Irsko

Země EU kromě Česka
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Irsko zadalo vypracování projektu výstavby asi 100 km dálnice M20 Cork - Limerick :arrow:

*projektová příprava bude stát 15 mil. € a práce provedou irská firma JB Barry Transportation, švédská Sweco a kanadská WSP
*náklady na výstavbu se odhadují na 900 mil. €
*na trase má být 8 velikých mostů ponad řeky, 44 menších mostů ponad silnice a 2 mosty ponad železniční tratě
*dále se má vybudovat 64 km napojovacích silnic a lokálních spojení
*projekt je zařazen pod národní rozvojový plán, s jeho výstavbou se počítá v roce 2023 a dokončit se má v roce 2027
*projekt je řízený Transport Infrastructure Ireland ve spolupráci se samosprávou Limerick a Cork County Council
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

VINCI Highways awarded new management contract for freeflow transactions and customer services on Dublin ring road (M50)

18 APRIL 2019

· A new contract of a 373M€ total value awarded by Transport Infrastructure Ireland (TII)
· All-inclusive freeflow transactions solutions supporting up to 145.000 vehicles per day
· An integrated customer relations platform to improve user experience and increase subscription level

Obrázek

Transport Infrastructure Ireland, the state agency in charge of roads and railways infrastructure in the Republic of Ireland, just signed an 11-year contract with Turas, a joint-venture comprising VINCI Highways, subsidiary of VINCI Concessions, and Abtran, the largest Irish-owned business process management provider, to manage freeflow transactions services and customer relations on the Dublin ring road (M50 motorway). With an average of 145.000 vehicles each day, Dublin ring road is the most heavily trafficked corridor of Ireland’s national roads network.

VINCI Highways and Abtran will combine their expertise to deliver a complete service covering all technology, systems and operations to support freeflow transactions, payment collection and transmission to the state agency TII. The contract includes installing and operating a new gantry crane with sensors to detect incoming vehicles, cameras and beacons for reading plates and tags. It also includes the design, implementation and management of a new back-office platform with data processing and information management capabilities to facilitate transactions. Implemented by VINCI Highways’ subsidiary TollPlus, the new back-office will allow TII to better meet the demands of today, and effectively handle projected growth in transaction volume.

VINCI Highways and its partner Abtran will also provide customer services to drivers by optimising processes and performance of a global communications platform that includes a contact center and various digital interfaces. To develop the number of e-subscribers, VINCI Highways and Abtran, alongside TII, will also develop new Mobility-as-a-Service schemes, increasing customers’ convenience while meeting the urban challenges of the fast-growing Irish capital.

This new contract marks VINCI Concessions’ first project in the Republic of Ireland and demonstrates its capacity to expand its international outreach. VINCI Concessions now operates in 21 countries through its subsidiaries VINCI Airports, VINCI Highways and VINCI Railways.

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 8-1745.htm
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

M11 u Enniscorthy se má 18.7. odevzdat do provozu. 27 km dálnice a dalších 15 km různých silnic a vylepšení.

https://www.irishtimes.com/news/ireland ... -1.3952455

i zde více: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 72#p182672

doplnění k 19.7.: stalo se :idea:
https://www.independent.ie/irish-news/n ... 24516.html
https://www.rte.ie/news/regional/2019/0 ... y-wexford/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.7.2019 12:39:44, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba ve vláknu:



podrobností k ní: https://visitnewross.ie/community/22523 ... ss-bridge/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Irsko schválilo financování dualizace silnice na projekt N5 Westport - Turlough ve výši 241 mil. € :arrow:

*20,3 km dualizovaného tahu N5 z Westportu se postaví po východ Castlebar s i kolem 2,5 km klasické silnice, která spojí N59 Westport na Mulranny sekundární silnici
*2,3 km úsek N59 u Barleyhill bude upgradovaný na typ 3 klasické silnice; bude zde 6 KO, 2 mosty na trati mezi Westport a Dublinem
*jde o jednu z největších investicí v rámci oblasti Mayo - přinese benefit pro cestovní ruch na západě Irska

N5 je hlavní silnice v Mayo směrem na Dublin. Dokončení se očekává 2 roky od udělení zakázky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba ve vláknu

Dne 30.1. se do provozu odevzdala stavba New Ross Bypass. Jde o 14 km 4-pruhu na N25, ale i na N30. SOučástí je i 887m dlouhý most nad řekou Barrow, jeden z nejdelších v Irsku. Náklady na projekt jsou 230 mil. €.

lokalita: https://www.openstreetmap.org/?mlat=52. ... 98/-6.9375

Zdroj + fotky: https://www.rte.ie/news/ireland/2020/01 ... 25-bypass/

přelet dronem:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Populace Irska vzrostla za uplynulých 10 let ze 4,5 na 5,1 mil. V metropolitním území Dublinu pak žije celkem 1,9 mil. lidí. V urbanizovaném území žije nyní 63% obyvatelstva a průměrný věk je 38 let. Tento stav ukazuje na jistou dynamiku rozvoje, která taky odpovídá životu v Irsku. Když se dobře nevedlo, tak lidé emigrují jinam. V opačném případě je pak zaznamenán silnější přírůstek obyvatelstva.

Z hlediska silniční sítě je tady celkem 100 tisíc km silnic. Vzhledem k rozloze a počtu obyvatel je tohle číslo opravdu unikátní. Dlouhou dobu tady nebylo dost zkapacitněných silnic, což při absenci lepších silnic byl taky problém. Infrastrukturu Irsko začalo jinak vnímat a sjednotilo systém dopravních infrastraktur od silnic po železnice od měření intenzit až po výstavbu do jednoho úřadu. To jednak šetří náklady na chod státní správy a jednak přináší vysokou efektivitu rozvoje. Stejný model mají třeba Maďarsko nebo Nový Zéland. Nikdo nečekal, že by Irsko ihned postavilo celou dálniční síť, ale Irové zapojili všechny prvky: státní rozpočet, eurofondy, úvěry i model PPP a povedlo se jim prakticky vystavět "základ", který nyní nadstavují a budou nadstavovat další dekády. Irsko potřebovalo odstranit nedostatek hodnocený mezi investory a tím byla právě slabá výkonnost logistické infrastruktury. Vzhledem na demografický vývoj je logické, že od Dublinu jdou prstence do zbytku území. Až 320 km z 916 km dálnic v provozu (2015) se postavilo modelem PPP, tedy 35% sítě dálnic.

Z těch 100 tisíc km (všechny kategorie silnic) je nejdůležitějších 5306 km silnic, které se k roku 2015 člení následovně:
I1.JPG
I1.JPG (54.88 KiB) Zobrazeno 10059 x
Značí to, že k 31.12.2015 bylo v Irsku celkem 1210 km zkapacitněných silnic a dálnic. Tedy asi 23% státních silnic. Irsko si to rozčlenilo i dle místních autorit:
I2.JPG
I2.JPG (143.21 KiB) Zobrazeno 10059 x
Mapa státní silniční sítě aktualizována k 2017:

detail: https://www.tii.ie/roads-tolling/our-ro ... pdated.png
I3.JPG
I3.JPG (95.95 KiB) Zobrazeno 10059 x
Tady jsou základní informace ke 100 km dálnice M20 Cork - Limerick: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 95#p185695 a tady je již informační web: https://corklimerick.ie/

To už je svým způsobem luxus. Z Dublinu dálnice vede jak do Cork tak do Limerick. Ale jednoduše se propojí i Limerick a Cork zkapacitněným tahem. Je to pečlivě připravován projekt a to ostatně tak jak všechny. Cork se stal dalším centrem, ostatně jeho obchvat je 2. nejvytíženější v zemi. A tak se hodlá budovat S-J os podél západní poloviny.

Irsko totižto připravuje proměnu území. Celkově je jisté, že populace má i nadále růst. Dublin dnes jako metropole generuje 40% HDP. Běžně hlavní města generují kolem 20% a pokud je to víc, tak to je již "zajímavé", ale pak i celkové nastavení dopravní politiky musí být jiné a to platí 2x, když se jedná o takto limitovaná území. Pro rok 2035 respektivě 2050 se počítá s 2x větším rozsahem zkapacitněné silniční sítě. Značí to pokračování upgradu státních silnic a větší investice do zvyšných silnic. Tady se přistavím a sice pro to, že zbytek té silniční sítě má rezervy. Rozpočet cca. 1 mld. € na zvyšnou silniční síť značí, že to je opravdu málo. Vyžadují se přinejmenším 2 mld. €, aby bylo za co zlepšit jejich parametry a ze silnic rozsah státních silnic aneb i navazuících silnic. To bude velká výzva do budoucna bez ohledu na to, že již nyní má Irsko stav, který mu může závidět mnoho států EU. Budu se věnovat dálnicím po roce 2015 s výhledem do budoucna v dalším příspěvku.

Stav hospodářství:

*HDP dosáhlo v roce 2019 úrovně 389 mld. USD (hodnota HDP Irska byla vícekrát diskutována pro IT firmy zde registrované; v roce 2010 to bylo 210 mld. USD, v roce 2016 pak 294 mld. USD: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 65#p149665 - tohle je důležitý odkaz i pro níže uvedený rozpočet ministerstva dopravy)
*nezaměstnanost byla začátkem roku 5%, nyní 7,5%; mladí lidé z 11% na 20%
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 59% HDP (v roce 2010 to bylo 86%)

Pandemie COVID-19 a dopad na Irsko. V 10/2020 byl přijat rozpočet pro rok 2021: https://www.citizensinformation.ie/en/m ... _2021.html . Lze si tam číst, protože tam si je co číst a jak má vypadat pomoc lidem, firmám i ekonomice. Tomu se já věnovat nejdu. Já si vyberu ministerstvo dopravy: https://www.gov.ie/en/press-release/748 ... -recovery/ , abych se dočetl, že ministerstvo dostalo další 1 mld. € navíc. Takže před pár lety to byla 1 a najednou 2 mld. a nyní již 3,5 mld. €. Z toho 1,3 mld. € jde na silniční infrastrukturu. To je navýšení o 1/3. Není to o požadovaných 100%, ale je to razantní navýšení peněz i v těchto časech. Opravdu, když se některé ty programy propočítají, tak cyklochodníky a chodníky pro pěší dostanou 1 mil. € denně. Ty programy se prolínají; bezpečné dráhy do škol, komplexní renovace ulic, podpora lokální dopravy (lepší dráhy po bus zastávky, parkoviště) a dopravní schéma bude po roce 2020 vypadat již jinak, než li doposud.

Co bylo doposud umím shrnout taky. Státní silniční síť dostala největší objem peněz v letech 2000 až 2010 celkem 13,6 mld. €. Stávající plán National Development Plan počítá s výdají v tomto segmentu do roku 2027 ve výši 6,6 mld. €. Když jsem psal o železnicích, tak v Irsku je 1660 km tratí. Těm investicím pak taky odpovídá ten nárůst dálnic v zemi:

Obrázek

Irsko letos dosáhne deficit ve výši 21 mld. €, což je nakonec mnohem méně, než se původně čekalo. Je to opravdu hodně velké číslo, když se takhle vysloví, ale mnohem méně, než byl odhad. Rozpočet pro rok 2021 bude s celkovými výdaji ve výši 86 mld. €, z čeho 16 mld. € jsou opatření v souvislosti s pandemii COVID-19. Jsou to všechno peníze, které si Irsko půjčí a zahrne do státního dluhu, se kterým bude žít v dalším období. Irsko a Irové tak tuhle krizi překonají co možná nejlépe se bude dát a jak to řeší i jinde, konstatoval ministr financí a řada ekonomů s tím, že když se na to podíváme jinam, tak je to tam stejné.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

bonus k výše uvedenému, souhrn k roku 2019
Diaľničiar píše:Budu se věnovat dálnicím po roce 2015 s výhledem do budoucna v dalším příspěvku.
Rozsah státní silniční sítě se mírně zvětšil:

*síť dálnic dosáhla 998 km
*síť dualizovaných silnic dosáhla hodnoty 318 km
*klasické 1+1 pruhy pak rozsahu 4043 km

Rozsah státní silniční sítě se tedy zvětšil o 53 km, přičemž zkapacitněná silniční síť měřila v roce 2019 již 1316 km.

Irsko se řídí dokumentem rozvoje k cílovému roku 2040, do kterého samozřejmě spadá i doprava a tedy taky dopravní infrastruktura a v ní silniční síť, přičemž samozřejmě i státní silniční síť. Ty cíle snad nemá smysl jměnovat, protože jsou ve všech vyspělých stejné; rovnoměrný hospodářský růst, snížení emisí, kvalitní doprava, rozvoj regionů atd. V rámci silnic, tak jak jsem uvedl výše, že do roku 2027 se použije dle plánu 6,6 mld. €, tak se jedná o plán National Development Plan 2018-2027 (NDP). S tím, že jak lze pozorovat stávající situaci, tak došlo k navýšení prostředků, i když nevíme, co bude v dalších letech, protože 2027 je daleko, tak si je nutno uvědomit, že to je 660 mil. € ročně jako základní financování. Irsko disponuje jak jsem uvedl demografickým modelem vývoje pro roky 2035 i 2050 a taky dopravním modelem. Pokud by se má pokračovat s upgradem silniční sítě na dálnice a dualizované silnice, tak když 1 km průměrně vychází na 7 mil. €, tak investice by musela činit dalších 15-16 mld. €. Tady je dokument budoucích staveb: https://www.tii.ie/roads-tolling/projec ... ojects.pdf , kde si lze číst. Není 100% cíl, že tady bude 1100 km dálnic v roce 2035 a k tomu 1000 km dualizovaných silnic. Ani tady není cíl na nějaký fix dálnic do roku 2050 atd. Jsou tady postupy, dle kterých se má přistoupit k investicím na upgrade. A dle skutečného vývoje ekonomických ukazatelů na státní a dané regionální úrovni se posuzuje projekt jako takový, jeho dopady, přínosy a náklady. A až pak se jde stavět respektivě se vybere fázování a realizace, financování a provoz. Irsko pouze porozumělo v minulých dekádách, že zaspalo dobu a potřebovalo s tím něco udělat a taky udělalo. Tady se posuzuje ekonomický dopad nejen z hlediska nákladů na výstavbu, ale i na údržbu. Posuzuje se třeba jak se zlepší napojení regionů na větší centra. Jaký to bude mít efekt z hlediska další návaznosti na zaměstnanost.

Rozhodně tady ale nejsou dálnice duchů. Opravdu hustý provoz je ve dvou lokalitách. Jde o Dublin a Cork. Na M50 projede denně 150 tisíc vozidel v rámci Dublinu. Na N40 v Corku pak projede na 87 tisíc vozidel za 24h. Provoz na dálnicích za rok 2019 stoupl o 3%, přičemž průměr na celé státní silniční síti je 2,5%. Dopravní špičky vrcholí ve dvou časech a to od 7:00 do 9:00 a do 16:00 do 18:00, přičemž kolem 8:00 a 17:00 se odehraje v obou pásmech na 5% celodenního provozu. Jde o to, že ještě před 5 roky to bylo po 9%. Několik provozních faktů k M50 za rok 2019:
M50.JPG
M50.JPG (53.62 KiB) Zobrazeno 10048 x
V roce 2019 byla kapacita sekundárních státních silnic (viz příspěvek výše, jejich podíl byl 2657 km) vyčerpána mezi 50 až 80%. Značí to taky, že ačkoliv jsou se sekundárním významem, tak se dostávají na úroveň primárních státních silnic a bude nutno je začít vylepšovat. Co se týče primárních silnic, tak až 25% z nich má kapacitu vyčerpanou a jsou přetížené. Tomu se ale v grafech a mapách věnovat nejdu, to spíš souvisí s dalšími investicemi na investice do rozšíření zkapacitněné silniční sítě.

Tady je pohled na Dublin s okolím; jde o běžný pracovní den:
I4.JPG
I4.JPG (58.98 KiB) Zobrazeno 10048 x
D.JPG
D.JPG (25.45 KiB) Zobrazeno 10048 x
Zimní služba za rok 2019:
W.JPG
W.JPG (35.62 KiB) Zobrazeno 10048 x
Klasifikace státních silnic z pohledu údržby vozovek včetně dosažení cílů a aktuálního stavu:
I5.JPG
I5.JPG (62.47 KiB) Zobrazeno 10048 x
I6.JPG
I6.JPG (69.4 KiB) Zobrazeno 10048 x
I7.JPG
I7.JPG (67.17 KiB) Zobrazeno 10048 x
I8.JPG
I8.JPG (62.99 KiB) Zobrazeno 10048 x
Na irské státní silniční síti se nachází 3234 mostů, z čeho 569 spadá pod provozovatele PPP projektů. Tady je jejich stav:
I9.JPG
I9.JPG (55.16 KiB) Zobrazeno 10048 x
Bezpečnost silničního provozu a trend:
I10.JPG
I10.JPG (44.83 KiB) Zobrazeno 10048 x
I11.JPG
I11.JPG (40.34 KiB) Zobrazeno 10048 x
I12.JPG
I12.JPG (56.97 KiB) Zobrazeno 10048 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

bonus ke 2 výše uvedeným příspěvkům, od současnosti k budoucnosti; jak se to vnímá dnes

jen pro ukázku:

N4 realignment: https://www.n4realignment.ie (ve výstavbě: https://www.n4realignment.ie/gallery-current-progress )

N17 Knock-Collooney: https://n17knockcollooney.ie/ (55 km dualizovaných silnic; aneb severní část ostrova v trase Altantického koridoru (S-J os, kde na jihu bude nová 100 km dálnice Cork - Limerick)

N22 Ballyvourney-Macroom: http://www.n22bbm.ie/ (ve výstavbě; "obyčejná" silnice s obchvatama)

To je opravdu jen pro ukázku několik silničních schémat. Irům se samozřejmě poslední roky zdá tempo výstavby dálniční sítě jako pomalé, ačkoliv dosáhlo úrovně 100 km za 4 roky. A nedá se čekat každou dekádu 800 km nových dálnic v provozu. :) Problémem Irska není nedostatek dálnic a zkapacitněných silnic, ale 95 000 km ostatní silniční sítě. Regionální a lokální. Privátní (nezpevněné pro 1 vozidlo). Tady je hodně silnic, které jsou užší: klasicky privátní k farmám, lesům atd. v soukromých rukou, v rukou sdružení atp. a využívány i pro veřejný sektor. Takže silnice 19. století jsou najednou silnicemi 21. století. Tím, jak se postavila základní dálniční síť a investuje se do dalších silnic a zvyšuje ekonomický růst, tak najednou se lidem zdá, že zhoustl provoz, což je ale realita. Takže je tlak na realizaci nových silnic, které obejdou obydlená území. Irsko proto rozšiřuje silniční práce do všech regionů a je snaha udržet osídlení i v regionech. Budují se zcela nové linie silnic, obchvaty, KO a modernější křižovatky. Tak, aby život tak jak byl v dávnějších dobách, tak aby takový zůstal i nadále: v poklidném režimu. Tohle se ale nedá zajistit ihned a znamenalo by to i změnu rozložení daní do regionů.

I proto je stávající pandemie COVID-19 tady vnímána jako akcelerátor možných investicí třeba do těch bike tras. K těm jednodušším silnicím, kde houstne provoz se přistavají nové cyklo dráhy. To stejné se týče investic do dráh pro pěší u veřejných objektů jako jsou školy, přístupná místa k bus zastávkám. Ty se vyčlení ze samotných silnic do více mimojízdních částí atd. Tomuhle se tady nyní věnuje velká pozornost v řádu mnoha set mil. € od příštiho roku, takže si obyvatelstvo alespoň pocitově oddechne, než se dobudují další lepší státní silnice vedené mimo městeček a další zkapacitněná silniční a dálniční síť. I tady jsou projekty, které se 20 a více let jen připravují. Jsou regiony na SZ ostrova, kde chtějí dualizovanou silnici delší dobu, ale dokud nebyl dálniční prstenec od Dublinu, tak to bylo jenom snem.

Project Ireland 2040

Irsko se v minulosti řídilo dnes již neplatným (deaktivovaným) plánem Transport21, který se zrušil pro vícero nedostatků v základní koncepci. Tomu se věnovat nejdu. Proti původnímu stavu, kdy tady takřka ničeho nebylo to byl geniální plán. Jde o to, že stavby v něm budou prakticky v provozu v roce 2025. A plynule se navazuje na nový cíl a sice 2040 s tím, že plnění těchto cílů, které jsem rozepsal ve výše uvedeném příspěvků jsou zase na 20 let v rámci implementace 2020-2040. Všechno závisí od ekonomické kondice ostrovní republiky.

Pokud zahrneme do provozu i New Ross Bypass v tomto roce, tak je v Irsku min. 1330 km dálnic a dualizovaných silnic. Plán pro rok 2040 (pro všechny sféry státu) mluví v rámci dopravy o co nejlepším propojení nejdůležitějších měst, vyřešení obchvatů v rámci Dublinu a zlepšení napojení právě na SZ ostrova. S dalším cílem a sice zásadní investicí do lokální silniční sítě. Finanční objem do roku 2040 představuje 116 mld. €; s důrazem i na veřejnou dopravu, metro atd. Jaký tady bude v roce 2040 opravdový počet km dálnic a dualizovaných silnic není reálné předpovědět stejně jako teď napsat, kolik bytů se opravdu postaví. Odhad počtu obyvatel je min. +1 mil. navíc. Takže tohle všechno se jen ukáže. Co se silniční sítě týče, tak to má Irsko opravdu složité, protože ten rozsah je 2,5x průměru EU. Je ale nevyhnutní si uvědomit skutečný přínos jednotlivých km pro ekonomiku. Bude patrně ale o čem psát v dalších letech ...

Lze si to dohledat na internetu:

https://npf.ie/project-ireland-2040-launched/
https://assets.gov.ie/45625/07afe3b5b99 ... 21fdcd.pdf
https://www.tii.ie/news/press-releases/ ... vfinal.pdf
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Křížení M50 (M50 je západní okruh Dublinu) křižovatka 6; M50xN3 (v dosahu železniční trať Dublin - Slibo a Royal Canal)

záběr na M50
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Tah M50 prochází modernizací do smart podoby. Inovace spočívá mj. v možnosti přepínat JP. Tady M50 Junction 5:
M50-5.JPG
M50-5.JPG (79.55 KiB) Zobrazeno 8789 x
Více v článku: https://www.irishtimes.com/news/ireland ... -1.4549867


No a tady jsou práce na MÚK Dunkettle a to zase na M8xN8; web: https://www.dunkettle.ie/

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 23.8. se do provozu dostane úsek N4 mezi Collooney a Castlebaldwin. Formálně se dokončí koncem 09/2021.
IE.JPG
IE.JPG (48.23 KiB) Zobrazeno 7779 x
několik hezkých záběrů:
https://www.sligococo.ie/media/SligoCou ... ad%203.jpg
https://www.sligococo.ie/media/SligoCou ... ad%204.jpg 8-)

Jedná se o asi 80 mil. € investici do dualizace tahu v asi 15 km délce. Jeden z největších projektů tohoto typu v Irsku za poslední roky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Irsko a rozpočet 2022, silnice, doprava

*nezačne se žádná nová větší stavba
*na podporu a plnění projektů formou PPP se vynaloží asi 1 mld. €
*o 50% se sníží cestovné ve veř. dopravě v kategorii 19-23 let
- sleva sníží zájem o nová vozidla
- sleva zatraktivní cestování
- sleva umožní mladším lidem v udržení nákladů na studia nebo práci s novým bydlením atd.
*na podporu elektromobility půjde 100 mil. €

Pokračovat ve výstavbě se bude na: (část tady je)

*N5 Westport - Turlough route
*M50 traffic control and management system
*N56 Dungloe - Glenties road
*N22 Ballyvourney - Macroom bypasss
*M8/N40 Dunkettle MÚK Cork
*N5 Ballaghaderreen - Scramoge road
*N59 Moycullen Bypass
*N69 Listowel Bypass

2 velké projekty postoupí dál:

*Galway outer ring road
*M20 Limerick - Cork road

Oba projdou posouzením environmentálních vlivů a výpočtem čistého vrácení hodnoty na snížení vlivu na emise uhlíku.

Asi 561 mil. € vláda nasměruje na regionální a lokální kapitálové investice.

Na zajištění National Development Plan směruje 1,4 mld. €.

Tedy 3-4 mld. € silniční výstavba a rozvoj aneb asi 1% HDP. Doprava má pak k dispozici další stovky mil. €.


HDP Irska je kolem 440 mld. USD pro letošní rok. Růst HDP se letos 2x zrychlil na +15,6%.
Vláda ale letošní rozpočet nezvedala a víceméně tak neučiní ani v roce 2022.
Cílem je totiž krotit dluh a výdaje veřejného prostoru.
Růst HDP se neprojeví ani ve snižování daní.
Národní dluh má letos mít hodnotu 106% HDP, v roce 2022 klesnout na 99% HDP.
Krabička 20 cigaret se zdaní o dalšího 0,5€.
Týdenní důchod vzroste o 5€.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

jak si stojí výstavba MÚK: M8/N40 Dunkettle MÚK Cork:



web projektu: https://www.dunkettle.ie/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Rok 2021 je doposud nejbezpečnějším rokem z hlediska bezpečnosti silničního provozu. Zemřelo 130 osob, což je nejméně od roku 1959. Je to ještě o 16 méně proti pandemickému roku 2020. Zároveň je rok 2021 nejlepším za uplynulých 25 let z pohledu počtu mrtvých chodců. Statistiky umírá na silnicích 75% mužů. Zraněno pak bylo dalších 1091 osob.

https://www.rte.ie/news/2021/1231/12693 ... ish-roads/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

jedna ze staveb je Macroom bypass na N22 a tady je srovnávací video z 01/2021 a 01/2022:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak jak jsem v některých tématech všeobecního typu k českým vláknám psal, tak to doplním i do samotného vlákna k Irsku. To se rozhodlo pro letošní rok vzhledem na masivní výstavbu (silnic, ale hlavně bydlení program 2030) zavést zásadní "novinky" do pravidel indexace tendrů vzhledem na velké výkyvy cen stavebních materiálů.

Abych to shrnul i zde:

*tendrovací agentury musí přijmout výjimečný mechanismus na řešení období mezi předložením nabídky a zadáním zakázky prostřednictvím uplatnění indexace cen v tomto období
*snížení fixní ceny z 30 na 24 měsíc
*snížení prahu výjimečného zvednutí ceny - aby se umožnila návratnost nákladů na projekt v rámci období určení pevné ceny o více než 15% (doposud 50%) dle ceny v den zadání zakázky

Konkrétní kroky, aby se udrželo tendrování projektů, aby stavební firmy do tendrů šli a aby nevznikla ztráta na realizovaných projektech. Ve vztahu k tomu, kam se dostávají ceny v Irsku ... jsou vysoce nad průměrem v Evropě a to obzvláště u meziměsíčních růstů, na co má dopad i UK a její Brexit, ještě tohle o další procenta působí na Irsko.

Dále se přidala i možnost snížení ceny a sice, tak jak se automaticky provede indexace jakmile je cena o 15% větší, tak se může provést (a provede se) snížení, pokud cena materiálu klesne o více než 15%. :idea:

A za datum rozdílu pro indexaci se nebude brát začátek tendru s určenou cenou odhadu jako jedním dílem pro rovnici, nýbrž bude začátkem podepsání smlouvy o aktuální indexaci prvního dne platnosti tendru. To je totiž pro projekty, které se realizují delší časový úsek nezbytné a pro veřejné tendrovací agentury férové a z hlediska zajištění oboustranní (ne)výhodnosti, jakkoliv se na to dá dívat.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 06#p253606
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 47#p253347
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu, jak vypadá po dalším půlroce:

výstavba MÚK: M8/N40 Dunkettle MÚK Cork
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

N22 Macroom Bypass, stav z výstavby:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Prospects 2022 - Ireland’s Major Infrastructure Project Pipeline

2.8.2022

https://www.gov.ie/en/publication/befe7 ... -pipeline/
projekty do 20 mil. € se v tabulce nenachází
projekty do 20 mil. € se v tabulce nenachází
v.JPG (79.63 KiB) Zobrazeno 3037 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

v textu uvedená Dunkettle Interchange se modernizuje, viz. vlákno

V Irsku pověřilo přístavní město Cork společnost Atkins, součást skupiny SNC-Lavalin Group, aby vedla projekt zlepšení dopravní infrastruktury N40 Ten T.

Atkins, organizace poskytující profesionální služby a projektové řízení, bude vedoucím technickým poradcem městské rady v Corku na projektu modernizace 15,5 km dlouhého městského okruhu N40, strategické trasy přes město.

N40 zažívá značné přetížení a nespolehlivé úrovně služeb během špiček. Úsek pro zlepšení zahrnuje 11 křižovatek a vede mezi Dunkettle Interchange na východ od Cork City a Poulavone Junction (N22) na jihozápad od Cork City.

Přidružený ředitel společnosti Atkins John O’Donovan řekl, že vylepšení N40 Ten T bylo pro Atkinse důležitou výhrou. "Je to skvělá multidisciplinární výhra [pro Atkinse], která bude zahrnovat návrh koncepce, proveditelnost a výběr možností."

John Stapleton, hlavní inženýr v radě města Cork, řekl, že Cork bude od nynějška až do roku 2040 zažívat významný populační a ekonomický růst, jak je uvedeno v Projektu Irsko 2040, Národním plánovacím rámci a Národním plánu rozvoje. „Vylepšení dopravní infrastruktury N40 Ten T… je základní součástí dopravní infrastruktury, která poskytuje tolik potřebnou konektivitu v Cork City.“

Atkins identifikuje a posoudí návrhová řešení podél sítě, včetně 11 mimoúrovňových křižovatek. To bude brát v úvahu plánované dokončení plánu modernizace Dunkettle Interchange (J11), u kterého se očekává, že bude mít dopad na tok dopravy.

Rozsah práce kanceláře Atkins Cork v průběhu příštích 18 měsíců s podporou specialistů z její domovské základny ve Spojeném království zahrnuje identifikaci dopadu plánovaného dokončení schváleného plánu aktualizace Dunkettle Interchange Upgrade na N40. Atkins posoudí nedostatky stávajícího dopravního koridoru N40 a identifikuje možná řešení stávajících problémů.

Kromě vylepšení umožňujících lepší tok dopravy Atkins také nasadí svůj nástroj pro hodnocení uhlíku pro výpočet uhlíkového dopadu různých zvažovaných možností dopravy.

Transevropská dopravní síť (TEN-T) je politika Evropské komise zaměřená na realizaci a rozvoj celoevropské sítě silnic, železnic, vnitrozemských vodních cest, námořních lodních tras, přístavů, letišť a železničních terminálů. Silniční síť TEN-T zahrnuje dálnice a vysoce kvalitní silnice, ať již stávající, nové nebo budou upraveny, které hrají důležitou roli v dálkové dopravě v celé Evropě.

Atkins v současné době pracuje na projektu severní dopravy Cork City, který zahrnuje nový strategický severní koridor kolem Cork City.

Společnost Atkins také nedávno získala významnou zakázku na dohled nad údržbou 844 km irské dálniční a dvouproudové sítě v rámci druhé generace auditu a administrativních služeb pro dálniční smlouvy, MCAAS-2. Atkins bude zajišťovat dohled, monitorování, audit, design, technické a poradenské služby a služby správy majetku pro širší oblast Dublinu a východního pobřeží, stejně jako Cork a jižní/jihovýchodní Irsko. Poskytnuta bude také další odborná podpora pro otázky udržitelnosti, energetické účinnosti a designu vozovek a bezpečnosti silničního provozu.

Další čtení: https://www.theconstructionindex.co.uk/ ... mprovement

Tato silnice byla podstatně modernizována před méně než 10 lety. Má hlavní úzké hrdlo, vytěžený tunel 2+2 z 90. let, jižně od současného schématu Dunkettle.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

nový projekt pro sledování

Ringaskiddy Motorway Project

dronem odsledované archeologické práce na trase:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

Prvních 8 kilometrů modernizované N22 se dnes otevírá pro provoz, obchvat Macroom.

Dopravní infrastruktura Irsko a Cork County Council tvrdí, že 8 km obchvat Macroomu v Cork County, který byl dnes otevřen, bude mít transformační účinek na město a na region Cork a Kerry.

Obchvat je součástí projektu v hodnotě 280 milionů EUR, v jehož rámci bude vybudována nová dvouproudová silnice od hranic Cork a Kerry, která se rozšíří v délce 22 km na východ od Macroomu.

Taoiseach Micheál Martin oficiálně otevřel obchvat a práce se nyní zaměří na zbývajících 14 km dvouproudové silnice N22. Ta má být dokončena na začátku roku 2024.

https://www.rte.ie/news/regional/2022/1 ... pass-cork/

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Irsko

Příspěvek od Diaľničiar »

N22 Macroom, neotevřená část. Na dokončení mají přesně rok. Vypadá to, že v létě se otevře druhá část.

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“