Právě je 29.11.2021 6:16:14




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 80 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
 Švédsko 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Dnes se dostala 20 km dlouhá nová silnice riksväg 56 do provozu. Jde z Heby do Tärnsjö, což je SZ u Uppsala. Úsek má 20 km a je v parametrech 2+1 pruh. Náklady na výstavbu jsou v propočtu 36 mil. €.

Trasa: http://i.imgur.com/lDjJAIM.jpg

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


28.10.2016 22:50:21
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Dne 11.6. se odevzdal do provozu 7 km dlouhý úsek na dálnici E18 mezi Björkås a Skutberget (západně u Karlstadt).

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 26.12.2020 19:56:31, celkově upraveno 1

odstranění neplatného odkazu



23.6.2017 15:37:04
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Linderöd bypass na E22 se odevzdá do provozu o 6 měsíců dříve již v prosinci 2017. Momentálně se již nový úsek asfaltuje. :arrow:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Dále, vybrala se definitivní varianta pro jih Štokholmu a v podobě výstavby Södertörn Link. Jedná se o 20 km expresní tah, na kterém se postaví 6 km tunelů. :arrow:

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 26.12.2020 19:57:01, celkově upraveno 1

odstranění neplatného odkazu



10.9.2017 12:37:15
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Dnes 20.12. se dostal do provozu 6,5 km dlouhý úsek dálničního obhchvatu E22 Linderöd na jihu země. Náklady na něj jsou 26,7 mil. €, přičemž se výstavba ukončila o půl roku před termínem.

Zdroj: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... n-planerat

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


20.12.2017 16:20:47
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 3530
Bydliště: Trutnov - 49 km od polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozest. české a 17 km od polské.
Příspěvek Re: Švédsko
Při cestách po Švédsku mě překvapilo, že na dálnicích nemají kilometrovníky. A samozřejmě jako i v jiných skandinávských zemích ani čísla dálnic. Neumím si představit, jak tam volají pomoc k nehodě, když s sebou zrovna nemají GPS.

_________________
82 let výstavby dálnic na českém území 1938-2020


27.7.2018 7:49:16
Profil
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Švédsko po zhroucení mostu v Itálii v Janově rozšířilo mostní program, kterého cílem je mapovat jejich stav. Dopravní úřad Trafikverket vynaloží 960 mil. € na opravy a zlepšení cca. 850 mostů. Program má zadefinované cíle do roku 2030. Hlavním cílem pak je udržet i nadále zatížení mostů, tedy aby nedocházelo k situacím jak jinde ve světě, že by se musela omezovat provozuschopné zatížení objektů, aby nákladní kamionová doprava mohla bezpečně procházet hlavní silniční sítí.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


17.10.2018 11:44:05
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Dne 29.10. se do provozu dostal obchvat Hova na E20. Úsek ma 8 km, z toho 5 km v parametrech 2x2 a 3 km 2+1.


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 4.11.2018 12:43:35, celkově upraveno 1

aktualizovaný obsah



2.11.2018 17:10:42
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Švédsko zahájí v prosinci ceremoniál k dostavbě 2+1 E4 Ljungby - Toftanäs v délce 32 km na 4-pruhovou dálnici. Výstavba se rozběhne v roce 2019 a trvat má 4 roky.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 26.12.2020 19:57:31, celkově upraveno 1

odstranění neplatného odkazu



25.11.2018 10:30:02
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Je podepsaná smlouva na výstavbu nového mostu na LV 222 východně u hlavního města. Most Skuru bude v nákladech asi 80 mil. € a postaví jej italská společnost Itinera. Výstavba se začne na podzim letošního roku.

Obrázek

Obrázek

Zdroj: https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... d-itinera/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 26.12.2020 19:58:24, celkově upraveno 1

aktualizace odkazu



13.1.2019 15:39:06
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Ve Švédsku se staví tunel Akalla, který spojí Hjulsta a Akalla a který se nachází severně u hlavního města Stockholm. Momentálně probíhají demoliční práce, aby se dal tunel realizovat. Tunel je dlouhý 1,23 km, bude mít 2 tubusy. Dokončení se očekává v roce 2021. Výstavbu provádí Strabag.
Příloha:
6277363ABC194EE7C12581DF002C83CC_presse_AkallaxxxBergtunnel.jpg
6277363ABC194EE7C12581DF002C83CC_presse_AkallaxxxBergtunnel.jpg [ 182.93 KiB | Zobrazeno 10401 krát ]

https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... ng/Akalla/

Stockholm bypass budovaný na SZ města bude dlouhý 21 km, v 6-pruhovém provedení jakožto část okružní dálnice s písmenem E4 a je v nákladech 3,1 mld. € a s datem ukončení v roce 2025. Úsek s tunelem Akalla se staví od roku 2018. Náklady na výstavbu tunelu Akalla jsou 45 mil. €.

https://www.trafikverket.se/en/startpag ... lm-bypass/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 26.12.2020 20:00:09, celkově upraveno 1

aktualizace odkazu



10.3.2019 11:12:30
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Silniční úřad Trafikverket zrušil 2 kontrakty italských firem na tunelové části obchvatu hlavního města pro problémy na staveništích. Jde o 2 z 15 kontraktů pro obchvat. Jde o italské firmy Vianini Lavori S.p.A and Cooperativa Nuratori & Cementisti – C.M.C. di Ravenna Società Cooperativa. Dotýká se to tunelů u Lovön. Ve stávajícím čase je stav plnění výstavby na 14%.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 26.12.2020 20:00:52, celkově upraveno 1

odstranění neplatného odkazu



22.3.2019 13:17:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Společnost SEK Svensk Elstandard navrhla evropskou normu pro elektrickou silnici. Kromě toho ale realizuje možnost zavést elektrické silnice. Energetická firma Eon uvedla, že pro 1000 km důležitých tahů jsou náklady ve výši 957 mil. € v případě dotáhnutí vedení a napojení na síť. Eon pak testuje elektrickou silnici v Örebro.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


2.11.2019 17:12:56
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Obchvat hlavního města se dokončí mnohem později. Původní záměr počítal s výstavbou do 8-10 let a tedy by se to odevzdalo v letech 2022-2024. Ale již teď se mluví o roce 2030.

https://www.trafikverket.se/nara-dig/St ... stockholm/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


9.11.2019 16:47:05
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
občas přidávám informace z výstavby metra, které odlehčuje silniční sítě v centrách měst

Rozšiřování metra ve Stockholmu

Vedení Stockholmského kraje, města Stockholmu a přilehlých municipalit Nacka, Solna a Järfälla dopěly ke konečné dohodě o podobě rozšíření stockholmského metra. V následujících 6-8 letech dojde k realizaci prodloužení celkem 5 tras v souhrnné délce 20 km, na kterých vznikne 11 nových stanic.

Celková investice dosáhne výše 28,6 mld. SEK. Kraj Stockholm a jím speciálně zřízená společnost Metro Expansion Administration budou vypisovat až 40 velkých tendrů na realizaci jednotlivých etap výstavby, které se budou vypisovat v období 2019–2023. Rozšíření metra tak skýtá významné příležitosti pro české firmy.

V metropolitní oblasti tzv. Velkého Stockholmu žije celkem 2,3 milionu obyvatel a stockholmské metro pojme denně 1,1 mil. pasažérů. Neustálé rozšiřování města vedlo vedení Stckholmského kraje, radnice města a přilehlých municipalit Nacka, Solna a Järfälla k rozhodnutí o rozšíření stávající sítě metra v celkové délce 20 km.

Prodloužení modré linky do Barkarby bude měřit 4 km, povede podzemním tunelem se dvěma novými stanicemi. Stavba na tomto úseku již v roce 2018 začala. Prodloužení žluté linky do Arenastaden bude měřit 4,1 km, povede podzemním tunelem se dvěma novými stanicemi a přípravou na možnou třetí stanici v budoucnu. Stavba začala v roce 2019.

Prodloužení modré linky do Nacka, Södermalm a Södeport bude měřit 10,6 km, povede podzemním tunelem se sedmi novými stanicemi, přičemž v jedné z nich dojde ke křížení s dalšími dvěma linkami. Stavba teprve začne. Výstavba nového depa v Högdalen, povětšinou podzemní tunel, délka tratí 2,1 km. Stavba začala v roce 2019.

Zdroj: www.businessinfo.cz

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


27.11.2019 20:21:27
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Dne 10.12. se do provozu dostalo 31 km dálniční sítě v rámci 2 úseků na E20 a E22:

*16 km E22 mezi Sätaröd a Vä, obchvat kolem města Tollarp

*15 km E20 mezi Alingsås a Vårgårda, což je asi 50 km východně od Göteborg

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


13.12.2020 19:30:15
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Dne 16.12. se do provozu odevzdal nový tunel Marieholm ve městě Göteborg. Tunel je v 6- pruhu pod řekou Göta Älv. Jeho zprovoznění odlehčí tunel Tingstad na E6.

lokalita na mapě: https://i.imgur.com/Z62iaKc.jpg

Zdroj: https://www.trafikverket.se/nara-dig/Va ... ln-oppnar/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


20.12.2020 22:32:50
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. 1 příspěvek jsem z tématu odstranil (test gumoasfaltu od kuusi pro neplatnost odkazu).

Populace Švédska vzrostla za uplynulých 10 let z 9,4 na 10,2 mil. obyvatel (+8,5%), což je dáno hlavně migrantskou poitikou. Až 89% obyvatelstva žije v urbanizovaném území. Pokud zahrneme lokality 3 největších měst v rámci jejich metropol, tak jen v tomto prostoru žije 40% populace státu. V samotné metropoli hlavního města to je 1/4. Hranice 10 mil. obyvatel byla překonaná v minulém roce. Průměrný věk obyvatel je 41 let. Dle odhadů dalšího demografického vývoje dosáhne Švédsko populaci 11 mil. v roce 2040.

Celá silniční síť je o rozsahu 570 tisíc km. Z toho definováno jako veřejné silnice jsou k nalezení zde, abych se nemusel moc rozepisovat, i když samozřejmě jde o 1 dekádu staré informace, tak jako celek se zásadně tato numera nemění: viewtopic.php?p=9642#p9642 .

V tématu je dostatek informací k pochopení faktu, že Švédsko disponuje adekvátní dálniční sítí a kvalitními silnicemi. Úřady disponují manuály jak a na jakém podkladu stavět, které typy silnic a taky definují jejich údržbu. V uplynulé dekádě se do dopravní infrastruktury vložilo cca. 500 mld. SEK, z čeho 1/5 "padla" aneb byla vyčleněná jen pro okruh hlavního města. Ten se měl dobudovat nejpozději v 2024, ale odsunul se na horizont 2030. Mezičasem se ale ukazují další investice.

V roce 2018 bylo ve Švédsku celkem 2132 km dálnic. K tomu je zde dalších 13 565 km státních hlavních silnic. 1. dálnice ve Švédsku byla otevřená v roce 1953 v úseku Malmö - Lund.

V roce 2013 bylo ve Švédsku i 2700 km tzv. 2+1 silnic. Není to ani silnice ani dálnice. Je to 2+1 silnice se středovou bariérou. Tady se tomu věnuju v tomto tématu teď více, protože tady je ten rozsah již unikátní a docela technicky za ty roky propracovaný. Vůbec 1. taková silnice byla ve Švédsku vylepšená v roce 1998; v roce 2008 již byla tato síť o rozsahu 1800 km se šířkou 13m. Těch kategorií je vícero a jdou až k šířkám kolem 22m. Jenom pro představu:
Příloha:
Poznámka: 2+1 silnice
starší standard šířky JP
realita pro provoz

S21.JPG
S21.JPG [ 36.48 KiB | Zobrazeno 4780 krát ]

vs.
Příloha:
Poznámka: klasická 1+1 silnice se stř. bariérou
S113.JPG
S113.JPG [ 24.43 KiB | Zobrazeno 4780 krát ]

Jak stoupají intenzity, tak se silnice vylepšují. Průměrné intenzity na této síti jsou 10 tis. vozidel za 24h (od 3 tis. do 20 tis. v reálu). MPR na nich je v rozmezí 90-110 km/h. Pravidelně se pruhy střídají, takže se tak dosahuje hlavní cíl: ekonomicky akceptovatelné náklady, které se vrátí zpátky rychleji, než když by se silnice musela nákladněji přestavět aneb budovat mnohem drahší dálnice v nových trasách. Takhle to lze realizovat i bez většího zásahu do ŽP a vzhledem k území a zalidnění to postačuje. Proto se tento model taky tak ujal a značně rozšířil.

Rozdíl mezi nimi je srozumitelně vysvětlen i zde: https://korkortonline.se/teori/motorvag-motortrafikled/

Investice do silniční infrastruktury, trend vývoje:
Příloha:
S€.JPG
S€.JPG [ 61.01 KiB | Zobrazeno 4780 krát ]

Tento trend je jasný. V roce 2005 to bylo 1,5 mld. € a v roce 2018 již 2,5 mld. €.

Hospodářská situace:

*HDP v roce 2019 dosáhlo hodnoty 531 mld. USD
*nezaměstnanost byla začátkem roku v úrovni 6%, nyní 8%; mladí lidé z 20% na 23%
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 35% HDP (v r. 2010 to bylo 39% HDP)

Pandemie COVID-19 zasáhla ekonomiku v roce 2020 tak, že se vláda rozhodla "nakopnout" její růst v roce 2021 částkou ve výši 105 mld. SEK (12 mld. USD). Expanzivní fiskální politika bude pokračovat i rokem 2022 s další částkou ve výši 85 mld. SEK. Cílem je po nečekaném "zásahu" udělat ze Švédska zase silnou zemi.

Švédsko aktualizovalo dopravní plán v roce 2017 pro období 2018-2029, tedy na dobu 12 let. S rozpočtem ve výši 622,5 mld. SEK (65,6 mld. €).

V 10/2020 Švédsko schválilo plán elektrifikace dopravního sektoru: 3,000 kilometers of electric roads are set to help Sweden's transport sector achieve carbon neutrality by 2045.

Agentura Fitch potvrdila v prosinci rating Švédska v úrovni AAA se stabilním výhledem. Státní dluh za letošní rok poskočí na 41,5% HDP, ale Švédsko je dostatečně silné a dělá takové opatření, které dostanou stát zpátky na trajektorii silné ekonomiky. Včetně udržení stability domácností, které mají vysoké zadlužení, ale i dost rezerv a vláda nastartovala i základní sociální nástroje pro udržení jistot. HDP se letos propadne o -3,8% (ještě v polovině r. to vypadalo na -6,3%).

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


26.12.2020 21:10:27
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
bonus k výše uvedenému souhrnu

Plán dopravních investic na roky 2019 - 2024: https://trafikverket.ineko.se/Files/en- ... 9_2024.pdf (upraveno o investice do eko- dopravy pro efekt k oživení ekonomiky v rámci post-pandemického období)

Mapa dálnic a silnic 2+1 (včetně nových kategorií (mj. širší) k roku 2020:
Příloha:
Poznámka: Švédsko již disponuje mnoha tisíc km dálnic a silnic ve tvaru 2+1.
Sw.JPG
Sw.JPG [ 60.79 KiB | Zobrazeno 4731 krát ]

Vývoj do roku 2010:
Příloha:
01.JPG
01.JPG [ 55.59 KiB | Zobrazeno 4731 krát ]

Road Innovation From Sweden Saves Lives Around The Globe: https://www.forbes.com/sites/tanyamohn/ ... the-globe/

Přehled MPR na jednotlivých kategoriích k roku 2013, to jen pro představu doplňuji, protože doba se vyvíjí a v posledních letech se MPR zvedala v rámci vícero km rozsahu:
Příloha:
13.JPG
13.JPG [ 56.15 KiB | Zobrazeno 4731 krát ]


K projektu silnicím ve tvaru 2+1 existuje celá paleta nástrojů a zkušeností. Inženýrských výpočtů až po prax v mnoha ohledech. Švédové s tím mají bohaté zkušenosti, vícero kategorií a to i starší a novší normy. Přestavují a přistavují dle potřeby, inovují i samotné "bariéry". Hlavní cíl to naplnilo a sice zvednout bezpečnost a plynulost silničního provozu. Přitom je to ekonomicky docela výhodné a bez nutnosti větších stavebních zásahů. Kde to již situace vyžaduje, tak tam přestavují na 4- pruh.

Dodám tedy , že na švédských silnicích zemřelo v roce 2019 celkem 223 lidí, což je nový nejnižší historický rekord. :ok:

A aby to tedy nezapadlo, tak ve vlákně je uveden příklad elektrické silnice, tím se myslí ty "slavné" troleje. A jak jsem uvedl ke konci výše uvedeného příspěvku, tak Švédové tady plánují tento prvek osadit na 3000 km rozsah silniční sítě; viewtopic.php?p=131285#p131285 , viewtopic.php?p=131565#p131565 .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


27.12.2020 1:13:45
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Financování silniční sítě

Švédsko financuje svoje silnice přes lokální a státní daně. Stát má k dispozici i zdroje ze zdanění vozidel a PHM a taky z kongesčních poplatků ve dvou největších městech. Dále jsou zde 2 mezinárodní zpoplatněné mosty a v plánu je rozšířit mýto na širší silniční síť (rozděleného typu). Plánování rozvoje hlavních infrastrukturních projektů spadá pod regiony a centrální vládu. Stávající národní infrastrukturní plán zahrnuje období let 2014 až 2025.

Projekty státní a obecní infrastruktury

Vlastnictví a odpovědnost za silniční infrastrukturu ve Švédsku je rozděleno mezi stát, obce a samostatné jedince. Ta poslední kategorie se stará o jejich privátní silnice, zatímco obce a stát veřejné silnice. Švédské hlavní silnice (taky kategorie 2+1) jsou majetkem státu. Vzhledem k ustanověním dělení moci a využívání silnic existuje vyhrazený prostor pro spolupráci mezi regionálními agenturami a státem.

Všechna silniční výstavba musí projít silničním plánem, který zajišťuje Länsstyrelsen (okresní správní rada), dotčené obce a individuální občané, kterých se výstavba přímo dotýká. Pokud plán ovlivňuje i veřejnou dopravu, tak se procesu účastní i relevantní agentury a projekt musí dále naplnit i rozsah dopadů vlivů na ŽP.

Samosprávy sice vybírají peníze pouze v rámci své působnosti, ale co se financování silnic týče, tak mohou přispívat i do sousedních obcí nebo na státní projekty, pokud z nich budou mít užitek. Takový příspěvek ale nesmí představovat většinu nákladů na projekt. Důvodů může být více: sídlo větší firmy a s tím souvisejídí dojezd lidí přes sousední obec nebo turistický areál atp.

Stát má pro státní silnice zřízený státní dopravní úřad Trafikverket. Švédsko se vyhýbá soukromým iniciativím a hodně silnic vlastní a stará se o ně přímo stát. Případně obce.

Výše zmiňovaný dopravní plán pro období 2014 až 2025 počítá s alokací zdrojů ve výši 522 mld. SEK z národního rozpočtu, tedy asi 52 mld. €.

Zdaňování motorových vozidel

Švédsko používá zdaňování vozidel na uhrazení nákladů spjatých s provozem; rostoucí růst emisí CO2, opotřební silniční infrastruktury a další státní výdaje.

Výše daně motorového vozidla je vztáhnuto na základní model vozidla, generované emise CO2. Vozidla s datem výroby po roce 2007 jsou zdaněné dle Vägtrafikskattelag (Road Traffic Tax Act). Ostatní vozidla před tímto datem se zdaňují speciálním daňovým výnosem; je možno, že mezičasem se tento hraniční rok posunul směrem nahore.

Švédská vláda motivuje občany k častější obměně vozidel tím, že pokud je auto mladší, než 5 let od datumu výroby, tak je osvozobeno od této daně.

