Stránka 1 z 4

Litva

Napsal: 26.2.2009 10:40:12
od ceskedalnice.cz
lh-flag.gif
lh-flag.gif (495 bajtů) Zobrazeno 30185 x
lh-map.gif
lh-map.gif (10.87 KiB) Zobrazeno 30184 x
Rozloha: cca. 65 000 km2
Počet obyvatel: cca. 2,8 mil.
Hlavní město: Vilnius (cca. 0,6 mil. obyv., metropole cca. 0,8 mil. obyv.)

Re: Litva

Napsal: 12.4.2009 14:18:34
od Diaľničiar
Úřad silniční infrastruktury :arrow:

https://lakd.lt/


Dne 25.12.2020 jsem napsal souhrn k rozvoji dálniční sítě: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 46#p225846 .

Re: Litva

Napsal: 12.4.2009 14:22:32
od Diaľničiar
Litva disponuje nejlepší dálniční sítí ze všech pobaltských států. Většina dálnic se postavila ještě za socializmu, ale dodnes již prošli rekonstrukcí a také se některé úseky rozšířili.

Re: Litva

Napsal: 12.4.2009 14:23:54
od Diaľničiar
Stav k 1.1.2006

Svou strategickou polohou je Litva předurčena jako tranzitní země spojující západ s východem. V souvislosti se vstupem do EU vzrostl význam Litvy jako tranzitního území mezi zeměmi SNS a EU. Litva je též důležitým tranzitním územím mezi Ruskem a Kaliningradskou enklávou. V současné době se zde realizují projekty, které mají na jedné straně usnadnit Litvě a pobaltským zemím přístup do zemí západně od Litvy. Dálnice Via Baltica by měla spojit Varšavu s Kaunasem, Rigou, Tallinem a Helsinkami. Ačkoliv se mluví o dálnici, většina úseků je jen široká silnice s jedním jízdním pruhem. Litevská vláda si stěžuje, že polská strana nevěnuje tomuto spojení patřičnou pozornost. Pro Polsko není budování silnic na východě země prioritou. Obdobně je plánována modernizace železnic systémem rychlostních koridorů a výstavbou železnice Rail Baltica.

Re: Litva

Napsal: 12.4.2009 14:25:54
od Diaľničiar
Stav k 1.3.2009

Ve výstavbě jsou menší úseky na dálnici A13 od Klajpedy k lotyšským hranicím. Na dálnici A14 se staví od hlavního města Vilnius dále na sever a ve výstavbě je taky obchvat Vilniusu.

Re: Litva

Napsal: 16.5.2009 13:48:37
od Diaľničiar
Stav k 1.5.2009

Národní program rozvoje dopravy do r. 2010 má za cíl integraci litevských komunikací do evropské dopravní sítě. Staví se dvě mezinárodní dálniční trasy: E 67 "Sever - Jih" - VIA BALTICA - (Helsinky - Tallin - Riga - Kaunas - Varšava) a E 271 "Východ - Západ" (Kyjev - Minsk - Vilnius - Klaipéda). Síť silnic dobré kvality se zpevněným povrchem je v celkové délce 15.000 km.

Doprava je významným sektorem národního hospodářství. Zaměstnává 5% práceschopného obyvatelstva a vytváří cca 10% HDP, což je dvojnásobek než je obvyklé v zemích EU.

Re: Litva

Napsal: 11.7.2009 17:40:41
od Diaľničiar
Litva v roce 2007 vedla v smutném hodnocení EK, když zde zemřelo 223 lidí na 1 000 000 obyvatel při autonehodách. :(

Re: Litva

Napsal: 4.8.2009 12:47:17
od hh
Foto z Litvy

Re: Litva

Napsal: 20.12.2009 22:33:12
od Nosorožec
něco z litevské A2:

Re: Litva

Napsal: 21.12.2009 22:23:58
od Martin z Ostravy
No nevím, jestli je dobrá ta absence svodidel, tráva zase tak moc auto či náklaďák nezpomalí. :)

Re: Litva

Napsal: 28.1.2010 14:10:47
od Diaľničiar
V roce 2010 se bude výstavba a rekonstrukce silnic a dálnic financovat zejména z evropských fondů pomoci - Fondu evropského regionálního rozvoje.
Celkově se plánuje výstavba asfaltových silnic v celkové délce do 200 km - v nákladech cca 60 mil. EUR.

Na silnicích první třídy se plánuje celková rekonstrukce přes 40 km včetně dvou mostů.
Dále se plánuje realizovat objezd Klaipédy a rekonstukce čtyř mostů na trase Vilnius - Klaipéda.

Re: Litva

Napsal: 28.1.2010 14:54:12
od andy
Opravdu jsou ta čísla dobře? 200 km silnic za 60 mil. EUR - to se mi zdá z hodně levnýho kraje, pokud teda mil. znamená milion, a ne miliardu :)

EDIT: Jestli těch 60 mil. € není jen na vnější okruh Vilniusu:
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=386

Re: Litva

Napsal: 28.1.2010 19:33:28
od ZGHK
No, možná se tou výstavbou 200 km asfaltových silnic myslí asfaltizace gruntovek...

Re: Litva

Napsal: 28.1.2010 21:58:42
od Diaľničiar
Je to čerpané z velmi spolehlivého zdroje a i když se kouknete do vlákna k Estonsku, kde dává informace Toomas, tak zjistíte, že i tam se staví lacno. Je krize, ceny se propadli a Litva byla na pokraji krachu, takže ceny se prostě přepadli.

Vzhledem k tomu, že nevíme více podrobností, já to neumím reálně shodnotit, kdyby tam snad byla jedna nula navíc, 600 mil. € bylo by to asi reálnější, ovšem na naše poměry, nikoliv na jejich. :roll:

Re: Litva

Napsal: 28.1.2010 23:15:37
od andy
Jestli nakonec nemysleli tohle:
In 2010 it is planned to asphalt 165 km gravel roads for the sum of almost 190 million LTL
Asi je to fakt potřeba - jeden z mých největších zážitků z cesty do Litvy před 3 lety byl štěrkový povrch na silnici Palanga - Šiauliai. Něco takového bych na trase označené jako E272 fakt nečekal, místním na tom ale zjevně nepřipadalo nic divného a vesele to tam kalili šedesátkou i víc :) Doufám, že aspoň tam už dneska povrch je..

Re: Litva

Napsal: 3.3.2010 21:52:01
od Diaľničiar
Nový společný projekt Vilniusu a Kaunasu – „dvouměstí“

První návrhy propojení infrastruktur Vilniusu a Kaunasu ve dvouměstí byly projednány již v roce 2002. V současné době dostává velkolepý projekt konkrétní obrysy. K tomu byla vytvořena speciální komise pod vedením náměstka primátora Vilniusu.

Cílem výstavby dvouměstí je vytvoření velkoměsta, které by se stalo ekonomickým, politickým i kulturním centrem Pobaltí.

Projektanti počítají s velkými investicemi ze státního rozpočtu, dotacemi z EU a také s individuálními investicemi ze strany soukromých investorů. Podle projektu budou hlavní investice do výstavby spojovacích silnic, výstavby obchvatů měst, modernizace současné spojovací magistrály a železniční trati – výstavby rychlodráhy a výstavby cyklostezek. Dále se plánuje výstavba nových vodovodních sítí, center logistiky a další příměstské infrastruktury.

První fáze výstavby je rozpočtena na 1,74 mld. EUR.

Zdroj: www.businessinfo.cz

Re: Litva

Napsal: 31.7.2011 10:10:21
od adi88
Přidám zkušenost z nedávné návštěvy Litvy. V Česku se obecně, alespoň dle mnoha internetových stránek, má za to, že v Litvě jsou dálnice bez poplatku. Není to ale úplně pravda. Silnice A1-A18 jsou zpoplatněny známkou, která je nutná nejen pro autobusy a kamiony, ale i pro dodávky do 3,5 tuny což je oproti nám trošku zvláštnost. Třeba nepřináším nic nového pod sluncem, ale kdyby to někdo nevěděl a chystal se do Litvy dodávkou, tak bude za tuhle info vděčný.

Re: Litva

Napsal: 5.3.2013 8:45:46
od Diaľničiar
Dne 5.12.2012 se uvedl do provozu bypass Kairiai town při Šiauliai v délce 7,2 km v parametrech 2x2.

Re: Litva

Napsal: 10.3.2013 18:18:03
od Diaľničiar
V zemi je celkem asi 80.000 km silnic, přičemž zpevněný povrch má 70.000 km. Hlavní silniční síť má cca. 21.350 km: nejvyšší význam má 1.750 km, státní význam má 5.000 km, ostatních 14.600 km jsou regionální silnice. V roce 2010 zde bylo 310 km dálnic a rychlostních silnic. Na silnicích nalezneme 1.500 mostů v celkové délce 51 km.

Re: Litva

Napsal: 21.8.2014 0:18:55
od Petanecek
Průjezd Litvou přes: Kalvaria (PL/LT) – Kaunas; Kaunas – Trakai – Vilnisu – Park Europas – Kaunas; Kaunas – Kédainiai – Šeduva – Šiauliai – Palanga – Klaipeda; Kleipeda – Rietavas – Telsiai – Ezere (LT/LV); Nazpět přes Zarasai (LV/LT) – Utena – Ukmerge – Kaunas – Kalvarija (LT/PL)


Souhrn faktů, v menší míře mých dojmů, resp. doporučení z a jen pouze daných komunikací.

Tuto zemi bych charakterizoval jako zemi radarů. Po tom, co v Polsku řidiči značek LT a LV jezdili jako prasata, tak v Litvě najednou jezdili krásně předpisově 80 – 90 km/h. Beze stresu. A důvod byl zřejmý. Na skoro každé křižovatce a při příjezdu do měst či do vesnic radar resp. zpomalovací práh, ostrůvek, nebo i hop. Vždy je tento zpomalovací práh označen značkou „Nerovnost silnice“, takže máte čas přibrzdit. Tyto pasti na řidiče jsou zásadně umístěné na již opravených silnicích dotovaných EU. Silnice jsou v dobrém stavu, ne horší než v ČR (Nutno si uvědomit, že i ČR má pár horších silnic, tak jako LT).

Na již opravených úsecích jsou sem tam již vidět vyjeté koleje od nákladní dopravy, ale není to o moc horší než v Polsku. Je nutné si dávat pozor na značky ohledně rychlostí, neb název silnice A1 - A9 (i když v českém podání by se dalo říci, že by se mohlo jednat o dálnici resp. rychlostní komunikaci) je jenom název silnice. Proto neznamená, že tam lze jezdit 120 resp. 130 km/h. Tyto rychlosti jsou vždy určované značkou pro dálnice resp. rychlostní komunikace. Např. mezi Vilniusem a Kaunasem je čtyřproudová komunikace A1, ale s omezením na 90 km/h, neb zde není značka dálnice, i když spousta lidí zde jezdí o něco více. Policie byla vídána hlavně v okolí hranic s Polskem, kde zastavují auta i TIR, resp. měří na hlavní komunikaci A5 na Kaunas. Provoz na komunikacích vcelku silný, ale přesto mi přišel po Polsku takový o něco méně stresový.

Na cestě nazpět mezi LT/LV hraničním bodem Zarasi až po Utenu se v průběhu naší jízdy opravoval asi 30 km úsek silnice A6, který byl rozdělen na 15 menších úseků řízených světly. Určitě tyto prázdniny to bude ještě peklo, neb my jsme zásadně chytali červenou vlnu, proto jsme tento úsek jeli asi 70 minut. Ale v budoucnu to bude určitě dobrá alternativa k jízdě do Daugavpils. Bohužel tato rekonstrukce nenavazuje v Lotyšsku.

V průběhu našeho tripu byla cena nafty okolo 4,42 LTL což v přepočtu je ca 1,281 Eura. Sem tam v městech chybí vodorovné značení silnic, i u více proudých komunikací, takže je nutné jezdit dle citu a přizpůsobit se dopravním proudům a domorodcům. Jelikož jezdíme bez GPS, po staru pomocí map, tak bylo pro nás nutné sledovat značky. Lze prohlásit, že značení místovostí je na dobré úrovni, bohužel trošku dále od komunikace (ca 2 m daleko od hrany silnice), proto je nutné pořád lítat očima. Na téže značce „konec města“ je umístěna značka se vzdáleností do dalšího města na té dané silnici.

Re: Litva

Napsal: 21.8.2014 0:25:31
od Petanecek
Pokračování foto:

Re: Litva

Napsal: 21.8.2014 0:27:40
od Petanecek
Pokračování foto 2:

Re: Litva

Napsal: 17.7.2015 18:01:00
od Diaľničiar
Byl podepsán kontrakt na 3. část západního obchvatu hlavního města Vilnius. :arrow:
v_i3mv7j32964.jpg
v_i3mv7j32964.jpg (99.84 KiB) Zobrazeno 25605 x
Úsek bude mít délku 5,4 km, některé části budou mít 2x3 a zbytek 2x2 pruhů. Práce potrvají 20 měsíců v nákladech 90 mil. €. Trasování:
Capture-2_zpsbea13495.jpg
Capture-2_zpsbea13495.jpg (64.72 KiB) Zobrazeno 25605 x

Re: Litva

Napsal: 28.8.2015 21:37:33
od ML90
Z průjezdu Litvou (Polsko-Druskininkai-Mariampole-Polsko) je vypozorovaná situace následující:

Ačkoliv má Litva teoriticky vyšší HDP na hlavu než Polsko, tak to rozhodně není vidět. Dědictví Sovětského svazu je v tomto směru neúprosné. Subjektivně vypadá Polsko (nejen) v oblastech kolem Litvy mnohem lépe, než Litva. Dálnice pochopitelně nelze očekávat, nicméně i po běžných silnicích se jede příjemně. Jsou totiž dost široké a hlavně je Litva mnohem méně zalidněná než ČR a Polsko (45 obyvatel na km2), takže se moc často neprojíždí obcemi. Kvalita silnic je obecně v této části Litvy horší než v Polsku, ale i tam je vidět pokrok a řada úseků je již opravená. Naprosto tragické jsou ale silnice v hlavním městě Vilniusu. Tam si také dávejte pozor na mnohdy zmatečné značení. Na výpadovce z města směrem na západ jsme naráželi na to, že zničehonic před sjezdem zmizelo číslo silnice, po které jsme měli jet, aby se následně znovu po chvíli objevilo. Stejně tak jsou občas zmatečné směrové cedule. Narazili jsme například na to, že cedule s šipkou rovně byla nad odbočovacím pruhem, takže nebylo tak úplně jasné kudy jet.

Re: Litva

Napsal: 7.4.2016 19:35:53
od Diaľničiar
Litva zaznamenává za poslední dekádu úbytek o 0,6 mil. obyvatel. Je to způsobeno jak odchodem lidí do EU od vstupu země do EU tak rovněž i sníženou porodností. 50/50 oba důvody. Ekonomika nepatrně roste, nezaměstnanost se po krizi snižuje na současnou úroveň kolem 10%. Státní dluh je držen v rozumné míře kolem 40% HDP, veřejné rozpočty se zlepšují a směrují znovu k vyrovnanému hospodaření.

Nevím jak si mám vysvětlit (a vidím to prvně), že zde nastal úbytek dálnic :arrow:
1.PNG
1.PNG (34.77 KiB) Zobrazeno 24470 x
2.PNG
2.PNG (8.29 KiB) Zobrazeno 24470 x
Zdroje: http://ec.europa.eu/regional_policy/sou ... ort_lt.pdf , http://knoema.com/bjtumo/length-of-moto ... Id=1000180

Je to více jak 100 km rozdíl. Napadají mě jenom dvě možnosti: buď tam byla špatná evidence anebo právě došlo k přerazení těch km někam jinam. :?: ZDE to vysvětlil kolega Houdini, je z toho expressway :idea:

Jinak se dají dohledat projekty ze silniční sítě na příslušných odkazech, hlavně na webu silničního úřadu.