Vloni byly oznámeny veřejné stavební zakázky za 152 miliard, meziročně o 15 procent méně
V roce 2021 byly oznámeny zakázky celkem v hodnotě 152,5 mld. Kč, z toho bylo později zadáno 55,7 mld. Kč (tedy 37 % z oznámených). Skutečná jejich zadaná hodnota byla 55,3 mld. Kč, protože zadaná hodnota byla o cca 4 % nižší než při oznámení.
30.03.2022 / BusinessInfo.cz
Z celkového objemu oznámených zakázek byly později zrušeny zakázky za 4,6 mld. Kč (tedy cca 3 % z oznámených). Po odečtení zadaných a zrušených zakázek zbývá v systému ještě 92,1 mld. Kč (tedy 60 %), které nebyly zatím zadány ani zrušeny (případně informace, že se tak stalo, nebyla dodána). Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q3/2022 zpracované analytickou společností CEEC Research s.r.o.
V roce 2021 bylo vydáno 1 573 řádných oznámení o zakázce, což je o 4,5 % vice než v předchozím roce. Celková předpokládaná hodnota oznámení o zakázce v roce 2021 činila 152,5 mld. Kč a byl zaznamenán její meziroční pokles o 15,4 %.
Meziroční pokles hodnoty ovlivnila velká zakázka s hodnotou 10,8 mld. Kč na pražské metro od Dopravního podniku hl. m. Prahy oznámena v lednu 2020 a také větší množství zakázek dopravní infrastruktury z prosince 2020. Pokud bychom modelově posuzovali pouze zakázky s hodnotou pod 1 mld. Kč, dostaneme meziroční pokles hodnoty oznámených zakázek o 1,4 %.
„Stát i velká města mají naplánováno spoustu významných investic a uvědomují si nutnost v tomto trendu pokračovat, a to nejen v oblasti dopravních staveb. Realizují se nové dálniční úseky, pokračuje výstavba obchvatů měst, v dohledné době by se měla rozběhnout stavba čtvrté linky pražského metra, jsou připraveny investice do zdravotnictví a zcela jistě budou realizovány investice do posílení armádní infrastruktury. Pozitivně vnímám přísliby vlády o navyšování investic do veřejné infrastruktury, uvidíme, nakolik současná makroekonomická situace umožní je naplnit.“ dodává k předpokládanému vývoji zakázek Tomáš Koranda, CEO a předseda představenstva společnosti HOCHTIEF CZ a.s.
Určitá část z oznámených zakázek je v následujících měsících zrušena a některé z nich mohou být znovu oznámeny jako další zakázka. Ze zakázek, které byly oznámeny v roce 2021, bylo zrušeno 7 %. Rušeni oznámených zakázek má vliv také na jejich celkový objem, který do značné míry závisí na velikosti zrušené zakázky. Pokud se zruší velká zakázka, má to větší vliv než zrušeni většího počtu zakázek menších. Co se tyká předběžného objemu, byly zatím zrušeny 3 % z celkové hodnoty zakázek oznámených v roce 2021. K dalšímu rušeni zakázek bude ještě velmi pravděpodobně docházet, takže poměry se dále budou měnit.
Značná část oznámených zakázek je časem zadaná konkrétnímu dodavateli. Co se tyká hodnoty, bylo zadáno zatím 37 % z celkového objemu zakázek oznámených v roce 2021. Většina zadávacích řízeni však ještě běží a data o zadaných zakázkách budou dále aktualizovaná.
V roce 2021 bylo zadáno 7 076 zakázek (včetně časti zakázek), což je o 13,3 % vice než v předchozím roce. Hodnota zakázek zadaných v roce 2021 činila 224,4 mld. Kč, což představovalo růst o 30,6 %. Výrazný růst hodnoty zadaných zakázek ovlivnila zakázka Ministerstva dopravy na projektovaní, výstavbu, financovaní, provozovaní a údržbu dálnice D4 v úseku Haje–Mirotice a provozovaní a údržbu existujících přilehajících úseků Skalka–Haje a Mirotice–Krašovice, projekt PPP v hodnotě 32 mld. Kč. Pokud bychom modelově posuzovali pouze zakázky s hodnotou pod 1 mld. Kč, dostaneme meziroční růst hodnoty zadaných zakázek o 9,6 %.
Roman Busta, obchodní ředitel společnosti Wienerberger s.r.o. předpokládá, že toto tempo nebude možné dále udržet: „Budou pravděpodobně větší korekce v oblasti přípravy nových veřejných projektů a staveb. Objem připravených a rozjetých zakázek je však nyní tak velký, že negativní vliv na naši společnost očekáváme spíše až v roce 2023.“
Kvartální analýza českého stavebnictví je zveřejněna na http://www.ceec.eu
Redakčně upravená tisková zpráva CEEC Research
https://www.businessinfo.cz/clanky/v-ro ... cent-mene/
Vloni bylo oznámeno o 15% méně veřejných stavebních zakázek
Články z novin a internetu - domácí
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion