Estonsko

Země EU kromě Česka
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Črtá se realizace okruhu kolem města Tallinn. Dopady na ŽP prozatím charakterizují nutnost postavit asi 1 km dlouhý tunel mezi východním bodem Smuulii tee a městem Peetri jižním směrem. Tunel v oblasti napojení na mezinárodní letiště vyjde na asi 100 mil. €. Výstavba okruhu zredukuje kongesce v centre města a ulehčí provozu na stávající silnici Tartu. Projekt připravuje Estonian Transport Administration a kompletní první přípravní práce mají být hotové začátkem roku 2022.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Od 1.1.2021 začala již fungovat sjednocená dopravní agentura Transpordiamet, pod kterou spadají i silnice. Vznikla právě spojením agendy silnic, námořní dopravy a letišť. Mj. se dosáhla větší efektivita, nižší, ale o to lépe zaplacená administrativní síla a lepší náhled na skutečné priority v dopravě, kterou je nutno vnímat komplexně. (dle vzoru již mnoha evropských zemí). Úpravou prošel i úvodní příspěvek k silniční instituci.

Estonská správa dopravy Transpordiamet mj. obstarává 2. etapu výstavby obchvatu západního Tartu. SMlouva se týká trasy silnice dálničního typu Tallinn - Tartu - Võru - Luhamaa. Celkem bude přestavěno 2,5 km státních silnic, rekonstrukcí projdou 2 km městských komunikací a vybuduje se 2,4 km nových ulic města s 5 KO.

Dále se podíl hlavní trasy postaví chodníky, které se souvisle napojí až na stávající síť chodníků. Vybuduje se celkem 8,4 km tzv. sdílených trás včetně osvětlení všech km. Dále se vybuduje parkoviště pro nákladní vozidla, oddychová zóna a to ve směru Võru - Tallinn. Dále se křižovatka Riia stane MÚK, bude tady tzv. turbo KO.

Na zvednutí bezpečnosti chodců a cyklistů se na křižovatce Riia postaví víceúrovňové nájezdy na všechny směry. MÚK bude postavěná i na tahu Jõhvi - Tartu - Valga při KO ulíc Aardla a Optika.

Přibudne i dekorativní osvětlení, PHS a celková kvalita života obyvatelů v okolí se razantně pozvedne. Celý úsek je zařazen ještě navíc jako samostatní projekt i do ŽP a zeleně.

Odhadované náklady na tohle všechno jsou 31 mil. €, z čeho Transpordiamet dává 27,3 mil. € a zbytek dává město Tartu.

Projektantem je Teedeprojekt, což je místní nejlepší společnost v tomto oboru za rok 2017.


Asociace estonských asfaltových vozovek ESTAPA mezitím uvedla, že národní silniční síť potřebuje v příštích 4 letech nejméně 689 mil. €, aby se udržel krok údržby se stavem vozovek. Vláda přitom plánuje snížit výdaje na vozovky v letech 2022-2025 ...

Úsek Kose-Võõbu na rychlostním tahu Talinn - Tartu bude 1. v zemi s MPR 120 km/h.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

MÚK ve výstavbě mezi T11/E265 (Tallinn bypass) a T1/E20 začíná získávat tvar:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuální stav výstavby 4- pruhu T2/E263 mezi Võõbu a Mäo:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Estonsko připravuje vícero alternativ pro další nové fixní spojení s ostrovem Muhu s pevninou v rámci úžiny Suur. Do úvah připadá jak tunelový tak mostní variant.

Studie realizovatelnosti se má zadat v roce 2022. Ta má prokázat, jestli by se vyplatilo nové spojení namísto dosavadního trajektu. Pokud ano, pak se začne posuzovat variant tunelu a dva varianty pro most.

Tohle nové spojení plánuje vláda, která v této souvislosti oslovila již i regiony.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Formuje se zkapacitněný tah Talinn - Tartu a dál na JV. O tom se dá ve vlákně dočíst. Ale kromě tohoto Estonsko připravuje do realizace dualizaci silnice Tartu - Nõo, což je zase JZ směrem. Pro představu mapa:
T-N.JPG
T-N.JPG (75.39 KiB) Zobrazeno 4110 x
*dopravní agentura Transpordiamet hodlá zkapacitnit tah na 4- pruh
*celková délka: 16,5 km
*dnešní intenzity jsou již více než 10 tis. vozidel a je předpoklad, že kolem Tartu to bude 15 tisíc a proto tato investice bude zrealizována
*komplexní projekt se dokončí do roku 2024, pak se dořeší zbytek přípravy s tendrem
*výstavba se má realizovat s datem zahájení v roce 2027
*náklady se odhadují na 42 mil. €

Zopakuji, že Transpordiamet vznikla k 1.1.2021 a zahrnuje v sobě letecký úřad, silniční úřad a námořní úřad.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Estonská dopravní agentura tendruje do realizace rozšíření na 4- pruh asi 10 km úsek silnice mezi Pärnu a vesnicí Uulu.

