Itálie
Re: Itálie
No ono taky mohlo dojít k tomu, že lano jen povolilo, pak vypadl ten vložený úsek ( mezi dvěma zavěšenými konstrukcemi to tak vypadá a na zemi byl vidět celý kus konstrukce) a pak došlo nerovnoměrný zatížením ke kolapsu konstrukce.
Největší problém byla asi zanedbaná údržba a dost pravděpodobně chyba v návrhu.
Alkalické prostředí výztuž chrání, bohužel vodou se alkálie vyplavují a pokud PH poklesne může na výztuži dojít ke korozi. Ta pak způsobí odpadnutí betonu, neboť korozní produkty mají několikanásobně větší objem než ocel. To způsobí další zatékání atd.
Bude zajímavé, co z toho vzejde, vypadá to ale, že je infrastruktura v západních zemích asi v horším stavu, než si myslíme.
Největší problém byla asi zanedbaná údržba a dost pravděpodobně chyba v návrhu.
Alkalické prostředí výztuž chrání, bohužel vodou se alkálie vyplavují a pokud PH poklesne může na výztuži dojít ke korozi. Ta pak způsobí odpadnutí betonu, neboť korozní produkty mají několikanásobně větší objem než ocel. To způsobí další zatékání atd.
Bude zajímavé, co z toho vzejde, vypadá to ale, že je infrastruktura v západních zemích asi v horším stavu, než si myslíme.
-
- Příspěvky: 922
- Registrován: 14.5.2009 11:09:38
- Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby
Re: Itálie
Možná se to vyřeší "samo"Lynx píše:Jak budou strhávat tu část nad domy, to tedy nevím.
Další pilíř janovského mostu se naklání. Hrozí, že každou chvíli spadne, varují hasiči
"Domy pod mostem nepůjde zachovat, protože (most) bude patrně stržen," upozornil janovský starosta Marco Bussi. "O evakuované se staráme, je to naše priorita. Dostanou nové bydlení. Bylo evakuováno 311 rodin," doplnil starosta.
Re: Itálie
Je i streetview z mostovky. Na prvním pylonu je vidět, že původní táhla byla nahrazena či podpořena celou řadou dalších přidaných táhel.
https://goo.gl/maps/fT5z5svUFC92
U dalších dvou pylonů, z nichž jeden spadnul, pohříchu přidaná táhla nejsou. Nepomohlo ani, že to jistý Gianluca kontroloval (alespoň podle nápisu na té bedýnce, která je tam možná kvůli měření ?)
https://goo.gl/maps/MVwuKwi6cfN2
https://goo.gl/maps/fT5z5svUFC92
U dalších dvou pylonů, z nichž jeden spadnul, pohříchu přidaná táhla nejsou. Nepomohlo ani, že to jistý Gianluca kontroloval (alespoň podle nápisu na té bedýnce, která je tam možná kvůli měření ?)
https://goo.gl/maps/MVwuKwi6cfN2
Re: Itálie
Citace z článku:
Podle deníku la Stampa správce dálnic o havarijním stavu mostu věděl. Letos v květnu bylo ve zrychleném řízení uvolněno dvacet milionů eur na zesílení horních táhel, která držela most. Právě jejich zeslabení podle odborníků mohlo zavinit pád mostu.
Velmi náročné práce měly začít ihned po létě. Zatím se neví, jestli byly na most nainstalované senzory, které měly monitorovat pohyby mostu.
Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/janov-most-ital ... anicni_aha
Nějaké senzory tam evidentně byly: https://www.google.cz/maps/@44.4260403, ... 312!8i6656
Ty sloupy byly popraskané: https://www.google.cz/maps/@44.4260026, ... 312!8i6656
https://www.google.cz/maps/@44.4260754, ... 312!8i6656
a ty táhla pospravovaná:
https://www.google.cz/maps/@44.4260026, ... 312!8i6656
Podle deníku la Stampa správce dálnic o havarijním stavu mostu věděl. Letos v květnu bylo ve zrychleném řízení uvolněno dvacet milionů eur na zesílení horních táhel, která držela most. Právě jejich zeslabení podle odborníků mohlo zavinit pád mostu.
Velmi náročné práce měly začít ihned po létě. Zatím se neví, jestli byly na most nainstalované senzory, které měly monitorovat pohyby mostu.
Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/janov-most-ital ... anicni_aha
Nějaké senzory tam evidentně byly: https://www.google.cz/maps/@44.4260403, ... 312!8i6656
Ty sloupy byly popraskané: https://www.google.cz/maps/@44.4260026, ... 312!8i6656
https://www.google.cz/maps/@44.4260754, ... 312!8i6656
a ty táhla pospravovaná:
https://www.google.cz/maps/@44.4260026, ... 312!8i6656
Re: Itálie
A pár let stavět. A pár let jezdit v kolonách.Honey72 píše:No, nechtěl bych teď bydlet pod tím mostem. Pravděpodobně půjde celý dolů, takže i během likvidačních prací tam bude pěkně prašno a hlučno.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Itálie
Dnešek ukáže, včera byl svátek a spousta lidí tudy ze šoku radši nejela, jen když něco nutně potřebovala. Ukazovalo mi to maximálně půlhodinové kolony. Nyní ty kolony nabývají každou minutovou aktualizací navigace Jenže jak to bude v příštích letech, když tu dálnici víceméně nelze objíždět jinudy než přes město anebo po klikaté silničce v kopcích ? Ke všemu se bude muset nějak zpřístupnit staveniště a někudy odvážet tuny zbytků mostu, což si určitě vyžádá i další uzavírky okolních silnic nebo zabrání části dálnice.
Ke všemu jak koukám, nedá se směrem na NICE najet na dálnici hned na tom prvním nájezdu za mostem a musí se pokračovat přes další město.
Ke všemu jak koukám, nedá se směrem na NICE najet na dálnici hned na tom prvním nájezdu za mostem a musí se pokračovat přes další město.
- Přílohy
-
- IMG_20180816_082438.jpg (236.1 KiB) Zobrazeno 5860 x
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Itálie
Mohl by se podílet tím, že při svedení blesku se nějaké již korozí poškozené lano přepálilo a tím kleslo napětí táhla.Lynx píše:Některé z těch čtyř táhel povolilo a pak šel zbytek. Jen nevím, jestli a jakým způsobemse na tomhle procesu mohl něják podílet ten blesk.
Tuhle variantu jsem včera viděl v ČT vymodelovanou. Jen mi přijde divné, že by to nemělo následky na obě strany, protože i zátěž druhého pilíře se stala nesymetrickou. Ale možná je to příčina současného naklánění druhého pilíře.Sosa píše:No ono taky mohlo dojít k tomu, že lano jen povolilo, pak vypadl ten vložený úsek ( mezi dvěma zavěšenými konstrukcemi to tak vypadá a na zemi byl vidět celý kus konstrukce) a pak došlo nerovnoměrný zatížením ke kolapsu konstrukce.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Itálie
Ten druhý pilíř ale drží ten třetí, který je vyztužený.
Ale jestli se nepletu, tak přece při stavbě těchto mostů stojí pilíř samostatně a většinou z obou stran je vozovka letmo betonována nebo jsou nasazovány prefabrikované dílce. Pilíř tak musí být schopen stát samostaně, pokud je ok.
Ta část mostovky co vypadla, zase nebyla tak velká.
Jako obvykle se zde sešlo nekolik faktorů, neúnosné spřažení mostovek a podle mě oslabený pilíř.
Ale jestli se nepletu, tak přece při stavbě těchto mostů stojí pilíř samostatně a většinou z obou stran je vozovka letmo betonována nebo jsou nasazovány prefabrikované dílce. Pilíř tak musí být schopen stát samostaně, pokud je ok.
Ta část mostovky co vypadla, zase nebyla tak velká.
Jako obvykle se zde sešlo nekolik faktorů, neúnosné spřažení mostovek a podle mě oslabený pilíř.
R48 -> D48 se podařilo!
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Itálie
Večer zase ČT24 mluvila s nějakým odborníkem z technického učení a ten říkal, že zbylá část mostu je nenávratně poškozena kvůli tzv. rázovému zatížení, které vzniklo po pádu jedné části, která rázově přenesla zátěž, či spíše naopak rázově odlehčila ostatním částem mostu - vlastně něco jako při zemětřesení. Takže zbytek mostu bude mít nyní spousty trhlin. Pilíře jsou během výstavby schopny stát samostatně, ale pak byly propojeny, takže otřes musel zaklepat hezky celou estakádou.
Toto bude dost komplikovat stržení mostu. Normálně by se postupně odstranila vložená pole a nakonec zboural pilíř, ale kvůli poškození si nikdo nelajcne hrát na domino. Takže budou asi muset obětovat ty domy a celé to vyhodit do luftu. Jsem zvědavý, jestli se najde nějaký hrdina, který odveze z mostu ta zbylá auta ? A u toho náklaďáku vypne stěrače ?
Toto bude dost komplikovat stržení mostu. Normálně by se postupně odstranila vložená pole a nakonec zboural pilíř, ale kvůli poškození si nikdo nelajcne hrát na domino. Takže budou asi muset obětovat ty domy a celé to vyhodit do luftu. Jsem zvědavý, jestli se najde nějaký hrdina, který odveze z mostu ta zbylá auta ? A u toho náklaďáku vypne stěrače ?
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Itálie
Mě překvapilo, že to ti lidé v autech neotočili (alespoň tedy ty osobáky) a nejeli protisměrem pryč z mostu, aby byli co nejrychleji v bezpečí. Nemohli vědět, jestli nepůjde dolů i jejich část mostu. Takhle museli strávit ještě dost dlouhou dobu a mostě než se pěšky dostali pryč. Nehledě k majetkové ujmě v podobě zanechaného auta s nejistým osudem.
Ale bůhvíjaké má člověk reakce a zkratkovité myšlenky v takové situaci, to bych zažít nechtěl.
Ale bůhvíjaké má člověk reakce a zkratkovité myšlenky v takové situaci, to bych zažít nechtěl.
Re: Itálie
Tak zrovna ten asi odvést dokážou, protože stojí na části mostu s "normálními" podpěrami. To hroucení se týká těch zavěšených částí (právě nad těmi domy), u kterých by mohl ten dominový efekt nastat. Tam bych se bál. Pokud statické jednostranné zatížení nepřekročí jistou mez, tak ještě chvíli budou ty věšadla stát. Pokud ale začnou s auty (a především s TIR) hýbat, tak to můžou celé rozhoupat. Jedině jak relativně bezpečně dolů, tak jeřábem a to ještě hodně opatrně a po menších hmotnostech od kraje zavěšení ke středu pod pilíř.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Itálie
Než by se v tom zmatku otočili a pokud by se začali otáčet všichni najednou nebo někdo další zablokoval vozovku, tak by stejně museli z auta vystoupit. Ke všemu před mostem je tunel, zachránili by se z mostu a střetli se pak možná s někým v tunelu. Pud sebezáchovy vždy velí, opusťte vozidlo. Já bych udělal totéž, než zmatkovat s řadící pákou a kličkovat mezi prchajícími lidmi. Pěšky, určitě utíkali, byli na konci mostu rychleji a měli větší přehled o dalších vozidlech. To, že nyní na snímcích vidíme poloprázdnou dálnici je náhoda, mohla tam být blokáda aut nebo kamion, který by všechna auta smetl. A že mám v autě majetek ? Právě tito lidé blokují evakuaci letadel a hořících domů, když se vrací nebo prchají se zavazadly.Lynx píše:Mě překvapilo, že to ti lidé v autech neotočili (alespoň tedy ty osobáky) a nejeli protisměrem pryč z mostu, aby byli co nejrychleji v bezpečí....
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Itálie
Ten zelený, co stojí nejblíž hraně. prý kousek couval. Ale tam je to specifické, že zastavil hodně těsně před propastí. Ten to měl tady opravdu "na knot".
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Itálie
Co mě ovšem nejvíc překvapuje, že na tak dlouhém a důležitém mostě na E80, navíc před dálniční křižovatkou nejsou žádné dopravní kamery, jinak by z nich už dávno poskytli médiím záznam. Teď už jedině čekat, jestli někdo nemá záznam z autokamery.
Aktuální doprava:
Aktuální doprava:
- Přílohy
-
- IMG_20180816_121329.jpg (304.72 KiB) Zobrazeno 5742 x
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Itálie
Nevidím důvod, proč by se musely domy pod mostem bourat. Pomocí jeřábů odvézt auta, most postupně rozřezat, dělníci mohou být jištěni také z jeřábu. Domy jsou nyní prázdné a pokud by náhodou nějaká část odpadla, tak nikoho neohrozí.
V objízdné trase ne největší problém na Piazza Ernesto Savio. Nyní se dívám na Google maps a zdržení je asi 15-30 minut, to není tak hrozné. Ráno a odpoledne to bude horší.
V objízdné trase ne největší problém na Piazza Ernesto Savio. Nyní se dívám na Google maps a zdržení je asi 15-30 minut, to není tak hrozné. Ráno a odpoledne to bude horší.
Re: Itálie
No a to je právě to, co tak jednoduše nejde. Jakékoliv zkrácení délky mostu, nebo jeho odlehčení jen na jedné straně povede okamžitě k zatížení strany druhé, tím pádem ke zvýšení napětí a při její určité hodnotě následně ke kolapsu konstrukce. Navíc, když je mostovka zavěšena jen na koncích "věšadla" a podepřena uprostřed na pylonu, tak to ani není možné. Bourat se dá od konce a tam jsou právě táhla, která to celé drží. Musely by se natáhnout nová nosná lana na celou délku mostovky zavěšené na pylonu (tak jak bylo vidět na ČT24 v pořadu 90 po 20:00 hned v den kolapsu, kdy tam byly záběry ze stavby mostu). Nebo by museli pod celým mostem postavit operné lešení (jak při šalování) a na to most "položit" Pak by museli současně odbourávat z obou stran. Odbourávání by ale zase nebylo obyčejné "odřezání", jelikož se jedná o železobeton, tedy nůžkama, hydraulickýma kleštěma či zbíječkou postupně oddělovat bloky a ty sundávat jeřábem. To asi raději odstřelí i s domy. Jediné co sundají předem jeřábem, budou ti mezilehlé bloky mezi věšadly, aby zabránili neřízenému kolapsu další části mostu.
Naposledy upravil(a) petsheny dne 16.8.2018 12:32:47, celkem upraveno 1 x.
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Itálie
Když se podívám na tuto fotografii, tak je jasné, proč lidi raději utíkali pěšky a ne se otáčeli autem.
https://zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=zah ... 335301.jpg
https://zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=zah ... 335301.jpg
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Itálie
Honey72: Moc pěkný souhrn. Když jsem se na tu sestavu díval, až teď mi došla jedna drobnost, která není z jednotlivých fotek tak lehce vidět. Všechny díly spadlé mostovky jsou v ose mostu a naplocho. Kromě jedné jediné, a to zrovna té části pod českým kamionem a před zeleným kamionem. Je to konec věšadla a to se "zapíchlo" do země pod úhlem skoro 90° koncem věšadla nahoru a ještě mimo osu mostu (foto 1). Nejsem odborník, ani vyšetřovatel a přiznávám, že stavební fakultu jsem nedokončil , ale tady to vypadá, že povolilo táhlo právě "pod" českým kamionem a před tím zeleným. Následně se mostovka zhoupla do strany, postavila se "na štorc", dostala tak do krutu pylon, převážila druhou stranu, která se zhroutila (foto 2). Tam je to taky zajímavé. Na leteckém pohledu (foto 3) mi nějak chybí celá jedna část mostovky a to právě konec věšadla. Po chvíli jsem si uvědomil, že je vlastně "schovaná" pod troskami další části mostovky téměř u paty pylonu. Tady táhla asi vydržela a chovala se jako provazy na houpačce. Ta mostovka, co pak na to spadla, je navíc vzhůru nohama, takže povolila až na konec, když se zhroutil pylon.
- Přílohy
-
- foto 3
- 3.jpg (234.79 KiB) Zobrazeno 5666 x
-
- Foto 2
- 2.jpg (148.87 KiB) Zobrazeno 5666 x
-
- Foto 1
- 1.jpg (226.99 KiB) Zobrazeno 5666 x
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Itálie
Co to je za vyzdívku v těch betonových pylonech? Nějaká revizní šachta?
https://zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=zah ... E_0814.JPG
https://zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=zah ... E_0814.JPG
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Itálie
Ještě lépe je to vidět tady
https://zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=zah ... 095a_0.jpg
vypadá to jako nějaké duté cihly. Co mě ještě zarazilo, že v tom pylonu je tak málo výztuže. Vlastně jen po obvodu pylonu a pár prutů v mase betonu. Nic víc.
https://zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=zah ... 095a_0.jpg
vypadá to jako nějaké duté cihly. Co mě ještě zarazilo, že v tom pylonu je tak málo výztuže. Vlastně jen po obvodu pylonu a pár prutů v mase betonu. Nic víc.
Re: Itálie
A teď ja jednu teorii. Nemam stavební školu, ale elektro. Pokud do te kovové konstrukce udeřil blesk, tak procházel kovovou konstrukcí el. proud. U něj je blbé to, že udělá neplechu v nejslabším místě kde vytvoří teplo. je to jako u pojistky když se přepálí. Pokud tedy bylo nějaké poškozené místo v laně, tak úderem blesku se ještě oslabilo.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Itálie
Taky mi to přijde divné, ale je možné, že ji to vytáhlo a je na druhém ulomeném kusu.petsheny píše:Ještě lépe je to vidět tady
https://zpravy.idnes.cz/foto.aspx?r=zah ... 095a_0.jpg
vypadá to jako nějaké duté cihly. Co mě ještě zarazilo, že v tom pylonu je tak málo výztuže. Vlastně jen po obvodu pylonu a pár prutů v mase betonu. Nic víc.
R48 -> D48 se podařilo!
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Itálie
To z těch cihel může být kolektor pro vedení různých inženýrských sítí anebo v tom vedla trubka kanalizace.
Co se týče toho blesku, odborníci všichni do jednoho tvrdí, že blesk samotný nemůže způsobit kolaps, že to musí být souhra více vlivů. Každopádně, už vidím jak se u soudu bude správce na ten blesk nekonečně odvolávat.
Co se týče toho blesku, odborníci všichni do jednoho tvrdí, že blesk samotný nemůže způsobit kolaps, že to musí být souhra více vlivů. Každopádně, už vidím jak se u soudu bude správce na ten blesk nekonečně odvolávat.
Naposledy upravil(a) Honey72 dne 16.8.2018 14:21:04, celkem upraveno 1 x.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Itálie
Jestli to není třeba kus opláštění nosného lana a v té dutině bylo právě to lano uložené
Re: Itálie
Ty duté červené cihly bych tam tedy nečekal, to je pro mě další překvapení. Chápu samozřejmě, že je to jenom nějáká pomocná konstrukce, vyzdívka, tedy něco co zmiňujete ve svých příspěvcích, ale kdyby mi někdo dříve říkal, že jsou uvnitř cihly, tak bych se na něj koukal jako na blázna.