Data ukazují, že česká ochrana klimatu je v rámci EU pozadu. Železnici ale využíváme nadprůměrně
Při snižování zátěže klimatu se České republice ve většině sledovaných oblastí nedaří držet krok s průměrem Evropské unie. Vyplývá to z dat Eurostatu sbíraných mezi lety 2009 a 2020.
02.05.2022 | BusinessInfo.cz
Podle odborníků poradenské skupiny Moore Czech Republic je z nejaktuálnějších údajů zřejmé, že české domácnosti měly v letech 2015–2019 alespoň o 20 % vyšší spotřebu energie než průměrná evropská domácnost. Rovněž využívání energie z obnovitelných zdrojů bylo v Česku vždy podprůměrné. Současně se v tuzemsku registruje velmi malé množství bezemisních automobilů. Dobře si Česká republika vede alespoň ve statistikách týkajících se využití železniční dopravy.
Snižování dopadů na klima je cílem unijních států v návaznosti na Zelenou dohodu pro Evropu známou jako Green Deal. Podle údajů z uplynulé dekády, které zveřejnil unijní statistický úřad, se daří České republice v mnoha ohledech hůře, než je evropský průměr. Horší výsledky v rámci jednoho ze tří pilířů se týkají například spotřeby energie domácností, která činila v Česku v roce 2019 19,2 GJ na obyvatele. Ve srovnání s ostatními evropskými státy tak byla sedmá nejvyšší. Průměrná spotřeba v rámci EU dosahovala 14,7 GJ na obyvatele.
Nízké využití obnovitelných zdrojů
Česká republika si nevede příliš dobře ani v měření podílu energie z obnovitelných zdrojů na celkové spotřebě energie ve srovnání s unijními státy. V roce 2020 se dokonce umístila až na devatenácté příčce z 27 sledovaných zemí EU.
„Ačkoliv Česká republika za ostatními evropskými státy ve využívání energie z obnovitelných zdrojů zaostává, je zde patrná výrazná vzestupná tendence, kdy se podíl využití obnovitelné energie v Česku zvýšil z 10,5 % v roce 2010 na 17,3 % v roce 2020. Pokud budou správně nastaveny programy pro podporu těchto zdrojů, je pravděpodobné, že se nám během několika let podaří dohnat evropský průměr,“ říká Marcela Hrdá, partnerka skupiny Moore Czech Republic.
Elektrická auta tvoří zanedbatelný podíl
Česko dosahuje podprůměrných výsledků také ve srovnání podílu bezemisních vozidel na nově registrovaných osobních automobilech. Během let 2016 až 2020 jsme se ani jednou neumístili výše než na devatenácté příčce.
„Hlavním důvodem, proč není používání elektroaut v České republice zatím tolik populární, je jejich vysoká pořizovací cena. Mimoto zde ještě není vybudována dostatečně rozsáhlá infrastruktura pro nabíjení. Navíc je nutné podoktnout, že drtivá většina evropských států nabízí uživatelům elektroaut nějakou formu fiskální podpory. Česká republika mezi nimi není,“ vysvětluje Tomáš Křapáček, manažer společnosti Moore Advisory CZ.
Nad průměrem evropských států se Česká republika drží ve srovnáních, která se týkají využívání železniční dopravy. Železnice přepravila za rok 2019 celkem 9,9 % všech cestujících v Česku, evropský průměr byl 8 %. V celkovém pořadí byla ČR šestá. V Rakousku, které se umístilo jako první, využilo železnici o 3 p. b. více cestujících než u nás. U železniční nákladní dopravy činil podíl v Česku 26,2 %, o 8,6 p. b. více, než byl průměr sedmadvacítky. První tři místa obsadily baltské státy.
Redakčně upravená tisková zpráva Moore Global
https://www.businessinfo.cz/clanky/data ... dprumerne/
Využití železnice a elektromobilů v České republice
Články z novin a internetu - domácí
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion