NDS: Termín dokončenia tunelu Višňové sa posunie o mesiace, nie o týždne
Aktuálne nie je možné odhadnúť termín dokončenia tunela, ani navýšenie nákladov, ktoré si to bude vyžadovať. Otázne je aj to, čo sa stane s eurofondmi, ktorých vyplatenie bolo viazané na pôvodný termín jeho dokončenia.
Tunel Višňové je momentálne strategickou a najdôležitejšou stavbou, spojenou s dokončením diaľnice D1. Bez neho sa motoristi nevyhnú Strečnu a Žilina sa nedočká efektívneho a fungujúceho obchvatu mesta.
Ohrozený termín, ohrozené eurofondy
V prípade tejto stavby je lehota sprejazdniť úsek a vyfakturovať stavbu do konca roka 2023 pre to, aby boli v plnom rozsahu využité dostupné eurofondy. K tomu ale zrejme nedôjde. Už teraz projekt fázujú medzi dvoma operačnými programami (OP), a to OP Doprava a OP Slovensko.
Ak by sa stalo niečo nepredvídateľné a z rôznych dôvodov by sa mala predĺžiť lehota výstavby, čo teraz vyzerá ako ten najpravdepodobnejší scenár, tak sa bude tento projekt fázovať medzi OP Integrovaná infraštruktúra a OP Slovensko. To by malo umožniť pokračovať v stavbe aj s prispením európskych peňazí.
Po detailnejšom preskúmaní stavby sa totiž už teraz, sedem mesiacov po opätovnom zahájení prác ukazuje, že beztak šibeničný termín dokončenia stavby do konca roku 2023 sa s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou nestihne a aby bolo možné na dokončenie problematického diaľničného úseku efektívne využiť európske peniaze, budú nutné zmeny.
Podrobná diagnostika stavby diaľničného tunela Višňové pri Žiline preukázala, že je nutné urobiť opravné práce v podstatne väčšom rozsahu, než sa pôvodne odhadovalo. Týka sa to primárneho a sekundárneho ostenia tunela a drenážneho potrubia na odvod horninovej vody. Problémy sú natoľko vážne, že ich sanácia si vyžiada oveľa dlhší čas, než sa predpokladalo aj v pesimistických scenároch.
Podľa predsedu predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraja Tlapu sa tunel Višňové pri Žiline v pôvodne avizovanom termíne, teda do konca roka 2023, nepodarí sprejazdniť. Tlapa zdôraznil, že defekty im zhotoviteľ stavby v definitívnej podobe predostrel len pred niekoľkými dňami.
Čakanie na verdikt
„Ani my, ani zhotoviteľ momentálne ešte nepoznáme riešenie, ako by sme problémy odstránili. Je viacero možností pri ostení aj drenážach, takže momentálne sa zaviazať v nejaký pevný termín je absolútne predčasné,“ povedal s tým, že až keď sa to technicky vyrieši, budú schopní povedať, či pôjde o posun rádovo v týždňoch alebo mesiacoch. Neskôr šéf NDS spresnil, že termín dokončenia tunelu sa určite posunie rádovo o mesiace, nie o týždne, no bližšie ho odmietol špecifikovať. „Je korektné uviesť, že termín sprejazdnenia úseku sa posúva o niekoľko mesiacov. Keďže na stavbe pôsobí skúsený zhotoviteľ, sme však pripravení prijímať akceleračné opatrenia,“ doplnil.
Podľa Tlapu je predčasné hovoriť nielen o konkrétnom termíne sprejazdnenia, ale aj o sume zvýšenia. Dôvodom je vyhodnotenie spôsobu odstránenia identifikovaných chýb. „S ohľadom na prebiehajúce medzinárodné arbitrážne konanie sa v tejto chvíli nemôžeme vyjadrovať k stratégii uplatňovania nárokov voči bývalému zhotoviteľovi,“ podotkol.
Ostatné práce však napredujú. Sedem mesiacov od prebratia staveniska pracuje denne nepretržite na stavbe 300 až 400 pracovníkov a od 60 do 80 veľkých mechanizmov. Rozostavaných je 27 nových mostných pilierov. Budujú sa zemné telesá, kanalizácie, intenzívne sa pracuje na projektovej dokumentácii. V tuneli je aktuálne dokončených 170 nových klenieb v požadovanej kvalite, celkovo ich treba dorobiť takmer päťsto.
https://auto.pravda.sk/doprava/clanok/6 ... ve-hotove/
(SK) NDS: Višňové se neposune o týdny, ale o měsíce
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22561
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion