Diaľnica pri Detve mala byť už v lete. Začína byť jasné, že termín sa posunie
Úsek R2 z Podpoľania má byť podľa zmluvy hotový v auguste tohto roka. Súčasný stav výstavby však naznačuje opak.
Podpoľanie malo dostať v tomto roku časť diaľnice. Konkrétne rýchlostnej cesty R2 medzi Detvou a Lučencom.
Už v auguste sa podľa zmluvného termínu mala na tomto 13-kilometrovom úseku, ktorý dal stavať ešte Árpád Érsek, strihať páska.
Všetko však nasvedčuje tomu, že tento akt sa odkladá na budúci rok.
Na stavbe zatiaľ pár mesiacov pred jej zmluvným dokončením nie je sfinalizovaná ani polovica mostných objektov. To, že úsek tento rok nebude hotový, potvrdil pre HN zdroj z ministerstva dopravy.
Z 11 mostov päť
Diaľničiari referujú, že aktuálne sa na diaľnici robia práce na cestnom telese, teda násypy, odkopy zeminy v zárezoch, oporné múry, priepusty a uličné vpusty. Stavia sa iba na ceste, ktorá pôjde po zemi.
„Z 11 mostných objektov je zrealizovaný päť, na ďalších postupne budujeme podperné a nosné konštrukcie mostov. Pracuje sa aj na cestnej kanalizácii a odlučovačoch ropných látok,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Tá na otázku, či sa dielo odovzdá v pôvodom dátume, len potvrdila, že aktuálne platný zmluvný termín je naďalej koniec augusta 2021.
Na základe opisu súčasného stavu to však nevidí ružovo bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák. „Nemajú to šancu postaviť. Je tu veľmi veľa roboty a august máte už o chvíľu,“ hovorí odborník.
Starosta obce Lovinobaňa Marián Lenhard potvrdil, že so zhotoviteľom, ktorý na stavenisku pôsobí, musel predĺžiť zmluvu o odvoze stavebného odpadu. Tá platila pôvodne do konca tohto roka. Práce na úseku realizuje združenie Metrans a Hochtief.
Prekvapili náboje aj stromy
Dôvody, prečo by cesta, ktorá vedie prevažne po rovine, mohla meškať aj niekoľko mesiacov, diaľničiari neuviedli.
Vo vestníku na stránke Úradu pre verejné obstarávanie sú pri rýchlostnej ceste uvedené dve položky, ktoré k vysúťaženej cene 128 miliónov eur pridávajú v súčte ďalší približne milión. Ide o pyrotechnický prieskum za 600-tisíc. V pôvodnom projekte sa s ním nepočítalo a medzičasom sa tu mala nájsť nevybuchnutá munícia.
Ďalšou položkou v hodnote pol milióna eur je rovnako nepredpokladaný výrub lesa. „Počas realizácie prác došlo k zisteniu nesúladu plôch určenej na výrub lesa na stavbe,“ píše úradný dokument.
Vyše 13-kilometrový úsek sa totiž pôvodne mal stavať spolu s nadväzujúcou deväťkilometrovou diaľnicou pri Kriváni.
Rozhodnutie okresného úradu z roku 2017 malo teda podľa dokumentu zahŕňať kompletný úsek stavby, a nielen súčasný Mýtna – Tomášovce, píše sa v dokumente.
Érsekov ťah
Práve takýto typ prác sa aktuálne podľa Národnej diaľničnej spoločnosti realizuje na spomínanej nadväzujúcej časti Kriváň – Mýtna, ktorú dostalo vlani na starosť združenie Doprastav, Strabag a Eurovia za 232 miliónov eur.
„Pokračujú práce na pyrotechnickom a archeologickom prieskume, realizuje sa geotechnický monitoring. Prebieha výrub lesných a mimolesných porastov, v celom úseku stavby v jednotlivých lokalitách,“ povedala hovorkyňa Eva Žgravčáková s tým, že zhotoviteľ podal začiatkom marca žiadosť na stavebné povolenie a výstavba sa môže začať až po nadobudnutí jeho právoplatnosti. Hotová tu ešte nie je ani dokumentácia na realizáciu stavby. Táto časť R2 bola posledným ťahom vlani dosluhujúceho ministra dopravy Árpáda Érseka.
Zmluvu na štvorprúdovku podpísalo predošlé vedenie diaľničiarov dva týždne pred voľbami za cenu 232 miliónov eur. Analytici z ministerstva financií túto cenu skritizovali s tým, že projekt nepatrí medzi návratné. Koncom minulého roka sa začalo špekulovať aj o možnom zastavení už podpísaného diela práve pre pochybnosti rezortu financií. Nakoniec to však vyvrátil samotný minister dopravy Andrej Doležal. Obidva úseky sa stavajú za štátne peniaze. Kriváň – Mýtna má stáť podľa zmluvy v roku 2024.
Tender na zhotoviteľa bol veľkolepo vyhlásený aj za účasti šéfa Mosta Bélu Bugára rok a pol pred podpísaním zmluvy. Bolo to v turbulentnom období po vražde novinára Jána Kuciaka, keď preferencie koaličného Mosta prudko klesali.
Síce boli v tom čase na stole aj plány na optimalizáciu úseku, a teda skracovanie navrhovaných estakád, ktoré tvoria takmer tretinu cesty, Érsek sa však rozhodol, že zrecykluje staré projekty. Tým síce výrazne skrátil trvanie realizácie projektu, ale cena zostala neprimeraná.
Jeden kilometer vychádza na 26 miliónov eur. Na porovnanie, jeden kilometer R2 pri Rožňave s tunelom Soroška, ktorej súťaž Doležal zrušil v lete, mal stáť 17 miliónov. Pri obchvate Bratislavy vychádza kilometer na 14 miliónov eur.
https://finweb.hnonline.sk/ekonomika/23 ... sa-posunie
(SK) R2 u Detvy měla být již v létě. Ale nebude.
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion