DARS začíná po zimě obnovovat silnice a dálnice. Na obnovu dálnic a rychlostních silnic půjde 40,6 mil. € a na nové strojní vybavení a technické zázemí v tunelech atd. dalších 15,1 mil. €. První stavební práce se začnou v dubnu. DARS každý rok připraví materiál o stavu dálniční sítě pro ministerstvo dopravy, kde také navrhuje opravy.
Ministerstvo dopravy vzalo tuto zprávu na vědomí, ale vzhledem k fin. situaci v zemi se rozhodlo, že část úseků se opraví letos a část v roce 2011.
V tomto roce se opraví části úseků:
Brnik - Vodice
Podtabor - Kranj
Divaca - Kozina
Vrhnika - Logatec
Arja vas - Vrana
Slivnica - dálniční přivaděč
Grosuplje - Visnja Gora
Ivančna Gorica - Lash, Vodice - Ljubljana (ŠMARTNO)
Ljubljana - jižní obchvat
Rekonstrukční práce se skládejí z obnovy AB krytu, obnova nadjezdů, odstranění vad v rámci reklamací v záruční době, oprava dilatačních přechodů atd.
V tomto roce rovněz dojde k obnově a výstavbě hydrantové sítě, detekčních zařízení, kamerového systému v tunelu Karavanka a zmodernizují se i zařízení v tunelech Ločica a Jasovnik. Na úseku Brezovica - Divaca dojde k výstavbě systému kontroly a řízení přemávky, rovněž k obnově napájecích zdrojů SOS hlásek atd.
Na celé dálniční síti se začne s výstavbou osvětlení na důležitých exitech a MÚK. Rovněž se rozšíří kamerový systém na nehodové úseky. Přibudnou také zařízení na sledování počasí a rozšíří se také systém kanalizace.
Největší podíl na sumě 15,1 mil. € má právě modernizace nejstaršího dálničního tunelu Karavanka. Modernizace proběhne za informování Rakouské republiky a udělá se tak, aby tunel splnil ustanovení EP a Rady 2004/54/ES 29 o min. bezpečnostních normách. Cílem této modernizace je celkové zvýšení bezpečnosti přemávky v tunelu a zároveň prodloužení jeho životnosti.
Obnovování sítě dálnic a rychlostních silnic v Slovinsku se od r. 2010 vykonává na základě inspekcí a následním hodnocením dle spůsobu modifikovaného švýcarského indexu MSI, kde se úseky značí sa "velmi zlé" a "zlé", tedy nejvíce opotřebované, tzv. stav "out", kdy je rekonstrukce nutná.
Všechny stavební práce a práce souvisejíci s modernizací elektronických systémů se budou vykonávat tak, aby nezasáhli letní sezónu. Modernizace tunelů se bude vykonávat 24h denně. Modernizace ostatních úseků se bude vykonávat tak, aby v rámci každého důležitého směru byl opravován pouze jeden úsek, resp. jeho část a to max. 7 dnů souvisle, kdy se bude minimalizovat činnost počas dopravní špičky, ale maximalní úsílí bude pak i v noci.
Celkem se v roce 2010 a 2011 za vykonaní stavebních prací na dálniční siti mine 78,85 mil. €, přičemž v tomto číslu ještě nejsou práce, které bude nevyhnutné vykonat po zimě 2010/2011.
V roce 2009 se na stavebních pracích minulo 60,6 mil. € a dalších 16,6 mil. € směrovalo do elektrických a mechanických zařízení, včetně nového strojního vybavení.
To znamená, že pro tento rok (celkově 55,7 mil. €, z čeho 40,6 mil. € na stavební práce a 15,1 mil. € na elektrické zařízení a hardvér) je asi o 1/3 méně zdrojů.
V roce 2008 DARS obnovilo 39 km dálnic a rychlostních silnic, v roce 2009 to bylo 49 km a letos je v plánu opravit 32 km.
zdroj informací