Financování na základě poplatků

Daň z kongescí se vztahuje na Stockholm a Gothenburg. Jde o tzv. mýto za vstup a výstup vozidla, přejezd některými hodinami. Zdroje se používají k údržbě ulic, ale jde spíš o motivační nástroj k tomu, aby majitelé jakožto fyzické osoby upustili v určité hodiny od užívání vozidel. Nejsou zde fyzické mýtní brány. Registrace probíhá čtečkou značek a měsíční fakturací. Na starost to má Transportstyrelsen (švédská dopravná agentura). Za nezaplacení poměrně malých poplatků je poměrně vysoká pokuta; posledně 500 SEK. Švédsko tuto formu zpoplatnění zavedlo již v roce 1989, ale až do roku 2007 se nenašla žádná obec, která by to aplikovala. V tomto roce to uplatnilo hlavní město.

Mezinárodní mýtní mosty. Öresundsbron jakožto spojení států Švédsko a Dánsko a pak Svinesundsförbindelsen, který spojuje Švédsko a Norsko. Poplatky, které se vybírají za přejezd slouží k údržbě mostů. Jsou zde elektronické mýtní stanice. Švédsko a Dánsko se dělí 50/50. Na druhém Švédsko vybírá poplatek od vozidel z Norska vyjma záchranné složky, motorky a mopedy. Kdo platí elektronicky ve formě "easy pass", tak má slevu ve výši 13%.

Daň z energie

Švédsko zdaňuje ropu, PHM zákonem o zdaňování energií. Dále se uplatňuje na PHM i DPH ve výši 25% pro konečného spotřebitele.

Nové iniciativy a silniční infrastruktura

V uplynulé dekádě a v dekádě předtím se stanovilo, že se z E20 stane dálnice. Tento projekt se realizuje. Později Švédsko začalo masivněji uplatňovat model silnice v kategorii 2+1, což jsem popsal vícekrát a posledně ve větším rozsahu v příspěvcích nad tímto. Další velký projekt je v rámci hlavního města. Zde se uvažuje již i s větším rozsáhlejším mýtem do budoucna.

Zároveň se v 12/2013 objevil legislativní návrh Fossilfrihet på väg (Fossil Free on the Road), který měl za cíl zásadně změnit zdaňování (výpočet zdanění). Víceméně se Švédsko tímto směrem ubírá a realizuje další eko- tvorbu pro dopravní sítě. Nové cíle se objevují i pro zdanění těžké nákladní dopravy ujeté dle km a rozšíření daní z kongescí. Má to přinést jak snížení rozsahu kongescí, tak přinést nové zdroje do řešení rozvoje a údržby silniční infrastruktury.

zdroje pro další čtení:

11 § Väglag (Svensk Författningssamling) ... http://www.notisum.se/rnp/document/?id=19710948
Trafikverket, Förslag till nationell plan 2014 - 2025 ... https://trafikverket.ineko.se/se/nation ... -2014-2025
11 § Vägskattelagen. For a historical background on the motor vehicle tax, which was previously only based on a car’s weight ... https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... -20050665/
Fossilfrihet på väg ... https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... ou-201384/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


22.2.2021 15:21:05
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
silniční reportáž v originálu z portálu WH a TV

E4 The Stockholm bypass Project
https://www.trafikverket.se/en/startpag ... lm-bypass/

Stockholm’s new bypass

Tunnels make up 18km of the 21km of the Swedish capital’s E4 Bypass mega-project. It will have taken 15 years from start to opening in 2030, if all goes well
Příloha:
Poznámka: The Akalla section includes a 130m-long cut-and-cover tunnel (photo courtesy of Doka)
S.JPG
S.JPG [ 216.78 KiB | Zobrazeno 3790 krát ]

The Swedish capital Stockholm – with a fifth of the Scandinavian country’s population - has the fastest urban growth rate in Europe. The city region’s 14 islands are home to more than 2.1 million inhabitants. By 2030, Stockholm’s population is expected to grow to around 2.5 million.

For sustainable urban development, well-functioning infrastructure is essential. Local public transport has been improved, thanks in part to a new commuter railway beneath Stockholm’s central districts. The 7.4km Stockholm City Line, or Citybanan, is an electrified double-track commuter route with two stations which entered service in mid-2017.

