(SK) D1 do Košíc bude do 2010. Legendární výrok slaví 15 let

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) D1 do Košíc bude do 2010. Legendární výrok slaví 15 let

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľnica do Košíc bude do roku 2010. Legendárna Ficova veta oslavuje 15 rokov. V akom stave sú kľúčové časti diaľnice?

O mesiac to bude presne 15 rokov odvtedy, čo zaznela z úst expremiéra Roberta Fica (Smer) jeho legendárna veta: Diaľnica do Košíc bude hotová do roku 2010. Ani takmer po 30 rokoch od vzniku samostatnej Slovenskej republiky sa štátu nepodarilo prepojiť diaľničnou komunikáciou dve naše najväčšie mestá, teda Bratislavu a Košice.
Tomáš Bakoš

02.06.2022 17:57

Jedným zo symbolov zlyhania štátu pri stavbe kľúčovej diaľnice D1 sa stal tunel Višňové, ktorý je súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Ak by bol tento úsek dokončený, motoristi by mohli ľahko obísť svetelnú signalizáciu v centre Žiliny a na druhej strane by nestrácali čas v dlhých kolónach pod hradom Strečno. Pre problémy s nedodržiavaním kontraktov dokonca muselo prísť k výmene zhotoviteľa.

Od vlaňajška má stavbu na starosti spoločnosť Skanska. Tá odhalila v tuneli po minulom zhotoviteľovi vážne nedostatky, ktoré môžu dokončenie stavby ešte viac oddialiť. Aby toho nebolo málo, situáciu komplikujú aj spory o peniaze, ktoré v stredu hasili diaľničiari so zástupcami stavebných spoločností. Dôvodom je situácia s nevyplatenými financiami za práce v tuneli Višňové, na ktorú minulý týždeň upozornili niektorí dodávatelia.

Úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové nie je posledným dielom skladačky na dokončenie diaľničného prepojenia medzi Bratislavou a Košicami. Okrem neho sa pracuje aj na obchvate Ružomberka, teda úseku Hubová – Ivachnová.

Posledným úsekom, kde sa stavebné stroje ešte ani nezahryzli do terénu, je úsek Turany – Hubová. S jeho realizáciou sa počíta v roku 2026. Natíska sa otázka, kedy by vodiči mohli prejsť po diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc. „Môj posledný odhad z roku 2020 bol, že to stihneme v roku 2030. V súčasnosti som mierny optimista a mohlo by sa to podariť do roku 2028,“ predpovedá riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Denník Pravda pripravil prehľad, v akom štádiu sú nedokončené úseky diaľnice D1, v čom je problém a kedy by mohli byť konečne hotové.

1. Večne problémové Višňové

Až 15 minút. Toľko času by mohli vodiči ušetriť na ceste zo Žiliny do Martina, ak bude dokončený diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové. Úsek nadväzuje na už dokončený a predchádzajúci úsek diaľnice. Za križovatkou, ktorá umožní prepojenie úseku s cestou prvej triedy spájajúcou Komárno a Žilinu, trasa diaľnice postupuje smerom na východ, až splynie s tunelom Višňové.

Tunel s dĺžkou viac ako sedem kilometrov vyúsťuje na križovatke Dubná Skala a napojí sa na pokračovanie diaľnice. Odborník na dopravu Matej bilancuje stav tohto nedokončeného úseku a tvrdí, že chyby sa urobili aj za vlád expremiérky Radičovej, Fica či Pellegriniho. „Vláda pod vedením Petra Pellegriniho bez akejkoľvek analýzy, dopadovej štúdie a bez náležitých opatrení na stavbe vyhodila zhotoviteľa zo stavby,“ opisuje situáciu s tým, že to došlo do takého štádia, že stavba dva roky chátrala.

Vlani úsek získal nového zhotoviteľa, ktorý však odhalil v tuneli Višňové vážne nedostatky. Týkajú sa primárneho, ale aj sekundárneho ostenia, vrátane odvodnenia a izolácie medzi týmito dvomi časťami tunela. Dostávame sa tak do obdobia mesiac dozadu, keď bol v tejto súvislosti zvolaný hospodársky výbor.

Na ňom šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimír Jacko potvrdil, že nedostatky, ktoré boli odhalené pri skenoch časti tunela, pochádzajú z éry bývalého zhotoviteľa. „Z týchto skenov vyšlo, že naozaj niektoré (bloky) majú charakter až kritického bodu. V súlade so spoločnosťou Skanska sme povedali, že budeme musieť urobiť opravu sekundárneho ostenia práve týchto častí týchto blokov,“ vysvetľoval Jacko. Podľa neho sekundárne ostenie má mať 30-centimetrovú hrúbku, ale na niektorých skenovaných častiach Višňového to bolo aj 10 až 15 centimetrov.
Stavba D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala

Experti zo Slovenskej technickej univerzity odporučili doskenovať diaľničiarom celý tunel.Termín dostavby tunela v súčasnosti známy nie je. „Momentálne čakáme na finálny harmonogram od zhotoviteľa stavby. Následne sa budeme vedieť korektne vyjadriť aj k termínu dokončenia,“ odpovedala NDS.

Odborník na dopravu Ondrej Matej tu však vidí aj iný problém, ktorý vznikol rozdelením stavby na niekoľko častí, pričom sa oddelila technológia tunela od jeho stavebných prác. Zjednodušene technické a stavebné úpravy sú rozdelené a robia sa zvlášť. Výber zhotoviteľa technológie tunela sa podľa neho výrazne predlžuje a uvedenie úseku do prevádzky bez toho nebude možné. „Komplikované bude aj následne zladiť súčasného dodávateľa stavebnej časti a budúceho dodávateľa technológie,“ vysvetľuje pre Pravdu.

V súčasnosti musí minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina) hasiť aj problémy s nevyplatenými financiami za práce na tuneli Višňové. Situácia je podľa neho vážna a treba rozkľučkovať a pomenovať, kto je v reťazci tým, ktorý neplatí svoje záväzky. V stredu sa na pôde NDS konalo stretnutie spoločností Skanska, Porr, Tubau a zástupcov za subdodávateľov, ktorí pôsobia alebo pôsobili na stavbe. Diaľničiari vystupovali ako mediátor týchto sporov. „Môžeme potvrdiť, že počas mediačného stretnutia sa dospelo k istému návrhu na vyriešenie sporov,“ tvrdí pre Pravdu hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková s tým, že im neprináleží detailne špecifikovať a komentovať obchodné vzťahy týchto spoločností.

2. Posledný nerozostavaný úsek za vyše miliardy

Ďalším problémovým úsekom na diaľnici D1 je Turany – Hubová. Ten je posledným nerozostavaným úsekom diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Pôvodne sa začať s výstavbou malo v roku 2013. Čo sa týka financií, pôjde o jeden z najdrahších diaľničných úsekov na Slovensku.

Účet za 13,53-kilometrovú cestu má byť skoro 1,2 miliardy eur. Ide o viac ako 88 miliónov eur na kilometer. Dôvodom, prečo tento úsek zhltne toľko peňazí, je fakt, že väčšina štvorprúdovky povedie pod zemou. Jej súčasťou má byť takmer šesťkilometrový tunel Korbeľka a 2,8 kilometra dlhý tunel Havran. Doležal koncom vlaňajška vyhlásil, že štát plánuje zaplatiť výstavbu tohto úseku z vlastného vrecka. Časy, keď sa z eurofondov stavali prevažne diaľnice a budovy, sú definitívne na konci.

Slovensko na financovanie a vybudovanie diaľničnej siete z eurofondov malo 15 rokov a kľúčový úsek diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc ešte stále nie je hotový. Teraz treba robiť niečo iné, ozýva sa z Európskej komisie. V novom programovom období by nový balík peňazí z eurofondov mal smerovať na inovatívne a zelené projekty či digitálnu transformáciu.

V minulosti sa plánoval tento úsek Turany – Hubová realizovať po povrchu. Neskôr sa plány zmenili a po novom sa počíta s jeho tunelovým variantom. Prebieha tak momentálne vodné Posudzovanie vplyvov na životné prostredie, čo je posudzovanie vplyvov na životné prostredie zamerané na vodu, keďže sú tam obavy miestnych samospráv, že vŕtaním do masívu prídu o vodu. Závery sa čoskoro zapracujú do územného rozhodnutia a bude sa pokračovať ďalej v príprave. Stavať sa bude tzv. tunelový variant, pri ktorom viac ako polovica z 13,5-kilometrového úseku pôjde pod zemou.

3. Obchvat Ružomberka

Vodiči sa musia pri ceste Ružomberkom vyzbrojiť poriadnou dávkou trpezlivosti. Práve toto je po ceste pod Strečnom ďalším úsekom, na ktorom pravidelne vznikajú dlhé kolóny áut. Denne prejde týmto úsekom aj 20-tisíc áut. Omeškanie je tak často v desiatkach minút.

Práve rozostavaný obchvat Ružomberka by mal dať definitívny koniec tomuto úseku, ktorý prechádza centrom mesta. Vodiči by mohli po dokončení úseku získať časovú úsporu 16 minút. Úsek Hubová – Ivachnová má takmer 15 kilometrov a jeho súčasťou má byť tunel Čebrať. Stavať sa začal v roku 2013 a pôvodne mal byť dokončený v roku 2017, neskôr sa hovorilo o konci roku 2023. Dokončenie stavby sa niekoľkokrát odkladalo.

Ondrej Matej upozorňuje na dve zlé rozhodnutia z minulosti. Prvým bolo vybratie zhotoviteľa z roku 2013 s veľmi nízkou cenou – 227 miliónov eur. Následne pri stavbe tunela Čebrať došlo k zosuvom pôdy a rozhodlo sa o zmene trasy o predĺžení zhruba o jeden kilometer. Potom prišlo podľa Mateja druhé zlé rozhodnutie, ktorého výsledkom je, že vznikol zásadný problém pri nacenení novej trasy tunela. Zmeny v trasovaní či predĺženie tunela, toto všetko si žiada dodatočné náklady.

Podľa Mateja situáciu v súčasnosti ešte navyše komplikuje situácia na stavebnom trhu. Poukazuje predovšetkým na to, že ceny stavebných materiálov sú vysoké ceny a nepokrývajú tak cenovú úroveň z čias, keď boli úseky vysúťažené. Okrem toho sa musia stavebné firmy podľa neho vyrovnať aj so samotným nedostatkom stavebných materiálov. „Dnes je to už aj samotný nedostatok železa,“ poukazuje na problém.
Projekty spojené s D1

Počíta sa aj s výstavbou kľúčového úseku križovatky D1 a D4, ktorý chýba. Tieto dva diaľničné úseky síce sú prekrížené, ale chýbajú vzájomné prepojenia. V praxi to znamená hlavne to, že vodiči, musia hľadať iné trasy, ako sa dostať z D1 na D4. Veľká rekonštrukcia čaká aj D1 medzi Bratislavou a Trnavou. Tunel Branisko by sa mohol dočkať druhej rúry a v neposlednom rade netreba zabúdať ani na zemplínsku časť D1. Tá by mala pokračovať z Bidoviec za Košicami až na hranice s Ukrajinou.

https://ekonomika.pravda.sk/krajina/cla ... /strana-4/
Zamčeno

Zpět na „2022 Svět“