(SK) Přípravy úseku D1 Turiec - Hubová se komplikují

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Přípravy úseku D1 Turiec - Hubová se komplikují

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavba môže bez riadneho posúdenia zredukovať stav podzemných vôd.

TURIEC. Ministerstvo životného prostredia súhlasilo v roku 2017 s predloženým variantom diaľnice D1 s tunelom Korbeľka. Pri tomto trasovaní diaľnice však môže nastať to, že sa Slovensko sa pripraví o podzemné zásoby vody, ktoré sú uložené v masíve Kopa.
Ním má má prechádzať v budúcnosti diaľničný tunel. Na tento fakt upozorňujú obce, občianski aktivisti či členovia Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.

Tí preferujú radšej variant s odklonom a bez využitia tunela. Informovali o tom vo štvrtok 24. novembra na tlačovej konferencii v Martine.

V článku sa dočítate
Čo prekáža samosprávam,
aké stanovisko zaujali ministerstvá voči aktivistom,
čo na situáciu hovorí člen expertnej skupiny,
aké je stanovisko ministerstva,
ako momentálne postupuje príprava výstavby.

Prekáža im postup

Dosluhujúci starosta Krpelian Jaroslav Kráľ (SMER-SD) uviedol, že vyhodnotené záverečné stanovisko prekážalo obciam Krpeľany, Ratkovo, Šútovo, Kraľovany, Stankovany, Švošov, Hubová a mestu Turany z jedného dôvodu.

„Záverečné stanovisko neobsahovalo posúdenie podľa Európskej smernice o vodách, voda ako taká nebola posúdená vôbec. Bol posúdený len vplyv na biotopy,“ vysvetlil Kráľ.

Až po záverečnom stanovisku, v ktorom bol vybrané trasovanie diaľnice tunelom Korbeľka, sa začalo posudzovanie vplyvov na vodu, ktoré trvá od roku 2020. Starostom prekáža aj to, že posudzovanie vplyvov na vodu prebieha len v tomto variante a ministerstvo tak neberie do úvahy údolné riešenie bez využitia tunela.

Občianska aktivistka Renáta Tvarožná pripomenula, že obyvatelia dotknutých obcí a miest iniciovali viacero petícií.

„Kompetentní na ne nereagovali a neboli zohľadnené naše požiadavky. Preto sa obrátime na európske inštitúcie,“ dodala Tvarožná

Minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) nominoval expertov, ktorí mali sledovať priebeh posudzovania vplyvov na vodu. Jaroslav Kráľ tvrdí, že aj podľa expertov tento postup nie je správny a vplyv na vodu mal byť posudzovaný vo viacerých verziách.

„Členom expertnej skupiny nebolo predložené posúdenie dopadov výstavby diaľnice v úseku Turany-Hubová na stav útvarov povrchovej vody a stav troch útvarov podzemnej vody. Doteraz nebola daná odpoveď na zásadnú otázku, či v dôsledku výstavby diaľnice dôjde k nesplneniu enviromentálnych cieľov dotknutých vodných útvarov,“ uviedla členka expertnej skupiny Elena Fatulová.

Podľa nej sú v záverečnom stanovisku zhrnuté nepodložené tvrdenia o tom, že výstavba úseku D1 Turany-Hubová nebude mať negatívny vplyv na dotknuté útvary povrchovej aj podzemnej vody.

„Tieto tvrdenia možno označiť za účelové klamstvo, pretože navrhovaná stavba predstavuje tak výrazný zásah do režimu podzemných a povrchových vôd, že zmeny vyvolané stavbou sú nespochybniteľné,“ dodala Fatulová.

Ministerstvo má opačný názor

Podľa ministerstva životného prostredia pri realizácii tunelového variantu však príde len nepatrným vplyvom na hydrologické pomery.

„Tie spočívajú v riziku kvantitatívneho ovplyvnenia horných tokov povrchových tokov oddrénovaním do podzemia. Za súčasného poznania sa nedá preukázať na sto percent, že nepríde počas výstavby k dočasnému narušeniu kvantity prietoku podzemných vôd, avšak počas prevádzky vzhľadom k nepriepustnosti tunelových rúr sa vodný režim vráti do pôvodného stavu,“ uviedlo ministerstvo.

Zmiernenie negatívnych účinkov na podzemné vody v prípade realizácie oboch alternatív tunelového variantu V2 je v etape výstavby podľa ministerstva možné predovšetkým výberom vhodnej metódy razenia tunela.

„Potenciálne hroziaci zánik niektorých vodárenských zdrojov by bolo tiež možné kompenzovať prípadným zachytením koncentrovaných prítokov podzemných vôd z masívu do tunelovej rúry.“

Peniaze sa dajú použiť inak

Podľa Jána Mišuru, ktorý je členom predstavenstva Žilinskej regionálnej komory Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory sa vyjadril, že momentálne sa verzia s tunelom predražila už o 300 miliónov eur viac ako by stál povrchový variant s odklonom mimo zosuvného územia.

„Tieto peniaze sa dajú použiť v zdravotníctve alebo na výstavbu úseku Brodno-Kysucké Nové Mesto, pri sa stále hovorí, že naň nie sú peniaze.

Ako dodal na úseku D1 Turany-Hubová už prebehli v roku 2010 prípravné práce za 40 miliónov eur a takisto sa vynaložili financie za vykúpenie pozemkov. Prikláňa sa tak na stranu variantu diaľnice s odklonom a bez tunela.

„Tento variant využije 85 percent z už pripravených prác,“ uviedol Mišura.

Prípravné práce pokračujú

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) postupuje v ďalšej príprave stavby D1 Turany – Hubová na základe výsledku procesu EIA, v ktorom bol odsúhlasený variant s tunelmi Korbeľka a Havran.

„Zabezpečila vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie aj stavebný zámer pre odsúhlasený variant v zmysle Záverečného stanoviska EIA. Na základe rozhodnutia Okresného úradu Žilina je potrebné posúdenie podľa vodného zákona,“ uviedla pre TASR hovorkyňa spoločnosti Eva Žgravčáková.

Doplnila, že NDS predložili Dokumentáciu pre následné posúdenie a pokračuje zabezpečením následnej inžinierskej činnosti za účelom vydania Rozhodnutia orgánu štátnej vodnej správy.

„V ňom určí, či sa realizáciou navrhovanej činnosti splnia podmienky podľa vodného zákona. Po vydaní rozhodnutia bude proces pokračovať žiadosťou o vydanie územného rozhodnutia. Ďalšie termíny prípravy priamo súvisia s úspešným ukončením procesu územného konania stavby, ako aj zabezpečením finančného krytia majetko-právneho vysporiadania a samotnej výstavby,„ priblížila Žgravčáková.

https://myturiec.sme.sk/c/23079155/dial ... ml?ref=mnt
Zamčeno

Zpět na „2022 Svět“