(SK) Polský Budimex slibuje postavit D1xD4 do 3 let

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Polský Budimex slibuje postavit D1xD4 do 3 let

Příspěvek od Diaľničiar »

Poliaci sľubujú, že zabudnutú križovatku D1/D4 postavia do troch rokov za 110 miliónov

Križovatku D1 s obchvatom Bratislavy zrejme postaví poľská firma Budimex.
Je to najväčší hráč na poľskom diaľničnom trhu, pôsobí aj v Nemecku, v Česku alebo v Litve.
K podpisu zmluvy môže dôjsť relatívne rýchlo, ale iba ak výsledky tendra nikto nenapadne.

Stavba križovatky D1 s bratislavským obchvatom (D4) je o čosi bližšie k realizácii. Diaľničiari po takmer roku od vypísania súťaže v septembri 2021 oznámili jej výsledok. Podľa neho má najbližšie k zákazke poľská firma Budimex.

Tá na svojej stránke (zatiaľ v poľštine) píše, že do súťaže išla s ponukou 110,85 milióna eur bez DPH.

Národná diaľničná pred súťažou odhadovala hodnotu prác najviac na 127 miliónov eur. Cena však nebola jediným kritériom v tendri, dôležitý bol aj čas potrebný na stavbu.

„Budimex bude mať na vykonanie prác tri roky od podpisu zmluvy,“ tvrdí firma. Národná diaľničná pôvodne odhadovala trvanie kontraktu na 1300 dní, teda zhruba tri a pol roka.

Či a kedy dôjde k podpisu zmluvy, teraz závisí od toho, či výsledok tendra niekto nenapadne.

Váhostav sa neodvolá, o ďalšom nevieme

Podľa záznamu z vyhodnotenia ponúk vo finále poľskej firme konkurovali dvaja hráči. Na druhé miesto zaradila Národná diaľničná konzorcium Strabag – Porr. Konzorcium aktuálne tender nekomentuje.

Tretí v poradí skončil Váhostav. „Nepredpokladáme, že by sme sa odvolávali proti vyhodnoteniu predmetnej súťaže,“ informoval Denník E Váhostav. Podobne ako druhý v poradí svoju cenovú ponuku nespresnil.

V minulosti sa napríklad špekulovalo, že najnižšiu cenu v súťaži ponúkol Doprastav (85 mil. eur). Vo finálnom hodnotení však nie je.

Na sociálnych sieťach sa po oznámení výsledkov tendra objavili skôr otázky o kapacitách poľskej firmy na Slovensku.

Analytik Rastislav Cenký však predpokladá, že podmienky súťaže boli nastavené dostatočne prísne na to, aby sa zapojili iba firmy, ktoré sú schopné takúto zákazku zvládnuť – či už cez vlastné, alebo cudzie kapacity. Skôr ho mrzí, že na Slovensku sa málo zaoberáme myšlienkou podpory domácich firiem.

Podobne to vidí aj bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej Juraj Čermák, ktorý zasa upozorňuje, že pri zahraničných stavbároch môže byť komplikovanejšie napríklad ručenie.

Preferovať domácich stavbárov však nie je možné, pretože platia princípy spoločného európskeho trhu, ktorý má byť konkurenčný, a nielen zahraničné firmy majú u nás na konte problémy napríklad s neplatením.

Kto je Budimex

Poľský Budimex sa môže oprieť o silného akcionára. Približne polovičným akcionárom firmy zalistovanej na poľskej burze je totiž poľská firma Ferrovial Construction International a tá bola aj medzi hlavnými zhotoviteľmi bratislavského obchvatu.

V minulosti sa Budimex v konzorciu s Ferrovial Agroman Slovakia neúspešne uchádzal o kontrakt na dostavbu tunela Višňové.

„Toto je prvý kontrakt, ktorý Budimex na Slovensku vyhral od svojho vstupu na trh v roku 2021, a tretí kontrakt v zahraničí za posledný rok,” píše Budimex. Ďalšie dva získal v Nemecku, ale okrem toho pôsobí aj v Litve či v Česku v dodávkach pre energetiku, cestnú a železničnú infraštruktúru.

Na poľskom trhu sa označuje za jednotku s približne 20-percentným podielom na výstavbe infraštruktúry. Budimex o sebe tvrdí, že stavia každý štvrtý kilometer diaľnice alebo rýchlostnej cesty v Poľsku. Aktuálne má 190 živých kontraktov a skupina zamestnáva okolo 7-tisíc ľudí.

Väčšinu svojich kontraktov zvláda naplniť načas alebo v predstihu, píše o sebe Budimex a stránku má už aj v slovenčine, čo svedčí o tom, že so vstupom na slovenský stavebný trh to myslí vážne.

O čo sa súťaží

*Cieľom stavby Diaľnica D1 Bratislava – Triblavina, rozšírenie je rekonštrukcia diaľnice D1 a ostatných súvisiacich objektov od Vajnôr po križovatku Triblavina v dĺžke 3,638 km.
*V rámci rekonštrukcie bude vybudované kompletné rozšírenie diaľnice D1 vrátane výmeny a zdvihu nivelety vozovky a zabezpečenia dopravného prepojenia medzi diaľnicami D1 a D4.
*Súčasťou stavby bude aj vybudovanie križovatkových kolektorov od križovatky Vajnory po križovatku Ivanka sever, ďalej koordinácia s diaľnicou D4, výmena vozovky v priestore mimoúrovňovej križovatky Triblavina, ako aj kompletizácia informačného systému, píše Národná diaľničná v dokumentácii k tendru.
*Budimex narátal práce ako 16,4 km diaľnic.

https://e.dennikn.sk/2930323/poliaci-sl ... /?ref=list
Zamčeno

Zpět na „2022 Svět“