Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. Odstranil jsem taky 7 příspěvků pro neaktuálnost: neplatné odkazy na videa, fotky a články, takže zůstal jen nadpis aneb i to ne. Hodnotově 0 příspěvky, které obírají o čas.
Populace Maďarska byla již v roce 2010 na hranici 10 mil. a během další dekády se snížila na 9,7 mil. (-3%). Počet obyvatel hlavního města je prakticky nezměněn, ale stoupá počet obyvatel v jednotlivých městech Maďarska, takže je již 72% obyvatelstva v urbanizovaném území, přičemž průměrný věk překročil již 43 let. Pokud se něco zásadní nestane, tak populace Maďarska bude v roce 2025 na hranici 9,5 mil. a do roku 2030 klesne až na 9,3 mil. Vzhledem na celkovou politiku státu existuje predikce, která předpovídá pád pod 9 mil. již v roce 2040. Není to nic dramatického, ostatně tento vývoj je v mnoha státech světa. Města se budou dál zvětšovat a stát bude muset víc podporovat regiony, aby se v nich udržela pracovní síla tolik potřebná pro agrární politiku a cestovní ruch s tím spjatý.
Silniční infrastruktura všeobecně
Maďarsko dlouhou dobu trpělo na nekvalitní silniční síť. Nejenže chyběla nadřazená síť v podobě zkapacitněné silniční sítě, ale i hlavní státní silnice dlouhou dobu neměli potřebné parametry. Se slabším podložím se jim dostávalo zátěže nákladní silniční dopravy v rámci hospodářských investic v zemi a i po opravách se za krátkou dobu znovu dostávali do špatného stavu. Maďarsko sice leží na "rovině, tzv. pusta", ale když se lépe podíváme na jednotlivá sídla, tak je tady docela dost překážek. Existovala ucelená koncepce pro rozvoj s cílem v roce 2020, později v roce 2030 a občasně aktualizováno o meziroční stav. Reálný hospodáŕský vývoj přinesl úpravy jako reakce na dopravní intenzity a vnimavost regionů na nové státní investice.
Silniční síť Maďarska je v celkovém rozsahu cca. 210 000 km. Pokud odečteme výslovně lokální silnice a různé silničky, tak dostaneme číslo 32 000 km. Tato síť byla státem určená jako hlavní státní silniční síť, což činí 15% podíl z celé silniční sítě. Dálniční síť je z toho v rozsahu cca. 2 tisíc km, tedy 1% z celé silniční sítě anebo 6% z hlavní státní silniční sítě. Od roku 2013 je to přibližný posun o 1/2 ze 4 na 6%.
Maďarsko dlouhé dekády bylo prezentováno jako spíš agrární země bez většího průmyslu s chybějícím energetickým zázemím. Potenciál rozvoje tady zcela jistě byl, ale pro konec 20. a 21. století se vyžaduje mj. kvalitní dopravní infrastruktura. Tento aspekt byl tady docela rychle pochopen. Maďarsko, co se silniční sítě týče, dovedlo nastartovat její celkovou přestavbu. V radiálním provedení realizuje základní páteřní tahy a dnes má dálniční napojení na všechny sousední státy kromě Ukrajiny. Rozvíjí se okruh hlavního města a již vzniká propojení radiálních tahů. Postupně došlo k rozšíření pojmu dálnice na jednodušší rychlostní 4- pruhy, co jsou užší kategorie a třeba bez odstavných pruhů. Zavedla se taky 4- pruhová rychlá silnice. Cílem je postupně propojit všechna župní sídla na hlavní dálniční síť. Tato síť bude doplněná o propojení větších měst v rámci jednotlivých žup na jejich správná centra a k tomu dle intenzit, hospodáŕského rozvoje budou i nové 4- pruhové silnice. Tak se stalo, že ten rozvoj je opravdu dynamický, rychlý a udržují se náklady na 1 km. Maďarsko mezičasem dovedlo sjednotit pojem infrastruktura do jednoho bloku. Šetří se tím zdroje a je mnohem přehlednější stav provozu a využívání dopravních tras jak na silnicích, tak železnicích a tomu se dá lépe přizpůsobit další rozvoj. Kromě státního rozpočtu, fondů EU a od minulosti i nástrojů PPP dovedlo Maďarsko nastavit financování tak, že staví jen ze státního rozpočtu; 62 km M44:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 55#p140155 , co je již mezičasem v provozu. Kromě sjednocení silnic a železnic do jednoho bloku se do toho bloku počítá i rozvoj cyklocest. Státní organizace se v čase mění a změnila se i jejich náplň tak, aby tento nový koncept co nejlépe vyhovoval nově zadefinovaným prioritám. Nikdo nemůže čekat, že by se snad za 1-2 dekády dovedla transformovat celá dopravní politika, ale Maďarsko udělalo kus práce. A to navzdory nedávné finanční krizi. O tuto
ucelenou dopravní strategii se stará NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő), kdysi se jměnovala Nemzeti Autópálya, tedy Státní Dálnice.
Nejdůležitější silniční síť z toho celého rozsahu silniční sítě je tedy v celkové délce
32 tisíc km. Stát tuto síť definoval a zahájil po roce 2010 masivní investice. Doposud se tak upgradovalo již 5500 km silnic. Tuto realizaci má na starost organizace
Magyar Közút. Stálo to 690 mld. HUF, tedy asi 2,3 mld. €. Jedná se o program rozvoje maďarských vesnic. Jedná se nejen o opravu vozovky, ale o komplexní upgrade: celá vozovka se vybere, zesilní se podkladová vrstva a umístní nová nosní konstrukce, poté se pokládá nová vozovka. Takto realizovaná přestavba snižuje náklady na údržbu, nekonečné plátání a opravy vozovek, snižuje ulamování krajnic, rozpad povrchů při zatížení, kterým maďarské silnice čelí. Zlepšilo se odvodnění a takto modernizované úseky nejsou tak často degradovány. 1. fáze se realizovala tak, že se zadefinovalo roční financování ve výši 50 mld. HUF, na kterém se podílí státní rozpočet a maďarské regiony. Částka se postupně zvedala dle priorit, reality hospodaření, snad i voleb atd. Opravovat se mělo 250 km za 50 mld. HUF. Soutěžení o úseky často snížilo náklady a do prací se mohlo zapojit mnoho firem. Mj. to dalo i mnoha lidem práci. Silniční výstavba se tak dostala i do regionů a nezůstalo jen u dálniční sítě. V roce 2018 se investiční částka zvedla na 100 mld. HUF. Přitom Magyar Közút byla založená teprva v roce 2005. Kritikové upozorňují, že Orbán a jeho "sponzor lobby" si tak posilnil i regionální dosah. Nemůžeme ale opomenout tento fakt; Orbán je dlouhá období premiérem, takže tuto dopravní proměnu prosadil a realizuje.
Nevím, jestli je v tématu web k provozu na silnicích, přidal jsem ho i do přehledu stránek, ale dám ho i sem:
Dopravní informace:
https://www.utinform.hu/
Dálniční síť všeobecně
Já si v tomto tématu již nedávno "nadběhl" a sice tady je rozvoj dálniční sítě:
Dálniční síť Maďarska na wiki:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Magyarors ... 1ly%C3%A1i
Mapa zpoplatněné sítě k 02/2021:
https://nemzetiutdij.hu/files/img/artic ... A9p-01.jpg
Hlavní provozovatelé (základní) dálniční sítě
Nemzetí (Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató) / Magyar Közút (k 31.12.2018 v provozu 1146 km (zpoplatnění se týkalo 795 km)
AKA Zrt. (dálnice M5 v úseku 17+400 and 173+895, celkem 156,5 km)
M6 Duna Autópálya Koncessziós:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 724#p20724 (59 km)
M6 Tolna Autópálya Koncessziós:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 702#p20702 (65 km)
MAK (části M6/M60, nechce se mi to rozepisovat; celkem 80 km)
Tedy přibližně 1500 km. Když se podíváme na to, co se odevzdávalo do provozu další roky, tak tam se ta síť vzala.
Lze si to patřičně dohledat, jsou možné malé rozdíly.
Hodně lidem dělá problém maďarský jazyk a dohledat i jenom základy. Maďarsko ani tak nereaguje na tento aspekt, ale reagovalo na adekvátní překlady v rámci zajištění srozumitelnosti jejich zpoplatněné sítě. Příručka po česky:
https://www.nemzetiutdij.hu/files/docum ... Farsku.pdf pro rok 2020.
Základní pojmy, kterými se nadstavuje základní dálniční sítě do širšího celku:
Autópálya (motorway): 2+2 jízdní pruhy včetně řádných odstavných, středová rezerva, MÚK, 130 km/h
Autóút (expressway): 2+2, 2+1 anebo 1+1, bez řádných odstavných pruhů , MÚK, 110 km/h
Gyorsút (high-speed highway): 2+2 jízdní pruhy, tady jsou i slabší ta křížení, 110 km/h
Lze tedy vnímat maďarskou nadřazenou silniční síť vícero způsobama. Pokud do toho zahrneme jen zpoplatněnou síť, tak dostaneme mnohem menší číslo, než všechny 4- pruhy v zemi.
Maďarsko třeba z pozice státu (NIF) naplánovalo v rámci EU fondů pro období 2014-2020 postavit/modernizovat 600 km dálniční sítě, 220 km hlavní silniční sítě a více než 300 km železnic. Já teď nejdu vyhodnocovat jak se to plní, to jen pro představu zadaných cílů a i to v rámci EU fondů.
Stav vozovek v rámci 32 000 km hlavní silniční sítě na přelome let 2019/2020
Navzdory všem silničním programům:
*výstavba dálniční sítě, která má odlehčit ostatní silnice
*upgrade hlavní státní silniční sítě, kde se zlepšuje podkladová vrstva, aby odolala tranzitu
*zajištění lepší údržby i oprav a upgradů vozovek na zbylé silniční sítě
Bylo dle Magyar Közút (správce 32 000 km silnic a dálnic (většina sítě) v roce 2018 jen 11,6% vozovek z toho rozsahu v dobrém stave. A naopak až 50,6% ve špatném stave. Proto došlo k navýšení peněz ve vícero programech a povedlo se za 2 roky docílit zlepšení stavu tak, že bylo 20,1% vozovek v dobrém stavu a 42,3% ve špatném stavu. Vozovky jsou i nadále velkým problémem státu, ale situace se mezičasem zásadně zlepšila. Nemluvě o faktu, když by se nic z toho nerealizovalo, tak dnes je část silnic již v rozpadnutém stavu a doprava v kolonách. Část odborníků již apelovala na dočasné snížení velkých upgradů silnic a několik let zvýšit výdaje na čistě jen výměnu povrchů, další část apeluje na zvednutí výdajů na opsaný upgrade z důvodu nízké odolnosti vozovky pro špatná podloží. Těžko odhadovat další vývoj vzhledem k současné situaci ...
- stav vozovek v kompetenci Magyar Közút: dobře - přiměřeně - snesitelně - nedostačující - špatně
- H2.JPG (41.46 KiB) Zobrazeno 11984 x
Magyar Közút informoval i o stavu nosnosti/zatížení silnic. Tento parametr nemá 40% silnic, takže je co upgradovat i v dalších letech; 12 tis km. To je při nejlepší vůli dalších 20 let. Jakou dopravní politiku v této oblasti si vyberou maďarské úřady, tak to se uvidí později.
Stav hospodářství
*HDP dosáhlo v roce 2019 hodnoty 161 mld. USD
*nezaměstnanost byla v 10/2020 v úrovni 4,3% (mladí 11,5%)
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 66,3% HDP (2010 - 81%, 2015 - 76%)
Není to tedy tak, že by Maďarsko budovalo tuto proměnu dopravní infrastruktury výslovně na dluh. Ten dluh tady vyskočil při krizi před dekádou a něco hlavně kvůli hypotékám a měnám na ně a dalším prvkům, za co tady Maďarsko dostalo "záchranné lano od MMF", ale postupně dluh klesal. Ve stávající situaci letošního roku v rámci dopadů nemoci COVID-19 jen dodám, že vláda očekává deficit státního rozpočtu v letošním roce v úrovni 8%. Pro rok 2021 se původně plánoval deficit ve výši 2,9%, ale ministerstvo financí ho aktualizovalo na 6,5%. A co to bude znamenat pro pokračování rozvoje dopravní infrastruktury nevím, protože nesleduji záměry Maďarska k čerpání zdrojů z EU, z nového programu Obnovy ani k dalším, ale dálniční síť se může rozvíjet i následující dekádu-dvě včetně ostatních druhů dopravy.