Mé letošní zkušenosti ze Španělska, které jsem víceméně celé objel dokola. "Dálnice" označené A - autovia (zdarma) jsou většinou kvalitní čtyřpruhové komunikace, kromě několika chudších regionů, např. okolo Leónu, kde to byla učiněná katastrofa. Klasické odpočívky na nich moc nebývají a benzínky většinou jen poblíž MÚK. Kdo se řídí čísly dálnic jako já, má trošku potíž v tom, že čísilka na tabulích jsou oproti jiným zemím poměrně malá V mnoha případech vznikla Autovia jen přístavěním druhého profilu ke stávající silnici, takže mi v kopcovitém terénu už lezlo krkem neustálé zpomalování na 100 či 90 a oblouky opravdu prudké. Ještě, že tam skoro neprší. V horách jsou na těchto dálnicích dokonce i serpentiny.
Re: Španělsko
Napsal: 10.7.2019 12:15:26
od Diaľničiar
Blesková povodeň u Pueyo - devastace N121 (Pamplona - Tudela), naštěstí tudy prochází i AP-15.
rozšiřuje se N-124 nedaleko Zambrana a vláda provincie Álava schválila i rozšíření N-124 na parametry autovía po MÚK s A-1 v nákladech 15,6 mil. €; více informací: https://www.gasteizhoy.com/n124-dos-carriles-reforma/
Re: Španělsko
Napsal: 13.9.2019 14:00:52
od Diaľničiar
Přívalové deště dnes způsobují škody a prozatím i 3 mrtvé na JV země včetně Malorky.. Chaos na silnicích, letištích a železnicích způsobilo zatopení vozovek a voda se valila i do tunelů a z pláží sebou brala vozidla atd. Fotky a další informace: https://www.thesun.co.uk/news/9920330/s ... do-deaths/ . Zkáza přišla během pár minut.
Re: Španělsko
Napsal: 19.10.2019 8:48:15
od Diaľničiar
Začala se výstavba nového úseku na A-334 (Autovía del Almanzora) mezi El Cucador a La Concepción (ne až po spojení s A-7). Jde o provincii Almería. Úsek bude mít délku 3,3 km a bude stát 25 mil. € a výstavba bude trvat do 03/2022. Zdroj: https://www.20minutos.es/noticia/376863 ... ta-semana/
Odhadem 4000 lidí protestovalo v Navalpillar del Pela (provincie Badajoz) za změnu N-430 na A-43 (Mérida - Ciudad Real).
Re: Španělsko
Napsal: 19.10.2019 8:53:18
od Diaľničiar
Dále, nechci to cpát do jednoho příspěvku. Tady je historické zobrazení rozvoje Carreteras de gran capacidad (zkapacitněných silnic v zemi), přičemž jde o dálnice, rychlostní silnice a asi 1600 km dalších vícepruhových silnic mimo dálniční sítě:
a7V5dhN.png (289.41 KiB) Zobrazeno 8627 x
XGtuAzg.png (310.11 KiB) Zobrazeno 8627 x
SyXhNq5.png (301.15 KiB) Zobrazeno 8627 x
Re: Španělsko
Napsal: 20.10.2019 9:50:25
od Diaľničiar
a dálniční síť se rozrostla o dalších bezmála 10 km:
V Segovia se upgradoval tah SG-20 v délce 7,1 km dobudováním dalšího 2-pruhu a po úpravách je tady standard rychlostní silnice.
Dne 5.11. se do provozu dostal obchvat Vallirana na B-24, což je rychlostní silnice. Jde o 3 km úsek, na kterém se nachází i 1430m dlouhý tunel. Náklady na projekt jsou 176 mil. €, což z něj dělá jeden z nejdrahších ve Španělsku v propočtu na 1 km.
Málokdy píšu co se tady staví, protože je toho neustále dost, ale zcela jistě stojí za zmínku delší úsek a sice 16 km úsek na A-33 mezi Yecla a Caudete se začal budovat. Jde o parametr rychlostní silnice, budou tady 2 nové MÚK s RM-424 a RM-425, které do budoucna obslouží provoz do Villena. Výstavba bude stát 88,8 mil. €. Zdroj: https://www.fomento.es/el-ministerio/sa ... 12019-1019
Do provozu se dostala N-625 v kaňonu Camporriondi v Asturii se 2 pruhy. Silnice byla uzavřená po tom co jí podmylo během bleskových povodní. Vyšlo to na 1,6 mil. €.
Byla by ho škoda, klidně pro chodce, jenže kdpo by se o takovou estakádu staral, že ?
Zajímavý je ten průsečný kruhový objezd. Ve Španělsku jsem na něj párkrát narazil a napoprvé zpanikařil a projel jím špatně. Zmátlo mě, že když chcete odbočit doleva, musíte nejdřív odbočit doprava. Takhle hezky ze shora to je jasné jak facka, ale když sedíte za volantem, vidíte odbočku doleva, tak se Vám nechce jet doprava
Re: Španělsko
Napsal: 1.12.2019 10:07:28
od Diaľničiar
Starý se nezbourá:
Se ha ejecutado una intersección, en su comienzo, de tipología de glorieta partida que permite el cambio de sentido y el acceso a caminos y propiedades colindantes. Esta intersección ha permitido suprimir el tráfico sobre el puente histórico que quedará destinado a un uso recreativo.
Určený bude pro rekreační účely. Účelem nové stavby bylo přávě redukovat provoz na historickém mostě.
Re: Španělsko
Napsal: 1.12.2019 15:49:47
od kollma
Nevíte někdo, proč se na podobných málo frekventovaných odbočeních ve Španělsku staví tyhle "polokruháče", kde se pro odbočení vlevo z hlavní silnice musí najet v pravo, napojit se na vedlejší silnici a pak přejet hlavní silnici přímo? Něco podobnýho bývá ve městech naopak na frektovaných křižovatkách se semafory a tam se tím eliminuje levý odbočení, kterým by se jinak blokovala skoro celá křižovatka, takže tam to určitě smysl má. Ale mimo město na frekventovaných kříženích se tam buď staví mimoúrovňový křižovtky, nebo klasický kruháče, ale často naopak jsou takovýhle křižovatky na různých odbočeních na parkoviště, do menších vesnic apod. Tam mi ale připadá, že klasický odbočovací pruh doleva by byl pro všechny mnohem jednodušší.
Re: Španělsko
Napsal: 1.12.2019 18:26:55
od Honey72
Nevím, smysl těchto typů křižovatek jsem moc nepochopil. A ještě, když je takto složitá:
Dokonce je na stejné ulici hned několik těchto kruháčů za sebou.
Re: Španělsko
Napsal: 1.12.2019 18:54:50
od Diaľničiar
U nich je smysl jednoznačním vyjádřením, že při odbáčení neblokujete směr rovno; v hlavním tahu dokonce bez nutnosti MÚK. Cizinec, který to vidí prvně zazmatkuje. Stejně jak v GB když prvně jede vlevo, stejně jak kdekoliv jinde při něčem na co není zvyklý. A můžeme se dohadovat zda to je nebo není zlepšením proti něčemu jinému. Pro nich je to plynulé (které zbytečně nezdržuje) a bezpečné projetí (které nevytváří nebezpečné situace při nepozornosti atd.).
Re: Španělsko
Napsal: 1.12.2019 21:25:59
od kollma
Honey72 píše:Nevím, smysl těchto typů křižovatek jsem moc nepochopil. A ještě, když je takto složitá:
Dokonce je na stejné ulici hned několik těchto kruháčů za sebou.
Právě, že takováhle velká křižovatka funguje dobře především na frekventovaných městských křižovatkách, i když se to nemusí zdát. Vyžaduje to jen správně seřízený semafory, který nejspíš ale musí běžet i v noci. Ale na malých křižovatkách mimo město to podle mě zabírá jen zbytečně místo a určitě to není tak, že by ve Španělsku neznali křižovatku s klasickým odbočovacím pruhem doleva. https://goo.gl/maps/9yQkefMGvYCng5ew6
Re: Španělsko
Napsal: 25.12.2019 11:29:29
od Diaľničiar
Madrid zahájil v 09/2019 tzv. 4. balík renovačních prací na silnicích. Eurovia zde opraví 60 ulic, celkem 400.000 m2 vozovek. Jde třeba o Trespaderne, Poeta Blas de Otero, José del Hierro, José Arcones Gil v oblastech Ciudad Lineal, San Blas a Barajas. Dále na východě města třeba i hlavní tahy Arturo Soria, Calle Alcalá a Avenida de Arcentales. Není to nová výstavba, ale oni tady i k rekonštrukčním pracím přistupují zcela jinak. Najednou a co nejvíce, ať se pak vozovky nepoškozují při dalších a dalších opravách, kdy se pak zase více zatěžují provozem s tím souvisejícím.
Re: Španělsko
Napsal: 29.12.2019 15:52:56
od Diaľničiar
Dne 4.12. se do provozu dostal 7 km úsek na A-32 kolem města Úbeda. Jde o část 16,3 km dlouhého projektu kolem Úbeda a Torreperogil. Sekce kolem toho druhého se otevřela v 10/2019. Tím se dokončila dálnice od Bailén po východ Torreperogil. Nový úsek začíná od Exitu 31 západně u Úbeda a končí na východní straně Torreperogil.
Dne 12.12. se do provozu odevzdal 4,8 km dlouhý chybějící úsek na FV-2 rychlostním tahu na ostrově Fuerteventura. Úsekem se dokončila dálnice v oblasti Costa Calma. Úsek je mezi Costa Calma a El Salmo.
Dne 19.12. se do provozu odevzdal nový úsek na SE-40 v nákladech 103,6 mil. €. Nyní se na cestování z Madridu do Cádiz nemusí používat SE-30.
Re: Španělsko
Napsal: 29.3.2020 11:42:26
od Diaľničiar
intenzity provozu:
část viaduktu na A-8 u Navia ujíždí, ale bez nějakých opatření:
Re: Španělsko
Napsal: 13.4.2020 20:10:32
od Diaľničiar
Španělské stavební firmy po týdnech snížené nebo žádné aktivity (pandemie koronaviru) opětovně nabíhají do činnosti. Postupně se mají obnovit i jednotlivé silniční projekty. Ovšem není zřejmé jak to bude s novými projekty, protože řada z nich byla v rámci tendrů pozastavěná. Proces tendrování byl nejdříve přerušen pro celkové restrikce v zemi a teď se jeví jako problém je dodatočně zafinancovat.
To nejdůležitější je ale rozběh alespoň základních průmyslných a stavebních činností. Cestovní ruch je na kolenách. Lidí bez práce je více než 3,5 mil., co je meziměsíčně o 300 tisíc více.
Vláda oznámila, že mobilizuje všechny zdroje v celkové výši 200 mld. €, které potřebuje nalít do ekonomiky. Polovinu částky bude vláda garantovat a to hlavně ve formě potřebné likvidity pro firmy. 17 mld. € se musí co nejrychleji dostat k lidem a firmám, kteří nejvíce trpí za poslední 2 týdny opravdu přísných opatření, které mají za cíl zastavit rychlé šíření nemoci COVID-19.
Stávající uvolnění práce je výsledkem zajištění postupů při práci a dostatek ochranních pomůcek. Díky těmto opatřením a prvním krokům k oživení tamní ekonomiky se očekává alespoň mírné oživení zdevastované ekonomiky a úleva pro obyvatelstvo. Zároveň jde ruka v ruce přesvědčení vlády, že nedojde k 2. nekontrolované vlně šíření nemoci.
Ve Španělsku se nakazilo téměř 170.000 lidí, ze kterých 17.500 zemřelo. Skoro 65.000 lidí se uzdravilo. Až 7.400 lidí je ve vážném stavu. Právě poslední dny se nárůst počtu nemocných i mrtvých značně zpomalil až stagnuje a vláda očekává, že se to takto udrží i další období.
Španělský stavební gigant OHL zaznamenal již v roce 2019 ztrátu ve výši 127,8 mil. € a pro letošní rok nečekal zisk. To bylo ještě před začátkem epidemie v zemi. To je další negativum i pro řadu projektů a nejen v této zemi.