Stavební inflace v € zóně dosáhla v 04/2022 hodnoty 50,4%.
5.5.2022
S&P, GlobalData - EU area, € zone
přeloženo
Je to snížení proti 03/2022, kdy to bylo 52,8%.
Na druhou stranu je samozřejmě velmi vysoká a bohužel, ale ve 4. měsíci došlo k nejpomalejšímu růstu celkové stavební činnosti od 09/2021. A to navzdory dobrému počasí a začínajícím balíkům z EU. Pro selhávání mechanismů, které zajišťují indexaci cen, ze strany EU buď státy přistupují k lokálním úpravám na vlastní pěst nebo vyčkávají, co má za následek odstupování od vysoutěžených smluv.
Důvodů pro snižování stavebního růstu je vícero a kombinuje se jejich dosah: přetrvávající problémy v dodávkách materiálů a součástek pro technologické objekty, vysoké ceny základních vstupních materiálů, vysoké stavební náklady spjaté se skladováním a dopravou a nejistota z vývoje na Ukrajině.
Ve 4. měsíci došlo již i ke zpomalení tempa tvorby pracovních míst ve stavebním sektoru € zóny. Na straně cen se míra vstupní inflace od 03/2022 značně zrychlila a byla 2. největší v historii. A nakonec, celkový stupeň byznys důvěry, pokud jde o vyhlídky na rok 2023, v průběhu 4. měsíce prudce klesl, přičemž bohužel, ale prvně od 10/2020 lze pozorovat pesimistický vývoj ze strany podnikatelů.
V lednu 2022 dosáhla stavební inflace 56,5%. Nutno dodat, že od léta 2021 je měsíční stavební inflace trvale nad 48%. Meziročně tak během dvou let stoupají stavební náklady o skoro 100%. Během pandemie došlo k mírnému poklesu. Na hlubší analýzu se vyčkává na přelom 3. a 4.Q 2022, aby se šlo srovnat s rokem 2020 a obdobím před pandemií.
Pohledem do období 1 dekády zpátky zjistíme, že během 04/2013 až 04/2022 byla nejnižší stavební inflace ve výši 15,1% a nejvyšší 58%. Tím stejným pohledem zjistíme, že stávající období posledního 1,5 roku je konstatně nejdelším a velmi vysokým zdražováním ve stavebnictví.
EU ještě začátkem roku odhadovala, že stavební inflace bude dle jednotlivých materiálů v tomto roce v úrovni 30-100% a že stavební produkce stoupne za celý rok proti roku 2021 o +2,5%. Německo očekává růst o 2,4% v tomto a o 2,2% v příštím roce.
Ve východní Evropě, částečně i v rámci EU se dokonce očekává v letošním roce propad stavební produkce o 3,4%. Investice do infrastruktury ze strany národních vlád zřejmě klesnou v Maďarsku, Polsku, Rumunsku a vlády se budou více spoléhat na fondy EU. Důvodem jsou náklady na uprchlíky z Ukrajiny a napjaté rozpočty, které doposud umožňují ve větší míře podporovat infrastrukturní programy. Tyto 3 státy vyčnívají nad dalšíma z pohledu poslední dekády a tudíž jejich pokles bude tlačit na snížení produkce stavebních materiálů, co ještě více zvedne jejich ceny v regionu. Tímto krokem bude trpět i obyvatelstvo, které již nyní snižuje investiční aktivitu do bydlení. Za těmito kroky pak stojí i centrální banky, které zvedají úrokové sazby, v důsledku čeho se stává bydlení méně dostupným. Z tohoto kruhu se v nejbližších dvou letech bude jen obtížně vystupovat.
V západní Evropě se očekává pro období 2022 až 2026 mírný růst stavební produkce. Mnohem menší, než se předpokládalo v posledních letech. Stavební firmy čekají na účinnou podporu produkce stavebních materiálů v důsledku tlaku na snížení energetické náročnosti, co si nyní odporuje se zvyšující se inflací. Veřejné instituce se snaží lépe indexovat nové smlouvy na infrastrukturní projekty. Především samosprávní regiony již ale snižují plánované objemy investic do vybraných priorit, které si budou moct dovolit, protože musí řešit neúměrně se zvedající faktury za energie. Ve výsledku se tedy udrží vysoké veřejné příjmy, ale nikoliv investice. Ty budou spíš klesat a to před námi stojí placení účtů za poslední dva roky a nevyhnutnost snižovat deficity rozpočtů.
Stavebnictví v Evropě má být motorem proměny snížení emisí do roku 2050 resp. 2070, 2100. Od energetických úspor v budovách přes dopravní investice po bydlení ale bude čelit samotné stavebnictví existenčním otázkám. Stavební společnosti nebudou schopné modernizovat výrobní programy ani stavební postupy, ale budou čelit prohlubujícímu se nedostatku kvalifikované pracovní síly pro nedostatek práce a následně existenčním otázkám.
Stavební inflace v € zóně dosáhla v 04/2022 hodnoty 50,4%
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion