(SK) Višňové: NDS drží rekordní rezervy kvůli arbitráži

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Višňové: NDS drží rekordní rezervy kvůli arbitráži

Příspěvek od Diaľničiar »

Štát dopláca na Višnové aj v sporoch. Diaľničiari si na odškodné dali bokom desiatky miliónov

24.06.2022, 00:00
Tomáš Garai

*Štátna kasa dopláca na chyby, keď zo stavby Višňového muselo odísť taliansko-slovenské konzorcium.
*Dnes je sporné ukončenie spolupráce predmetom medzinárodnej arbitráže.
*Medzinárodná komisia, ktorá hľadala riešenie ešte pred arbitrážou, uznala Talianom 15 miliónov eur.
*Diaľničiari sa rozhodli pre spory nafúknuť svoje rezervy na desaťročné maximum.

Keď sa povie Višňové, mnohí slovenskí vodiči spozornejú. Ako prvú si zrejme nevybavia dedinku v Žilinskej kotline, ale skôr nekonečnú výstavbu rovnomenného tunela, ktorý bude po dostavbe našou najdlhšou stavbou svojho druhu. Podľa posledných vyjadrení zhotoviteľa by sa mal úsek dokončiť do jesene 2024 a cena bude vyššia, než sa predpokladalo. Pre nedorobky a zle urobené práce predošlého taliansko-slovenského združenia.

Konečný účet je však zatiaľ neznámou. Na celkovú hodnotu diela môže mať vplyv aj arbitráž, ktorú inicioval bývalý zhotoviteľ Salini Impregilo, dnes už firma Webuild. Aj preto sú rezervy diaľničiarov pre súdne spory na rekordnej úrovni 43 miliónov eur, čo je oproti 26 miliónom z roku 2020 výrazný skok.

Štvrťmiliardový nárok

Národná diaľničná spoločnosť to uviedla vo svojej účtovnej uzávierke za rok 2021. Hovorkyňa štátnej akciovky Eva Žgravčáková potvrdila, že finančný vankúš súvisí s rozbiehajúcou sa arbitrážou. „Nárast rezervy bol spôsobený prebiehajúcimi súdnymi spormi, čoho súčasťou je aj medzinárodné rozhodcovské konanie vedené pred Medzinárodnou obchodnou komorou pre stavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala,“ povedal Žgravčáková s tým, že je v prípade arbitráže viazaná mlčanlivosťou a bližšie informácie k jej priebehu dať nemôže.

Štátnej akciovky sa HN pýtali aj na to, či a na aké ďalšie spory má prostriedky vyhradené. Do uzávierky na otázku neodpovedali. Vo finančnej uzávierke však uvádzajú, že sumy pre jednotlivé spory nie sú uvedené preto, lebo by ich zverejnenie mohlo ovplyvniť pozíciu spoločnosti v konaniach.

Podľa informácií HN si Taliani od štátu nárokujú 258 miliónov eur. Zo zmluvnej ceny 400 miliónov im štát ešte pred odchodom zo stavby vyplatil 170 miliónov. Samotný spor prerástol do takéhoto rozmeru po tom, ako sa dve strany nevedeli zhodnúť pred medzinárodnou komisiou.

Tam si stavebná spoločnosť najprv nárokovala 51 miliónov, a to pre nepredvídateľnú geologickú situáciu, ktorá jej mala predĺžiť lehoty. Z tohto nároku jej komisia uznala 7,8 milióna eur. Diaľničiari zase chceli za meškanie stavby 15 miliónov a staviteľ žiadal 39 miliónov za predĺženie lehoty. NDS napokon priznali štyri milióny, zatiaľ čo Talianom jedenásť. Vo výsledku je to teda mínus sedem miliónov pre štát.

Dva milióny na právnikov

Za zvýšením rezerv môže byť podľa Xénie Makarovej z Nadácie Zastavme korupciu aj to, že medzinárodná komisia dala v oboch nárokoch za pravdu práve stavbárskemu gigantu. „Jedným z vysvetlení môže byť, že zreálnili vývoj sporu arbitráže,“ priblížila. Aký bude výsledok sporu, sa zrejme tak skoro nedozvieme. Podobné megaprocesy totiž trvajú niekoľko rokov. To, že Višňové zhltne na súdoch ďalšie desiatky miliónov, odborníci spochybňujú.

Nadácia nedávno poukázala aj na vysoké výdavky diaľničiarov pre dve advokátske kancelárie, ktoré sa v tomto prípade angažovali. Išlo o dva milióny eur. Makarová kritizuje aj to, že diaľničiari platili na mesačnej báze, a nie v závislosti od výsledku sporu.

„Nadácia už v marci upozornila na opakujúce sa chyby pri výdavkoch NDS. Vlani na ne upozornili kontrolné orgány a riešili ich aj poslanci parlamentu. Zodpovednosť zatiaľ akoby neprichádzala,“ tvrdí Makarová. Pre nehospodárne narábanie s financiami mal vlani totiž výhrady aj Najvyšší kontrolný úrad, ako aj dozorná rada samotnej spoločnosti.

Diaľničiari navyše stoja proti silnému hráčovi. Z talianskej firmy sa po akvizícii stal najsilnejší hráč na domácom stavebnom trhu. Vstúpil do nej cez investičný fond tiež štát, ktorý v ňom má takmer pätinový podiel. Vtedy došlo aj k zmene značky zo Salini Impregilo na WeBuild.

Vlani dobehla arbitráž v prípade obchvatu Bratislavy. Tu štát musel zaplatiť 38,5 milióna eur, zatiaľ čo pôvodný nárok bol vo výške 120 miliónov eur. Diaľničiari v účtovnej uzávierke uvádzajú, že výška odložených rezerv vznikla na základe podrobnej analýzy stavu záväzkov vymáhaných súdnou cestou a na základe dostupných informácií a odhadu možného výsledku týchto sporov.

Odškodné pýtal aj Doprastav

Diaľničiari dostali vlani účet aj za ďalší nedoplatok z obdobia, keď v tuneli úradovalo združenie Salini a Dúha. Paradoxne však nejde o požiadavku ani jednej z dvoch bývalých zhotoviteľských firiem, ale domáceho subdodávateľa. O odškodnenie žiadal Doprastav, ktorý mal na stavbu dodať nosníky pre mostné objekty. Tie mu síce boli vyplatené, zostali však stáť na sklade v Senci. Vo veci podala ešte v roku 2020 stavebná firma aj žalobu. Tú však na základe dohody o urovnaní v hodnote 330-tisíc eur vlani stiahla. Išlo o 324 dielcov pre 108 nosníkov určených pre jeden z mostných objektov a ďalších 24 pre druhý objekt. Za dopravu na vyhradené miesto dostane Doprastav od diaľničiarov 272-tisíc eur. Za skladovanie nosníkov v areáli Prefa Senec zinkasuje firma 57-tisíc eur. Stavebné objekty tu stáli 760 dní od 1. júla 2019. Po prevoze mali konštrukcie skončiť v Liptovskom Mikuláši v areáli bývalej Technickej obnovy a ochrany železníc. Tie mali byť následne pre exspiráciu rozdrvené, čo znamená že sa vyhodili ďalšie milióny do vzduchu.

https://hnonline.sk/slovensko/96026782- ... analyticka
Zamčeno

Zpět na „2022 Svět“