Španělsko

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Spain’s A21 motorway gets €182m of financial help :arrow:
1.PNG
1.PNG (31.78 KiB) Zobrazeno 17305 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes 26.12. se do provozu odevzdal 2,3 km dlouhý úsek na A-63 v Asturii na severu země mezi Doriga a Cornellana. Náklady na výstavbu činí 43,7 mil. € a to proto, že na úseku se nachází 875m dlouhý most ponad řeku Narcea.
es0.PNG
es0.PNG (736.48 KiB) Zobrazeno 16786 x
es1.PNG
es1.PNG (1.44 MiB) Zobrazeno 16786 x
es3.PNG
es3.PNG (1010.32 KiB) Zobrazeno 16786 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

EK schválila akvizici dálničních firem za 20 mld. USD

Koncesní skupina Hochtief (vlastněná již ACS (přes 66% akcí)) získala za 20,1 mld. USD koncesní skupinu Abertis. Zájem měla i skupina Atlantia, ale nabídla méně peněz.
  • The European Commission has given the go-ahead for an acquisition of Spanish highway firm Abertis by German construction company Hochtief. Hochtief is itself a subsidiary of Spanish construction firm ACS but the EC ruling says that there are no competition issues in the markets affected by the deal. Spain’s highway concession market is covered by a regulatory system to minimise the risk of any one company reaching a position that is too dominant. With the EC ruling having been given on the deal, Spain’s stock market regulator, CNMV, is now giving its go ahead for the deal.
ve všeobecnosti velcí hráči v prostoru EU vytvářejí obří partnerství, aby v globalizovaném světě lépe mohli odolávat třeba čínským obrům
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

stav výstavby rychlostní silnice A54 Lavacolla - Arzua, západ (délka 18,5 km) :arrow:







stav výstavby A54 Melide – Palas, západ (délka 11,7 km) :arrow:



Úseky jsou součástí rychlostní silnice A54 Lugo - Santiago de Compostela, která bude dlouhá 101 km. Nachází se na SV Španělska.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes se zahájila výstavba posledního úseku na A-54 Lugo - Santiago. Poslední úsek má délku 16,4 km a je mezi Melide a Árzua. Náklady na zhotovení budou 103 mil. €, tedy asi 6,3 mil. € na 1 km. Postaví se 19 mostů.

Obrázek


odjinud jedna z uváznutých staveb ...

CL-626 Guardo. Jde o obchvat Guardo v provincii Palencia. Na trase je obrovský most v délce 840m s výškou 75m. Výstavba se začala v 03/2011 a dokončit se měla v 09/2013, ale v 04/2013 došlo k smrtelnému incidentu a od té doby práce stojí.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

tady mám rovněž dlouhý informační výpadek vzhledem k odevzdanému do provozu ...

Dne 11.5. se odevzdal do provozu 7,3 km dlouhý úsek na rychlostní silnici AG-46 v Galícii. Jde o upgrade CG-4.1 expresní silnice na 4-pruhy. Úsek je mezi AP-9 MÚK a Moaña. MPR je zde 120 km/h. Náklady 34 mil. €. Zdroj a více informací: https://www.farodevigo.es/portada-o-mor ... 89504.html .

Dne 18.7. se odevzdal do provozu 20 km dlouhý úsek rychlostní silnice A-60 v severním Španělsku mezi San Martas a Puente Villarrente, jižně u León. Náklady 137,6 mil. € včetně MÚK s A-231. Zdroj: https://www.leonoticias.com/leon/leon-a ... 08-nt.html

Dne 25.7. se odevzdal do provozu vnější úsek okruhu Sevilla SE-40 dlouhý 14,6 km. Jde kolem JZ části metropolitního území mezi Coria del Río a A-49 u Espartians. Náklady jsou 192,2 mil. €. Výstavba se začala již kolem 2010, ale pro ekonomickou krizi nastalo zpomalení výstavby. Zdroj: http://www.canalsur.es/noticias/el-gobi ... 05818.html

Dne 26.7. se odevzdal do provozu 4 km dlouhý úsek na A-33 ve východním Španělsku, na jihu La Font de la Figuera. Celkem je tedy v provozu 9 km z 12,6 km A-33 medzi A-31 a A-35 v provozu. Zdroj a více informací: https://www.lavanguardia.com/local/vale ... -a-33.html .

Takže se dálniční síť rozrostla o dalších bezmála 46 km.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Město Madrid plánuje proměnit první km na A-5 na 4-pruhový tah se světelnou signalizací a bus pruhy. Ve stávající době se jedná o zvláštní typ 6-pruhové rychlostní silnice. Kongesce stoupnou dle studií stoupne o 350% po tomto kroku a tak se proti tomu brání dotknutá předměstí a obce.

https://www.abc.es/media/espana/2018/05 ... 40x698.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

V tématu jsem psal o problémových koncesních projektech. Španělská vláda připravuje celkového přehodnocení stávajícího modelu pro PPP. Vláda plánuje hybridní model 2 roky výstavby a 5 let provozu. V tomto ohledu bude vládní vzorec návratnosti investicí ve vztahu k rozvoji regionu a přínosům nové infrastruktury pro stát. Jinak řečeno: španělská dálniční síť je enormní, staví se všude, ale vícero projektů je ve finančních problémech. Dosavadní model je v průměru 20 ročních koncesích a sám o sobě trvá více než 20 let. Díky tomuto modelu má Španělsko kvalitní rozsah dálniční sítě, ale není to již udržitelné do dalšího období. V rámci stávajících plánů se díky novému modelu ušetří minimálně 5 mld. €, protože projekty nedostanou schválení. V rámci hybridního modelu se ale počítá s tím, že koncesionář bude 5 let provádět i údržbu. Odpadnou tak náklady s většími opravami, které se nebudou provádět tak často jako ve stávajícíh zadáních. A časem se dokonce plánuje provést velkou část rychlostních silnic pod regiony.

Momentálně stále platí, že Španělsko má přes státní dopravní infrastrukturu Seittsa ve správě 9 krachujících dálnic za 1,8 mld. €, což je nakonec o asi 10% méně oproti původním očekáváním. Je to ale hodně na to, že není krize a kdyby došla a budou pokračovat další a další projekty, tak by tento rozsah byl mnohem větší. Pro vládu je to totiž problém kvůli státnímu dluhu. A již delší dobu vláda vyjednává s bankami o dalších úvěrech pro tyto problémové dálnice, aby ta částka do dluhu nešla.

Seznam 9 problémových dálnic je zde: http://www.seittsa.es/SEITT/LANG_CASTELLANO/PEAJES/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Před víkendem se do provozu dostal 2,75 km dlouhý úsek na A-2 mezi Maçanet de la Selva a Sils.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

k výše zmíněnému opravdu hezké video:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

FV-1 Fuerteventura (v provozu od 2017)

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Do výstavby se připravuje A-47 Autovía de A Mariña. Nejdříve 1. úsek v délce 11,1 km kolem Foz, se spojením A-8.

trasa:

Obrázek

Zdroj: https://www.fomento.es/el-ministerio/sa ... 22018-1151
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

zde je stav vystavby z nove budovane rychlostni silnice A-21 Santa Cilia - Jaca (na severu zeme z jizni strany Pyreneji, vychodne od Pamplona)

https://www.heraldo.es/noticias/aragon/ ... 61127.html
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 5.1.2021 10:53:20, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Kanáry - ostrov Tenerif, pohled na TF-1 nedaleko Santa Cruz de Tenerife v letech 1974 a 2018

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

A po výše uvedeném historickém vývoji na Tenerifu ještě dodám, že 26.3. se do provozu odevzdal 5 km dlouhý úsek Autovía de Deskarga (A-636, předtím GI-632) v Baskicku. Jde o prodloužení dálnice z Antzuola do Bergara.

Zdroj: https://www.eitb.eus/es/noticias/econom ... arzo-2019/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes se do provozu dostává N-337 u Port of Gandía, asi 60 km jižně od Valencia. Jde o novou státní silnici, která zajišťuje nové jižní napojení oblasti. Silnice je dlouhá 4,2 km, z čeho 2,5 km je v parametrech 4-pruhu (mezi N-332 a KO s CV-670) a zbytek klasická 1+1 silnice. TRASA

Zdroj: https://www.fomento.es/el-ministerio/sa ... 42019-1901

A ještě se v tomto týdnu do provozu dostalo 8,5 km rychlostní silnice A-11 El Burgo de Osma-East – Santiuste.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 9.3. se do provozu odevzdal upgrade asi 2 km obchvatu Son Ferriol na ostrově Mallorca v parametrech 4-pruhu. Jde o úsek Son Ferriol-North – Son Ferriol-South na tahu Ma-30.
343.jpg
343.jpg (20.2 KiB) Zobrazeno 12516 x
Zdroj: https://www.ultimahora.es/noticias/loca ... rriol.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Španělsko

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Co to je za opičárnu s těmi svodidly na té předposlední fotce? To je nějaké zdvojení za zatáčkou pro ty, co ji nevyberou aby je to koplo zpátky?
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

několik regionálních informací & zajímavostí:

Na SG-20 kolem Segovia se buduje rychlostní silnice. Dnem 29.4. se jezdí po nové silnici a na stávající se provádí upgrade, přičemž za 4 měsíce má být hotovo. Takže v srpnu se dá očekávat další 4-pruh. Zdroj: https://www.fomento.es/el-ministerio/sa ... 42019-1555


Dále, Baskicko je 1. autonomní region, který má ve správě všechny národní silnice. A to i AP-68, i když tady je ještě koncese Abertisu do roku 2026. Zdroj: http://www.euskadi.eus/gobierno-vasco/- ... a-euskadi/ Region Navarra by se mohl stát dalším, ale i tady tomu brání AP-68. Ostrovy třeba nemají národní silnice, ale zase dostávají z Madridu finance na výstavbu jejich sítí.


Dále, N-621 přes Desfiladero de la Hermida u Asturii a Cantabrii bude upgradována na vyšší standardy. 17,2 km v nákladech 96,5 mil. €.

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Španělsko

Příspěvek od Honey72 »

Tohle Španělům můžeme závidět. Místo aby složitě rozšiřovali a upravovali starou dálnici, postavili vedle ní prostě novou. Během tohoto padesátikilometrového úseku můžete jen tak z nudy přejíždět z jedné na druhou. Ta stará má sice omezení na 110, ale neberte to, když je oproti té nové bez mýtného :-)
https://www.google.cz/maps/@40.0331426, ... !1e3?hl=cs

A tady dokonce krátký úsek hned tři vedle sebe.
https://www.google.cz/maps/@39.9425675, ... !1e3?hl=cs
A v Česku se ekologové mohou zbláznit, když "vedle" sebe má vést D2 a D52 :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Nevím zda je tento stav k závidění. Mnoho dálnic a rychlostních silnic ve Španělsku musí dotovat centrální vláda, ale i tamní samosprávy. Provoz na nich je slabší dlouhé roky a vede to k problémům, za které ale někdo ručí. Neustále se pomalu tento seznam bankrotujících projektů rozšiřuje. A aby se stabilizoval, tak jej centrální vláda převzala pod sebe. Nanovo se nastavují finanční rámce, ale to není zase zadarmo. Píšu o tom ve vlákně pravidelně.

Je faktem, že se tady ta síť vystavala. A nejen síť dálnic, ale i VRT a celkově se ta moderní infrastrukturu razantně vybudovala. Přes EU fondy, ale i PPP a i státní výdaje. Před krizí masivně udělovala zakázky centrální vláda a byl to silný lobbing stavitelů. Ale jsou to dálnice duchů v mnoha ohledech ... i když je to hezké a neustále se něco někde přistavuje, ale již mnohem opatrněji. Dochází dech. A ten problém ve stavebnictví to ani tak nezastavilo. Takže se španělské firmy více přesouvají do Latinské Ameriky nebo formou PPP kdekoliv to jde. Ty stavební firmy mají propojené s dalším developérským, telekomunikačním schématem podnikání a přečerpávají křížem peníze, dokud jsou banky ochotny financovat nové projekty. A z těchto se pak sanuje i ta výstavba ve Španělsku samotném v těch projektech, kde větší % závazek mají jednotlivé firmy a nikoliv vláda centrální/místní.

Je to více než 16.000 km silnic dálničního typu. Je to největší síť v EU, takže je logické že jsou na výběr víceré způsoby. Dopravně si zásadně polepšil i Madrid a Barcelona, ale ve špičkách mají obidvě tato města dopravní problémy. Stačí pár DN tak jak jinde. Problematické dálniční projekty jsou za 6 mld. €, vláda původně chtěla dát 1, ale již se to šplhá ke 2 mld. €. Na centrální úrovni se provedlo několik změn, ale samosprávy tvoří 2/3 dluhu a zadlužování a aby se zpomalila výstavba formou PPP, na kterou si místní politika zvykla až moc, tak se zavádí reforma do výnosnosti na 20 let a tím několik projektů prostě nedostane zelenou a novou výstavbu to zpomalí.

HDP stagnuje, počet obyvatel klesl, nezaměstnanost je zde vysoká (i v těchto časech atakuje 14%) a tak se nedá očekávat, že se stávající situace zlepší. Naopak jakýkoliv další otřes způsobí problémy i na dalších projektech.

Nemá po nich kdo jezdit, ale platit se za ně musí. Samozřejmě, je to po té stránce realizace a výstavby samotné úspěch. Protože tohle jsou fáze, které jak je vidět na jiných státech (včetně ČR, SR), tak nejsou vždy samozřejmostí. Tady je zas pro změnu problémem i ten jeden tah. 2 nebo 3 se sice plánují u Bratislavy, ale pouze se plánují. Madrid v jedné době získal najednou 5 tahů na všechny směry co zduplovalo všechny ty tahy a ještě se to pak propojilo okruhy. Barcelona zas vybudovala vícero spojnic od centra, poza město ve směru na přístavní a logistická centra. A mnoho z nich samotných jakožto nových. Ale kdo se projde po průmyslových parcích Barcelony tak může pozorovat, že dobrá 1/3 provozoven je uzavřeno. Bankrot. Stará neudržovaná budova a hned vedle nová prosperující. A tak na střídačku. I takové jsou dopady krize. Ale to vybudované nezmizí, to je fakt. Ale je problém to i udržovat. A musí se to udržovat dle norem, je to povinnost vůči vládě, ale ta zas musí platit. A čím dále od větších center tím horší to je. U pobřeží se pak táhnou 2 tahy a ještě se k městům přistavují nové a taky klidně 2. A něco je a něco není zpoplatněné a něco se napojuje na lokální obchvat a něco je samotné větším obchvatem. A ještě lokálně do toho někdo zasáhl a původní průtah je rozšířený. Ale vnitřní uličky již tak luxusně nepůsobí a dostat se do nich nákladním vozem je často problémem. Proto vzniklo mnoho logisticky-průmyslových oblastí na okrajích městeček s napojením na tuto dopravní síť, ale není tady co pořádně dělat. A zívají prázdnotou a i to je infrastruktura, která jen je ve větších městech je provozována více soukromým modelem, jinak samosprávou. A budovala se tam kanalizace, vodovody, energetické napojení z EU fondů klidně, ale dneska tam namísto 10 firem fungují 2-3 ve skromném režimu. A je veliký problém s údržbou této technické infrastruktury a nedá se to odčlenit od celku, takže i ty samosprávy jsou finančně tak vázané na chod objektů, že to nemá obdoby. Daně z toho stačí na tu údržbu, ne na další rozvoj. A místní mladí lidé odcházejí pryč, takže v mnoha oblastech pracují třeba Poláci. To je další aspekt toho španělského stavu hospodářské krize, která měla na místní hospodářství dalekosáhlý dopad, který se pak odráží i v roztříštěnosti politiky. Neustálá patová situace stěžuje větší reformní procesy. Zajisté oko člověka, který tudy jede občas a doma takové něco nemá k dispozici musí zaplesat štěstím. Stejně jako kdysi v Chorvatsku, ale i tam se to postavilo přirychle a politicky nadplánově, co způsobilo problémy v krizi. Ale i tam ty dálnice stojí a znovu se rozjela silniční výstavba.

To ale neznamená, že ve Španělsku nejsou protesty proti novým dálnicím. I tady jsou problémy s pozemkama, ekologii, ale ve mnohem menší míře. A legislativa umožňuje úřadům razantnější postupy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 24.5. se do provozu dostalo:

6 km úsek A-11 La Mallona - Venta Nueva
Obrázek

a 18,5 km úsek A-54 Arzúa - Lavacolla.

Obrázek

Ten první v nákladech 29 mil. € a ten druhý ve výši 138 mil. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

stav realizace B24 Vallirana, západ – Vallirana, východ 2,1 km (cílem tohoto obchvatu je odlehčit přeplněnou N-340, doba realizace 2005 - polovina 2019):

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 1.6. se do provozu dostal upgrade AG-46 v Galícii, tedy jde o tah Autovía do Morrazo a tento je tady již dokončený zcela. Odezvdal se do provozu 4 km úsek kolem Moaña. AG-46 je již nové číslování; staré CG-4.1, která se zdublovala. První 7 km část je v provozu od 2018.

https://www.farodevigo.es/portada-o-mor ... 27785.html
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 5.1.2021 10:57:11, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

v polovině 07/2019 se má do provozu dostat 4-pruh na N-II: Terradelles – Vilafreser (AP7), čehož délka je 3,3 km a staví se od 06/2015

Obrázek

Obrázek

Zdroj: http://www.elpuntavui.cat/territori/art ... uliol.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“