Španělsko

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Před 2,5 měsíci se do provozu dostal 12,5 km dlouhý úsek na tahu A-11. Jde o úsek Langa de Duero - San Esteban de Gormaz. Investice vyšla na 67 mil. €.



Zdroj: https://www.europapress.es/castilla-y-l ... 43439.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále se po 11 letech výstavby do provozu dne 8.7. dostal 4,3 km dlouhý úsek na tahu A-352 od Vera, jih - Garrucha.

Zdroj: http://www.juntadeandalucia.es/presiden ... /proyectos
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále se dne 27.7. dokončil zbývající 8,4 km úsek na SG-20 okruh Segovia. Okruh byl částečně v provozu od 10/2019. Nyní se dokončil propojením na východní straně Segovie od CL-601 po A-601.

Mapa: https://www.openstreetmap.org/?mlat=40. ... 13/-4.0877

Zdroj: https://www.mitma.es/el-ministerio/sala ... 72020-1410
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 10.9. se do provozu odevzdal 8,6 km dlouhý úsek A-38. Jde o prodloužení z Cullera do Favara. Úsek se začal stavět v 04/2008, ale byl přerušen kvůli krizi v roce 2010. Byl přesunutý do tzv. budoucích projektů. Náklady na výstavbu jsou 150 mil. €. Na podiv to je dost pro rovný terén, ale právě nestabilní terén a nutnost výstavby několika mostů jsou důvodem pro cenu.

poloha: https://www.openstreetmap.org/?mlat=39. ... 00/-0.2719

Zdroj: https://www.mitma.es/el-ministerio/sala ... 92020-2008
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 24.9. se do provozu odevzdal 1. úsek na tahu A-56. Úsek je v délce 8,8 km a dokončil se po 12 letech výstavby. Více informací: https://www.lavozdegalicia.es/noticia/l ... 278520.htm .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 16.12. se do provozu odevzdala 2. a poslední část A-44 obchvat Granada v délce 19,3 km. Celý západní obchvat je v délce 27 km. Nový úsek je mezi Atarfe a Alhendin. A-44 má parametry jako 4- pruhová dálnice s možností budoucího rozšíření na 6- pruh. Stará A-44 napříč Granada se přečíslila na GR-30. Nový obchvat je v přibližně stejné délce jako paralelní stará silnice přes Granada.

lokalita na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=37. ... 42/-3.6533

Zdroj: https://www.mitma.es/el-ministerio/sala ... 22020-1216
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. Odstranil jsem i 3 příspěvky, z toho 2 vlastní. Ve všech zůstal jen nadpis a neplatný odkaz na video/fotku.

Populace Španělska za uplynulou dekádu vzrostla ze 46,9 na 47,4 mil. (+1%). V 5 největších městech dohromady žije 37% obyvatelstva. Celková urbanizace dnes představuje 80% a průměrný věk je zde 45 let. Následující dekádu se udrží přibližně stejný počet obyvatel, záležet bude hlavně na vývoji místního hospodářstva a exodu mladších lidí do států s nižší nezaměstnaností.

Co se týče silniční sítě Španělska, respektivě dálniční respektivě celé dopravní infrastruktury, tak se tady v rámci tématu věnuji i problémům s "nadměrnou výstavbou", které z toho vývoje plynou v dobách krizí. Španělsko v uplynulé dekádě definitivně předběhlo Německo (13 tis km) s rozsahem dálniční sítě. Německo taky uvádí v rámci vlastních institucí, že má v EU 2. největší dálniční síť. Existují 2 metodiky počítání, ale i s tou méně rozsáhlou sítí Španělsko vede. Pak záleží od místních pojmů, autopista/autovia. Dálnic autopista je mnohem méně, než rychlostních silnic autovia. Velká část se postavila formou PPP, část se musela "sanovat" a přenastavit financování. Velkou roli na rozvoji mají samosprávy, které jsou v tom autonomní, ale finančně je pak musí zachraňovat stát. Tak je to tady se vším. Mnohem více peněz se v této dekádě ale dle plánu má vynakládat do VRT infrastruktury. Železnice dle plánu mají válcovat dálniční síť i rozsahem i nákladově (rozepíšu v dalších příspěvcích). Dopravní infrastruktura, která se tady masivně vystavěla: železnice, dálnice, objekty pro multimodální koridory, letiště. V dalším příspěvku rozepíšu, jaký byl plán výstavby pro období 2005-2020. Základní fakt: postavit hlavně 9000 km VRT a 6000 km dálnic. Nakolik se co povedlo se dočtete v dalších příspěvcích, ale faktem je, že v rámci EU má Španělsko největší síť VRT i dálniční síť.

Krátký náhled do historie kdysi státní dálniční společnosti: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 98#p137798
Více jsem rozepsal v roce 2016: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 27#p127727
Dnes je to o akvizicích schvalovaných EU: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 54#p160354
Pri připomenutí zmíněné problémy koncesionářů: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 67#p175367
Realita zadávání výstavby a následné starostlivosti o všechno: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 55#p188155

To poslední je ta realita, kterou tady vícero uživatelů uvádí a sice "paralelní tahy". Jeden zdarma, druhý s mýtem a oba poloprázdní. A "doma" je problém postavit jednu trasu. Tak to opravdu tady problém není. Španělsko má ale tak vystavěnou ekonomiku, svým způsobem závislou na stavebnictví. A je to začarovaný kruh, ze kterého se hledala dlouho cesta a nyní v posledních pár letech nastal útlum v investicích, ale tím se prakticky propadl celý segment státních investicí. Z kdysi 4-5% jsou 2% a v roce 2020 pro pandemii ani to ne.

Pohled do historie celé zkapacitněné silniční sítě (Vías de Gran Capacidad: dálnice, rychlostní silnice, okruhy ve formě dualizovaných silnic): http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 53#p197853 (nemusíte klikat):

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Co se do toho počítá v tomto případě? Kromě dálnic a rychlostních silnic taky všechny okruhy. Jsou to zkapacitněné tahy, ale jsou to jednoduše "okruhy". Obdobu této klasifikace uvádí vícero států. Jenomže i bez této charakterizace okruhů je tady stav opravdu takový, že německý rozsah 13 tisíc km již nepostačuje:
ES1.JPG
ES1.JPG (63.05 KiB) Zobrazeno 10608 x
Statisticky bylo ve Španělsku v roce 2017 ještě taky 14 905 km státních hlavních silnic. Je tady již rozsáhlejší dálniční síť, než síť státních silnic. Celá silniční síť pak měří 670 tis km; je v tom taky sekundární a terciární síť, která tvoří 135 tis km. Pokud bych zahrnul dálniční síť, síť okruhů, státní silnice a nejdůležitější samosprávní silnice, tak je to nad 100 tis km. Naopak těch nejméně důležitých je kolem 300 tis km.

Silniční síť rozepsaná na en wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Highways_in_Spain

Podívejme se na to ještě takhle:
EU-M.JPG
EU-M.JPG (52.11 KiB) Zobrazeno 10608 x
Původní silniční plán byl vystavět 6 radiálních tahů z Madridu a to směrem na regiony: Baskicko, Katalánsko, Valencie, Západní Andalúzie, Extremadura a Galície. Od těch dob je z toho ale dnes protkaná síť, která se neustále zahušťuje a dostavuje. Dosáhnout síť namísto prstence byl taky záměr uplynulých 15 let.

Mýto se platí na dálnicích autopista, ale pomalu se končí i tato doba, jak plynou roky. Tady platíte mýto nyní: https://www.mitma.es/carreteras/peajes-actuales

Abych byl přesnější, tak koncem roku 2018 bylo mýtem zatíženo 3346 km. Ročně tato síť přináší 1,8 mld. € (+4,5% proti r. 2017). Z toho 2675 km je pod mandátem centrální vlády a 671 km pod regionálními vládami. Mýtem zatížené dálnice si vydělávají na sebe na financování úvěrů a údržbu. Je to ale jen zlomek z celé zkapacitněné silniční sítě a třeba hh by se hned ptal a jak je to s údržbou ostatních tahů? Stojí samozřejmě na veřejných zdrojích a deficit v údržbě činil v roce 2018 již 7 mld. € na zvyšné dálniční síti. V roce 2021 vyprší mýto na 921 km dálnic, takže i tyto pak přejdou pod státní údržbu. Zda se tam bude i nadále platit, to nevím. Sociální výdaje rostou, Španělsko zápasí řadu let s dluhem a musí držet deficit pod kontrolou. Na stavebnictví stojí zbytek státu a často jediná aktivita v regionech kromě služeb a problematického průmyslu, kdy Španělsko již není tak schopno prorazit v konkurenci dalších států je to opravdový problém dalšího rozvoje. Přetrvává to tady ale několik dekád. Bude se muset reformovat celý segment silniční sítě, ale nejen ten, ale prakticky celý systém veřejných investic, jenomže prozatím se to odkládá a řeší jen pálčivé problémy. Problémem je roztříštěná politická scéna a do jisté míry i nepopulární kroky. Nejde o to, že by se někde zavedlo mýto nebo nějaká nálepka, ale jde o to, že nyní se staví pomalu, ale z objemu výstavby 1/2 až 2/3 připadají na regiony. Od centrální vlády ekonomové očekávají nastavení mantinelů, na politiky tlačí segment stavebnictví a místní vlády a to vše pod zatížením dluhů z poslední krize, nutnosti dodržovat rámce výdajů k Paktu stability a nyní pandemie COVID-19 dohnala Španělsko do velmi nepříjemné situace, ve které se jeví, že prozatím se bude i nadále investovat do státem podporovaných stavebních činností tak, aby se naplnil cíl EU a sice ekologizovat celou ekonomiku. Na tyto EU peníze jak rozpočet na další roky, tak Plán obnovy se tady čeká jako na spásu. (tak jak i jinde)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

extra příspěvek k výše uvedenému souhrnu - co bude dál proti tomu co je dnes?

Dne 31.12.2018 bylo v zemi celkem 17 228 km zkapacitněných tahů. Z toho bylo 15 000 km dálnic a rychlostních silnic. Z toho 12 tisíc je v gesci centrální vlády. Ta se kromě toho stará o dalších 25 tis km státních silnic, což značí, že na této síti mj. probíhá kolem 53% provozu. A zároveň, co se bezpečnosti týče, tak 10% úseků jsou rizikové. Je tedy co vylepšovat. Ono se taky ale vylepšuje. Jen to tempo nabralo normálnější rozměry. Meziročně se situace v provozu o 5% zhoršila, proti r. 2009 o 70% zlepšila. Seznam nejrizikovějších úseků: https://www.lavanguardia.com/files/cont ... d8f6c.jpeg .

Jaké jsou rozdíly v cestování na síti dálnic A a AP? A (autovia) AP (autopista): nejenže jsou A zdarma a jsou prakticky všude, i když se s AP lze často setkat při cestování o dovolených, tak na A síti jsou v dosahu levnější paliva o 20-30c na litr. Dále si jedete po dobrých trasách v přírodě s docela častými uzly, takže lze sjet do hezkých vesniček a měst. Ale taky ne, protože existuje celá řada okruhů kolem urbanizovaných zón, takže se zase tak moc nezdržíte. Lze se snadno najíst v regionech, takže lze ochutnat více místních jídel a za přížnivější ceny, než na dálnicích. Zase pozor na častější radary a na soboty, kdy je tady větší provoz. Proti AP síti pak ještě navíc nestojíte v koloně u platidel, které i když jsou e-, tak zpomalují provoz. Rozdílů mezi nimi je vícero, část technicky pro běžné uživatele málo viditelné.

Podívejme se na náklady a tempo výstavby nejen dálnic. Španělsko nestojí na rovině. Právě naopak, je to jedna z nejvíc kopcovitých zemí. Výstavba moderní dopravní infrastruktury si proto vyžaduje mnoho mostů, tunelů a viaduktů. Tyto stavby jsou v souladu s kritériemi EU, takže jsou zároveň eko. Třeba tady je hezký záběr na A-3 společně s VRT vedle a to vše u nádrže Contreras. Tomu všemu musel stát nastavit podmínky.
ES2.JPG
ES2.JPG (131.72 KiB) Zobrazeno 10605 x
V roce 2005 tady bylo 9000 km dálnic a rychlostních silnic. V roce 2020 je to 15 000 km. Rozdíl 6000 km za 15 let. Takový byl i původní plán. Dálnice mají tedy dle tohoto plánu hotovo.
modro-bílá - A síť dálnic v provozu<br />žlutá - AP síť dálnic s mýtem v provozu<br />červená - postavit v letech 2005 - 2020
modro-bílá - A síť dálnic v provozu
žlutá - AP síť dálnic s mýtem v provozu
červená - postavit v letech 2005 - 2020
2005-2020.JPG (116.11 KiB) Zobrazeno 10605 x
Plán byl jasný. Propojit území státu s co nejlepší logistikou pro další rozvoj. V investicích vedou železnice. Bylo tady 1031 km VRT a mělo být 10 000 km VRT. Mělo být, zda li je, nevím. K tomu všemu nové letiště po celé zemi. Dopravní infrastruktura za 15 let měla dostat 241,392 mld. €. Do roku 2030 je plán utratit dalších 157 mld. €, ale tohle je jen plán stavebních společností. Ovšem ty peníze z EU se někde projeví. Ale zpátky k plánu 05-20. Není to zdarma to, co se tady staví. Můj názor na to znáte, ale tady je to jednoduše tato cesta. Zajímá vás poměr těch peněz z 241,4 mld. €. Tak 60% mají být veřejné výdaje, hlavně rozpočty. A 40% je kombinace PPP s PPP a veř. zdroji. No a za PPP stojí převážně banky. Zajímá vás, na kolik mělo vycházet těch 6 000 km dálniční sítě? Tak to číslo bylo plánováno na 60,635 mld. €. Ovšem to činilo tedy "jen" 25% plánovaných výdajů do dopravní infrastruktury. Proto platí tak jak dlouho píšu, že dálniční výstavba tady nebyla priorita, ale rozsahem je tato priorita hotová. Tou prioritou byla ale VRT železniční sítě. Dálniční síť měla být dnes k dispozici pro 94% obyvatelstva do 30 km jízdy vozidlem. Vzhledem k uvedenému rozsahu dálniční sítě to je patrně překročeno. Analýza výdajů bude možná později.

Plán rozvoje pro roky 2012 - 2024: http://www.seitt.es/NR/rdonlyres/61E1F7 ... /PITVI.pdf

V roce 2017 se upravil plán 12-24: mezi státem a soukromým sektorem se spravila schéma rozvojových investicí v délce 2000 km: https://www.globalvia.com/globalviablog ... en-espana/ . Kopíruje to základní strategický plán, jen jde o to, že to odlehčilo státní rozpočet. Jak to dopadlo jsem nedohledal, je to pro ukázku politických snah odklonit se od vývoje.

Plan de Innovación para el transporte y las infraestructuras 2017-2020: https://www.mitma.gob.es/el-ministerio/ ... lan-innova

Agenda2030 (dle OSN): https://www.agenda2030.gob.es/

Opravdový plán pro období 2005 - 2020 hovořil o: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=1435#p1435 a co se dálnic týče, tak navzdory krizi před dekádou se naplnil.

Hospodářská situace:

*HDP bylo v roce 2019 v úrovni bezmála 1400 mld. USD
*nezaměstnanost byla v roce 2020 průměrně 15% (mladí lidé závěrem roku 40%)
*vládní dluh byl v roce 2019 na hodnotě 95,5% HDP (2011 - 70%, 2015 - 99% HDP)

Pandemie COVID-19 dopadla na Španělsko velmi tvrdě. Ekonomika se propadla tak jak se nepropadla od občanské války. (11-12% HDP) Zároveň jsou v chodu vládní opatření, aby se vůbec držala nezaměstnanost kolem 16%, protože bez té podpory by byla v úrovni 25%. Deficit rozpočtu byl vlani prý v úrovni 11,3% HDP. Letos má být 7,7% HDP. Roky 2021 a 2022 nebudou postačovat vykrýt ztráty za rok 2020. To se snad povede až s rokem 2023, pokud se bude příznivěji vyvíjet situace v letošním roce. Dopad nemoci je nejen v ekonomice, ale i ve zdravotnictví. Ratingy státu jsou potvrzené aneb změněno na negativní výhled. Španělsko není jediný stát na planetě, který byl zasažen tvrdě a kterému hrozí vážné finanční problémy. Stát se spoléhá na investice dle plánu EU a hodlá je v plné míře využívat. Týká se to nepochybně i veřejných investic a ty jsou v oblasti infrastruktury opravdu citelné. Uvidíme již brzo, jaké plány dalšího rozvoje se sestaví a naplní do praxe. Tady ještě přikládám investice do silnic a železnic:
Amount of money invested in road transport infrastructure in Spain from 2004 to 2018
Amount of money invested in road transport infrastructure in Spain from 2004 to 2018
55.JPG (63.54 KiB) Zobrazeno 10451 x
Amount of money invested in rail transport infrastructure in Spain from 2004 to 2016
Amount of money invested in rail transport infrastructure in Spain from 2004 to 2016
56.JPG (58.39 KiB) Zobrazeno 10431 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

bonus k souhrnu - ohlédnutí k starému problému

Tady jsem psal o nedokončeném viaduktu na budovaném obchvatě Guardo: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 64#p162164 (druhá polovina příspěvku).

Výsledkem bylo, že v roce 2019 se zadala práce na dokončení jednoho variantu, který má usnadnit tady provoz. Ale již bez viaduktu a v mnohem menších nákladech (pochopitelně), takže viadukt stojí nedokončený.

https://es.wikipedia.org/wiki/Viaducto_de_Guardo

Zrovna v 12/2020 byla stavební činnost na odlehčení provozu dokončena: https://www.palenciaenlared.es/conexion ... en-guardo/ . Spojnice silnic CL-615 s la CL-626 existuje prozatím bez tohoto viaduktu v nákladech kolem 1,4 mil. €. Na dokončení viaduktu se má uskutečnit nový tendr. Ovšem, než se tak stane, tak tady stojí jen ty pilíře ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

doplnění plánu na výstavbu nové dopravní infrastruktury 2005 - 2020 (ve výše uvedeném je souhrn k dálniční síti, ale částečně ho doplním i zde)

Železniční síť (tam mělo jít nejvíce peněz - 109 mld. €)

Plán rozšíření VRT z 1031 km na 10 000 km se nenaplnil. Ve Španělsku je v provozu kolem 3100 km VRT, což z něj ale stejně udělalo stát s 2. největší VRT sítí na světě, po Číně; je to prozatimní stav. Výstavba VRT pokračuje. Celá železniční síť měří více než 15 tisíc km. Z toho 10 tisíc km je elektrifikováno. Na této síti se nachází 1498 stanic. Původní velkolepé cíle v železniční výstavbě se neplní pro španělskou ekonomickou krizi 2008-2014, během které došlo k redukci původního tempa výstavby VRT.

Základní srovnání: výstavba VRT je drahší proti výstavbě dálnice, ale údržba 1 km VRT vyjde na cca. 33 tis €. Jediným "rivalem" tohoto druhu přepravy je dálnice, které údržba vyjde na 1 km v údržbě na 42 tis. € (dle silniční asociace Španělska). To je tzv. základní údržba čistě k zachování daných typů infrastruktury v provozu. Kromě údržby jsou i téměř všechny další benefity nahrávající ve prospěch VRT, ovšem ty pořizovací náklady jsou enormní.

Během 35 let se investovalo do VRT již 55 mld. €. Jen EIB od r. 1991 podpořila VRT částkou 12 mld. € tady ve Španělsku. Investice do tzv. příměstské železnice jsou naopak v období 1990 - 2018 pouze ve výši 3,6 mld. €. Tohle je právě segment, kde se hodně peněz ubralo. Jen v tomto segmentu se jen pro Barcelonu, Madrid a Valencii vyčlenila částka 12,4 mld. € pro roky 2007 až 2009 a ve skutečnosti se proinvestovalo 701 mil. €. Nový plán VRT počítá s rozsahem 8740 km. To značí postavit ještě 5600 km; část se staví. Ovšem i tak si tento plán vyžaduje investici ve výši 73 mld. €. (přitom průměr v EU je 2x takový a to nemluvě o úsecích s tunelama). Samotná EU si naplánovala pro rok 2030 cíl 9000 km VRT na její území a k tomu 1700 km VRT ve výstavbě. To jsou odvážné cíle a teď s tím srovnáním, že pomalu jen tohle číslo si naplánovalo Španělsko samotné ... EU nedávno prezentovala jak se čerpají peníze pro VRT, no tak se na to podívejme:
ES4.JPG
ES4.JPG (47.32 KiB) Zobrazeno 10484 x
Tudíž samotné Španělsko a 6 dalších států vyčerpalo 93% z částky 22 mld. € a jen Španělsko prakticky samotné 11 mld. €. Po fondech následují úvěry z EIB. Ale to jen pro obraz jak si stojí v tomto ohledu v rámci EU samotné Španělsko.

Problém VRT je, že to je vysoká vstupní investice. A pak je několik technických problémů při velmi rychlých vlacích, ale ty jsou v řešení.

Pojďme na španělské ceny:

*průměrný km VRT tady stojí dnes 14,7 mil. €, pokud je tam stanice tak 15,3 mil. € (z toho se dá usuzovat, že program VRT vyšel na min. 30 mld. € v uplynulých 15 letech a samozřejmě VRT nebyla jediná částka určená pro rozvoj železnic, ale byla podstatná a když zbytek v provozu není, tak dálnice nakonec dostali největší podíl peněz, ale to počítám jen já nyní)
*průměrný 1 km státní hlavní silnice vychází dnes na cca. 4,06 mil. €
*průměrný 1 km státní autovia vyjde dnes na cca. 7,91 mil. €

Zopakuji, že na realizaci rozvoje silniční sítě pro období 2005 - 2020 se počítalo s částkou 63 mld. €. Dálniční síť vycházela na polovinu. Rozepíšu:

Na plánovanou výstavbu 6000 km dálnic a rychlostních silnic se mělo vynaložit celkem 29,96 mld. €. Patrně se vynaložilo, když ta síť má nad 15 tis km. Audit plánu neznám, obzvlášť, když jsou teď v chodu 2 další (12-24 a jeho revize pro období 17-20 explicitně pro silnice). Ovšem zda to jsou čistě státní zdroje aneb je to se všemi zdroji (PPP a banky), tak to taky nevím. Byla to ale 1/2 silničního programu v období 2005 - 2020.

Říkáte si, kam měla jit další polovina peněz? Až 22 mld. € směrovalo na pozemky a přípravu silniční infrastruktury. Tedy nikoliv stavební náklady.
Dalších 7,5 mld. € bylo plánováno pro "upgrade a zlepšení" silnic.
Zbytek peněz, cca. 600-700 mil. € bylo určeno pro zázemí kolem údržby silnic, meteo- a jiné technologie.

Letecká doprava (ta se nyní řídí plánem 2017 - 2021)
letiště Španělska v roce 2016
letiště Španělska v roce 2016
ES3.JPG (59.01 KiB) Zobrazeno 10484 x
Základní struktura je 47 letišť.

To byl plán v roce 2005. Nakolik se naplnil, kolik co stálo a jak se co dál bude rozvíjet vzhledem k pandemii je prozatím nad moje síly dál zjišťovat a hodnotit.


A aby to nebylo jen o plánu a vývoji po roce 2005, což je ostatně vidět v předchozích příspěvcích, tak tady je taky srovnání silniční sítě v základních délkách dle druhů mezi 1994 a 2003:
ES5.JPG
ES5.JPG (52.06 KiB) Zobrazeno 10484 x
Tím chci říct, že Španělsko již na tuto dobu bylo někde jinde, než průměr EU. Což ostatně dokládá další tabulka:
ES.JPG
ES.JPG (34.78 KiB) Zobrazeno 10484 x
Kolem tohoto roku 2004 byl ve Španělsku vládní dluh ve výši asi 40% HDP.

Závěrem tedy jen doplním, že samotné plány se z větší části neplní. Proto jsou revize a aktualizace atd., ale v základu Španělsko do buducnosti zásadně snižuje cestovní časy, zvyšuje kapacitu logistiky, zvyšuje dostupnost, mobilitu a provázanost s regionama. Vše se váže na Madrid a pak mezi Madridem a Barcelonou, aby se utužil tento svazek. Alespoň hospodářsky, když už ne společensky. Proto jsou taky varování ekonomů a bank, že pokud by se i Barcelona odčlenila, tak se její hospodářství propadne a nebude na tom rozhodně tak, jak je dnes.

Ale i když se ty plány neplní, tak se všeho buduje v takovém tempu, že to postačuje na prvenství v EU. Dnes tedy dálniční síť a síť VRT je to, v čem Španělsko v rámci dopr. infrastruktury vede. Celkový plán pro VRT jsem nastínil; plán dálniční sítě, respektivě zkapacitněné silniční sítě (dálnice, rychlostní silnice, okruhy a dualizované silnice) je "v pohybu".
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

pohled do historie - kdy to opravdu začalo a jak pokračuje; na konci mapa ke stažení

Římská říše - silnice v regionu:
ES0x.jpg
ES0x.jpg (179.48 KiB) Zobrazeno 10477 x
O několik příspěvků výše jsem psal o původním cíli vystavět 6 radiálních tahů z Madridu na jednotlivé regiony:

Původní silniční plán byl vystavět 6 radiálních tahů z Madridu a to směrem na regiony: Baskicko, Katalánsko, Valencie, Západní Andalúzie, Extremadura a Galície. Od těch dob je z toho ale dnes protkaná síť, která se neustále zahušťuje a dostavuje. Dosáhnout síť namísto prstence byl taky záměr uplynulých 15 let. ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 60#p226360 )

Abych to upřesnil, tak již v roce 1926 byl schválen zákonní královský dekrét grófem a ministrem pro národní rozvoj panem Rafael Benjumea, který uzákonil, že je nutnost vytvořit rozvojový plán pro rozšíření automobilové dopravy a to propojením hlavních populačních sídel se lokalitami umělecko-historického významu; Circuito Nacional de Firmes Especiales (CNFE). Základní síť byla definována s rozsahem 7000 km. (pro zajímavost tento rozsah dálnic má dnes Itálie v provozu)
6 radiálních tahů z Madridu
6 radiálních tahů z Madridu
ES0.JPG (164.71 KiB) Zobrazeno 10477 x
Tento plán se další roky aktualizoval a vylepšoval. Ale tady to začalo. Respektivě pokud pomineme vývoj římských silnic na území Španělska. Další úprava došla v roce 1940, pak v 1950 atd.
ES00jpg.jpg
ES00jpg.jpg (153.16 KiB) Zobrazeno 10477 x
ES000.JPG
ES000.JPG (187.3 KiB) Zobrazeno 10477 x
No a pak nastoupil věk výroby osobních vozidel a dálnice s mýtem. A klasifikace "asfaltová silnice". Hroubka vozovky, šířka silnice atd. Stanovil se rozsah, pak rozsah za rok, který se má stavět. A tady již realita odevzdávání do provozu, jednotlivé kategorie:
E1.JPG
E1.JPG (80.96 KiB) Zobrazeno 10463 x
o co se stará výhradně stát
o co se stará výhradně stát
E2.JPG (74.46 KiB) Zobrazeno 10463 x
Pak nastoupila modernější doba a sice rok 1986, kdy se již zadefinoval I Plan General de Carreteras, který již zahrnoval termín "zkapacitněná rychlá silnice", která se drží v platnosti dodnes. Zároveň zahrnoval tento plán i program výstavby dálnic autovia a ne jen občasné úseky.

V roce 1993 došlo k revizi původního a přetrasování několika tahů. V tomto roce se pojem autovia vylepšil na tzv. autovia první generace. Tento rok byl již rokem, kdy si všichni v zemi uvědomují, že Španělsko má navíc. Ale pokud se mají rozvinout služby a turizmus a další rozvoj, tak nesmí být rozloha a přírodní podmínky překážkou. Vypracoval se nový plán s názvem Plan Director de Infraestructuras.

Nová vláda v 1996 ten plán zavedený v roce 1993 ale transformovala:

Pro období 1996 až 2006, což jsou již časované programy vznikají 2 plány: Programa de Autopistas de Peaje (dálnice s mýtem) a Plan de Infraestructuras de Transporte. Dálnic s mýtem se má postavit 441,5 km. Ve výše přiložené tabulce vidíte, jaká byla realita.

Další plány již znáte, respektivě stávající v platnosti. Zopakuji, že plán 2005 - 2020 byl doposud největší plán v historii státu, který zahrnoval období 15 let projektované náklady 241,392 mld. €, kterého cílem bylo dosáhnout síť VRT v rozsahu 10 000 km, vystavět a modernizovat přístavy a letiště a postavit 6000 km dálnic, což mělo zajistit, že 94% obyvatelstva bude mít zkapacitněný tah do 30 km jízdy automobilem. Tedy něco v tom roce zcela nemyslitelné. Jak jsem již uvedl, program VRT se naplnil na 30% (z 10%). Letiště jsou předimenzované; konstatuje vícero institucí, ale jsou k dispozici. A dálniční síť je k dispozici. Stačilo se to pandemie dobudovat.

Průměrný provoz v roce 2019: 13 245 vozidel na státní silniční síti (státní silnice, dálnice, rychlostní silnice; již rozepsáno výše)
V roce 2019 bylo ve výstavbě 53 projektů státní ilniční infrastruktury v celkové délce 406 km.
V roce 2020 se do odevzdalo pár desítek km zkapacitněné silniční sítě.

V roce 2020 dohlehla na stavebnictví krize. Část v roku se nepracovalo vůbec. Část v roku se čerpala dovolená, která předtím nebyla udělená a zase se nepracovalo i kvůli další vlně pandemie. Stavební projekty nemají být v ohrožení; vláda deklarovala záměr udržet, co je v plánech i ve výstavbě. Jak to ale bude doopravdy, tak to se uvidí až s náběhem peněz z Fondu Obnovy EU a Balíku fondů a více je již v několika dnes uvedených souhrnech, protože to se z pochopitelných důvodů nedalo objasnit najednou.

Mapa silniční sítě 2021 (520 MB): https://cdn.mitma.gob.es/portal-web-dru ... 1Setup.zip (edice 56)

- artografía (E. 1:300.000 y 1:1.000.000)
- Aplicación interactiva (Windows 7 o superior). Descarga y actualización vía web que incluye:
118 Vías verdes152 Rutas turísticas1134 Espacios naturales y protegidos
- Caminos de Santiago en España
- Alojamientos rurales
- Guía de playas de España
- Puntos kilométricos
- Índice de 20.000 poblaciones
- Mapas de Portugal, Marruecos y Francia
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

krátká reportáž

Kanárské ostrovy, ostrov Grand Canary Island (nebo taky Gran Canaria). Nachází se asi 150 km od pobřeží Afriky a jde o 2. nejlidnatější ostrov tohoto souostroví. Pro lepší představivost, ať hned neutíkáte na jinou stránku:
0.JPG
0.JPG (57.23 KiB) Zobrazeno 10394 x
1.JPG
1.JPG (26.71 KiB) Zobrazeno 10394 x
Nejdůležitější silničním tahem na tomto ostrově je GC-1, což je dálnice (Autopista del Sur de Gran Canaria) a poslední roky se z ní stává smart dálnice. Na ostrově žije více než 900 tis lidí a po GC-1 denně projíždí více než 100 tis vozidel (až 130 tis vozidel na severu v hlavním městě), takže to ani jinak nejde. Její délka činí 75 km. První úsek je v provozu od poloviny 70. let 20. století a celá se dokončila v roce 2013, respektivě se v roce 2008 zahájilo její prodloužení.
GC-1.JPG
GC-1.JPG (105 KiB) Zobrazeno 10394 x
Gran Canaria South Highway, GC-1, spojuje hlavní město ostrova Las Palmas de Gran Canaria a jeho mezinárodní letiště do turistických destinací na jižní straně ostrova. Realizuje se tady řada vylepšení a další je výměna osvětlení. Původní osvětlení je z roku 1990, sodíkový princip 400W od Philips TrafficVision. Nyní se aplikují LED světla od Philips DigiStreet.

Tato změna se neděje jenom tak. Kanárské ostrovy mají jedno z nejtemnějších nebes v Evropě (zařazení pod Španělsko) a unikátní možnosti pro pozorování hvězd, čímž je taky v tomto souostroví umístněno vícero observatořií. Nová svítidla proto musí vyhovovat i parametrům Instituto Astrofísico de Canarias a regulace pro osvětlení v rámci souostroví. Vynechám hromady tech. údajů a parametrů, ale nové osvětlení zlepšilo výchozí stav a přitom se dosáhne ještě úspora na elektrické energii 50%, čímž se amortizují náklady na výměnu osvětlení ještě před uplynutím jejich životnosti. Naplňuje to samozřejmě i program snižování emisí. Celý systém lze ovládat "online", lze pozorovat všechny údaje na kontrolních jednotkách, světlo se dá zesilnit o 30%, ale taky zeslábnout o 30%, což se třeba využívá při údržbě úseků, dopravních nehodách nebo když je provoz slabší.

To poslední prodloužení v tomto vláknu není. Šlo o úsek Puerto Rico – Mogán. Tady orientačně dávám bod na mapě: https://www.google.com/maps/place/Puert ... 15.7108655 .

Tohle prodloužení GC-1 mělo za cíl odlehčit pobřežní silnici GC-500, po které již projíždělo na 20 tis vozidel a bylo potřebné postavit jí obchvat. Na prodloužení je to samý tunel a viadukt. Délka činila 6,25 km a náklady 145 mil. € s délkou zhotovení 53 měsíců. Až 70% trasy je vedeno v tunelech. Celkem 4 tunely a každý 2 roury. Prakticky kromě MÚK a viaduktů to je vedeno v tunelech.
mogan1.jpg
mogan1.jpg (255.31 KiB) Zobrazeno 10394 x
mogan2.jpg
mogan2.jpg (180.22 KiB) Zobrazeno 10394 x
mogan3JPG.JPG
mogan3JPG.JPG (78.02 KiB) Zobrazeno 10394 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Španělskou A4 v úseku mezi městy Ocana a Puerto Lapice na jihu Madridu čeká přestavba. Tady je mapa:
S3.JPG
S3.JPG (96.59 KiB) Zobrazeno 9722 x
A4 je součástí E5 a 70 km úsek se v nákladech 244 mil. € má přestavět. Nyní A4 obsluhuje kolem 29 tis vozidel za 24h, z toho 5,5 tis představuje těžká doprava.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 24.3. se do provozu odevzdalo 14 km upgradovaných na silnici N-232, ze které se stala rychlostní silnice A-68 a to mezi Figueruelas a Gallur. Stálo to 60 mil. € a realizace trvala o 2 roky méně, než byl plán. A-68 je dálnice, která jde paralelně k AP-68, která je zpoplatněnou dálnicí. Nákladní doprava se snažila mýtu vyhýbat, a proto se ze silnici N-232 stávala již silnice smrti s těžkými dopravnímí nehodami s provozem více než 7 tis nákladních vozidel za den. Proto se N-232 upgraduje do 4- pruhové silnice dálničního typu. Další úsek v regionu na A-68 bude mezi Gallur a Mallén a hotový má být koncem roku 2022.

mapa: https://www.openstreetmap.org/?mlat=41. ... 55/-1.1939

Zdroj: https://www.mitma.es/el-ministerio/sala ... 32021-1759
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Sesuv svahu způsobil poškození rozestavěné A-63 východně od Salas v Asturii. Zablokovalo to i N-634. Výstavba A-63 se zahájila ještě v roce 2007, ale pro krizi byla v roce 2010 přerušená pro rozpočtovou krizi. Obnovení výstavby se zahájilo v roce 2019 s plánovaným odevzdáním do provozu právě v letošním roce.
63.JPG
63.JPG (222.34 KiB) Zobrazeno 9230 x
Problém se sesuvem svahu je i na A-7 nedaleko Castell de Ferro. Pracuje se na odstranění.
61.JPG
61.JPG (183.47 KiB) Zobrazeno 9230 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

pro ukázku:



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

co je tady nové

Španělsko zaslalo do Bruselu návrh na zpoplatnění, resp. zavedení mýta na všech státních a regionálních dálnicích a to do roku 2024. Dle systému "kdo znečišťuje, ten platí více". V 1. etapě se počítá se zpoplatněním 12000 km státních vysokorychlostních silnic, autopistá a autovías a později ve 2. etapě se zpoplatní i 14 000 km národních 1+1 pruhových silnic. Vláda hodlá taky otevřít legislativu, která umožní i regionům zpoplatnit jejich silniční síť. Doposud Španělsko postupovalo přesně naopak; po uplynutí koncesí některých dálnic jako AP-7, AP-4 a AP-1 se tam zpoplatnění rušilo.

https://english-elpais-com.cdn.ampproje ... hways.html

Má se ovšem dosáhnout dohoda na politickém spektru a zároveň domluva s dopravním odvětvím.

Při scéníři 0,04€/1 km se z Madridu do Burgosu platilo 9€, do Zaragozy 12 €, do Valencie 14€ ...


Úsek CV-35 byl rozšířen na 6- pruh směrem do Llírie, SZ od Valencie.

http://www.lliria.es/es/notification/no ... ra-trafico

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kollma
Příspěvky: 218
Registrován: 27.12.2013 17:32:57

Re: Španělsko

Příspěvek od kollma »

Tak určitě to je lepší systém, než mít úsek z Madridu do Burgosu úplně zadarmo a pak z Burgosu do Bilbaa za 20 euro, jako to teď bylo.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 18.5. se do provozu odevzdal rozšířený úsek na 4- pruh CV-35 Casinos - Losa del Obispo. Jde o projekt dualizace silnice na 4-pruh v délce 15,4 km s kontrolovanými nájezdy na úsek. Již předtím byl v provozu 1/2 profil rychlostního tahu. Silnice byla původně takto do provozu odevzdaná v roce 2008 a realizována společností Sacyr koncesním modelem. I rozšíření realizovala společnost Sacyr. Součástí projektu je taky rozšíření na 6-pruh CV-35 nedaleko Líria. Dohromady to stálo 35 mil. €.

mapa: https://www.openstreetmap.org/direction ... 30/-0.7769

https://www.20minutos.es/noticia/469996 ... toref=true
obres-en-cv-35.jpeg
obres-en-cv-35.jpeg (71.44 KiB) Zobrazeno 8542 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

17.4. jsem psal o sesuvu svahu na A-7 nedaleko Castell de Ferro v provincii Granada. Úsek je již sjízdný ve 4- pruzích. :ok:
A-7.JPG
A-7.JPG (106.78 KiB) Zobrazeno 8235 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 19.6. se do provozu odevzdal 4,5 km dlouhý úsek rychlostní silnice formou dualizace silnice N-338 jako spojení na letiště Alicante. Náklady jsou 29 mil. € a výstavba trvala 27 měsíců, tedy o 7 měsíců rychleji proti plánům.

https://alicanteplaza.es/Elnuevoaccesoa ... saosdespus
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 7.7. se do provozu odevzdala 12 km dlouhá dálnice mezi Pinos Puente a Atarfe, západně od Granada. Náklady na výstavbu činí 146 mil. € a v budoucnosti to bude součást plánované dálnice A-81 Badajoz - Granada. Nyní se další 2 km prodloužení již tendrují a jde o GR-43 až A-92G.

https://www.ideal.es/granada/tramo-inau ... 34-nt.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 23.7. se do provozu odevzdal 5,5 km dálničních km na A-33. Jedná se o 2 rozdílné úseky: Asi 4 km Caudete Este - A-31 a 1,5 km v rámci MÚK s A-35 v La Font de la Figuera.

Další části ve výstavbě na A-33 se budou otevírat v letech 2022 a 2023.

https://www.mitma.es/el-ministerio/sala ... 72021-1452
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavebně finišuje realizace poslední etapy GC-3 (obchvat Las Palmas)

https://www.cope.es/emisoras/canarias/l ... 21_1413738

poloha na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=28. ... 4/-15.5141
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Španělsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 27.7. se do provozu odevzdal 8,4 km úsek na národní silnici N-4, který byl ale upgradován do parametrů zkapacitněného tahu A-4 na jihu Sevilla. Nachází se mezi Dos Hermanas a městem zvaným Los Palacios y Villafranca. Jde o novou 4- pruhovou dálnici, která vede paralelně ke kdysi zpoplatněné AP-4. Výstavba trvala namísto 2,5 roku až 6 let. Náklady: 53 mil. €.

poloha na mapě: https://www.openstreetmap.org/direction ... %2C-5.9275

Ve druhé polovině textu: https://www.mitma.es/el-ministerio/sala ... 72021-0824
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“