Itálie
Re: Itálie
Zrovna nedávno jsem si říkal, že tohle asi taky není úplně v pořádku?
https://www.google.cz/maps/@50.0270237, ... 312!8i6656
https://mapy.cz/zakladni?x=14.3957204&y ... tch=-0.351
https://www.google.cz/maps/@50.0270237, ... 312!8i6656
https://mapy.cz/zakladni?x=14.3957204&y ... tch=-0.351
Re: Itálie
Jsem zvedav na co prijdou, proc to spadlo, vysetrovani bude na dlouho. Ale z tech obrazku to na sesuv pudy nevypada, to nabrezi je narozdil od mostu cele a ani tolik vody tam v te rece neni.
Jinak ve Venezuele stoji uplne stejny, ale ti ho asi po vzoru Nymburka bourat nebudou.
https://twitter.com/ingeobillo/status/1 ... 7613663233
Jinak ve Venezuele stoji uplne stejny, ale ti ho asi po vzoru Nymburka bourat nebudou.
https://twitter.com/ingeobillo/status/1 ... 7613663233
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.12.2020 15:33:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Re: Itálie
Ta rekonstrukce v roce 2016 zahrnovala jenom okrajové římsy mostu.
Plus piliře, ale to vypadá na kosmetickou úpravu povrchu nějakou stěrkou. Ty horní ramena na streetview vypadají, že tam dost prosvítá zkorodovaná výztuž.
https://twitter.com/Tendar/status/10293 ... 141603_mls
Plus piliře, ale to vypadá na kosmetickou úpravu povrchu nějakou stěrkou. Ty horní ramena na streetview vypadají, že tam dost prosvítá zkorodovaná výztuž.
https://twitter.com/Tendar/status/10293 ... 141603_mls
Re: Itálie
Kdyby tam jel navíc bus, bylo by to 100 lidí, šílené!
Jsem fakt zvědavý na vyšetřování. Projektant už spáchal sebevraždu v roce 1989.
Jsem fakt zvědavý na vyšetřování. Projektant už spáchal sebevraždu v roce 1989.
Re: Itálie
To neni vuci Morandimu uplne fer. Jak rekl kamarad mostar, tehdy jeste v souvislosti se Straskeho lavkou. (A i v tomto pripade je koroze lan zatim nejpravdepodobnejsi pricinou) Byla to optimisticka doba a v te dobe se proste verilo, ze ty lana zalita v betonu vydrzi. Takovy byl tehdy pohled na protikorozni ochranu. V podstate to predbehlo dobu. Dnes uz jsou technologie, ktere by to splnily. Plus by se teda v dnesni, ne tak optimisticke dobe, volila asi spise konstrukce, ktera da vedet dopredu nez spadne.
Re: Itálie
Hlavně by se volila konstrukce, kde lze stav lan lépe kontrolovat.
Re: Itálie
Podle fotek mi připadá, že ta úplně nejspodnější část pylonu složená z několika stojek stojí na svém místě, čili, že k tomu kolapsu zřejmě nedošlo nějákým poklesem pylonu, jak někdo původně tvrdil ve zprávách.
Spíš bych tipoval, že povolila lana držící zavěšení mostovky a nerovnoměrně zatížený pylon to následně vzalo s sebou. Takže se to hroutilo shora a ne že by pylonu ujel základ. Podle mě ale nešlo o žádná lana zalitá v betonu, jak píše Geo, lanům zalitým v betonu se v zásadě nemůže nic stát. To musela být ocelová lana držící tu konstrukci zavěšenou shora a ta nejsou v betonu, ale možná v nějáké ochranné trubce. A to je možná ten problém, že nejsou na pohled viditelná a vizuálně kontrolovatelná. Podobně tomu bylo v Troji. Tam bylo to ocelové lano v nějáké chrániččce a prostor mezi lanem a chráničkou snad byl ještě něčím vyplněný (proti vnikání vody), což ovšem vodě nezabránilo, zato to dokonale zabránilo kontrole stavu lana .......
Dost dobře nechápu, jak je vůbec možné, že se navrhují nebo navrhovaly konstrukce, kde nelze hlavní nosný prvek spolehlivě kontrolovat. Co jsem koukal na některé nové lávky pro pěší např. přes Labe, tak tam máte ta ocelová lana přímo odhalená. Je to méně trvanlivé, náročnější na údržbu, zato se vám nemůže stát, že to "shnije" nikým nepozorováno a pak přijde nečekaný kolaps.
Spíš bych tipoval, že povolila lana držící zavěšení mostovky a nerovnoměrně zatížený pylon to následně vzalo s sebou. Takže se to hroutilo shora a ne že by pylonu ujel základ. Podle mě ale nešlo o žádná lana zalitá v betonu, jak píše Geo, lanům zalitým v betonu se v zásadě nemůže nic stát. To musela být ocelová lana držící tu konstrukci zavěšenou shora a ta nejsou v betonu, ale možná v nějáké ochranné trubce. A to je možná ten problém, že nejsou na pohled viditelná a vizuálně kontrolovatelná. Podobně tomu bylo v Troji. Tam bylo to ocelové lano v nějáké chrániččce a prostor mezi lanem a chráničkou snad byl ještě něčím vyplněný (proti vnikání vody), což ovšem vodě nezabránilo, zato to dokonale zabránilo kontrole stavu lana .......
Dost dobře nechápu, jak je vůbec možné, že se navrhují nebo navrhovaly konstrukce, kde nelze hlavní nosný prvek spolehlivě kontrolovat. Co jsem koukal na některé nové lávky pro pěší např. přes Labe, tak tam máte ta ocelová lana přímo odhalená. Je to méně trvanlivé, náročnější na údržbu, zato se vám nemůže stát, že to "shnije" nikým nepozorováno a pak přijde nečekaný kolaps.
-
- Příspěvky: 924
- Registrován: 14.5.2009 11:09:38
- Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby
Re: Itálie
Tak to je vidět i z toho videa pádu, že nejdřív spadla mostovka, a následně (nadvakrát) pylon
třeba tady hned na začátku
Taky to vypadá, že levá a pravá část pylonu se rozlomily a padaly každá na jinou stranu.
třeba tady hned na začátku
Taky to vypadá, že levá a pravá část pylonu se rozlomily a padaly každá na jinou stranu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.12.2020 15:34:57, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Itálie
Večer byl na ČT24 zajímavý speciál, kde byli statici a projektanti apod. a jeden tam donesl kusy ocelového lana, které se dává do předpjatého betonu. Jeden kus byl nový, krásně lesklý. Druhý kus byl povrchově zrezavělý, jak to vypadá ani ne po letech a třetí kus byl sežraný, rozdrtili byste ho v prstech. Takto to prý vypadá po letech zatékání. Prostě spousta lidí si myslí, že jakmile zalijete ocelové pruty do betonu, nemohou rezavět, ale opak je pravdou. Beton je poměrně dobře nasákavý, navíc někde v klima u moře ani nemusí pršet. Podobně se zřítily třeba panelové věžáky, ve kterých zatékalo do spár mezi panely dokud nezkorodovaly sváry. U toho mostu zřejmě došlo k něčemu podobnému a jen se čekalo na nějaký podnět - bouřka, blesk ...
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Itálie
Nemělo by ty pruty chránit chemické prostředí na styku s betonem?
Asi je rozdíl mezi zalitým prutem, který se celým povrchem stýká s betonem, a lanem, které má uvnitř mezi dráty škvíry. Nebo když ty armovací pruty jsou silně rezavé už na začátku.
Asi je rozdíl mezi zalitým prutem, který se celým povrchem stýká s betonem, a lanem, které má uvnitř mezi dráty škvíry. Nebo když ty armovací pruty jsou silně rezavé už na začátku.
Re: Itálie
Existuje projekt nové trasy kolem Janova, bohužel prý má tolik odpůrců, že se nedaří jej realizovat:
https://www.grondadigenova.it/wp-conten ... 00x582.jpg
https://www.grondadigenova.it/wp-conten ... 00x582.jpg
Re: Itálie
Stejně nechápu, jak to ten český řidič mohl přežít. Ten kamion je hodně poškozený a leží v té nejhlubší části, v té řece.
Re: Itálie
Podle té jedné fotky co jsem viděl nejspíš padal dozadu a tak byl ten náraz rozložený do delší doby (asi).
Re: Itálie
Zde je odkaz na stránku našeho rakouského kolegy, který se títo mostem evidentně podrobně zabýval v minulosti. Je tam hodně zajímavých informací a starých fotek:
http://www.retrofutur.org/retrofutur/ap ... 1000111180
Za docela podstatnou informaci považuji:
Od 80. let byl most průběžně a celkově monitorován.
Předběžné výsledky kontrol odhalily znepokojující stav, projevují se přitomností dutin a poruch betonu, zejména v místě přichycení předpjatých kabelových podpěr.
Především úsek, který překračuje vysoce urbanizovanou oblast byl od roku 1993 zesílován (viz. foto)
Ramena na východním pylonu byla po roce 1993 opatřen externím kabelovým opláštěním.
http://www.retrofutur.org/retrofutur/ap ... 1000111180
Za docela podstatnou informaci považuji:
Od 80. let byl most průběžně a celkově monitorován.
Předběžné výsledky kontrol odhalily znepokojující stav, projevují se přitomností dutin a poruch betonu, zejména v místě přichycení předpjatých kabelových podpěr.
Především úsek, který překračuje vysoce urbanizovanou oblast byl od roku 1993 zesílován (viz. foto)
Ramena na východním pylonu byla po roce 1993 opatřen externím kabelovým opláštěním.
Re: Itálie
novinky.cz:
Rezignaci vedení společnosti Austotrade per Italia, která provozuje dálniční most v Janově, jehož část v úterý spadla, požaduje italský ministr dopravy Danilo Toninelli. Vláda též chce firmě Autostrade per l'Italia odebrat koncesi ke správě dálnice a chce jí dát penále ve výši až 150 milionů eur (3,85 miliardy Kč). Ministr vnitra Matteo Salvini viní EU, že neumožnila čerpat prostředky na opravy.
Rezignaci vedení společnosti Austotrade per Italia, která provozuje dálniční most v Janově, jehož část v úterý spadla, požaduje italský ministr dopravy Danilo Toninelli. Vláda též chce firmě Autostrade per l'Italia odebrat koncesi ke správě dálnice a chce jí dát penále ve výši až 150 milionů eur (3,85 miliardy Kč). Ministr vnitra Matteo Salvini viní EU, že neumožnila čerpat prostředky na opravy.
Re: Itálie
Jsem zvedav, jaky to bude mit dusledek na ostatni mosty v Evrope, pokud se ukaze, ze prestoze byl ve spatnem stavu a tudiz se monitoroval a opravoval, tak stejne nikdo kompetentni si nedovolil ho zavrit.
Ona je jedna vec teoreticke vypocty (znam to ze sveho oboru) a druha skutecnost. Nikdy se nedaji vzit v uvahu vsechny vlivy a promenne a jak se zda naddimenzovat to o par procent stacit nemusi.
Pokud je tu nejaky mostar, tak nevite o nejakem mostu ci dopravni stavbe, ktera spadla dusledkem zasahu blesku? Ta teorie o tom zatekani do konstrukce pri desti a zasahu mostu bleskem se mi zda totiz zatim nejverohodnejsi. S tim totiz urcite zadne vypocty nepocitaly.
OT: jeste jedna rypava poznamka. Bojim se co za 50-60 let bude se stavbami naseho "vizionare" Kotase (treba takovy Lochkovsky most). Mam rad originalni reseni, ale u dopravnich staveb preferuji vice bezpecnost a moznost udrzby za nizkou cenu.
Ona je jedna vec teoreticke vypocty (znam to ze sveho oboru) a druha skutecnost. Nikdy se nedaji vzit v uvahu vsechny vlivy a promenne a jak se zda naddimenzovat to o par procent stacit nemusi.
Pokud je tu nejaky mostar, tak nevite o nejakem mostu ci dopravni stavbe, ktera spadla dusledkem zasahu blesku? Ta teorie o tom zatekani do konstrukce pri desti a zasahu mostu bleskem se mi zda totiz zatim nejverohodnejsi. S tim totiz urcite zadne vypocty nepocitaly.
OT: jeste jedna rypava poznamka. Bojim se co za 50-60 let bude se stavbami naseho "vizionare" Kotase (treba takovy Lochkovsky most). Mam rad originalni reseni, ale u dopravnich staveb preferuji vice bezpecnost a moznost udrzby za nizkou cenu.
Re: Itálie
Zde je ten článek: https://www.novinky.cz/zahranicni/evrop ... firmu.html
Re: Itálie
moc pekny web. jeste ze nepadla ta druha vez přes ty baraky, které jsou asi mladsi?Kuba píše:Zde je odkaz na stránku našeho rakouského kolegy
Re: Itálie
K tomu blesku.
Docela dobře si dovedu přestavit situaci, kdy má vršek pylonu zdegradovaný beton, kouká ven výztuž, práskne do toho blesk a část pylon oloupe od betonu jak banán.
Docela dobře si dovedu přestavit situaci, kdy má vršek pylonu zdegradovaný beton, kouká ven výztuž, práskne do toho blesk a část pylon oloupe od betonu jak banán.
Re: Itálie
Mroz: Zrovna Lochkovský most je ocelový. Ale i tak je to podle mě příklad toho, jak by most neměl být navržen. Jedna konstrukce pro oba směry, takže se nedá při nejhorším přestavět po půlkách, a šikmé podpěry, které do konstrukce vnášejí další zbytečná napětí.
Re: Itálie
Nope.Lynx píše: Podle mě ale nešlo o žádná lana zalitá v betonu, jak píše Geo, lanům zalitým v betonu se v zásadě nemůže nic stát. To musela být ocelová lana držící tu konstrukci zavěšenou shora a ta nejsou v betonu, ale možná v nějáké ochranné trubce.
Jestli jsem to totiz dobre pochopil, tak tam , kde se do te doby pouzivala ocelova lana (na kterych visela mostovka), Morandio pouzil "traverzy" z predpjateho betonu. Ty zacaly casem degradovat v mistech uchyceni. Jestli to byl ale onen smrtici problem, to je zatim jen spekulace.A set of steel cable stays is channeled inside the (visible) concrete beams. The cables were prestressed at construction time, so that the concrete beam around it remains always under a certain compression.
Re: Itálie
Vidím tam obdelníkové cosi jako táhlo. Ale nechce se mi věřit, že by to byl beton, byť předepjatý, jako táhlo. Beton a táhlo to mi nejde dohromady. Ví někdo něco víc, z čeho je to táhlo ? Třeba se mýlím.
Edit: Tak pan Geo mezitím doplnil, že to je opravdu táhlo z předpjatého betonu. Nevěřil bych, že to je možné. A jestli bylo dodatečně předpínané, jak píšu níže, tak mi z toho vychází nejpravděpodobnější příčina kolapsu. Některé z těch čtyř táhel povolilo a pak šel zbytek. Jen nevím, jestli a jakým způsobemse na tomhle procesu mohl něják podílet ten blesk.
Co se týče toho předepjatého betonu, tak jsem si uvědomil, že problém může být s dodatečně předpínaným betonem. Tam se udělá nejdřív beton, v něm se ponechá drážka, do té se dodatečně natáhne lano, které se předepne a to se dodatečně zainjektuje další betonovou směsí. Takové lano by korodovat mohlo, při špatném zainjektování. Lano zalité přímo do betonu korodovat nemůže, leda by beton odpadnul natolik, že přestane lano zakrývat.
Edit: Tak pan Geo mezitím doplnil, že to je opravdu táhlo z předpjatého betonu. Nevěřil bych, že to je možné. A jestli bylo dodatečně předpínané, jak píšu níže, tak mi z toho vychází nejpravděpodobnější příčina kolapsu. Některé z těch čtyř táhel povolilo a pak šel zbytek. Jen nevím, jestli a jakým způsobemse na tomhle procesu mohl něják podílet ten blesk.
Co se týče toho předepjatého betonu, tak jsem si uvědomil, že problém může být s dodatečně předpínaným betonem. Tam se udělá nejdřív beton, v něm se ponechá drážka, do té se dodatečně natáhne lano, které se předepne a to se dodatečně zainjektuje další betonovou směsí. Takové lano by korodovat mohlo, při špatném zainjektování. Lano zalité přímo do betonu korodovat nemůže, leda by beton odpadnul natolik, že přestane lano zakrývat.
Re: Itálie
Protože zjistili poruchy v ukotvení mostu kéě závěsům, tak je u těch dvou zbylých pilířů zvenku zesílili a doplnili dalšími lany, opět zvenku, viz foto na odkazované stránce. Na těch fotkách z roku 2015 to ale vypadá, že závěsy u zříceného pilíře takto zesíleny nebyly. Autor tam i zmiňuje, že zesílily tu část vedoucí nad vysokými obytnými domy...
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Itálie
No, nechtěl bych teď bydlet pod tím mostem. Pravděpodobně půjde celý dolů, takže i během likvidačních prací tam bude pěkně prašno a hlučno.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Itálie
Píšou, že celý most strhnou. Jak budou strhávat tu část nad domy, to tedy nevím. Možná by to mohli vzít rovnou s těmi domy a obyvatelům postavit jiný dům pod jiným mostem No to radši ne.