Obrázek

O zakázku má zájem 6 firem: Verston, Nordecon, GRK, TREV-2, KMG a TREF Nord.

Průměrné předložené nabídky na realizaci jsou 33,5 mil. €. Začátek prác se očekává ve 3.Q 2022.

Pärnu s populací kolem 40 tis. lidí patří mezi největší města v Estonsku a leží asi 130 km na jih od hlavního města Tallinn. Je to oblíbená dovolenková destinace v letním období, ve které je mnoho hotelů, restaurací a pláží a které má na dosah i letiště Pärnu.

Uulu je vesnice, ve které žije méně než 1 tis. obyvatel.

Zatraktivní se tím celé pobřeží, protože se sníží rozsah kongescí a zvýší bezpečnost provozu.

Úřad nyní prověřuje finanční nabídky a kontroluje některé podklady. Původně se očekával začátek výstavby v tomto období, přičemž stát odhadoval náklady ve výši 38,4 mil. €.

Jedná se o jednu z největších investicí do silničního segmentu v zemi v nejbližších letech.

Financování je zajištěno z fondů EU. Výstavba má trvat 30 měsíců.

Součástí projektu jsou i 2 křižovatky, několik tunelů/podchodů pro chodce a přechody pro zvěř v různé velikosti.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

letecké záběry dronem na upgrade MÚK Sillamae na tahu E20; nový úsek začíná ve 4:00 a MÚK v 6:00

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

O 2 příspěvky jsem psal o tendru na realizaci 4- pruhu asi 10 km úseku silnice mezi Pärnu a vesnicí Uulu formou dualizace/rozšíření a již lze pozorovat stavební práce:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Úsek 2x2 mezi Võõbu a Mäo na T2/E263 se blíží ke konci. Video je z konce 09/2022.



Doprava byla odkloněna na novou trasu, i když pouze na jednu vozovku jako dálnici 1x2, dokud nebudou dokončeny všechny práce. V blízkosti Tartu je také ve výstavbě krátký úsek 2x2, který by měl být hotový ještě letos, ale jinak se na této dálnici pravděpodobně v příštích 5 letech nedočkáme otevření dalšího úseku 2x2. Rozpočet Správě silnic byl výrazně zkrácen a v podstatě všechny nové investice a modernizace byly pozastaveny. Důvodem jsou změny v rozpočtu pro příští rok vzhledem na aktuální situaci a faktem je, že Pobaltí zápasí s nejvyšší inflací v EU, takže realizovat kapitálové investice na všechny strany se nesmírně prodražuje.

Pro státní rozpočet na rok 2023 je největším zvýšením výrazné zvýšení platů pro některé veřejné pracovníky, jako jsou učitelé, policie a záchranáři; dotace na elektřinu, plyn a vytápění a největší z nich - obrana státu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Práce na dvou projektech obchvatu druhého největšího estonského města Tartu se nyní zřejmě zpožďují. Nyní se očekává, že stavba obchvatových úseků bude zahájena v roce 2025. Termíny dokončení ještě nejsou stanoveny, ale podle estonského dopravního úřadu budou práce zpožděny.

Na projekty dopadá masivní nárůst nákladů na výstavbu v důsledku faktorů, jako jsou vyšší ceny materiálů a vyšší mzdové nároky. Nyní bude potřeba zajistit další financování prací, přestože plány jsou hotové a potřebná povolení a schválení jsou zajištěna.

Pokud se neupraví priority nebo nenalezne větší politická vůle se do toho pustit, tak to nemůže být jiné.

