(SK) Expert kritizuje budoucí košický obchvat R2/R4

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Expert kritizuje budoucí košický obchvat R2/R4

Příspěvek od Diaľničiar »

Expert kritizuje budúci košický obchvat

KOŠICE. Dopravný expert Pavel Titl vidí pre mesto Košice zásadný význam II. úseku juhovýchodného obchvatu R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany v tom, že sa po jeho dokončení odbremení tranzitná doprava. Pre cieľovú a vnútromestskú dopravu označil jeho význam do budúcna len ako minimálny. Má niekoľko výhrad k samotnému projektu, vrátane zásadnej o trasovaní R2 pri U. S. Steele.

Projekt zostarol, ubehlo priveľa rokov

„Pripomeňme si, že územné rozhodnutie pre stavbu R2 Šaca – Košické Oľšany nadobudlo právoplatnosť 23. 2. 2015 ešte ako celú líniovú stavbu v dĺžke 23,8 kilometra. Zatiaľ len na aktuálnu výstavbu II. úseku medzi Šebastovcami (križovatka Košice-juh – pozn. red.) a Košickými Oľšanmi v dĺžke takmer 14,3 kilometra vydalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR stavebné povolenie 26. 6. 2020. Už iba fakt, že medzi územným rozhodnutím a stavebným povolením ubehlo takmer 5 a pol roka, naznačuje, že je potrebné projekt v niektorých častiach aktualizovať. A I. úsek Šaca – Šebastovce zatiaľ ani nemá žiadne reálne termíny,“ upozornil Titl. Pre mesto Košice má podľa neho stavba II. úseku zásadný význam v odbremenení od tranzitnej dopravy. „Pre cieľovú a vnútromestskú dopravu je však ten význam iba minimálny, a to bude platiť aj v prípade dobudovania I. úseku.“ Vysvetlil, že tranzit dosahuje z dlhodobého hľadiska v meste Košice zhruba 12 percent z celkovej intenzity automobilovej dopravy.
„Ak nám súčasne rastie celková intenzita dopravy v meste medziročne asi o 2,1 - 2,4 percenta, tak prakticky o šesť rokov bude na kritickom úseku základného komunikačného systému mesta Nižné Kapustníky – mimoúrovňová križovatka VSS intenzita dopravy rovnaká ako dnes, hoci už bude v prevádzke R2,“ poznamenal dopravný expert.
Dodal, že na železničnom moste v tomto úseku by preto bolo potrebné vybudovať k štyrom existujúcim pruhom po jednom v oboch smeroch.

Absentujú niektoré napojenia

„K samotnému projektu stavby R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany mám viacero kritických pripomienok. V prvom rade k už vybudovanej križovatke Hrašovík pri Košických Oľšanoch. Najmä tamojší prstenec okružnej križovatky existujúcich aj budúcich vetiev R2/R4 s cestou I/19 Košice – Michalovce a III/3324 do Hrašovíka má nedostatočný polomer, žiada si preprojektovanie,“ zdôraznil Titl.
Navyše sa začína, podľa neho dosť neskoro, diskusia o zmene projektu v križovatke Košice-juh pri Šebastovciach, kde je potrebné doplniť napojenie plánovaného investičného zámeru v lokalite Valaliky (avizovaný priemyselný park).
„Na trase R2 v kilometri 11,5 je tiež v tejto lokalite navrhnuté odpočívadlo Valaliky so záchytným parkoviskom a čerpacou stanicou s obojstranným mimoúrovňovým napojením. V blízkosti tejto dopravnej stavby vedie cesta III/3416 Košice-Barca – Valaliky – Čaňa, ktorá sa z dôvodu zlého smerového vedenia a vysokej intenzity dopravy vyznačuje vysokou nehodovosťou. Navrhoval by som mimoúrovňové napojenie odpočívadla prepojiť s cestou III/3416,“ poznamenal dopravný expert.
Ako príklad podobného riešenia uviedol napojenie mimoúrovňovej križovatky Nová Polhora na diaľnicu D1 Košice – Prešov v rámci čerpacej stanice Slovnaft pri Janovíku.
„Značne by to pomohlo motoristom z Čane a Valalík pri jazde v smere na Košice, resp. Prešov alebo Michalovce,“ vysvetlil výhody takéhoto riešenia.
Zo Slaneckej a R2 by urobil obchvat Krásnej

Zo Slaneckej a R2 by urobil obchvat Krásnej

„Za chybu tiež považujem, že sa v rámci výstavby II. úseku neriešil pripájač zo Slaneckej cesty popri železničnej trati Košice – Michaľany na chystanú mimoúrovňovú križovatku Krásna, ktorý by zároveň slúžil ako obchvat tejto mestskej časti pre vozidlá premávajúce po ceste II/552 smerom na Slanec a južný Zemplín.“
Za Krásnou v smere na Nižnú Hutku sa táto cesta II. triedy napojí na R2 práve cez túto novú križovatku.
„Obchvat Krásnej sa bude musieť aj tak urýchlene začať riešiť, pritom takto naň mohli prispieť eurofondy. Mrzí ma, že ho nepožadovali zapracovať do projektu mesto Košice ani Košický samosprávny kraj.“
Motoristi z obcí v okolí tejto časti Košíc i okresu Trebišov by vďaka novej križovatke mohli v budúcnosti aspoň obísť Slaneckú cestu (sídlisko Nad jazerom) napríklad aj využitím R2 a po zídení z nej pri Šebastovciach pokračovať do mestskej časti Barca a ďalej do centra Košíc.
„Keby som ja osobne mal ísť z okresu Trebišov, tak by som radšej využil cestu cez Košickú Novú Ves do centra mesta ako túto možnosť, ktorá je dosť veľkou obchádzkou,“ okomentoval to Titl.

Kritizuje zložitú križovatku Ludvikov dvor

„K I. úseku R2, ktorý ešte nemá stavebné povolenie – je chybou napájať tento úsek R2 na cestu I/16 (cesta medzi Košicami a Rožňavou – pozn. red.) v križovatke Ludvikov dvor, nakoľko tam navrhovaná mimoúrovňová križovatka je veľmi zložitá a prakticky nič nerieši,“ zhodnotil Titl.

Osobne by trasoval budúcu R2 od Moldavy nad Bodvou v trase cesty I/16, pri Dobogove by ju odklonil južne k železničnej trati Zvolen – Košice a viedol ju pozdĺž železnice juhovýchodne od U. S. Steelu až k Haniske.

„Tam by som zriadil novú mimoúrovňovú križovatku s existujúcou R4 vedúcou zo Šebastoviec na maďarské hranice v Milhosti. U. S. Steel by tak bol napojený na R2/R4 cez túto križovatku s prístupom z nej na cestu III/3401 (tzv. cesta pri Haniske – pozn. red,), na ktorej majú železiarne vybudovaný veľký kamiónový terminál pri bráne č.4,“ popísal Titl.

Čiže by budúca rýchlostná cesta vôbec nemusela prechádzať cez Ludvikov dvor a Šacu.

„Pôvodný návrh príjazdu k tomuto terminálu v U. S. Steele z R2/R4 je nevýhodný, zdĺhavý a zaťažuje navrhovanú neprehľadnú i zložitú križovatku Ludvíkov dvor. Je potrebné si uvedomiť, že minimálne 80 percent cieľovej dopravy zo smeru Zvolen, Šaca U. S. Steel i individuálna dopravná obsluha železiarní ostane aj po vybudovaní R2 podľa súčasného návrhu na súčasnej ceste Šaca – Pereš – Košice (Optima).“

Zároveň by sa presmerovaním kamiónov prúdiacich do U. S. Steelu na R2/R4 odľahčila stará cesta I/17 medzi Košicami a maďarskými hranicami. Teraz je preťažená, lebo z existujúcej R4 sa nevybudovalo žiadne pripojenie na železiarne, iba na priemyselný park Kechnec.

Titl aj toto označil za chybu.

Na novú cestu by napojil aj letisko

Ako sa aktuálne ukázalo, aj NDS si uvedomila prílišnú zložitosť plánovanej križovatky Ludvikov dvor v rámci I. úseku R2 (Šebastovce – Šaca). Korzár v pondelok informovala, že bude oproti v minulosti medializovanému návrhu naprojektovaná jednoduchšie. Ako, zatiaľ nespresnila.

Z budúcej R2 by Titl riešil aj napojenie košického medzinárodného letiska, teda mimo dnešnej križovatky pri mestskej časti Pereš.

„Dopravné napojenie letiska je dlhodobou hanbou Košíc. Tak isto je nesystematicky riešený existujúci úsek R4 Šebastovce – Milhosť, kde je potrebné vybudovať MUK s cestou III/3401

Primátor Polaček: Obchvat zminimalizuje tranzit cez mesto

Mesto Košice verí, že ešte počas výstavby II. úseku R2 medzi Košickými Oľšanmi a Haniskou sa začne stavať aj I. úsek juhovýchodného obchvatu Košíc od Hanisky až po Šacu.
„Po dokončení oboch týchto úsekov sa zminimalizuje tranzitná doprava cez mesto, zlepší sa životné prostredie a život obyvateľov vo viacerých mestských častiach,“ komentoval primátor Košíc Jaroslav Polaček (nezávislý) aktuálny začiatok výstavby II. úseku.
Dobudovanie celej R2 zlepší podľa vedenia mesta aj dopravné napojenie na letisko, resp. priemyselný a logistický park v jeho blízkosti a U. S. Steelu.
„Ďalším pozitívom bude, že na najvyťaženejších križovatkách, ako je napríklad výjazd zo sídliska Ťahanovce-Prešovská, Prešovská-Sečovská a pri moste VSS, sa najmä počas dopravnej špičky zmenšia kolóny. Prinesie to aj zvýšenie plynulosti a odľahčenie dopravy na celej Prešovskej ceste, Sečovskej ceste, Južnom nábreží, na križovatke Červený rak, v Barci, Šebastovciach a čiastočne aj na ceste do U. S. Steelu a Šace,“ podotkol primátor.
Avizoval, že v apríli má dohodnuté pracovanie rokovanie s ministrom dopravy a výstavby Andrejom Doležalom (nominant Sme rodina) a predstaviteľmi železníc.
„Týkať sa bude výstavby nových mostov nad železničnou traťou, ako aj rekonštrukcie mosta na Hlinkovej ulici. Následne by sme chceli komunikovať detaily týchto investícií, ktoré môžu takisto výrazne zlepšiť plynulosť dopravy v našom meste,“ uzavrel Polaček

Titl by poslal našich projektantov a investora do Maďarska

Dopravný expert Titl považuje za chybný celkový dlhodobý postup NDS pri projektovaní a realizácii diaľnice D1 i niektorých úsekov rýchlostných ciest.
„Postupuje sa totiž systémom 130-50-130-50-130, teda riešime najprv úseky medzi mestami na trase, ale úseky v extravilánoch veľkých miest nechávame na koniec. Z hľadiska plynulosti dopravy sa to malo riešiť systémom 90-130-90-130-90, čo znamená, že ako prvé sa mali riešiť úseky v aglomeráciách a až následne sa mali poprepájať. Tak by sme mali už dávno poriešené kongescie, teda zhlukovanie vozidiel na cestnej komunikácii v dôsledku prekročenia prípustnej intenzity dopravného prúdu na prieťahoch miest v trase diaľnice D1 – viď Žilinu, Ružomberok a ešte vlani to bol aj Prešov,“ ozrejmil odborník.
Pokračoval, že sú poddimenzované križovatky pri veľkých mestách – napríklad absurdné odbočenie na Košice z D1 v križovatke Košice-Sever.

„Tak isto kapacitnejšie a plynulejšie mohlo byť aj odbočenie z diaľnice na Prešov v križovatke Prešov – juh. Tu by som poslal projektantov aj investora pozrieť sa, ako vyzerá bezpečné a plynulé vypojenie z diaľnice M3 Budapest – Debrecen na diaľnicu smer Miskolc. Maďari postavili kilometer dlhé dvojpruhové odbočovacie pruhy. O niečom takom môžeme na Slovensku iba snívať,“ podotkol.
Pri trasovaní diaľnic a rýchlostných ciest by bolo tiež podľa neho žiaduce budovať dopravné koridory komplexne, teda v trase existujúcich železníc.

„Práve takto by bolo vhodné pretrasovať už spomínaný prvý úsek R2 pozdĺž železničnej trate Košice-Barca – Moldava nad Bodvou. A naopak, vedel by som si predstaviť v údolí Torysy pozdĺž diaľnice fungujúcu železničnú trať Košice – Prešov pre prímestskú železničnú dopravu medzi týmito mestami, ktorú by pantografové jednotky mohli prejsť do 20 minút. Súčasné vozenie cestujúcich medzi druhým a tretím najväčším mestom na Slovensku okľukou cez Kysak určite nie je modernou osobnou dopravou. Preto tu viac profitujú autobusy,“ uzavrel Titl.

https://kosice.korzar.sme.sk/c/22872075 ... jenia.html
Zamčeno

Zpět na „2022 Svět“