Inflace v Česku je nejvyšší od roku 1998, válka na Ukrajině situaci zhorší
Růst českých spotřebitelských cen dále zrychlil. Po lednovém nárůstu na 9,9 % dosáhla inflace v únoru 11,1 procenta. Tak vysokou inflaci pamatují Češi naposledy v červnu roku 1998. V meziměsíčním srovnání tempo zdražování činilo 1,3 %.
10.03.2022 / BusinessInfo.cz
Míra inflace překonala očekávání většiny expertů a zřejmě ještě dále poroste. Projeví se na ni i ekonomické dopady současného válečného konfliktu na Ukrajině. Čím déle válka potrvá, tím budou dopady výraznější.
Dosáhneme na 15 procent?
„V únorové inflaci pochopitelně ještě není započítána válka na Ukrajině a její inflační dopady. Vpád ruských vojsk na Ukrajinu se uskutečnil až koncem února, takže inflačně se válka a související sankce v ČR projeví teprve v dalších měsících. Inflace může vystoupat až na 15 procent,“ obává se ekonom a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Lukáš Kovanda.
Klíčovými důvody citelného únorového vzestupu inflace jsou podle něj „změny ceníků“, k nimž se podnikatelé, firmy a další instituce uchýlili s počátkem nového roku. Dramaticky zdražuje bydlení, elektřina, plyn a nově také potraviny.
Česko má třetí nejvyšší inflaci z celé Evropské unie: https://www.businessinfo.cz/clanky/cr-m ... z-cele-eu/
V novém roce skončilo také osvobození energií od DPH, které v listopadu a prosinci 2021 snižovalo meziroční míru inflace o jeden procentní bod. Nově se přidává zmíněný růst cen potravin, v němž se zrcadlí růst cen ve světě, a také vzestup cen energií, který probíhá už od loňska. Od 1. ledna výrazně zvýšil své ceny například ČEZ, a to průměrně o třetinu.
„K nebývalému zrychlení inflace přispěl v únoru také výrazný meziroční nárůst cen pohonných hmot, daný nárůstem světových cen ropy, nebo zdražování bydlení, v němž se odráží loňský vzestup cen stavebních materiálů a překvapivě silný růst cen nemovitostí, k němuž během pandemie v rozporu s většinou očekávání došlo,“ připomíná Kovanda.
Struktura inflace
O 16,7 % se zvýšily ceny oblečení a obuvi, o 16 procent podražilo bydlení, kam silně promlouvají drahé energie, a dále následuje doprava (15,3 %), která zahrnuje mimo jiné ceny pohonných hmot. Stejně jako v předchozích měsících ovšem bylo zdražování plošné a týkalo se všech kategorií s výjimkou Pošt a telekomunikací, kde došlo ke stagnaci. Bydlení do celkového výsledku přispělo úctyhodnými 4,1 procentními body.
Únorová inflace překonala nejen odhad trhu (10,4 %), ale i České národní banky (9,7 %).
Česko zasáhla pádivá inflace
„Inflace v České republice se dostala na dvoucifernou úroveň, takže ji oficiálně můžeme označovat za pádivou. V důsledku tohoto vývoje dochází k výraznému snížení kupní síly úspor a inflace se stává součástí kalkulací při uzavírání smluv. To může způsobit, že období vysoké inflace v naší zemi bude trvat déle než do konce letošního roku,“ upozorňuje hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Skokový růst cen komodit je již nyní patrný u čerpacích stanic a do budoucna může vést ke krachu dodavatelů energií. Uprchlická vlna směřující do naší země podle Křečka ještě pravděpodobně zvýší ceny bydlení.
Díky intervencím České národní banky by prý nemělo docházet k výraznému oslabování kurzu koruny vůči euru. To bude bránit dalšímu růstu dovážené inflace z eurozóny. „Koruna však může nadále oslabovat vůči dolaru, který v průběhu února výrazně posílil proti euru. To může prodražovat dovoz ropy a dalších produktů,“ domnívá se analytik.
V únoru došlo k meziročnímu růstu cen elektřiny o 22,6 procenta, zemního plynu o 28,3 procenta, tuhých paliv o 17,9 procenta, tepla a teplé vody o 12,4 procenta. Ceny pekárenských výrobků vzrostly o 11,3 procenta, mléka o 18,1 procenta, másla o 30,0 procenta, brambor o 14,7 procenta a cukru o 24,2 procenta. Lidé si připlatí i za dopravu. Ceny pohonných hmot a olejů se zvýšily o 31,0 procenta.
„Česko od podzimu směřuje ke stagflaci, což je nejhorší prostředí pro investory. S ohledem na ruskou agresi a návazné ekonomické sankce je takový scénář reálný dokonce v celoevropském měřítku, zatímco ekonomiky Spojených států a Číny vyjdou z aktuální situace pravděpodobně posíleny,“ obává se partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Petr Kymlička.
Rostou i ceny automobilů
Skokový nárůst inflace překvapil i ekonoma UniCredit Bank Patrika Rožumberského. „Skokový nárůst inflace v únoru přinesl další velké překvapení. Zatímco prolomení magické desetiprocentní hranice pro meziroční inflaci se všeobecně očekávalo, její zvýšení až nad 11 procent je opravdovým šokem. Pohled na cenový růst v jednotlivých skupinách spotřebního koše potvrzuje, že ke zdražování docházelo opět plošně. Na meziměsíční inflaci se nejvíce podílely vyšší ceny elektřiny a zemního plynu, potravin a sezonní zdražení dovolených. Ve skupině doprava se po mírné korekci v prosinci a lednu opět vydaly nahoru ceny pohonných hmot. Ty se tak přidaly k růstu cen automobilů, k němuž dochází nepřetržitě už od začátku loňského roku,“ potvrzuje expert.
Rapidní jádrová inflace byla už před válkou stěžejním důvodem, proč Česká národní banka v posledních měsících zpřísňuje svoji měnovou politiku prakticky nejagresivněji v ekonomicky vyspělém světě. Cyklus zpřísňování měnové politiky však podle Kovandy pomalu končí.
„Měl by kulminovat letos na jaře, na úrovni základní sazby nejvýše 5,5 procenta, byť i kvůli válce otázkou zůstává, jak dlouho se základní sazba ČNB na svém maximu udrží. Tedy jak dlouhá bude pomyslná „stolová hora“. Sestup z ní nebude kvůli válečným inflačním tlakům nijak rychlý. Za celý letošní rok by totiž inflace měla vykázat úroveň 12 procent,“ dodává člen NERV.
jap
https://www.businessinfo.cz/clanky/infl ... ci-zhorsi/
Inflace je nejvyšší od roku 1998 a vůbec 3. nejvyšší v EU
Články z novin a internetu - domácí
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion