Kypr

Země EU kromě Česka
Odpovědět
ceskedalnice.cz
Autor
Příspěvky: 99
Registrován: 25.2.2009 22:14:27
Kontaktovat uživatele:

Kypr

Příspěvek od ceskedalnice.cz »

cy-flag.gif
cy-flag.gif (843 bajtů) Zobrazeno 27870 x
cy-map.gif
cy-map.gif (12.42 KiB) Zobrazeno 27871 x
Rozloha ostrova je 9 251 km2, z toho 43% území se nachází mimo jurisdikci vlády Kyperské republiky (37% území je obsazeno tureckými vojsky, na 3% území jsou britské vojenské základny a 3% území zabírá nárazníkové pásmo, v němž operují vojenské jednotky OSN - UNFICYP).

Počet obyvatel cca. 1,3 mil. obyv. (za celý ostrov; na jihu žije asi 1 mil. obyv.)

Hlavní město: Nikósie (řecky Lefkosia) 330 000 obyvatel včetně 80 000 obyvatel turecko kyperského sektoru.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 25.12.2020 14:44:34, celkem upraveno 7 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 25.12.2020 jsem napsal souhrn k rozvoji dálniční sítě: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 17#p225817 (a příspěvek pod tímto).


Silniční síť tvořilo ke konci roku 2006 cca. 12.280 km silnic, z nichž cca. 250 km jsou čtyřproudé dálnice (v roce 2006 odklonilo Ministerstvo veřejných prací dálniční síť od obydlených oblastí, čímž se délka dálnic snížila o 19 km). :arrow:

A1 Nicosia - Limassol, v provozu
A2 Nicosia - Larnaca, v provozu
A3 Larnaca Airport - Ayia Napa, v provozu
A5 Larnaca - Limassol, v provozu
A6 Limassol - Paphos, v provozu (950m tunel, 110m vysoký most, jeden z 300 nejvyšších mostů světa)
A7 Paphos - Polis, v přípravě, 3 tunely
A8 Limassol - Saittas, 1. úsek v délce 3,5 km je ve výstavbě
A9 Nicosia - Astromeritis, částečně ve výstavbě
Nicosia 3rd Ring road, 1. úsek v délce 7,5 km je ve výstavbě
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.3.2022 20:05:07, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy, komunikací a veřejných prací :arrow:

http://www.mcw.gov.cy/mtcw/mtcw.nsf/hom ... endocument - po anglicky

*sem spadá i silniční infrastruktura

Sekce veřejných prací: http://www.mcw.gov.cy/mtcw/mtcw.nsf/mtc ... enDocument
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.3.2022 19:48:50, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

V roce 1977 se začala výstavba dálnice, která měla spojit města Limassol a Nikózii. Tato dálnice se dokončila v roce 1986 a byl to opravdu ambiciózní projekt. Dnes je to dálnice A1.

Hned po tomto projektu se začal stavět by-pass města Limassol a následně se začala stavět dálnice Larnaca-Limassol, co je dnes dálnice A5. Pak se začala stavět dálnice Limassol-Paphos, co je dnešní dálnice A6. Na této dálnici je (jak bylo spomenuto o několik příspěvků výš) i jeden z 300 nejvyšších mostů světa a já přináším (z oficiálního zdroje Kypru) historickou fotografii z výstavby:
Výstavba dálnice Limassol–Paphos; dnes dálnice A6
Výstavba dálnice Limassol–Paphos; dnes dálnice A6
Cyprus1.gif (240.13 KiB) Zobrazeno 27865 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

Environmentální studie z dálnice A7 Paphos-Polis se dokončila v roce 2007: PREZENTACE

Důvodem výstavby je fakt, že na silnici mezi těmito městy v letech 1998-2006 zemřelo 23 lidí a kapacita silnice se blíží k vyčerpání. První studie proběhli v roce 1999. Délka dálnice bude 31 km a bude zde 11 MÚK a exitů, 25 podjezdů, 8 mostů, 7 viaduktů a 3 tunely. Dále zde budou 3 přivaděče o celkové délce 8,1 km. Ostatní informace naleznete v dokumentu.

Vláda plánovala začít stavět v roce 2009 a ukončit se měla stavba v roce 2012, přičemž to mělo být formou PPP bez stínového mýta a zároveň by to byl pilotní projekt PPP v zemi.

V lednu 2008 se vláda rozhodla, že jako přeferovaný zájemce bude konzorcium Kinyras na čele s firmou Vinci, která byla také jmenována jak přeferovaný zájemce o první projekt PPP v této zemi. Stanovili se základní podmínky do koncesní smlouvy: Vinci postaví dálnici A7 Paphos-Polis, přičemž koncese bude trvat 30 let v celkové hodnotě 470 mil. €, co zahrne financování, projektování, výstavbu a provoz dálnice. Vinci (Francie) představovalo 40% váhu v konzorciu, které bylo doplněné společnostemi J&P (Řecko) a Cybarco (Kypr). Stavební práce byli stanovené na 4,5 roku a zhltnou 275 mil. €, v čem jsou i náklady na stavbu všech objektů na dálnici.

Rokování mezi konzorciem Kinyras a vládou trvali až do ledna 2010, ovšem nedošlo k dohodě. Konzorcium totiž zvýšilo celkovou cenu na 840 mil. €, především kvůli faktu, že místní geologie je složitá a finance na výstavbu by nepostačovali.

Vláda v druhé polovině ledna 2010 rozhodla, že ukončí spolupráci s konzorciem Kinyras. Zároveň se přihlásila předtím vyhozená společnost, Strabag a její partner do této výstavby, místní společnost Nemesis. Vláda se rozhodla tyto dvě společnosti přeferovat a dohodnout s nimi přesné podmínky. Stanovilo se, že dohoda se musí udělat nejpozději do konce března 2010 a když se ani to nepodaří, tak vláda bude tuto stavbu stavět sama, i když to možná bude trvat déle, ale vláda již nemíní pouze rokovat a nedělat nic.

Vláda zde tedy jednala celé 2 roky se zájemcem o výstavbu a ani nyní není jasné, jestli se nakonec dohodne se Strabagem, protože i ten má výhrady k původním vládním stavebním nákladům ve výši 275 mil. €. Vláda se naopak utvrzuje ve faktu, že ani PPP nemusí být vždy cesta k rychlejší výstavbě. To se ovšem v zemi, kde silniční doprava a bezpečnost na silnicích patří k těm nejlepším na světě dokazuje jen velmi těžce.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 6.4.2016 16:15:26, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

Navážu na tenhle příspěvek a doplním další informace:

Dálnice A1 má 73 km.
Dálnice A2 má 21 km.
Dálnice A3 má 55 km.
Dálnice A5 má 19 km.
Dálnice A6 má 66 km.

Dálnice A7 bude mít 31 km.
Dálnice A8 ... její délka ještě není stavěna.
Dálnice A9 bude mít 65 km; ovšem 20 km je v provozu.

Kypr zadefinoval taky novou dálnici. Dálnice A22 bude mít 32 km. Bude to by-pass hlavního města, tedy v minulosti plánovaný 3. silniční okruh. Do stavby půjde po roce 2012.

Celkem je tedy v provozu: 254 km dálnic.

V tomto roce jde do stavby 31 km dálnice A7 (předcházející příspěvek) formou PPP aneb některé části formou státních tendrů.

Na dálnicích je min. rychlost 65 km/h a maximální většinou 100 km/h.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Kypr

Příspěvek od martin »

Nějak si nedokážu představit, jestli ty dálnice jsou opravdu nutné. Příměstské úseky zcela určitě, to pendleři zaplní. Ale ostrovní stát, vnitrostátní a mezinárodní tranzit minimální, počet obyvatel taky nic moc. Kvalitní síť obdoby našich prvních tříd by přece musela stačit. Zvlášť, když maximum je tam stovka. :?:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

No tak já bych to tak rozhodně neviděl. Vzhledem k faktu, že dálnice se zde začali stavět již před rokem 1980. ;) Žije zde téměř 900 tis. obyvatel a mají zde cca. 250 km dálnic, přičemž celá síť má mít kolem 330-350 km. S těmi intenzitami to tak rovněž nebude, když na silnici Paphos-Polis je kapacita silnice vyčerpaná (11 tis. aut za 24h v roce 1995). Pak v létě je předse Kypr ráj pro turisty a mnoho si jich obstará automobil a jezdí po ostrově. Z ekonomického hlediska je Kypr vyspělá země, dálnice jsou zde zadarmo; pouze dálnice A7 Paphos-Polis má mít parametry pro rychlost 120 km/h, ovšem má být pak zpoplatněná (když bude stavěná přes PPP za 4 roky, jinak jí bude stát stavět 7 let).

A o tom, že silnice jsou zde vytížené (neznám celoplošně intenzity na silnicích) mluví i investice do veřejní dopravy. Pak bych si tedy dovolil odcitovat zdroj z http://www.businessinfo.cz :arrow:

Městská i meziměstská veřejná hromadná osobní doprava je velmi málo rozvinuta, k přepravě se používají především soukromé automobily. V červenci 2006 vláda oznámila, že se chystá investovat 350 mil. CYP (598 mil. EUR) do veřejné dopravy. Projekt by měl být spolufinancován z evropského kohezního fondu a měl by se realizovat v letech 2007-13. Do roku 2013 by se 2% využívání veřejné dopravy měla zvýšit na 10%.

V roce 2008 bylo v KR provozováno 720 749 motorových vozidel, z nichž 484 522 tvořily osobní automobily (na jeden osobní automobil připadá 1,6 osoby), 3 292 autobusy, 141 854 nákladní automobily všech kategorií, 57 295 motocykly, 15 545 traktory a zbytek jiná motorová vozidla (taxi, jeřáby atd). Po silnicích bylo v roce 2008 přepraveno vnitrostátně 41,6 mil. tun zboží, z něhož největší část tvořily suroviny a materiály pro stavební účely.

Tedy: motorizace je vysoká, hlavní silnice jsou přetížené a absentuje zde železnice. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

Zde naleznete fotogalerii kyperských dálnic a silnic. :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

Americká společnost objevila u jižního pobřeží Kypru v bloku Afrodita zásoby zemního plynu o objemu 142 až 226 miliard metrů krychlových. Rozloha ložiska zemního plynu podle odhadu činí 103,6 kilometrů čtverečních. Objev plynu je historický. Tento objem Kypru zajistí soběstačnost při výrobě elektrické energie až na dobu 210 let. Cena takového objemu dosahuje přibližně 100 miliard EUR.

Kypr i když je jednou z nejbohatších zemí světa, má nyní problém vzhledem k angažovanosti bank v Řecku. Dálnice A7 se odložila, systémem PPP neprošla ve vládě. Stát investuje do silniční sítě cca. 10 mil. € ročně a větší impulz prozatím není.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

Na Kypru se na několik let téměř zastavil čas. Pro finanční problémy, které navazují do Řecka se zde vytvořil nedostatek peněz, když se musely zachraňovat banky. Projekty, které se zahajovaly k datu 2010/2011 se dobudovaly postupně a nové větší se nezačínaly.

Nyní je situace jiná: například se rozběhl tendr na obnovu středových bariér na dálnicích a i celkově se blýská na lepší časy. Jednak v 03/2016 Kypr oznámil, že předčasně opouští záchranní program MMF, tedy program s 10 mld. €. HDP v horizontu let 2013-2016 pokleslo, stoupla nezaměstnanost na 15%, poklesl objem stavebnictví na tvořbě HDP (na 3%), ale všechny tvrdé škrty dovedly Kypr k možnosti opustit záchranní program MMF. Zlepšuje se i rating země. Pravdou rovněž je, že část lidí odešlo pracovat do ostatních zemí EU a posílají domů značné prostředky. Kypr hned rok po vypuknutí krize (2014) dokázal díky opatřením dosáhnout přebytkový rozpočet, který byl jinak předtím v deficitu.

Kypr mezičasem zavedl informace z dopravního provozu:

http://www.traffic4cyprus.org.cy/traffi ... p=index-en

V oblasti dálnic se pravděpodobně naváže na SILNIČNÍ PLÁN ROZVOJE Z ROKU 2012 :arrow:

PREZENTACE

*na odkazu jsou i další informace kolem projektů v hlavním městě atd.
Snímka.PNG
Snímka.PNG (598.13 KiB) Zobrazeno 24165 x
intenzity provozu /24h
intenzity provozu /24h
Snímka1.PNG (44.49 KiB) Zobrazeno 24165 x
Snímka2.PNG
Snímka2.PNG (109.73 KiB) Zobrazeno 24165 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

Koncem roku 2016 se definují nové úseky dálniční sítě na Kypru pro možnou výstavbu:

ministr dopravy, komunikací a veř. prací prohlásil, že od finanční krize je na čase zahájit projekty, které vyřeší dopravní zápchy a zlepší dostupnost regionů a jako hlavní jsou následující
Snímka.PNG
Snímka.PNG (51.19 KiB) Zobrazeno 23331 x
Ohledně poslední jmenované je nutno zdůraznit (je to ostatně ve vlákně popsané), že vláda si představovala původní náklady na úrovni 275 mil. €. Výstavbu formou PPP mělo dostat VINCI s partnerem ale náklady později zvedají výše a tak se to mělo budovat přes STRABAG, ale i ten náklady zvedl a vláda nakonec i pro finanční krizi projekt odsunula. Zajímavostí ale je, že již v roce 2015 sama ocenila náklady na výstavbu na 700 - 900 mil. €, což je zřejmě i důvod proč se hledá jiná trasa s jinými parametry a snad i jinou sestavou objektů plánovaných na ní.
Total length of motorways in Cyprus between 1990 and 2012 (in kilometres)<br />statista.com
Total length of motorways in Cyprus between 1990 and 2012 (in kilometres)
statista.com
Snímka1.PNG (18.77 KiB) Zobrazeno 23331 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 25.12.2020 14:48:35, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

po dlouhých letech od téměr začátku výstavby formou PPP a následné krizi zase odklad přichází 1. lepší zpráva k plánované výstavbě na trase Paphos - Polis, ale bohužel nebude tady (prozatím) dálnice, nýbrž silnice:

https://in-cyprus.com/first-step-taken- ... s-highway/
https://www.themayor.eu/mt/the-construc ... -is-coming
  • The Department of Public Works announced today an intention for the procurement of a tender for the construction of a highway that will connect Paphos with Polis Chrysoschous.

    According to the announcement, the two-lane highway will start from the existing Limassol-Paphos (A6) highway in Agia Marinouda and will pass through the villages of Marathounta, Armou, Tsada, Kallepia, Koili and Stroumpi.

    It will have two tunnels and five viaducts and the speed limit will be 100km/h.

    It is expected to be completed within a period of three-four years.

    It will cost around €70 million.

    Construction for the highway (initially meant to be a four-lane highway) was planned to start around five years ago but the financial crisis brought the process to a halt.
Jde o 1. etapu mezi obcí Ayia Marinouda (u Paphos) a Stroumbi v délce 15,5 km v plánovaných nákladech 70 mil. € a výstavba má trvat 3-4 roky. :idea:

A ještě jedna informace:
Total length of motorways in Cyprus between 1990 and 2016 (in kilometers)
Total length of motorways in Cyprus between 1990 and 2016 (in kilometers)
500.JPG (38.29 KiB) Zobrazeno 16266 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

V roce 2012 jsem tady psal o objavu ložisek plynu. V celé oblasti Středozemního moře (Egypt, Izrael, Řecko, Kypr) jsou nová naleziště a zahajuje se těžba. V rámci Kypru se podepsala smlouva na těžbu v poli Afrodita v hodnotě 9,3 mld. USD. Kypr připravuje vícero infrastrukturních projektů. Krize načas zpomalila rozvoj všeho co by mělo dopady na státní rozpočet ve vyšších nákladech, ale jeví se že v další dekádě se posune dopředu i realizace některých dálnic v rámci vlákna nedávno uvedených, protože Kypr bude mít nové příjmy. V dnešnách časech vlivem daní a licencí udělovaných na těžbu nakonec vidí státní a veřejné rozpočty 60-70% objemu peněz získaných z těžby plynu. Až těch 30-40% je výnosem pro těžařské společnosti a někde tam jsou i náklady na těžbu samotnou. Roční příjmy následujících 18 let budou na tomto základě v průměru 520 mil. USD. Samozřejmě, teprve se musí zahájit těžba a to ještě nějaký rok potrvá. Licence je na 25 let, ale těžba začína za 7 tedy v roce 2025. Do té doby musí Kypr desítky mil. € (převážně z EU fondů a bank) ještě do plynařské přepojovací infrastruktury vložit.

a ještě jedna informace ze silnic z léta:

Government receiving bids for construction of Nicosia peripheral highway
https://in-cyprus.com/government-receiv ... l-highway/

*fáze 1A, délka 7,5 km, náklady 62 mil. € bez DPH; součást EU a Orientálního koridoru
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Populace ostrova vzrostla z 1,1 na 1,3 mil. za období uplynulých 10 let (+18%), z toho v hlavním městě žije v jižní části o 100 tis. více lidí.

Kyperská dálniční je postačující pro provoz na ostrově. Plánuje se vícero doplňujících staveb, z toho jak je uvedeno výše, což je normální reakcí na stoupající podíl urbanizovaného území; 70% obyvatel žije v urbanizovaném prostředí.

Kým v Nikósii se tedy reálně plánuje vylepšovat zkapacitněné tahy, tak uvažovaný projekt dálnice Paphos - Polis je jednoduše problémem: není na něj dost peněz a nikdo na něj nechce přes fondy přispět pro narušení přírody. Příroda by mohla být i méně poškozená, ale to by neúměrně ještě více zvedlo náklady na realizaci. Proto zůstává u "silnici", která tolik přírodu nezatíží a ani tolik nebude stát. Kolem těchto projektů je tady nejvíce debat; Our View: Time for a compromise solution for the Paphos-Polis highway a pak i blog: https://www.paphoslife.com/blog/polis-motorway-part-1 .

Silniční síť je celkově o rozsahu kolem 20 tisíc km (z čeho polovina jsou meziměstské tahy), z čeho je slabá polovina se zpevněným povrchem. Rozsah dálniční sítě se zásadně nezměnil; 272 km a dalších 2200 km hlavních silnic.

Hospodářská situace:

Jako potenciálně perspektivní odvětví se dlouho jevila těžba zemního plynu z podmořských nalezišť ve výlučné ekonomické zóně na jih od ostrova. Průzkumnou těžbou byla potvrzena dvě velká ložiska se zásobami v objemu 4,5 tcf (Aphrodite, objevené v roce 2011) a 5-8 tcf (Glafkos, 2019), potvrzené zásoby i tak pravděpodobně nejsou dostatečné k výstavbě zkapalňovacího LNG terminálu, který by se Kypru vyplatil až od cca 15 tcf. Hlavními překážkami těžby je odpor Turecka, které je připravené jí bránit, pokud nebude vypořádán nárok tureckých Kypřanů na výnosy z nerostného bohatství, a dále její nízká rentabilita vzhledem k malým objemům a vysokým nákladům na těžbu a transit na koncové trhy. Propad cen ropy a plynu začátkem roku 2020 donutil těžařské společnosti odložit průzkum kyperského plynu a perspektiva možné komerční těžby se odsunula přinejmenším na konec současné dekády.

Podíl lidí bez práce je nyní v úrovni 10,5%, přičemž mladých lidí bez práce je nad 20%.

Kypr se vzpamatovával z nedávné krize, která ho zasáhle víc, než ostatní státy EU (vyjma Řecko) a situace kolem pandemie COVID-19 tomuto stavu moc nepřeje, co se týče i výhledu do budoucna. Stát provedl zásadní reformu vládnutí, e- služby a nastavil jiné priority pro ekonomiku s cílem její transformace. Touha po využití nalezišť plynu je velká; ale politicky citlivá pro celý region. V dohledném času i pro toto, ale i pro ceny na trhu tak ani z této komodity nic extra Kypr mít nebude.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

extra příspěvek k rozvoji dálniční sítě

O 2 příspěvky jsem psal k tendrování dálnice v Nikósii. Doplním, že nyní je ve výstavbě 7,5 km dálnice. Jde o 1. etapu jižní části okruhu mezi A1 a Tseri. Hotovo má být v 03/2023.

Pro lepší představivost tady je celé trasování Orbitální jižní dálnice kolem Nikósie: https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/d ... rkshop.pdf (dokument UNECE)

Více informací: https://cyprus-mail.com/2020/07/30/nico ... ree-years/ , https://www.financialmirror.com/2020/07 ... -mid-2023/ .

Poloha Tséri:
Ts.JPG
Ts.JPG (85.42 KiB) Zobrazeno 10171 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

Ostrovní stát Kypr byl zasažen nejhoršími, devastujícími požáry v uplynulých dekádách :arrow:



Požáry zabíjejí. Zde na Kypru minimálně 4 osoby. Mnoho domů lehlo popelem, mnoho obyvatelů bylo evakuováno.

Region Středozemního moře, konkrétně: Francie, Itálie, Řecko a Izrael, který disponuje letectvem určeným pro hašení sem vyslalo pomoc. S hašením pomůže i UK, která má tady letectvo.

Lidé dle ministra vnitra byli nalezení stovky metrů od jejich vozidel. Všichni 4 jsou egyptské národnosti.

EU nasměrovala na plameny satelit Copernicus pro lepší monitoring.

Požár je v oblasti vesnice Arakapas. Nyní již 5 požárů.
Cy.JPG
Cy.JPG (93.67 KiB) Zobrazeno 7989 x
Plameny jsou o bezprecedentní síle; extrémně rychle se rozšiřují a likvidují co jim stojí v cestě včetně vedení VN.

Dým stoupající z požáru již v sobotu večer zaclonil pobřežní vody.

V evakuaci se ocitlo 10 lokalit. Požár prozatím zničil 70 km2 lesů, přičemž včera to bylo 50 km2. Tímto tempem to bude za chvíli 1% rozlohy ostrova.

Na ostrov směrují i další technické posily. Komplikací je, že zrovna v této oblasti nevedou lepší silnice. Nemyslí se tím dálnice, ale i samotné silnice mají sice dobré povrchy, ale jsou klikaté a užší, což komplikuje jak evakuaci, tak i práce vedoucí k uhašení po zemi.

video mapující škody, 7h zpátky
https://video.twimg.com/ext_tw_video/14 ... mp4?tag=12
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 27.3.2022 19:10:16, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

Co je tady nové, co se tady staví :?:

:arrow: 1. etapa budoucího okruhu hlavního města se staví. Jak je v tématu uvedeno. Pouze tedy se možná neodevzdá v 03/2022, protože bylo aktualizováno datum na první pololetí 2023. Tak alespoň video rok zpátky:



:arrow: Letos se má zahájit: upgrade silnice v úseku Nicosia - Palaichori za 73 mil. €
https://www.financialmirror.com/2021/07 ... n-upgrade/ , Palaichori leží JZ směrem od hlavního města.

:arrow: Interaktivní mapa dopravních zpráv: http://www.traffic4cyprus.org.cy/trafficapp/?wp=map-en

:arrow: Celkovým pohledem se dá zjistit, že Kypr zintenzivnil silniční investice na celém ostrově. V minulém roce prostavěl na upgradech a opravách 120 mil. €. Jdou peníze i do stávající silnice Paphos - Polis, kde se v této trase měla postavit nová dálnice, ale jak je zmíněno i v tématu, tak je proti tomu odpor části obyvatelstva. A projekt formou PPP nakonec vláda nezrealizovala. Nyní se zlepšuje stav silnice.

:arrow: Co se staví taky staví, tak to je modernizace tahu Limassol - Saittas, tady video stavebních prací:



Jedná se o výstavbu prvních km dálnice A8. První fáze se zahájila v 09/2020 a dokončit se má v roce 2023. Jedná se o 3,6 km úsek Polemidia (Palais de Sport) - Palodia, tedy o 1. úsek na trase. Součástí projektu je úprava a výstavba 7 km sekundárních silnic. Postaví se i 4 kruhové objezdy, protihlukové zdi, podjezd, nadjezd atd. Náklady jsou 26 mil. €.

http://www.limassolchamber.eu/En/articl ... team-ahead
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kypr

Příspěvek od Diaľničiar »

tento článek plně odpovídá výše uvedenému příspěvku, ale doplňuje jej

Kypr zvažuje výstavbu nových tratí, silnic i tramvajové linky v Nikósii

Kyperská vláda zvažuje výstavbu meziměstského vlakového spojení i výstavbu nových silnic. V Nikósii by mohly vzniknout tramvajové linky.

17.10.2022 | Ministerstvo zahraničních věcí (MZV) • Zastupitelský úřad České republiky

Při příležitosti návštěvy eurokomisařky pro dopravu Adiny Valeany v Nikósii byl oprášen plán výstavby železničního spojení mezi největšími kyperskými městy a mezinárodním letištěm v Larnace. Kyperský ministr dopravy prohlásil, že studie pro výstavbu železnice již existují a určité přípravné práce již byly zahájeny. Sdělil, že s komisařkou Valeanou diskutoval i možné kofinancování z evropských fondů.

Železniční spojení by mimo výrazně přispělo ke zmírnění dopravních špiček ve městech. Studie potvrdily, že železnice by mohly kopírovat současnou dálniční síť. Při financování projektu, jehož náklady jsou odhadovány na 1,2 miliardy eur, by Kypr rád využil i programu EU Shift2Rail, se státním financováním ve výši cca 50 %.

Ač v současnosti na Kypru provozuschopná železnice není, zkušenost s ní ostrov již má. Od roku 1905 do roku 1951 provozovala státní společnost Cyprus Government Railway celkem čtyři železniční úzkorozchodné tratě, z nichž ta páteřní vedla z města Famagusta na východě ostrova do Nikósie. Jednalo se jak o osobní, tak i nákladní přepravu. Provozováno bylo 39 zastávek.

Závislost na autech

Kypr se snaží kompletně přebudovat veřejnou, zejména městskou dopravu. Kypřané dnes využívají k přepravě ve městech z více než 90 % soukromé automobily, což je jedno z nejvyšších čísel na světě (tramvaje nebo metro na Kypru vůbec neexistují).

Zastupitelé měst Nikósie a Limassol společně s ministerstvem dopravy dlouhodobě plánují zavedení tramvajové dopravy. Jako první fáze vznikají vyhrazené silniční pruhy pro autobusy v místech, která to prostorově dovolují. Již v roce 2018 byli osloveni představitelé iniciativy JASPERS poskytující technickou asistenci (zastřešeni Evropskou investiční bankou a Evropskou komisí), aby vypracovala studii proveditelnosti.

V Kyperské republice (jižní část ostrova) je poměrně významně investováno do výstavby nové silniční infrastruktury. Na výstavbu silnic ve městech Nikósie a Limassol jsou určeny finanční prostředky ve výši 100 milionů eur, které jsou součástí státního rozpočtu pro rok 2023 předloženého parlamentu ke schválení. Jejich cílem je zmírnit dopravní problémy, které tato dvě města sužují. Jedná se o projekty, které prosazují odbory územního plánování ve spolupráci s odbory veřejných prací obou měst.

Projekty na výstavbu a úpravu silnic by měly začít v roce 2023. Jen v Nikósii a jejím okolí je naplánováno šest rozsáhlých projektů. Jedním z nich je i výstavba dálničního obchvatu Nikósie, který byl zahájen v roce 2022 a měl by být ukončen do konce roku 2023. V Limassolu a jeho okolí je naplánováno dalších šest projektů, jež budou zahájeny během roku 2023. Nejdůležitějším z nich je modernizace silnice vedoucí podél pobřeží ve městě Limassol.

V roce 2023 bude zahájena také výstavba silnice Anageia – Akrokipia , která má trvat tři roky a jejíž celková hodnota dosahuje 61 milionů eur. Dalším projektem bude výstavba silnice Astromeritis – Evrichou, která bude ukončena v roce 2026 a její celková hodnota bude 75 milionů eur.

https://www.businessinfo.cz/clanky/kypr ... v-nikosii/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“