(SK) Soutěž na 12 km tunel Karpaty na D4 se posune

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Soutěž na 12 km tunel Karpaty na D4 se posune

Příspěvek od Diaľničiar »

Doležal je pesimista. Súťaž na tunel Karpaty už nespustí

Stavba, ktorá spojí dve diaľničné tepny hlavného mesta, sa už viac ako desaťročie nevie dostať cez posúdenie vplyvov na životné prostredie.

Ešte pred rokom v marci boli údaje diaľničiarov optimistické. S obstarávaním pokračovania nultého obchvatu hlavného mesta cez masív Malých Karpát vrátane 12-kilometrového megatunela počítali najskôr v máji 2023 a so samotnou výstavbou v roku 2024. Všetko to malo závisieť od toho, či sa dielo v prípravných fázach nezasekne na námietkach a či bude mať zabezpečené finančné krytie. Podľa odborníkov však boli tieto termíny už vtedy nereálne, lebo projekt stále čaká na schválenie na ministerstve životného prostredia. To, že je tento kalendár nereálny, potvrdil už aj rezort dopravy. „Vzhľadom na stav prípravy a neukončený proces EIA, teda posudzovanie vplyvov na životné prostredie, nie je možné očakávať obstarávanie zhotoviteľa v najbližších troch rokoch,“ povedal hovorca rezortu Ivan Rudolf. Súčasná vláda teda súťaž na tunel Karpaty nespustí.

​Pripomienky ľudí

To, s čím sa musí štát okrem iného vyrovnať, je nespokojnosť ľudí. V minulosti sa totiž ako možná alternatíva 12-kilometrového tunela za vyše miliardy eur skloňoval vnútorný mestský okruh, ktorý by sa napájal na D1 pri Galvaniho ulici a po siedmich kilometroch by vyústil v Lamači. Práve tohto variantu sa stále dožadujú obyvatelia Marianky, kde má tunel vyústiť podľa aktuálneho projektu. Keďže obec tunel u seba nechce, žiada dopracovanie ďalších prieskumov. Tie musí envirorezort zapracovať pri vydaní rozhodnutia. Ministerstvo životného prostredia preto ešte koncom minulého roka určilo odborne spôsobilú osobu, ktorá vypracuje odborný posudok do 60 dní, pričom lehota začala plynúť 30. novembra. Predpoklad bol, že by proces EIA mohol byť ukončený už v prvom štvrťroku vydaním záverečného stanoviska.

Ministerstvo životného prostredia sa bráni, že posudzovanie projektu neviazne jeho vinou. „Proces EIA pokračuje a rezort postupuje v zmysle zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a správneho poriadku. V procese musia zohľadniť všetky doručené stanoviská a zároveň dodržať zákonom stanovené lehoty,“ deklaroval odbor komunikácie s tým, že vydanie záverečného stanoviska možno očakávať v druhom štvrťroku 2021.

Nie sme však jediní, s podobným problémom ako my sa boria aj Rakúšania. Tí by na našu D4 potiahnutú až k ich hraniciam mali nadviazať rýchlostnou cestou S8. Tá by zabezpečila ďalšie, severné prepojenie s Viedňou. Na 14-kilometrový chýbajúci úsek majú síce platnú EIA už od roku 2019, výsledok však napadli aktivisti, a to pre chránené vtáčie územie. V súčasnosti čaká tamojšia diaľničná spoločnosť Asfinag na rozhodnutie správneho súdu.

Chyba už na začiatku

Jednoduché to nie je ani s cenou. Podľa dopravného analytika Rastislava Cenkého mohla diaľnica okolo Bratislavy vyjsť lacnejšie, ak by bola pri výstavbe zvolená pôvodne zamýšľaná opačná postupnosť. Teda tunel Karpaty by sa robil ako prvá časť celého obchvatu. A vyťažená zemina by sa následne použila na násypy ďalších úsekov obchvatu Bratislavy a súvisiacu infraštruktúru. „Mal to byť aj jeden z významných ekonomických benefitov, že by sa zemina použila hneď v tej lokalite na násypy. Dnes sa, bohužiaľ, už takto dopredu neuvažuje a značne nám to predražuje výstavbu,“ povedal Cenký.

Aj keď nie je ešte nič hotové, platí, že tento úsek diaľnice z Rače do Záhorskej Bystrice je kandidátom na realizáciu formou PPP. V súčasnosti ešte rezort zbiera potrebné dáta. „Problémom však je, že sa tento úsek nachádza vo fáze posúdenia EIA, čo je ešte veľmi rané štádium a bude ho potrebné dopracovať do ďalších fáz projektovej prípravy, kým bude možné rozhodnúť o spôsobe financovania,“ povedal Rudolf.

https://slovensko.hnonline.sk/2304413-d ... z-nespusti
Zamčeno

Zpět na „2021 Svět“