Itálie

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Kuba
Příspěvky: 1404
Registrován: 13.5.2009 17:41:16

Re: Itálie

Příspěvek od Kuba »

Zrovna nedávno jsem si říkal, že tohle asi taky není úplně v pořádku?

https://www.google.cz/maps/@50.0270237, ... 312!8i6656

https://mapy.cz/zakladni?x=14.3957204&y ... tch=-0.351
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: Itálie

Příspěvek od Mroz »

Jsem zvedav na co prijdou, proc to spadlo, vysetrovani bude na dlouho. Ale z tech obrazku to na sesuv pudy nevypada, to nabrezi je narozdil od mostu cele a ani tolik vody tam v te rece neni.


Jinak ve Venezuele stoji uplne stejny, ale ti ho asi po vzoru Nymburka bourat nebudou.
https://twitter.com/ingeobillo/status/1 ... 7613663233
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.12.2020 15:33:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Kuba
Příspěvky: 1404
Registrován: 13.5.2009 17:41:16

Re: Itálie

Příspěvek od Kuba »

Ta rekonstrukce v roce 2016 zahrnovala jenom okrajové římsy mostu.

Plus piliře, ale to vypadá na kosmetickou úpravu povrchu nějakou stěrkou. Ty horní ramena na streetview vypadají, že tam dost prosvítá zkorodovaná výztuž.

https://twitter.com/Tendar/status/10293 ... 141603_mls
hh
Autor
Příspěvky: 2554
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Itálie

Příspěvek od hh »

Kdyby tam jel navíc bus, bylo by to 100 lidí, šílené!

Jsem fakt zvědavý na vyšetřování. Projektant už spáchal sebevraždu v roce 1989.
Geo
Příspěvky: 806
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Itálie

Příspěvek od Geo »

To neni vuci Morandimu uplne fer. Jak rekl kamarad mostar, tehdy jeste v souvislosti se Straskeho lavkou. (A i v tomto pripade je koroze lan zatim nejpravdepodobnejsi pricinou) Byla to optimisticka doba a v te dobe se proste verilo, ze ty lana zalita v betonu vydrzi. Takovy byl tehdy pohled na protikorozni ochranu. V podstate to predbehlo dobu. Dnes uz jsou technologie, ktere by to splnily. Plus by se teda v dnesni, ne tak optimisticke dobe, volila asi spise konstrukce, ktera da vedet dopredu nez spadne.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Itálie

Příspěvek od JirkaS »

Hlavně by se volila konstrukce, kde lze stav lan lépe kontrolovat.
Lynx
Příspěvky: 3702
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Itálie

Příspěvek od Lynx »

Podle fotek mi připadá, že ta úplně nejspodnější část pylonu složená z několika stojek stojí na svém místě, čili, že k tomu kolapsu zřejmě nedošlo nějákým poklesem pylonu, jak někdo původně tvrdil ve zprávách.

Spíš bych tipoval, že povolila lana držící zavěšení mostovky a nerovnoměrně zatížený pylon to následně vzalo s sebou. Takže se to hroutilo shora a ne že by pylonu ujel základ. Podle mě ale nešlo o žádná lana zalitá v betonu, jak píše Geo, lanům zalitým v betonu se v zásadě nemůže nic stát. To musela být ocelová lana držící tu konstrukci zavěšenou shora a ta nejsou v betonu, ale možná v nějáké ochranné trubce. A to je možná ten problém, že nejsou na pohled viditelná a vizuálně kontrolovatelná. Podobně tomu bylo v Troji. Tam bylo to ocelové lano v nějáké chrániččce a prostor mezi lanem a chráničkou snad byl ještě něčím vyplněný (proti vnikání vody), což ovšem vodě nezabránilo, zato to dokonale zabránilo kontrole stavu lana .......

Dost dobře nechápu, jak je vůbec možné, že se navrhují nebo navrhovaly konstrukce, kde nelze hlavní nosný prvek spolehlivě kontrolovat. Co jsem koukal na některé nové lávky pro pěší např. přes Labe, tak tam máte ta ocelová lana přímo odhalená. Je to méně trvanlivé, náročnější na údržbu, zato se vám nemůže stát, že to "shnije" nikým nepozorováno a pak přijde nečekaný kolaps.
Mosquit
Příspěvky: 924
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: Itálie

Příspěvek od Mosquit »

Tak to je vidět i z toho videa pádu, že nejdřív spadla mostovka, a následně (nadvakrát) pylon
třeba tady hned na začátku

Taky to vypadá, že levá a pravá část pylonu se rozlomily a padaly každá na jinou stranu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.12.2020 15:34:57, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Itálie

Příspěvek od Honey72 »

Večer byl na ČT24 zajímavý speciál, kde byli statici a projektanti apod. a jeden tam donesl kusy ocelového lana, které se dává do předpjatého betonu. Jeden kus byl nový, krásně lesklý. Druhý kus byl povrchově zrezavělý, jak to vypadá ani ne po letech a třetí kus byl sežraný, rozdrtili byste ho v prstech. Takto to prý vypadá po letech zatékání. Prostě spousta lidí si myslí, že jakmile zalijete ocelové pruty do betonu, nemohou rezavět, ale opak je pravdou. Beton je poměrně dobře nasákavý, navíc někde v klima u moře ani nemusí pršet. Podobně se zřítily třeba panelové věžáky, ve kterých zatékalo do spár mezi panely dokud nezkorodovaly sváry. U toho mostu zřejmě došlo k něčemu podobnému a jen se čekalo na nějaký podnět - bouřka, blesk ...
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Itálie

Příspěvek od P_V »

Nemělo by ty pruty chránit chemické prostředí na styku s betonem?
Asi je rozdíl mezi zalitým prutem, který se celým povrchem stýká s betonem, a lanem, které má uvnitř mezi dráty škvíry. Nebo když ty armovací pruty jsou silně rezavé už na začátku.
hh
Autor
Příspěvky: 2554
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Itálie

Příspěvek od hh »

Existuje projekt nové trasy kolem Janova, bohužel prý má tolik odpůrců, že se nedaří jej realizovat:
https://www.grondadigenova.it/wp-conten ... 00x582.jpg
hh
Autor
Příspěvky: 2554
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Itálie

Příspěvek od hh »

Stejně nechápu, jak to ten český řidič mohl přežít. Ten kamion je hodně poškozený a leží v té nejhlubší části, v té řece.
Japao Joe
Příspěvky: 1052
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Itálie

Příspěvek od Japao Joe »

Podle té jedné fotky co jsem viděl nejspíš padal dozadu a tak byl ten náraz rozložený do delší doby (asi).
Kuba
Příspěvky: 1404
Registrován: 13.5.2009 17:41:16

Re: Itálie

Příspěvek od Kuba »

Zde je odkaz na stránku našeho rakouského kolegy, který se títo mostem evidentně podrobně zabýval v minulosti. Je tam hodně zajímavých informací a starých fotek:

http://www.retrofutur.org/retrofutur/ap ... 1000111180

Za docela podstatnou informaci považuji:

Od 80. let byl most průběžně a celkově monitorován.
Předběžné výsledky kontrol odhalily znepokojující stav, projevují se přitomností dutin a poruch betonu, zejména v místě přichycení předpjatých kabelových podpěr.
Především úsek, který překračuje vysoce urbanizovanou oblast byl od roku 1993 zesílován (viz. foto)
Ramena na východním pylonu byla po roce 1993 opatřen externím kabelovým opláštěním.
hh
Autor
Příspěvky: 2554
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Itálie

Příspěvek od hh »

novinky.cz:
Rezignaci vedení společnosti Austotrade per Italia, která provozuje dálniční most v Janově, jehož část v úterý spadla, požaduje italský ministr dopravy Danilo Toninelli. Vláda též chce firmě Autostrade per l'Italia odebrat koncesi ke správě dálnice a chce jí dát penále ve výši až 150 milionů eur (3,85 miliardy Kč). Ministr vnitra Matteo Salvini viní EU, že neumožnila čerpat prostředky na opravy.
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: Itálie

Příspěvek od Mroz »

Jsem zvedav, jaky to bude mit dusledek na ostatni mosty v Evrope, pokud se ukaze, ze prestoze byl ve spatnem stavu a tudiz se monitoroval a opravoval, tak stejne nikdo kompetentni si nedovolil ho zavrit.
Ona je jedna vec teoreticke vypocty (znam to ze sveho oboru) a druha skutecnost. Nikdy se nedaji vzit v uvahu vsechny vlivy a promenne a jak se zda naddimenzovat to o par procent stacit nemusi.

Pokud je tu nejaky mostar, tak nevite o nejakem mostu ci dopravni stavbe, ktera spadla dusledkem zasahu blesku? Ta teorie o tom zatekani do konstrukce pri desti a zasahu mostu bleskem se mi zda totiz zatim nejverohodnejsi. S tim totiz urcite zadne vypocty nepocitaly.

OT: jeste jedna rypava poznamka. Bojim se co za 50-60 let bude se stavbami naseho "vizionare" Kotase (treba takovy Lochkovsky most). Mam rad originalni reseni, ale u dopravnich staveb preferuji vice bezpecnost a moznost udrzby za nizkou cenu.
Kuba
Příspěvky: 1404
Registrován: 13.5.2009 17:41:16

Re: Itálie

Příspěvek od Kuba »

vaclav
Příspěvky: 1831
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Itálie

Příspěvek od vaclav »

Kuba píše:Zde je odkaz na stránku našeho rakouského kolegy
moc pekny web. jeste ze nepadla ta druha vez přes ty baraky, které jsou asi mladsi?
Likas
Příspěvky: 808
Registrován: 21.9.2011 10:08:48

Re: Itálie

Příspěvek od Likas »

K tomu blesku.
Docela dobře si dovedu přestavit situaci, kdy má vršek pylonu zdegradovaný beton, kouká ven výztuž, práskne do toho blesk a část pylon oloupe od betonu jak banán.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Itálie

Příspěvek od P_V »

Mroz: Zrovna Lochkovský most je ocelový. Ale i tak je to podle mě příklad toho, jak by most neměl být navržen. Jedna konstrukce pro oba směry, takže se nedá při nejhorším přestavět po půlkách, a šikmé podpěry, které do konstrukce vnášejí další zbytečná napětí.
Geo
Příspěvky: 806
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Itálie

Příspěvek od Geo »

Lynx píše: Podle mě ale nešlo o žádná lana zalitá v betonu, jak píše Geo, lanům zalitým v betonu se v zásadě nemůže nic stát. To musela být ocelová lana držící tu konstrukci zavěšenou shora a ta nejsou v betonu, ale možná v nějáké ochranné trubce.
Nope.
A set of steel cable stays is channeled inside the (visible) concrete beams. The cables were prestressed at construction time, so that the concrete beam around it remains always under a certain compression.
Jestli jsem to totiz dobre pochopil, tak tam , kde se do te doby pouzivala ocelova lana (na kterych visela mostovka), Morandio pouzil "traverzy" z predpjateho betonu. Ty zacaly casem degradovat v mistech uchyceni. Jestli to byl ale onen smrtici problem, to je zatim jen spekulace.
Lynx
Příspěvky: 3702
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Itálie

Příspěvek od Lynx »

Vidím tam obdelníkové cosi jako táhlo. Ale nechce se mi věřit, že by to byl beton, byť předepjatý, jako táhlo. Beton a táhlo to mi nejde dohromady. Ví někdo něco víc, z čeho je to táhlo ? Třeba se mýlím.

Edit: Tak pan Geo mezitím doplnil, že to je opravdu táhlo z předpjatého betonu. Nevěřil bych, že to je možné. A jestli bylo dodatečně předpínané, jak píšu níže, tak mi z toho vychází nejpravděpodobnější příčina kolapsu. Některé z těch čtyř táhel povolilo a pak šel zbytek. Jen nevím, jestli a jakým způsobemse na tomhle procesu mohl něják podílet ten blesk.

Co se týče toho předepjatého betonu, tak jsem si uvědomil, že problém může být s dodatečně předpínaným betonem. Tam se udělá nejdřív beton, v něm se ponechá drážka, do té se dodatečně natáhne lano, které se předepne a to se dodatečně zainjektuje další betonovou směsí. Takové lano by korodovat mohlo, při špatném zainjektování. Lano zalité přímo do betonu korodovat nemůže, leda by beton odpadnul natolik, že přestane lano zakrývat.
Sch
Příspěvky: 221
Registrován: 26.3.2009 10:43:17

Re: Itálie

Příspěvek od Sch »

Protože zjistili poruchy v ukotvení mostu kéě závěsům, tak je u těch dvou zbylých pilířů zvenku zesílili a doplnili dalšími lany, opět zvenku, viz foto na odkazované stránce. Na těch fotkách z roku 2015 to ale vypadá, že závěsy u zříceného pilíře takto zesíleny nebyly. Autor tam i zmiňuje, že zesílily tu část vedoucí nad vysokými obytnými domy...
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Itálie

Příspěvek od Honey72 »

No, nechtěl bych teď bydlet pod tím mostem. Pravděpodobně půjde celý dolů, takže i během likvidačních prací tam bude pěkně prašno a hlučno.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Lynx
Příspěvky: 3702
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Itálie

Příspěvek od Lynx »

Píšou, že celý most strhnou. Jak budou strhávat tu část nad domy, to tedy nevím. Možná by to mohli vzít rovnou s těmi domy a obyvatelům postavit jiný dům pod jiným mostem :-) No to radši ne.
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“