Španělsko již disponuje sítí nad 16.000 km v rámci dálnic, rychlostních silnic a silničních okruhů. To je tady na vícero místech napsané, ale tady ještě graf do nedávné historie:
- Snímka.PNG (19.15 KiB) Zobrazeno 18055 x
Členění dálniční sítě tady dával Standa odkazem na wiki a to tak i nechávám, já do větší hloubky již nelezu, je to složité.
Snad
praktické informace, které tady ještě chybí:
základní rady/informace ke zpoplatnění sítě
VIA-t systém
Portál
autopistas.com
Aktuální číslo platné pro dálniční síť a vícepruhové komunikace je dle portálu
roadtraffic-technology.com 16.205 km (ještě cca. 1.000 km a bude to 4. největší dálniční síť světa, poté co předběhne Kanadu, ale to zas zřejmě potrvá, protože i Kanada staví další km)
Ekonomika Španělska: HDP se nepatrně zvedá, pozvolna roste, klesá nezaměstnanost (v lednu 21%). Zadlužení se blíží k 99% HDP. Investice do infrastruktury se ale i tak zvedají a to i v roce 2015. Dokumenty pro investování do nejbližších let jsou ve vláknu. Pro rok 2015 bylo navýšení státních výdajů do infrastruktury o další téměř 4%. Investice do železnic porostou o 13,7% (4,2 mld. €), dálnice a silnice dostaly v roce 2015 o 6,4% více než v roce 2014 (2,2 mld. €). Vláda preferuje také investice do letišť, rozvodů elektrické energie, letišť, přístavů a ropných komplexů.
Za posledních 10 let poklesl počet obyvatel o 0,6 mil. obyv.
Několik postřehů: při cestování do Barcelony a kolem ní je člověk uchvácen, jak Španělé mají všechno: již od překročení hranic s Francii člověka upoutá dálnice. I když provoz pro tolik pruhů (2x3, 2x4) je minimální. Čím blíže k Barceloně tím více aut a přes den jsou hlavní tepny přes město ale i obchvaty kolem plné vozidel a stačí i menší nehoda a provoz kolabuje na hodiny. Na vnější obchvaty jsou "vyhnané" nákladní vozy, takže ty pak neblokují tolik další centrálnější zóny Barcelony. Je to ale město plné průmyslových zón, logistických skladů, takže je to i místo s obrovským pohybem nákladní silniční dopravy. Dál na jih a je pomalu jedno kterým směrem se dálnice vyprázdňují. Kamkoliv jedete tak je neustále min. 4-pruh. I lokální silnice jsou nové a novější 4-pruhy. Na dohled jsou vysokorychlostní vlakové koridory. Ve městech je vidět mnoho nových domů: to se s Francii nedá porovnat, protože tam dominují ještě socialistické panelové domy v horším stavu než ty v ČR/SR, které se renovují. V Barceloně jsem navštívil vícero průmyslových předměstí a je to opravdu fascinující pozorovat nové chodníky, KO, cyklochodníky, nové silnice po celém městě. Na druhou stranu: každý 3./4. objekt (sklad atd.) je v krachu. Opuštěné budovy střídají ty udržované atd. Barcelona je ale nepochybně srdcem, kde to žije po všech stránkách.
Dál směrem na jih na Zaragozu (cca. 2 měsíce zpátky) je to oblast plná citrusových plodů. Provoz minimální. Jsou úseky, kde jdou paralelně stará 4-pruhová silnice zdarma a 4-pruhová dálnice s mýtem.
Je mnoho úseků, které mi ani navigace nebrala (jedete po poli) a zrovna i po takových komunikacích jsem projížděl, ještě dodělávali zeleň kolem, ČSPH ještě byly uzavřené ... provoz zesíluje vždycky s příjezdem k většímu městu. Infrastruktura je kvalitní, ale dle mého názoru vysoce předimenzovaná.
Naleznete zde i těžko sjízdné úseky hlavně v Pyrenejích starší původní hlavní trasy se zásadně němení.
Co mě ještě fascinovalo je, že i když byl již 02/2016 tak bylo 16-17 st.C a pravidelně jsou střediská údžby připravené. Nové budovy a nová vozidla. 5-15 vozidel v řádku, co bylo vidět z dálnic. Připravené "kdyby ten sníh napadl". Připravené i na silnicích v počtu a stavu, jaký ve střední EU prostě nenajdeme. Počty té techniky a "novota" je až zarážející.
Stav povrchů je na dálnicích velmi dobrý, i když se naleznou i horší úseky tak je jich minimum v rámci té sítě. Tím, že se renovuje vedlejší silniční síť, tak jsou i tyto úseky velmi kvalitní. Naleznou se i starší silnice, ale nenajdete na nich až takový zoufalý stav jaký je ve střední EU.
Mimořádně kvalitní jsou odpočívky a kolem té Barcelony je to dokonce tak, že vedle pumpy je místo pro 2-3 stroje (sypače) a pak nákladní vozy. Co tam po tom, že bylo 16 st.
Pumpy jsou jak téměř všude po okolí v noci uzavřené (týká se prodeje), ale obsluha pracuje a vše do rána čistí a připravuje. Všechny pumpy které jsem navštívil jsou monitorované kamerovým systémem a projíždí se zde policie. Kriminalita stoupá, i když je to "neviditelné", tak imigrace a vysoká nezaměstnanost dělá zřejmě divy.
Na výjezdě ze Španělska jsem byl i svědkem policejní akce přímo na dálnici. Vysoce koordinovaný zásah, který netrval déle než 5 minut a vytvořila se jen několika 100m kolona vozidel. Asi 10 dodávek s tmavýma sklama, z toho poslední 2 zpomalují až zastavují a v tom z odstavního se rozsvěcuje vozidlo dálniční hlídky a pomalu couvá, z těch 2 dodávek vystupují 2 členové ozbrojeného komanda a drsně stojí na 2 pruzích a vozy stojí, dodávky odjíždí, ale už mezičasem ten zbytek "konvoje" předjel nějaký kamion, nebylo téměř nic vidět bylo to cca. 0,5km daleko, následně přijíždí 2 dodávky, ta jedna "kryje" tu druhou, do které zas nastupují ti 2 členové komanda a kolona se pomalu rozjíždí, již není vidět nic, jenom odstavený kamion v odstavním pruhu označen silničářským vozidlem a před ním stojí 1 policejní hlídka a policisté vevnitř, řidič kamionu již pravděpodobně odvězen ...
V tom měsíci třeba na francouzské dálnici zadrželi TR kamion plný zbraní. Děje se leccos. Ostatně kontroly v 02/2016 trvaly stále, ze Španělska do Francie. Snížení rychlosti na 10/20 km/h, několik policistů s dalekohledem a vybírají si ... dodávky nejčastěji (ale to všude v rámci EU), osobní vozy jdou extra od nákladních, ty projíždí vedle, jestli to tam ještě je to nevím.
Pro příště bych rád někdy zvolil pobřežní cestu; Costa Brava a spol. lákají.
A snad někdy i Madrid anebo Sevilla.
Nedá mi to, ale tohle lití peněz do betonu v tomto rozsahu je dle mého názoru již snad přehnané. Trvá to příliš dlouho a pro ani né 50 mil. obyvatel bych to nedělal. Bohužel, velkou část dálniční sítě tvoří již "samosprávní dálnice".
Na pohled mají Španělé všechno: silné zemědělství (s úrodou citrusů 2x), rozvinutý cestovní ruch, kvalitní dopravu a logistiku, ale průmysl je jen ve větších centrech. A ta dopravní infrastruktura je na dluh. Jak se říká, že když se takhle moc někdo zadluží, tak dalších 20 let následuje stagnace. Zde i když dojde, tak všechno mají. Teď už jen starat se o vše. Na druhou stranu jim se zdá, že ještě všechno nemají ...