(SK) Rozzlobený ministr dopravy "objevil Ameriku"

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Rozzlobený ministr dopravy "objevil Ameriku"

Příspěvek od Diaľničiar »

ROZČÚLENÝ minister Doležal: Budem sa veľmi zaujímať, prečo má jedna stavebná firma miliónové dlhy a neplatí faktúry

Redakcia
11.8.2022 15:30

BRATISLAVA – Problém s vyplácaním subdodávateľov na stavbe tunela Višňové má spoločnosť Tubau. Vyhlásil to minister dopravy Andrej Doležal. Podľa jeho informácií sú nevyplatené pohľadávky v hodnote 3 miliónov eur. Zároveň zdôraznil, že problém vyzerá byť väčší ako to, že na tuneli Višňové nie sú vyplatené určité záväzky.

Tunel Višňové je diaľničný dvojrúrový tunel s dĺžkou 7 445 metrov, ktorý sa nachádza na diaľnici D1 na úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala a po sprevádzkovaní sa stane najdlhším dopravným tunelom na Slovensku. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze sú celkové očakávané náklady na prípravu a výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala vrátane strediska správy a údržby a odpočívadla 619 miliónov eur. Celkovú čiastku môžu zvýšiť spory s pôvodným zhotoviteľom stavby či neočakávane vysoký rozsah potrebných opráv v tuneli a na rozostavanej diaľnici.

“Ja som bol v tej komunikácii veľmi zdržanlivý, lebo som nechcel poškodiť žiadnu firmu alebo spoločnosť. Treba vysvetliť, že tak veľká stavba ako je tunel Višňové má svojho zhotoviteľa, čo je spoločnosť SKANSKA, ktorá vyhrala verejné obstarávanie a je zmluvným partnerom Národnej diaľničnej spoločnosti. Spoločnosť SKANSKA má pod sebou niekoľko úrovní subdodávateľov, nie je to nič neobvyklé, deje sa to na každých veľkých stavbách. Čiže spoločnosť SKANSKA má subdodávateľa, ten subdodávateľ má subdodávateľa a ten subdodávateľ má ďalšieho subdodávateľa. V tomto štvrtom – piatom reťazci sa vynoril problém za nevyplatené pohľadávky za tri milióny EUR. Ale v tomto prípade nezlyhal štát, štát zaplatil za odvedené práce, zaplatil SKANSKEJ, SKANSKA zaplatila svojmu subdodávateľovi a ten zaplatil svojmu subdodávateľovi. Otázkou je, či ten subdodávateľ zaplatil tým, čo najviac kričia. Podľa tých informácii, ktoré mám je to spoločnosť TUBAU. Ale ten problém nie je len s tunelom Višňové a k pohľadávkam vo výške 3 milióny EUR,” povedal Doležal.

Problém s vyplácaním na Višňovom má Tubau, pohľadávky sú za 3 milióny EUR. ZDROJ: fb NDS
“Problém ale začína byť väčší, lebo v rovnakej majetkovej štruktúre, ako je spoločnosť Tubau, sú aj Cestné stavby Liptovský Mikuláš a je aj spoločnosť Zeda ako nástupník, ktorý kúpil časť podniku spoločnosti Cestné stavby Liptovský Mikuláš a máme s nimi problémy na stavbách Slovenskej správy ciest a mám informácie, že s touto spoločnosťou majú problémy aj samosprávy. Lebo táto spoločnosť nenastupuje na stavby napriek tomu, že ich vysúťažila, nemá schopnosť zaplatiť zábezpeku. Typický problém je most Radoľa, kde vyhrali súťaž, ale neposkytli súčinnosť, aby sme ich mohli zazmluvniť. Podobný problém sa nám vynára v Kežmarku, tam už je dokonca postavená obchádzková trasa, má sa rekonštruovať kľúčový most I.triedy a vyzerá to tak, že tá spoločnosť nástupnícka nevie zložiť zábezpeku, nevie poskytnúť súčinnosť, čiže ten problém je oveľa ako ten, že na tunely Višňové nie sú vyplatené nejaké záväzky. Vyzerá to tak, že aj my sme poškodení v iných projektoch,” dodal.

Minister vníma aj fakt, že z pohľadu živnostníkov a subdodávateľov sú to obrovské peniaze, aj keď z pohľadu celej stavby je to možno percento a preto to nebude mať vplyv na dostavbu tunela Višňové. “Štát nemôže za to, že niekde zlyhal obchodno-právny vzťah dvoch subjektov alebo spoločností,” zdôraznil Doležal.

Na druhej strane je to štátna zákazka a ministerstvo dopravy by sa o to malo zaujímať. Doležal preto vyzval Národnú diaľničnú spoločnosť, aby zorganizovala ďalšie stretnutie údajne poškodených, aj s tými, ktorí to spôsobili. “Podľa informácii, ktoré máme je to spoločnosť TUBAU. Tak nech si to tam povedia. My ako štát nemôžeme zaplatiť za niekoho. Štát nikomu nič nedlží a aj keby chcel tak nemá ako. Duplicitne zaplatiť dvakrát? Štát má platiť dvakrát, keď si niekto neplní svoje záväzky? Na to máme súdy, aby tieto problémy riešili. Viete dostať priamy platobný rozkaz, odkážu Vás na exekúciu. XY firiem, ktoré fungujú v obchodných vzťahoch si neplatia faktúry a čo, obracajú sa na štát? Živnostníci tvrdia, že na súdy nemajú peniaze. Tak sa poďme o tom rozprávať, vieme Vám pomôcť v tej právnej rovine. Možno SKANSKA, možno my. To si všetko povieme na stretnutí na Národnej diaľničnej spoločnosti. Ale my nestrkáme hlavu do piesku, ale tvrdiť, že za to môže štát nie je pravda. Ten problém je niekde inde a treba ho pomenovať,” zdôraznil minister dopravy Andrej Doležal, ktorý sa vyjadril aj celkovému stavu slovenských mostov.

“Mostov v katastrofálnom stave sú stovky, pravdou aj je, že mostný program som niekoľko krát predložil na vládu, zatiaľ bezúspešne. To nie je iba o peniazoch na samotnú rekonštrukciu, ale aj o posilnení výkonu Slovenskej správy ciest, na ktorú treba viac peňazí a viac ľudí. Preto sme paralelne rozbehli prípravu PPP projektov. Ale je to také zvláštne, že necháme z cudzieho kapitálu inú spoločnosť opravovať naše mosty, o ktoré by sa mal starať štát,” dodal.

https://regiony.zoznam.sk/rozculeny-min ... i-faktury/
Zamčeno

Zpět na „2022 Svět“