Diaľničiarov dobieha minulosť. Za chyby doplatia 165 miliónov
Národná diaľničná spoločnosť musí doplatiť za hotové cesty. Kvôli porušeniu pravidiel verejného obstarávania.
Na 11-kilometrovom diaľničnom úseku pri Žiline môžu autá jazdiť od januára tohto roka. Podľa odborníkov však bolo dielo po stavebnej stránke hotové už dlhšie a slávnostnému otvoreniu stál v ceste len fakt, že ho diaľničiari nemali kam napojiť. To sa vyriešilo až dostavbou privádzača k južnej časti krajského mesta. Za roky stagnácie sa k pôvodne vysúťaženým stavebným prácam prilepilo niekoľko dodatkov vo výške desiatok miliónov eur.
Nateraz diaľničiari môžu pocítiť trpké ovocie minulých rozhodnutí. Na základe pochybení voči európskym nariadeniam totiž musia vrátiť prostriedky z nenávratných príspevkov aj pre túto stavbu. A nielen za ňu. Podľa zverejnených dokumentov vo vestníkoch je zatiaľ výška celkových prostriedkov, ktoré musia zaplatiť, 165 miliónov eur.
Dlhšie lehoty
Dokopy ide o štyri úseky, ktoré sme platili prevažne zo súčasného balíka eurofondov. Najviac sa má vrátiť za spomínaný úsek D1 z Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku, a to viac než 80 miliónov. Vyrovnať sa však majú dlhy aj za úsek pri Košiciach Budimír – Bidovce, ako aj pri dvoch častiach kysuckej D3 Svrčinovec – Skalité a obchvat Čadce, ktorý sa sprejazdnil len nedávno.
Diaľničná spoločnosť požiadala o splátkový kalendár, podľa ktorého bude štátu peniaze posielať v niekoľkých splátkach. Prvé majú odísť ešte do konca apríla a posledné v roku 2025. Hovorca rezortu Ivan Rudolf vysvetľuje, že dohody medzi ministerstvom a Národnou diaľničnou spoločnosťou sú dôsledkom udelených korekcií. Spresnil tiež, že pri kysuckej a žilinskej diaľnici išlo o finančné opravy vo výške 25 percent za nedodržanie lehoty výstavby stanovenej počas súťaže.
Podľa dopravného analytika z inštitútu INEKO Jána Kovalčíka to však nie je tak, že každé predĺženie lehoty výstavby znamená automaticky korekcie. Ak sa zvýšenie lehoty vysvetlí a vysvitne, že mu predchádzali objektívne dôvody, malo by to byť v poriadku. Problémom pri konkrétnom prípade žilinskej diaľnice však mohlo byť to, že za naťahovaním času nebol zhotoviteľ, ale objednávateľ, teda diaľničná spoločnosť.
„Zhotoviteľovi tak dali väčší priestor než bolo predmetom súťaže a s tým sa ostatní uchádzači znevýhodnili. Dodatočne mu to zmäkčilo podmienky čo je dôvodom na korekcie,“ povedal Kovalčík.
Nevedia, odkiaľ na to zoberú
Tržby Národnej diaľničnej spoločnosti boli pritom vlani slabšie ako po minulé roky, čo zapríčinila najmä koronakríza a s ňou spojené nižšie platby za využívanie autostrád. Paradoxne sa však zisk spoločnosti oproti roku predtým zdvojnásobil a vykázala tak najpozitívnejší účtovný výsledok od roku 2013. Ako je to možné?
Národná diaľničná to vysvetľuje nižšími nákladmi na opravu a údržbu diaľnic a rýchlostných ciest, a to „z dôvodu úspory nákladov na spotrebu materiálu vzhľadom na lepšie poveternostné podmienky a presun niektorých prác do roku 2021 z dôvodu neukončenej kontraktácie“. Vysvetlila hovorkyňa spoločnosti Eva Žgravčáková, prečo bol štátny podnik vlani v 34-miliónovom pluse. Ani takýto finančný vankúš však nepokryje poplatky, ktoré budú musieť v najbližších rokoch splatiť štátu. Výdavky navyše predstavujú zatiaľ tento rok asi 50 miliónov eur. Vyvstáva tu teda otázka, z akých zdrojov budú môcť pokryť náklady navyše.
Podľa Kovalčíka firma nemá dostatočné zdroje a myslí si, že sa bude situácia riešiť zo štátnej kasy. „Konzekvencie pochybení prichádzajú väčšinou s takým oneskorením, že je tam už väčšinou iné vedenie, iný minister a povie sa, že sú to pochybenia predošlého vedenia. Výsledkom môže byť, že na to vyčlenila peniaze zo štátneho rozpočtu. Predpokladám, že toto môže byť najpravdepodobnejší scenár,“ povedal Kovalčík.
Dodal, že by bolo veľmi nešťastné, keby si na napríklad na tento účel zobrali diaľničiari úver, ako to bolo v prípade Železníc Slovenskej republiky a modernizácie trate pri Zlatovciach. Tam dostali železničiari dodatočne preplatiť takmer celý eurofondový megaprojekt projekt kvôli vylúčeniu uchádzača s najnižšou cenou.
Na čo pôjde? Nevieme
A dosahy toho pociťujú dodnes, čo sa ukázalo medzi inými aj na chátraní železničnej infraštruktúry a odložením potrebných opráv. Problém financovania dlhu zo strany diaľničnej spoločnosti zatiaľ nie je uzavretý. Na otázku, či má byť riešením úver alebo iný zdroj, odpovedala hovorkyňa Eva Žgravčáková s tým, že financovanie splátok v zmysle uvedených uzatvorených dohôd je aktuálne v štádiu riešenia.
Na otázku, aký bude ďalší osud peňazí, ktoré diaľničná spoločnosť pošle, ministerstvo do uzávierky HN neodpovedalo. Bežne by sa korekcie mali skončiť v iných projektoch podobného zamerania. V tomto prípade však uvoľnené zdroje podľa Rudolfa nie je potrebné vyčleniť na ďalšie projekty.
Vysvetľuje to tým, že v balíku diaľnic, kam stavby patria, sa nám darí eurofondy čerpať dobre a momentálne je zazmluvnených až 113 percent prostriedkov. Rudolf tiež naznačil, že suma ešte nemusí byť konečná. „O ďalších možných finančných opravách je predčasné hovoriť,“ povedal hovorca. V minulosti sa ako možný kandidát na korekcie spomínal aj obchvat Prešova, ktorý má byť dokončený v tomto roku.
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... 5-milionov
(SK) NDS má vrátit více peněz. Ze svojeho zaplatí 165 mil. €
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion