Právě je 19.1.2021 22:41:44




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 433 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 14, 15, 16, 17, 18
 Itálie 
Autor Zpráva
Online
VIP

Příspěvky: 14753
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Itálie
Dnes, před pár hodinama, zasáhl ostrov Sardínie vydatný désť, který bral se sebou všechno, co mu stálo v cestě. Škody jsou na domech, silnicích, mostech a taky bohužel několik mrtvých lidí. Varování ve formě sirén došlo až když už se voda valila, ale většina ohroženého obyvatelstva z nižších poloh se naštěstí dostala do bezpečí aneb byla včas evakuována.

zasažené lokality: https://www.google.com/maps/place/08021 ... FnoECBYQAQ

https://www.google.com/maps/place/08100 ... d9.3264377





Sotva se tato oblast vzpamatovala z cyklonu Kleopatra z roku 2013.

Tady je video již z prvních prací ... bláto a balvany šahají po 1. patra obydlí; na cestě je armáda z kasáren v Macomer:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
čtěte+hlasujte
takhle to začalo


28.11.2020 20:25:42
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
VIP

Příspěvky: 14753
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Itálie
Dne 19.11. se do provozu odevzdal 15 km úsek v rámci tahu Pedemontana Veneta mezi Breganze a Bassano. Více informací: https://www.ansa.it/veneto/notizie/2020 ... e8e18.html .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
čtěte+hlasujte
takhle to začalo


29.11.2020 19:01:00
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
VIP

Příspěvky: 14753
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Itálie
Kolem osady Valtreara se před pár dny odevzdal do provozu úsek dlouhý 2 km v rámci projektu Quadrilatero na SS76. Jde o úsek, který zahrnuje 846m dlouhý tunel Valtreara a viadukt Gattuccio a exit Valtreara.

Lokalita: https://www.openstreetmap.org/#map=15/43.3985/12.9808

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Zdroj a další fotky: https://www.stradeanas.it/it/quadrilate ... gia-ancona

Dle článku v roce 2021 se má odevzdat dalších 8,5 km della Val d'Esino. V roce 2019 se do provozu dostal 7,5 km dlouhý úsek Fossato di Vico-Fabriano Ovest.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
čtěte+hlasujte
takhle to začalo


27.12.2020 23:27:34
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
VIP

Příspěvky: 14753
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Itálie
Sardínie, Sicílie

Ještě dne 21.3. se do provozu dostalo 16 km na SS729 mezi Berchidda a Monti na jihu Sardínie. SS729 je plánovaným rychlostním spojením mezi Sassari a Olbia.

Lokalita: https://www.openstreetmap.org/#map=12/40.7878/9.1726




Dále se tady dne 23.12. odevzdal do provozu 7 km úsek na tahu SS640 mezi Caltanissetta Nord a Arenella. Na Sicílii.

Lokalita: https://www.openstreetmap.org/#map=14/37.5349/14.0732

Zdroj: https://www.ilfattonisseno.it/2020/12/v ... l-nisseno/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
čtěte+hlasujte
takhle to začalo


27.12.2020 23:42:42
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
VIP

Příspěvky: 14753
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Itálie
Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. Odstranil jsem i 10 příspěvků pro jejich již 0 informační hodnotu: staré neplatné odkazy bez možnosti je dohledat a tak nezbylo v obsahu nic nebo jen nic neříkající nadpis. Je zde cca. 6 příspěvků, ve kterých jsou špatné odkazy, ale je k tomu následující debata, ze které lze vnímat, co bylo obsahem a cílem této aktualizace není mazat věcné debaty.

Populace Itálie se za uplynulých 10 let zvedla o 1,1 mil. (+1,9%). Letošním rokem ale zaznamenává již menší pokles. Co se dost změnilo jsou 3 metropolitní oblasti (Řím, Miláno, Neapol), kde dohromady již žije 21% obyvatel státu. Celkově žije v urbanizovaném území již 70% Italů. Průměrný věk je nyní 47 let. Na následujících 10 let se nepředpokládají větší změny, kdy predikce je na 59 mil. populaci státu s urbanizací 73%. Výhled na rok 2050 je již méně příznivý: 54 mil. populace, 82% urbanizace a 53 let průměrný věk.

Celá silniční síť měří kolem 0,5 mil. km. Taková ta základní silniční síť s běžnou dostupností pak měří 257 tis km. Z toho bylo koncem r. 2017 v provozu bezmála 7000 km dálnic, 21000 km silnic se státním významem a 155 tis km měřila síť sekundárních a terciárních silnic. Zbytek do čísla 1/4 mil. jsou městské a obecní komunikace. Vývoj za uplynulou dekádu (statisticky posunuto) je příznívý v rozšíření státních silnic o bezmála 2000 km, naopak ubývá silnic v regionech o asi 5 tis km a co se dálnic týče, tak ta roste jen velmi pomalu.

Italská silniční síť jako celek a dálnice nevyjímaje trpí na 2 velké nedostatky: finanční situace údržby, do minulosti nedokonalé koncesní smlouvy a nepříznivé přírodní podmínky: zemětřesení, rozsáhlé povodně a sesuvy. Spadlo tady již vícero mostů, další to mají "nahnuté", je na nich omezen provoz atd. a vyvrcholilo to až pádem mostu v Janově: viewtopic.php?p=169066#p169066 . Tady byl tlak veřejnosti a všech a tak je dnes na tomto místě již nový most v provozu. Ale kdo by čekal, že se snad našlo víc peněz pro obhlídky, rekonstrukce, opravy nebo uzavírání staveb, tak to je na omylu. Na nedostatky ale upozorňují nejen dálniční koncesionáři, ale také samospráva. Všichni vzhlížejí k Římu, aby se našlo víc peněz na tyto práce. Investiční deficit na infrastruktuře: viewtopic.php?p=203745#p203745 si vláda uznala, ale je to takové konstatování, že to nelze vlastně vyřešit jenom tak. Na jihu Itálie jsou to pak i problémy v rámci výstavby samotné, kde působí jiný typ a sice "mafie", kdy se na stavbách šetří. Je možno, že občas něco při výstavbě spadne i jinde po světě, taky je možno, že občas se něco prodraží, ale Itálie v tomto ohledu vede. Když se na něco přijde, tak se to na náklady zhotovitele řeší, ale jinak se doufá i v to, že to dožije alespoň po záruční lhůtu. I když to snad byl vypuklý problém hlavně v dobách dávnějších. Velkým snem je výstavba pozemního spojení na Sicílii. Opakovaně to bylo odloženo, zrušeno a zase zahájeno do posuzování: viewtopic.php?p=218810#p218810 .

Dálniční síť v několika ohledech rozepíšu v dalším příspěvku.

Hospodářská situace:

není tajemstvím, že Itálie se trápí s vysokým dluhem, deficity, ale taky třeba vlastní více zlata

*HDP v roce 2019 dosáhlo hodnoty 2 bilionů USD
*nezaměstnanost byla v 10/2020 v úrovni 9,8% (mladí lidé 30%)
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 135% (od r. 2014 prakticky ta samá hodnota)

Byl tady i plán sestavit vysoce deficitní rozpočet, který by podpořil investice a to i do té zastaralé infrastruktury. Do té hlavně. A technologicky taky posunul zemi někam dál. A to s tím předpokladem, že by tohle zadlužování zvedlo HDP a příjmy státu a z budoucích příjmů by se i ten nový dluh splácel. Protože stávající období po krizi před minulou dekádou vlády šetří, kde se dalo a výsledkem je celková stagnace všeho. Takto expanzivní rozpočet ale neprošel v Bruselu. Nechci sem tahat podíl Bruselu na (ne)investování do všeho dle kritérií, které EU má, ale Itálie si ke konci roku 2019 toho moc dovolit nemohla. Pak přišel COVID-19, který ty možnosti v ekonomice snižuje. Jsou sice vyhlášení politiků o tom, jak se bude investovat, ale jde o efekt na jakou dobu to vydrží. Jsou i snahy odebrat stavby v dopravě zpátky do rukou vlády, čímž si má vláda polepšit, ale tím pak přebere i tu odpovědnost za ten stav a ještě by musela koncesionáře vyplácet. Samosprávám se lepí oči nesystematicky a dle politických preferencí. Infrastruktura jako celek zestárla a Itálie pro hospodářskou situaci v tomto ohledu již 2. dekádu přeslapuje na místě se všemi neduhy, které v té společnosti jsou.

V 11/2020 byl odhad, že letošním rokem bude deficit rozpočtu v úrovni 10,8% HDP a v příštím roce 7%. Vláda tady více, než kde jinde chce udržet byznys menších firem a podnikatelů, takže jen na tuto podporu jsou nevyhnutní miliardy €. Letošní dluh pro propad HDP a deficit atakuje 158% HDP a v příštím roce má padnout někam na 155% HDP. Neviděl jsem přesné rozdělení peněz pro rok 2021 z "peněz navíc", pouze jejich výše bude 15 mld. € z Fondu Obnovy od EU a 25 mld. € balík vlády. Respektivě asi 10 mld. € má Itálie namířeno na železniční VRT.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
čtěte+hlasujte
takhle to začalo


28.12.2020 17:16:34
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
VIP

Příspěvky: 14753
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Itálie
pokračování výše uvedeného souhrnu explicitně k dálniční síti

Dálniční síť (stručný souhrn k rozsahu, základním provozovatelům, k údržbě a mýtu)

Rozsah se téměř nezměnil. Za období 30 let se v Itálii postavilo 1000 km dálnic. Přitom lze pozorovat i zvětšující se investiční deficit na "původní síti".

Obrázek
Příloha:
It0.JPG
It0.JPG [ 70.4 KiB | Zobrazeno 349 krát ]

Co se rozsahu týče, tak jde o to, že italské dálnice (a infrastruktura pak jako celek) se nejvíc podpořila režimem Musoliniho a pak v rámci další státní agendy v 60.- letech 20. století a pak pozvolna rozvíjí dodnes. Vzniklo spojení S-J, po pobřeží a formovalo se spojení přes Alpy. Scházet z hor k moři a opravdu k tomu trasování od dob Římánů se tady udělalo hodně a poslední investice se zaměřují hlavně na rozšiřování ze 4- na 6- pruhy. Občasně i s novou trasou, tunelem atd. Když to vztáhneme na to, že třeba v Maďarsku se dovedlo v nedávném období postavit 1000 km dálnic za 10 let, Chorvatsko od toho taky daleko nemá, boom v Polsku, Španělsku atd., tak od Itálie jako jedné z velmoci by snad člověk čekal víc. U větších měst a jejich návaznosti nové trasy, protože jednou ty dnešní se budou muset opravovat, protože donekonečna ty mosty stát nemůžou. A ty dnes nekonečné linie nákladní dopravy tomu dávají zabrat. Dnešní síť dlouhá asi 7000 km je ze 6/7 v koncesních rukou. Lze si klást otázku, proč tady není takový boom rozvoje, jaký je v podobně koncesních státech Španělska, Portugalska, Řecka, Francie, když to vztáhneme jen na model EU.
Příloha:
It5.JPG
It5.JPG [ 59.01 KiB | Zobrazeno 349 krát ]

Příloha:
It6.JPG
It6.JPG [ 47.12 KiB | Zobrazeno 349 krát ]

Tohle je realita. Ten podíl mostů a tunelů na té síti. Lidé se často ptají, kam jdou ty peníze z mýta? Rozšiřování, na které občas přispěje EU/banka, obnovy povrchů, údržba jako celek taky není zdarma a investice. Pokud investici nechce podpořit i vláda, tak se málokdy realizuje a odkládá v čase, rozkládá se na dlouhou dobu a pomalu realizuje. To je taky důvod, proč se ta síť zásadně nezvětšuje. Budu se tomu mýtu ale věnovat. V roce 2018 se vybralo na těchto 6000 km dálnic celkem v hrubém 8,3 mld. €. Bylo to více proti r. 2017 i přepočtu zvýšeného podílu dopravy a to díky schválení požadavku na zvednutí tarif. Ministerstvo to cítilo jako oprávněnou požadavku. Jenomže, je si nutno uvědomit, že koncesionáři platí poplatek pro ANAS v celkové výši 660 mil. €; to je odvod zvednutý na 6,15% + DPH a doplatky. Pak jsme u samotné položky DPH ze zvyšné části, 22% jde státu. Z toho mýta se živí řada zaměstnanců na údržbě a správě (daně a další poplatky státu), takže 50% z hrubých příjmů na mýtném dostane stát. Řada těchto byrokatických poplatků se zavedlo po roce 2015. Pro "špatnou finanční situaci v zemi a nadměrné zisky koncesionářů". Takže za 6000 km dálniční sítě s tímto podílem mostů a tunelů jsou k použití 4 mld. €, část odejde na chod, energie, mzdy stejně, i když to nevidí stát, ale nadále to nemá nic se stavbama jako takovýma. Tolik skladba mýta. Pak někdo řekne "ta italská dálnice je drahá". Abych byl čestný, tak po odečtení zdanění a poplatků kolem na chod (zpátky ale i ty mzdy) a všechny druhy prácí (opravy, údržba atd.) zbylo 6,151 mld. €, ale v tom jsou i částky za jiné činnosti, než jen mýtné. O tuto koncesionářskou síť se v roce 2018 staralo bezmála 12900 zaměstnanců s trvalou smlouvou (to jen pro představu mezd). Chod IT zařízení, letní a zimní údržba obzvlášť atd.

Italské dálnice na wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Autostrade_of_Italy

Největším soukromým provozovatelem je skupina Atlantia. Ta v Itálii provozuje 1/2 z té 6000 km sítě dálnic.
Příloha:
It11.JPG
It11.JPG [ 22.46 KiB | Zobrazeno 349 krát ]

Příloha:
IT12.JPG
IT12.JPG [ 60.35 KiB | Zobrazeno 349 krát ]

Ty weby tady jsou, ale ať se nehledá: http://www.autostrade.it/it/home

A jen pro "ukázku", i když já to tady na této straně nepatrně rozepsal, tak Atlantia není "nováčkem" v tomto byznysu a to portfolio provozování má někde zcela jinde. Proto je nutno rozlišovat v tom ohledu, když "některý" politik prohlásí, že jim "všechno odebere". Může, ale v řádném procesu vyplatí, když odstoupí od smlouvy a na to s prominutím Itálie nemá peníze, aby vyplatila roky provozu z 3000 km sítě. S tím cílem, že se zlepší stav mostů a všeho: může si Itálie vzít úvěr a vyplatit a následně odevzdat jiné společnosti a nastavit investiční rámec, ale kdokoliv to převezme, tak bude požadovat reálné peníze. Mnohem snadnější by bylo, když by vláda "ubrala" z toho, co bere. A naopak podpořila, protože přírodní katastrofy a koncipovanost smluv nehraje do karet a nenutí na větší investice. Hodně toho teď vyplouvá za ty uplynulé 2 roky od pádu mostu v Janově. Ale taky je "výcuc" toho, co se prezentuje jako náklady na údržbu:
Příloha:
W-I.JPG
W-I.JPG [ 53.11 KiB | Zobrazeno 349 krát ]

Příloha:
W-I2.JPG
W-I2.JPG [ 50.27 KiB | Zobrazeno 349 krát ]

To už je odpovědnost koncesionáře, jaký podíl peněz určí na nové investice a kolik dá na údržbu. Kolik "doposud stačilo" a již nestačí, protože padají mosty. (jenom úvaha) Jestli 100 mil. € na 1 tis km dálnic je adekvátní částka nebo je účetnictví "jinde" pro tuto kolonku, aby jiná byla "jinde". To všechno řeší italské orgány. Jsem si jist, že až se dopátrají po cokoliv, tak se to tak nenechá. Ale to přesahuje rámec fóra. Ale myslím, že to odpovídá na 5 stran tohoto vlákna.

Abych to nemusel zbytečně dál rozepisovat, budu citovat:
Diaľničiar píše:
Z hlediska dopravní infrastruktury se vláda snaží obnovit co již stojí a rozvíjet to co chybí. Je to jednoduše napsáno, ale je to tak. Tak jak je uvedeno v tématu, to i platí: pouze rozsah dálnic se nepatrně zvětšuje, na 6.500 - 7.000 km, většina je v provozu přes koncesionáře a jednoznačně největší vlastník je Atlantia Group s cca. 3.100 km, protože přes operátora Autostrade per l'Italia provozuje 2.850 km z italské sítě. Pak ještě vlastní operátora Società Autostrade Meridionali Spa, se kterým provozuje cca. 52 km dlouhou dálnici Naples-Pompei-Salerno, ostatní km jsou jako společné podíly s dalšími provozovately.


Další soukromé provozovatele je možno dohledat na té wikipedii, to prozatím k tomuto bodu stačilo.

Stát tedy řídí dálniční síť a státní silnice prostřednictvím Azienda Nazionale Autonoma delle Strade, tedy ANAS: https://www.stradeanas.it/it a zde je jejich provozovaná síť dálnic a státních silnic k letošnímu roku v celkové délce 30 tisíc km:
Příloha:
IT13.JPG
IT13.JPG [ 52.39 KiB | Zobrazeno 349 krát ]

Příloha:
Poznámka: modrá = silnice
zelená = dálnice

IT14.JPG
IT14.JPG [ 76.96 KiB | Zobrazeno 349 krát ]

ANAS zaměstnává 6800 lidí a další informace se tam dají opravdu snadno dohledat.


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
čtěte+hlasujte
takhle to začalo


28.12.2020 18:23:37
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
VIP

Příspěvky: 14753
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Itálie
bonus v rámci vlákna - co se již nevešlo do výše uvedeného souhrnu k dálniční síti

Jak jsem četl tohle vlákno, tak někdo tady upozorňoval na stav mostu Ponte di Celico Cannavino, tady dal k tomu video:



Tak jen dodám, že ANAS rozjel práce po letech debat:





A ANAS byl pod "palbou" kritiky za úpravu navržených stavebních prací.

Zrovna tento měsíc byl k tomu článek v novinách, protože ANAS odkládá zátěžovou zkoušku: https://www.cosenzachannel.it/2020/12/0 ... di-carico/ . Kde se mj. konstatuje, že ANAS tento most monitoruje již od roku 2006. Místní mu dlouho říkali "viadukt hrůzy". ANAS dlouhou dobu tvrdil, že všechno má pod kontrolou (podkládal to pravidelně studiemi inženýrů pro statiku atd. z vícero univerzit a ústavů) a větší oprava není nutná. Řadu let se o tom psalo v mnoha článcích. Místní samospráva ale požaduje kompenzace za neustálé odkládání spojnice s cestovním ruchem, protože vznikají pochopitelně místní škody.

Před svátkama byl otevřen s omezením pro lehkou dopravu: https://www.quicosenza.it/news/provinci ... -di-natale .

Dočetl jsem se, že v druhé polovině 01/2021 se znovu obnoví stavební práce na viaduktu. Jízda po mostě v plném rozsahu bude umožněná až po uskutečnění zátěžové zkoušky, která ale nevím kdy bude; nehodledal jsem. Ani problémy kolem průběhu oprav.


Možná, že Itálie jako stát ovládne větší část koncesních dálnic v roce 2021. Záleží na tom, jak dopadne řešení kolem situace po pádu mostu v Janově. Mj. se pro brennerskou dálnici připravuje soutěž taky v roce 2021: https://www.mit.gov.it/comunicazione/ne ... e-pubblico , kde vypršela koncese již v roce 2014 a doposud se nenalezlo adekvátní řešení. Dle doporučení Bruseli to půjde cestou řádné soutěže. Na rozepsání investicí je čas (COVID, fond obnovy a reálné možnosti fondů v Itálii) :arrow: Itálii mám zahrnutou tady v tomto modeli: viewtopic.php?p=175380#p175380 a budu se tomu v roce 2021 věnovat komplexním způsobem. :idea: Mohu prozatím jen doplnit, že tedy kromě rozepsaného mýta ve výše uvedeném příspěvku měl ANAS pro roky 2016-2020 rozpočet ve výši 36 mld. €. Rozpočet se zásadně zvedá v posledních letech.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI: Best wishes for 2021
čtěte+hlasujte
takhle to začalo


28.12.2020 19:58:57
Profil Zobrazit autorovy stránky
Autor

Příspěvky: 2493
Příspěvek Re: Itálie
Obávám se, že takových objektů čekajících 50 let na rekonstrukci je v Itálii tolik, že to úplně zvládat nelze :(


29.12.2020 8:56:26
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 433 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 14, 15, 16, 17, 18




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz