doplnění plánu na výstavbu nové dopravní infrastruktury 2005 - 2020 (ve výše uvedeném je souhrn k dálniční síti, ale částečně ho doplním i zde)
Železniční síť (tam mělo jít nejvíce peněz - 109 mld. €)
Plán rozšíření VRT z 1031 km na 10 000 km se nenaplnil. Ve Španělsku je
v provozu kolem 3100 km VRT, což z něj ale stejně udělalo
stát s 2. největší VRT sítí na světě, po Číně; je to prozatimní stav. Výstavba VRT pokračuje. Celá železniční síť měří více než 15 tisíc km. Z toho 10 tisíc km je elektrifikováno. Na této síti se nachází 1498 stanic. Původní velkolepé cíle v železniční výstavbě se neplní pro španělskou ekonomickou krizi 2008-2014, během které došlo k redukci původního tempa výstavby VRT.
Základní srovnání: výstavba VRT je drahší proti výstavbě dálnice, ale údržba 1 km VRT vyjde na cca. 33 tis €. Jediným "rivalem" tohoto druhu přepravy je dálnice, které údržba vyjde na 1 km v údržbě na 42 tis. € (dle silniční asociace Španělska). To je tzv. základní údržba čistě k zachování daných typů infrastruktury v provozu. Kromě údržby jsou i téměř všechny další benefity nahrávající ve prospěch VRT, ovšem ty pořizovací náklady jsou enormní.
Během 35 let se investovalo do VRT již 55 mld. €. Jen EIB od r. 1991 podpořila VRT částkou 12 mld. € tady ve Španělsku. Investice do tzv. příměstské železnice jsou naopak v období 1990 - 2018 pouze ve výši 3,6 mld. €. Tohle je právě segment, kde se hodně peněz ubralo. Jen v tomto segmentu se jen pro Barcelonu, Madrid a Valencii vyčlenila částka 12,4 mld. € pro roky 2007 až 2009 a ve skutečnosti se proinvestovalo 701 mil. €.
Nový plán VRT počítá s rozsahem 8740 km. To značí postavit ještě 5600 km; část se staví. Ovšem i tak si tento plán vyžaduje investici ve výši 73 mld. €. (přitom průměr v EU je 2x takový a to nemluvě o úsecích s tunelama). Samotná EU si naplánovala pro rok 2030 cíl 9000 km VRT na její území a k tomu 1700 km VRT ve výstavbě. To jsou odvážné cíle a teď s tím srovnáním, že pomalu jen tohle číslo si naplánovalo Španělsko samotné ... EU nedávno prezentovala jak se čerpají peníze pro VRT, no tak se na to podívejme:
- ES4.JPG (47.32 KiB) Zobrazeno 10541 x
Tudíž samotné Španělsko a 6 dalších států vyčerpalo 93% z částky 22 mld. € a jen Španělsko prakticky samotné 11 mld. €. Po fondech následují úvěry z EIB. Ale to jen pro obraz jak si stojí v tomto ohledu v rámci EU samotné Španělsko.
Problém VRT je, že to je vysoká vstupní investice. A pak je několik technických problémů při velmi rychlých vlacích, ale ty jsou v řešení.
Pojďme na španělské ceny:
*průměrný km VRT tady stojí dnes 14,7 mil. €, pokud je tam stanice tak 15,3 mil. € (z toho se dá usuzovat, že program VRT vyšel na min. 30 mld. € v uplynulých 15 letech a samozřejmě VRT nebyla jediná částka určená pro rozvoj železnic, ale byla podstatná a když zbytek v provozu není, tak dálnice nakonec dostali největší podíl peněz, ale to počítám jen já nyní)
*průměrný 1 km státní hlavní silnice vychází dnes na cca. 4,06 mil. €
*průměrný 1 km státní autovia vyjde dnes na cca. 7,91 mil. €
Zopakuji, že na
realizaci rozvoje silniční sítě pro období 2005 - 2020 se počítalo s částkou 63 mld. €. Dálniční síť vycházela na polovinu. Rozepíšu:
Na plánovanou výstavbu 6000 km dálnic a rychlostních silnic se mělo vynaložit celkem 29,96 mld. €. Patrně se vynaložilo, když ta síť má nad 15 tis km. Audit plánu neznám, obzvlášť, když jsou teď v chodu 2 další (12-24 a jeho revize pro období 17-20 explicitně pro silnice). Ovšem zda to jsou čistě státní zdroje aneb je to se všemi zdroji (PPP a banky), tak to taky nevím. Byla to ale 1/2 silničního programu v období 2005 - 2020.
Říkáte si, kam měla jit další polovina peněz? Až 22 mld. € směrovalo na pozemky a přípravu silniční infrastruktury. Tedy nikoliv stavební náklady.
Dalších 7,5 mld. € bylo plánováno pro "upgrade a zlepšení" silnic.
Zbytek peněz, cca. 600-700 mil. € bylo určeno pro zázemí kolem údržby silnic, meteo- a jiné technologie.
Letecká doprava (ta se nyní řídí plánem 2017 - 2021)
- letiště Španělska v roce 2016
- ES3.JPG (59.01 KiB) Zobrazeno 10541 x
Základní struktura je 47 letišť.
To byl plán v roce 2005. Nakolik se naplnil, kolik co stálo a jak se co dál bude rozvíjet vzhledem k pandemii je prozatím nad moje síly dál zjišťovat a hodnotit.
A aby to nebylo jen o plánu a vývoji po roce 2005, což je ostatně vidět v předchozích příspěvcích, tak tady je taky srovnání silniční sítě v základních délkách dle druhů mezi 1994 a 2003:
- ES5.JPG (52.06 KiB) Zobrazeno 10541 x
Tím chci říct, že Španělsko již na tuto dobu bylo někde jinde, než průměr EU. Což ostatně dokládá další tabulka:
- ES.JPG (34.78 KiB) Zobrazeno 10541 x
Kolem tohoto roku 2004 byl ve Španělsku vládní dluh ve výši asi 40% HDP.
Závěrem tedy jen doplním, že samotné plány se z větší části neplní. Proto jsou revize a aktualizace atd., ale v základu Španělsko do buducnosti zásadně snižuje cestovní časy, zvyšuje kapacitu logistiky, zvyšuje dostupnost, mobilitu a provázanost s regionama. Vše se váže na Madrid a pak mezi Madridem a Barcelonou, aby se utužil tento svazek. Alespoň hospodářsky, když už ne společensky. Proto jsou taky varování ekonomů a bank, že pokud by se i Barcelona odčlenila, tak se její hospodářství propadne a nebude na tom rozhodně tak, jak je dnes.
Ale i když se ty plány neplní, tak se všeho buduje v takovém tempu, že to postačuje na prvenství v EU. Dnes tedy dálniční síť a síť VRT je to, v čem Španělsko v rámci dopr. infrastruktury vede. Celkový plán pro VRT jsem nastínil; plán dálniční sítě, respektivě zkapacitněné silniční sítě (dálnice, rychlostní silnice, okruhy a dualizované silnice) je "v pohybu".