Více zde: https://news.err.ee/1608782128/two-lane ... until-2050
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

607 metrů dlouhý nadjezd byl otevřen provozu na dálnici 2 v Tartu 17. listopadu. Prochází přes kruhový objezd dálnice 3.

https://transpordiamet.ee/uudised/tartu ... liiklusele

https://i.imgur.com/Mqz3gDJ.jpg
https://i.imgur.com/keYD2Wb.jpg

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Úsek dlouhý 4,3 km mezi Kärevere a Kardla je již v parametrech 2+2 a byl plně zprovozněn na tahu Tartu dne 28. 11. 2022. Prochází chráněným územím NATURA 2000.

poloha na mapě: https://www.openstreetmap.org/#map=15/58.4182/26.5407

Obrázek

https://www.transpordiamet.ee/uudised/v ... ks-aastaks

Silniční úsek prochází přírodní a ptačí oblastí Natura 2000, v důsledku čehož byly v blízkosti lesních hranic přírodního území vybudovány dva tunely pro vysokou zvěř. Jeden z velkých herních tunelů byl postaven pro dvojí účel - průchod pro velkou hru s kolektorovým silničním průchodem. Druhý zajišťuje pouze průchod pro zvířata pod silnicí. Dále byly vybudovány dva propustky pod silnicí pro drobnou zvěř a podél okraje silnice byl vybudován ohradník pro zvěř v délce téměř 7,7 km.

Na územním celku Saariku bylo postaveno také 97 metrů protihlukové stěny.

Na úseku komunikace jsou jízdní pruhy široké 3,5 metru, oddělovací pás je široký 2,8 metru a na okraji vozovky je zajištěné lože vozovky široké 2-2,5 metru.

:arrow: Vláda schválila národní plán údržby a rozvoje silnic na další čtyři roky, 2023 - 2026

Obor údržby silnic je léta podfinancovaný a navíc panující válečná a energetická krize dostala celý sektor pod velký tlak. Celá silniční síť přitom i v takových podmínkách potřebuje rozsáhlé investice. Další finanční prostředky jsou potřeba na řádnou výstavbu dálnic EU Tallinn-Pärnu-Ikla a Tallinn-Tartu-Luhamaa do roku 2030, jakož i na výstavbu bezprašných chodníků pro štěrkové cesty, rekonstrukci dopravně nebezpečných míst a zavedení inteligentních dopravních systémů,“ uvedla ministryně hospodářství a infrastruktury Riina Sikkut.

V příštích čtyřech letech bylo ze státního rozpočtu vyčleněno na náklady na údržbu státních silnic celkem 486,3 milionu eur. K prostředkům státního rozpočtu se přidávají prostředky z Fondu soudržnosti a Fondu Evropské unie a také přímé dotace z Evropské unie. Celkově je finanční objem plánu údržby silnic v období 2023-2026 ve výši 643,2 milionů eur.

Nejdůležitější národní silniční projekty v příštích letech:

Tallinn – Pärnu – silnice Ikla, úsek Libatse – Nurme 2+2;
silnice Tallinn - Pärnu - Ikla, úsek Pärnu - Uulu 2+2;
silnice Tallinn - Pärnu - Ikla, úsek Sauga - Pärnu 2+2;
Tallinn - Paldiski road, mimoúrovňová křižovatka Harku;
Tallinn – Tartu – Võru – silnice Luhamaa, úsek Neanurme – Pikknurme 2+1.

Celý dokument: https://www.transpordiamet.ee/media/16868/download

Údržba silnic

Údržba komunikací se dělí na pravidelnou a periodickou. Běžná péče se dělí na letní a zimní. Údržba silnic a zajištění požadavků na stav vozovek jsou organizovány se smlouvami o údržbě.

Při prognózování nákladů na údržbu bylo zohledněno každoroční přizpůsobení smluv cenovým indexem a nově přidané úseky silnic. Stávající smlouvy o údržbě byly uzavřeny v různých časech a nové zakázky jsou organizovány podle vypršení platnosti smluv.

Navíc se ročně počítá s rezervou až 2,5% ze všech nákladů na údržbu. Rezerva je nezbytná pro nepředvídané náklady a zvláštní situace, které nelze předvídat v rámci smluv. Více zde: https://www.transpordiamet.ee/teehoole
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

V letech 2024–2025 se plánuje modernizace skromného 3 km úseku v Tallinn-Paldiski (silnice 8) na 2+2. AADT v této sekci je 12 - 20 000.

vizualizace:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Estonsko znepokojuje skutečnost, že dopravní nehody dosáhly v roce 2022 rekordního počtu, a to přes 38 000. Na silnicích bylo 51 mrtvých a 1 651 nehod, které si vyžádaly zranění. Údaje sestavil Estonský úřad pro pojištění motorových vozidel (LKF).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Silniční program byl vypracován se zahájením v 2023, ale dostane vlastně polovinu potřebných peněz pro naplnění cílů v roce 2030. Tyto cíle nebudou tímto tempem (plán je do 2026) ani v 2040, ale až v 2050. Je to důsledek udržitelnosti estonských financí s upřednostněním výdajů do obrany, která bude de facto mít již od letošního roku 3% HDP ... silnice tak budou mít namísto 240 jen asi 120 mil. € ročně následující 4 roky.

Estonské ministerstvo obrany se rozhodlo zvýšit svůj rozpočet na obranu na rok 2023 o strmých 42% oproti předchozímu roku. To posune estonské obranné výdaje jako procento HDP nad cíl NATO 2% až 2,8% v letošním roce a na 3,2% v roce 2024.

Země, které historie se uplynulých 200 let prolíná s obdobím nezávislosti nebo začleněním pod Moskvu se snaží uchránit svojí nezávislost, která nyná trvá jen asi 3,5 dekády. Z pochopitelných důvodů se tak rozhodla nejvíce investovat do obrany.

Kromě toho byl vypracován rozvojový plán silnic 2023 - 2026, který zajistí rozvoj ekonomiky, ale nezajistí naplnění cílů rozvoje silnice do roku 2030, nýbrž tento cíl bude dosažen až v roce 2050. Roční potřeba investicí do estonských státních silnic činí 200 mil. €, ale bude ve výši 100 mil. €. ( https://news.err.ee/1608782128/two-lane ... until-2050 )

Více než 80 km dálnice Tallinn-Tartu je nyní čtyřproudé se psalo v 11/2022: https://news.err.ee/1608803989/over-80k ... -four-lane :ok:

Všechny plány, které vláda schválila, tak se budou plnit bez ohledu na obranné výdaje. Ostatní výdaje se ale budou upravovat.

Estonsko potřebuje uchránit asi 300 km hranici s Ruskem. Není to nejvíce z Pobaltí (Litva skoro 1 tis. km s Běloruskem, Kaliningradem).

„Rusko nedělá skrupule nad metodami, které používá k obsazení území ze zemí, které jsou poblíž nebo historicky propojené. Musíme pochopit výzvu, které čelíme, a bojovat proti ní,“, tvůrce obranné politiky.

FInančne to značí ten fakt, že v roce 2023 vynaloží tato země více než 1 mld. € na svojí obranu.

Kromě estonských obranných nákupů je zde v posledních letech několik vojsk ze států NATO, z velmocí zde pak působí UK, ale i Francie a Dánsko.

Z tohoto pohledu je nejdůležitější město Tapa, kde na jih od něj leží důležitá vojenská základna. Tohle město je křižovatkou vícero koridorů, včetně železničního. Je na východ od hlavního města.

Zatížení státního dluhu se v roce 2023 zvýší o 780 milionů EUR. V % HDP letos dosáhne asi 20%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Zpravodajský článek od estonské veřejnoprávní stanice ERR o současném stavu Via Baltica v Estonsku a plánovaných rozšířeních jakož i možných pokutách, které by EU uložila, pokud Estonsko neudělá potřebné upgrady:

https://news.err.ee/1609053413/eu-fine- ... ca-on-time

Do roku 2030 musí být všechny křižovatky na dálnici Tallinn-Pärnu mimoúrovňové, jinak Evropská unie uvalí sankce. Dopravní správa odhaduje, že harmonogram lze splnit, pokud se do výstavby silnic investuje dvojnásobek peněz.

Čtyřproudá silnice Pärnu-Uulu bude dokončena na začátku příštího roku podle plánu údržby silnice. Od roku 2023 do roku 2025 bude tříkilometrový úsek dálnice Sauga-Pärnu rozšířen na čtyři pruhy a od roku 2024 do roku 2026 bude k dispozici financování výstavby 21 kilometrového úseku Libatse-Nurme.“
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Estonsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaný projekt v tématu

Via Baltica: Dualizace Parnu - Uulu může být dokončena dříve. Noviny nyní zmiňují červen 2024, ačkoliv termín je leden 2025.

Tento nový odhad je možná trochu moc optimistický, takže počítat s "létem 2024" je už teď obrovský přínos.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“