(SK) Obchvat Krupiny v rámci R3 má územní rozhodnutí

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22544
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Obchvat Krupiny v rámci R3 má územní rozhodnutí

Příspěvek od Diaľničiar »

Hovoria o prvom víťazstve, obchvat Krupiny má územné rozhodnutie

KRUPINA. „Je to veľmi dôležitý moment pre naše mesto. Celé roky sme sa o to snažili, aby sme sa do tohto štádia dostali, takže ja to vítam,“ reagoval primátor Krupiny Radoslav Vazan na vydanie územného rozhodnutia na obchvat mesta.

Obyvatelia Krupiny bojovali za výstavbu obchvatu petíciou aj protestnými akciami na priechodoch pre chodcov. V snahe dostať z mesta tranzitnú dopravu na spojnici medzi Poľskom a Maďarskom.

Cestu lemujú rodinné domy v bezprostrednej blízkosti, historickým jadrom vedie navyše v zúženom profile. Denne po nej prejdú stovky kamiónov.

Ľudia tam hovoria o neúnosnom hluku, prachu aj otrasoch. „Mne raz auto narazilo do domu, doslova zaparkovalo v obývačke,“ povedala predsedníčka petičného výboru

Jej dom delí od cesty 80 centimetrov. Pripomenula aj časté dopravné nehody a viaceré smrteľné zrážky chodcov.

Prioritne cestné obchvaty

Národná diaľničná spoločnosť hovorí, že získanie územného rozhodnutia je pre nich ako investora, ale aj pre obyvateľov mesta dôležitý doklad, ktorý hovorí o zastabilizovaní stavby v konkrétnom území.

„Určí ochranu územia a usmernenia pre ďalší územný rozvoj v okolí stavby. Územné rozhodnutie je zároveň nevyhnutným podkladom pre získanie stavebného povolenia a následnú realizáciu stavby,“ povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Krupinčania označujú územné rozhodnutie na sociálnych sieťach za prvé víťazstvo. „Už len spoločne dúfajme, že to bude realita a život v okolí hlavnej cesty bude o niečo pokojnejší,“ vyjadril sa Ján.
Obchvat Krupiny pôjde v koridore budúcej rýchlostnej cesty R3 Zvolen – Šahy v polovičnom profile. Samotná R3 nie je zatiaľ podľa Vazana „na programe dňa“.

„Prioritne sa riešia na tejto trase obchvaty sídiel, čiže miest Krupina a Šahy a neskôr obce Dobrá Niva. Mňa však teší, že Krupina sa pohla výrazným spôsobom dopredu. Je to výborná správa pre obyvateľov mesta. Posúvame sa krokmi k cieľu,“ dodal Vazan.

„Dopravoprojekt už pracuje na poslednej projektovej dokumentácii, a to pre realizáciu stavby,“ doplnil. Po získaní stavebného povolenia môže začať diaľničná s výkupom pozemkov.

Zdĺhavý prípravný proces

Keď diaľničná spoločnosť začiatkom minulého roka žiadala na obchvat EIA, teda posúdenie vplyvov na životné prostredie, hovorila o začatí výstavby v januári 2023. Vazan si myslí, že termín je reálny. „Ak sa nič mimoriadne nestane a pôjde to podľa plánu diaľničnej spoločnosti, môže to byť začiatok výstavby. Prípadne rok 2024,“ povedal.
NDS sa dnes k termínu vyjadruje opatrnejšie. „V tomto momente by bolo z našej strany nekorektné uvádzať termíny začiatku výstavby z dôvodu, že najskôr je potrebné zabezpečiť finančné krytie projektu,“ podotkla Žgravčáková.
Primátor Krupiny hovorí, že nebyť neprajníkov a vypočítavcov v pripomienkovom konaní, územné rozhodnutie mohli mať skôr. „Rok a pol nás zdržali,“ povedal.
„Bolo to cielené. Okrem medializovanej persóny, ktorá blokuje prípravný proces všetkým samosprávam, komplikoval rozhodnutie aj tunajší majiteľ pozemkov. Povyše budúcej cesty má pozemok a chcel, aby štát vykúpil aj ten jeho,“ objasnil Vazan.

„Žiaľ, osobné záujmy prerástli nad záujmy obyvateľov celého mesta a regiónu,“ poznamenal.

Viac ako šesť kilometrov

Dĺžka navrhovaného obchvatu je 6,53 kilometra, výstavba je predbežne plánovaná na 24 mesiacov. Jeho súčasťou budú dve križovatky a 11 mostov, dohromady budú dlhé 650 metrov. V blízkosti obytných zón vybudujú protihlukové steny.
Mesto bude obchádzať zo západnej strany. Tesne nad intravilánom mesta hneď v začiatku v smere od Zvolena projekt obchvatu mimoúrovňovo križuje cestu do miestnej časti Nová Hora. Neskôr podcestím križuje miestnu komunikáciu smer Dráhy a stúpa do oblasti Vajsov. Odtiaľ prechádza na 600 metrov dlhom mostnom objekte cez údolie Vajsova, kde prekračuje aj cestu tretej triedy.
V mieste tohto mosta trasa vychádza z okrajovej časti CHKO Štiavnické vrchy a ďalej pokračuje mimo nej. Následne prekonáva tok Kltipoch presypaným mostným objektom, umožňujúcim prechod aj poľnohospodárskym strojom na pozemky rozdelené stavbou.
V ďalších úsekoch prekonáva podcestím miestnu komunikáciu smerujúcu do miestnej časti Líška, obchádza z juhozápadnej strany poľnohospodárske družstvo v miestnej časti Bebrava. Tromi presypanými mostnými objektmi prekonáva miestnu komunikáciu, poľnú cestu aj prekládku toku Bebrava. V závere sa napojí na existujúcu cestu I/66.
Plánované mosty

Most na R3 (I/66) v km 0,430 nad cestou smer Nová Hora
Most na ceste smer Dráhy nad R3 (I/66) v km 0,847
Most na R3 (I/66) v km 1,430 nad potokom Vajsov a cestou III/2562
Most na R3 (I/66) v km 2,274 nad potokom Kltipoch
Most na ceste smer Stará Hora nad R3 (I/66) v km 2,857
Most na ceste smer Líška nad R3 (I/66) v km 3,927
Most na R3 (I/66) v km 4,526 nad poľnou cestou
Most na R3 (I/66) v km 5,173 nad cestou smer Pijavice
Most na R3 (I/66) v km 5,253 nad potokom Bebrava
 Most na ceste I/66 v križovatke Krupina sever nad R3 – výhľad
Most na ceste I/66 v križovatke Krupina juh nad R3 (I/66) – výhľad

Zdroj: NDS

https://myzvolen.sme.sk/c/22787714/hovo ... nutie.html
Zamčeno

Zpět na „2021 Svět“