíždějí, se těšili, že v prosinci skončí po téměř roce dopravní trable spojené s výstavbou dvou nových mostů - nad čtyřproudou silnicí a železnicí. Mosty na sebe navazují, jenže ten nad železnicí, který vede do města, se nepovedl a jeho výstavba se tak zřejmě protáhne nejméně o šest měsíců až rok.

„Železniční most za 32,4 milionu korun je zhruba o devět centimetrů nižší, než by měl být podle projektu. Poklesl po silné průtrži mračen, kdy firma betonovala. Konstrukce se tak nepotkává se silničním mostem, na který navazuje,“ popsal mimořádnou situaci náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka.

Na problém upozornil kraj jeho stavební dozor, který nedoporučil převzetí stavby. „Zhotoviteli, společnosti OHL ŽS, už jsme sdělili, že kvůli této vadě odmítáme mostní konstrukci převzít. Do pátku čekáme na její stanovisko. Osobně bych si přál, aby firma závadný most zbourala a postavila nový. Rozhodovat o tom ale bude vedení Správy silnic Moravskoslezského kraje (SS MSK),“ dodal Jakub Unucka.

Obchodně-investiční náměstek SS MSK Jan Lukšo potvrdil, že čas do pátku si vyžádal zhotovitel, konkrétně vedení Divize R, která je za stavbu odpovědná.

Její šéf Petr Zbraněk řekl MF DNES, že za firmu je oprávněná komunikovat pouze mluvčí, ale naznačil, že by dali přednost jiné dohodě s krajem, než je demolice téměř dokončené stavby.

Firma: Vada nemá vliv na statiku ani na bezpečnost
Mluvčí stavební společnosti Jana Matulajová vadu nosné konstrukce přiznává s tím, že vznikla malým poklesem mostní skruže při betonáži mostovky vlivem nepříznivých klimatických podmínek. Ale tvrdí, že nemá vliv na statiku mostu ani na bezpečnost provozu na mostě. A nemyslí si, že za ni může firma.

„Následkem silných dešťů těsně před betonáží došlo k podmáčení podloží skruže. Vznik vady nelze přičítat nám, neboť se na ní podílely podstatnou měrou vnější podmínky,“ řekla Matulajová. A dodala, že o způsobu opravy vady jednají s krajskou správou silnic.

Schéma mostní estakády ve Frýdlantu nad Ostravicí před zahájením její...
Schéma mostní estakády ve Frýdlantu nad Ostravicí před zahájením její rekonstrukce. Problém zůstává s přemostěním železniční trati, kde se od prosince jezdit nejspíše nebude.

Jan Lukšo upřesnil, že stanovisko sdělili firmě dopisem už 18. srpna. „Uvedli jsme, že nosná konstrukce neodpovídá zadávací a realizační projektové dokumentaci a kvalitě sjednané ve smlouvě o dílo. V pátek budeme vědět, s jakou odpovědí firma přijde. Takovou situaci jsme ale ještě nezažili,“ dodal.

Oprava je téměř nemožná, míní náměstek hejtmana
Podle náměstka hejtmana je za daných okolností oprava téměř nemožná. „Vycházím z vyjádření odborníka, který zajišťuje stavební dozor, že tato stavba nikdy nebude bez vad. My ale chceme za nemalé veřejné peníze převzít bezvadnou stavbu, která vydrží alespoň 80 až 100 let. Toho podle mě docílit nelze. Proto bych upřednostnil demolici a novou stavbu,“ uvedl Unucka.

V kraji je 1 137 mostů. Jejich technický stav se hodnotí sedmibodovou stupnicí, přičemž sedmička značí havarijní stav. „My chceme od dodavatele nový most s hodnocením 1, což znamená bezvadný stav, ale v současné situaci by získal stupeň 3 až 4. To nepřipustíme ani za cenu případné slevy či delší záruky,“ prohlásil Unucka.

Ať už se firma a kraj dohodnou na opravě či demolici, problém s mostní konstrukcí v každém případě stavbu o dost prodlouží i prodraží.

V listopadu skončí výluka na železnici
„Novou stavbu by sice měla uhradit firma, ale i kraji narostou škody. Dál totiž budeme muset z krajského rozpočtu doplácet provozovatelům autobusové dopravy za kilometry navíc najeté po objízdných trasách a v zimě budeme muset udržovat i vedlejší silnice, se kterými už jsme nepočítali. Stavba obou mostů začala v březnu a měla skončit v listopadu. Už teď má ale firma skluz,“ nastínil náměstek hejtmana.

A problémů kolem stavby mostu bude podle něj ještě mnohem víc. V polovině listopadu totiž skončí všechny lhůty, které se týkají značení a výluk na železnici.

„Pokud chce firma pokračovat ve stavbě mostu i po tomto termínu, musí znovu požádat o povolení výluky. Získat ho ale trvá dva měsíce. Bez něj musí firma veškeré práce zastavit. I na to jsme ji v dopise upozornili a teď čekáme na reakci,“ dodal Unucka.

Zdroj: https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/mor ... zpravy_jog
Zamčeno

Zpět na „2020 Česko“