Ve Finsku je cca. 80 000 km silnic a necelých 850 km dálnic, z nich 27% bylo postavěno přes PPP.
V letech 1996-1999 takhle financovali 70 km ůsek na dálnici E 75 Nelostie a 51 km dálnice v těžcém teréně E 18 Ykköstie (2005-2008) na trase Muurla Lohja.
Projekt Nelostie:
*dodavatel: Skanska OY (Helsinki)
*celkové náklady, které zaplatí stát - 210 mil. €
*stavební náklady, které platil koncesionář - 100 mil. €
*konzorcium si vzalo ůvěr, který bude splácet 15 let
*koncesie bude trvat taky 15 let, tedy náklady na ůdržbu hradí koncesionář
*výstavba sa zrýchlila oproti státnímu tempu o 240%
*stavební náklady byli nižší o 15-20%
*na ůseku projde denně přes 27.000 aut, z toho 12% jsou nákladní
Projekt Ykköstie
*projekt financuje konsorcium 5 domácích a zahraničních bank
*hlavní dodavatel: Skanska ID AB
*celkové náklady, které zaplatí stát - 638 mil. €
*stavební náklady, které platil koncesionář - 229 mil. €
*objekty: 7x dvourourový tunel, spolu 5 km; 47 mostů, zářezy: vylámat 8,2 mil. m3 skal a přemístnit 5 mil. m3 zeminy
*speciální požadavka: spevnit vozovku hustou sítí pylonů (podmáčaná půda)
*stát tenhle ůsek dlouhodobo odkládal na pozdější dobu
Re: Finsko
Napsal: 24.9.2009 12:06:12
od Diaľničiar
Publikace z projektu E18 Muurla - Lohjanharju realizovaného přes PPP
Ve Finsku se staví další dálnice, jde o E18 Koskenkylä-Kotka motorway. Celkové náklady na výstavbu dálnice činí 623 mil. €, jsou hrazeny hlavně přes EIB. Již se staví, do částečného provozu se dostane již v roce 2013, do plného provozu v roce 2014 a úplně se dokončí v roce 2015. Koncese potrvá až do roku 2026.
Koskenkylä–Kotka motorway se nachází na hlavní silnici 7, která je součástí nejvýznamnějšího mezinárodního spojení Finska, E18 a zároveň je součástí tzv. Nordického trojúhelníka, který spájí všechna hl. města severských států Evropy do ostatních částí EU a Ruska. Nová dálnice se již realizuje jako tzv. "eko-dálnice", což jsou projekty zahájeny v Německu a Francii.
Jde o výstavbu 53 km dálnice, respektivě částečnou přestavbu na dálnici (17 km) a výstavbu dálnice (36 km). Na úseku bude celkem 6 nových MÚK.
Celá silniční síť má asi 454.000 km. Včetně 350.000 km soukromých a lesních silnic a dalších 26.000 km ulic. Zbylo těch necelých 80.000 km silnic, o které se stará stát.
Nejprioritnějších státních silnic je asi 13.000 km, včetně dálnic, kterých je celkem i se silnicemi 2+2 necelých 850 km. Ze státních silnic má asi 50.000 km zpevněný povrch, nejčastěji asfaltem a betonem.
Finové především při výstavbě dálnic využívají modelu PPP, který na dálnicích tvoří asi 30% délky.
Dne 22.10. se dalo do provozu celkem 22 km z 53 km dlouhé nové dálnice Koskenkylä-Kotka. Jde o tah E18.
15 km sekce Koskenkylä-Loviisa je prodloužením dálnice Helsinki-Koskenkylä.
7 km sekce Ahvenkoski-Pyhtää nahradila současnou silnici 1+1 z 50-let 20. století.
Ostatní sekce se zprovozní v příštím roce.
Dne 29.10. se odezvdala do provozu nová 2+2 dálnice, v délce 10,2 km. Nový úsek je prodloužením městské dálnice Helsinki - Espoonlahti, která se vybudovala ještě v 60. a 70-letech 20. století.
Re: Finsko
Napsal: 7.1.2014 15:26:38
od Diaľničiar
Finsko tedy v roce 2013 odevzdalo celkem 32,2 km dálnic, výše zmíněných. V rámci EU je to 11. místo, v rámci světa 24. místo.
Re: Finsko
Napsal: 19.8.2014 8:49:08
od Diaľničiar
Dne 12.8. se odevzdala do provozu 14 km dálnice Valtatie 7/E18. Jde od Pyhtää do Heinlahti.
Poslední úsek E18 bude dobudován na dálniční parametry. Finský dopravní úřad se rozhodl znovu pro formu PPP. Jde o 32 km úsek mezi Hamina a Vaalimaa na hranicích s RF. Koncese se předpokládá na 20 let. Výstavba proběhne v letech 2015-2018 a náklady na ní jsou 660 mil. €.
9e92c874be6f1561_800x800ar.jpg (43.42 KiB) Zobrazeno 25901 x
Re: Finsko
Napsal: 13.12.2015 16:36:08
od Diaľničiar
Dne 27.11. se dostal do provozu 9 km úsek prodloužení dálnice Turku - Raisio. Daný úsek je prozatím veden jako silnice 2+2, další 3 km jsou ještě ve výstavbě. Celá sekce v délce 12 km bude překategorizována jako dálnice na podzim 2016.
Re: Finsko
Napsal: 7.4.2016 15:41:00
od Diaľničiar
Finsko se řadu let od vypuknutí fin. a hosp. krize v EU potýká s úpadkem hospodářství, klesá vývoz atd. Velmi malý růst HDP byl až ke konci roku 2015, ale vláda musí letos snížit výdaje o 400 mil. € a zároveň se musí stát více konkurenceschopní. Toho chce dosáhnout snížením ceny práce. Na veliké vládní výdaje na podporu ekonomiky bohužel Finsko nemá zdroje a další zadlužování se nedá realizovat, protože by Finové ztrácely i ratingová hodnocení.
Vláda ale nalezla dnem 5.4. na podporu dopravní infrastruktury pro období 2017-2020 celkem 700 mil. € na další projekty. Hlavně na železniční, ale je v tom také realizace hlavních silnic:
mainroad 4 between Oulu and Kemi,
mainroad 5 between Mikkeli and Juva
mainroad 12 Lahti South Ring Road
OF: Bavil jsem se ze znamym z FI a mohu potvrdit tyto informace. Vlada jedna s odbory o plosnem snizeni platů ve vsech oborech o 5%. Vlada take snizuje vydaje do vzdelani a to o ca 600 mil €. Pro predstavu: Universita of Helsinki musi z 8 000 zamestnanců opustit 1 000 lidi. S tim, ze tyto informace prosákly již v lete minuly rok na povrch. Tudíž ca 9 mesíců žilo mnoho lidí v nejistotě. Bohužel nyní si jsou jisti. S tím, že přicházejí telefonaty ohledně vypovědí.. A to je jenom helsinská universita.. D
Re: Finsko
Napsal: 22.12.2016 17:00:19
od Diaľničiar
Diaľničiar píše:Dne 27.11. se dostal do provozu 9 km úsek prodloužení dálnice Turku - Raisio. Daný úsek je prozatím veden jako silnice 2+2, další 3 km jsou ještě ve výstavbě. Celá sekce v délce 12 km bude překategorizována jako dálnice na podzim 2016.
Dnes po roku, 22.12. se z 12 km úseku 8/E8 Raisio - Nousiainen na JZ Finska stala dálniční komunikace dokončením prací.
Re: Finsko
Napsal: 10.2.2017 18:50:11
od Diaľničiar
Dnes se do provozu dostalo prodloužení dálnice E18 (Vt. 7) v délce 5 km východně od Hamina směrem do Kattilainen. Dálnice směruje k ruským hranicím.
Diaľničiar píše:Poslední úsek E18 bude dobudován na dálniční parametry. Finský dopravní úřad se rozhodl znovu pro formu PPP. Jde o 32 km úsek mezi Hamina a Vaalimaa na hranicích s RF. Koncese se předpokládá na 20 let. Výstavba proběhne v letech 2015-2018 a náklady na ní jsou 660 mil. €.
Dne 14.2. se odevzdal do provozu 20 km dlouhý úsek E18 / Valtatie 7 mezi Kattilainen a Virojoki. Je součástí velikého PPP projektu pro prodloužení dálnice po hranice s Ruskem. Zbytek po hranice se odevzdával 1.3. Celkem 32 km.
V předchozích příspěvcích naleznete vícero informací.
Re: Finsko
Napsal: 4.3.2018 17:46:45
od ML90
Koukám, že tu ještě nebylo nic k tomuhle projektu. Mezi Helsinkami a Tallinnem by měl vzniknout podmořský železniční tunel (po dokončení by to byl nejdelší tunel na světě), který zkrátí cestu mezi oběma městy na půl hodiny.
Není, i když jsem to postřehl. Ale je to asi tak pravděpodobné jako uvažované spojení Skotska a Severní Irska, ale díky za doplnění.
Zpátky "k zemi":
projekt E75 Kirri - Tikkakoski
V 02/2018 se zahájilo projektování a tendrovací proces k výstavbě 14 km silničního tahu. Výstavba se zahájí v roce 2019 a pokud se tak stane a půjde hladce, tak se ukončí ke konci roku 2022. Intenzity tady dosahují 20.000 vozidel za 24h, z čeho je 10% nákladní doprava.
unra-pca-02-page-001.jpg (95.12 KiB) Zobrazeno 20586 x
*ten stávající stojí od roku 1951 a staví se nový vedle něho vzhledem k tomu, že starý je na konci se životností
*stávající most se otevírá pro lodní provoz
*výstavba nového se začala ke konci roku 2016 a ukončit se má ke konci 2018