Although the Citybanan represents an important step towards better public transport, it is not sufficient in itself to combat increasing vehicular traffic in the city. Stockholm only has only one major thoroughfare, Essingeleden, which was opened in 1967 after the country switched over to right-hand side driving. Essingeleden became the first six-lane motorway in Sweden. It was designed for 80,000 vehicles per day but 50 years on around 160,000 vehicles use it on a typical working day.
Příloha:
Poznámka: The project includes a 20m bored tunnel at the Interchange King's Curve
S1.JPG
S1.JPG [ 206.8 KiB | Zobrazeno 3790 krát ]

During the 1990s, Essingeleden was repainted from six lanes to eight lanes to ease congestion. Since January 2016, motorists using Essingeleden have been subject to a congestion charge. Nonetheless, traffic on the Essingelden remains extremely vulnerable to disruption by road accidents. To address this situation, a 21km motorway bypass is being constructed to link the south of the city – Skärholmen - with the north - Häggvik. This new road, the E4 Bypass Stockholm, will divert traffic away from the city centre towards the west.

The E4 Bypass - in Swedish, E4 Förbifart Stockholm - is one of Sweden’s largest infrastructure projects. When finished in 2030 it will run between the Kungens Kurva (King’s Curve) interchange in the south of Stockholm and the Häggvik interchange north of Stockholm.

Of the project’s 21km, fully 18km will run through tunnels, making the bypass one of the world’s longest urban road tunnels and slightly shorter than Tokyo’s Yamate Tunnel that runs for just over 18km. As part of the project, six interchanges will be built to connect the tunnel system to the existing roads along the tunnel’s route.

It will consist of twin tunnels with its deepest point 70m below sea level and beneath Lake Mälaren. Both tunnels will have three lanes, increasing to four at the six new interchanges along the route. During construction work, around 22 million tonnes of rock is being excavated.

Förbifart Stockholm has been a long time coming, and will be even longer, due to politics, increasing costs and earlier worksite safety issues.

In 2009 the project was approved by the Swedish government and construction was expected to start in 2010, taking eight years to complete. The cost was estimated at US$3.3 billion. However, the construction didn’t begin until 2014 with tunnel excavation starting in 2016. Expected time to completion is a decade and at an elevated cost of $4.11 billion. Worksite safety issues in 2019 caused the cancellation of a contract for one part of the tunnel. The completion date has been reviewed, with its opening now looking like 2030 – and at an even higher cost of nearly $4.5 billion.

Among the many major sub-contractors is Doka which is providing formwork equipment for four of the project’s sections (see Bypass pass notes box). Doka’s products included its Framax Xlife and Framax Xlife Plus systems with accompanying large-area formwork Top 50, load-bearing tower Staxo 40 and Staxo 100, as well as its formwork traveller and the heavy-duty supporting system SL-1.

Doka’s challenges

The FSE105 Kungens Kurva - King’s Curve - section is the largest of the four contracts. The project includes a traffic area with a roundabout bridge and ramps, a 350m-long concrete trough and two 330m-long concrete tunnels. Around 300,000m³ of rock and 375,000m³ of soil are being displaced.

The North of Hjulsta section is where European Routes E4 and E18 meet and will be one of Sweden’s most important interchanges. The project section includes a 200m concrete tunnel. Doka said that its main challenge was to supply two formwork travellers that could be used to concrete the walls and ceiling simultaneously. The client also wanted to be able to move the travellers once a week. To achieve this, the travellers were fitted with hydraulic systems to complete the formwork work rapidly and logically.

A monolithic construction method was adopted for the North of Hjulsta section, by which walls and slabs are constructed together. Cement concrete is poured in a lightweight aluminium formwork system requiring reinforcement bars for needed strength. The method is fast and efficient because the walls and slabs are cast in one go.

For the FSE61 Akalla section, an elliptical flyover is being built. Construction includes around 950m of motorway, major shoring measures for the excavation work, a 120m-long tunnel built using the cut-and-cover method, a 480m cutting for the tunnel entrance and a roundabout.

Construction from the city suburb Häggvik towards the flyover is progressing through a deep rock gorge alongside the Hansta Nature Reserve. Work is being carried out in a highly challenging traffic environment, where access for traffic must be guaranteed at all times. On average, over 100,000 vehicles pass the site each day.

Tough tunnelling

Driving the tunnels has proved more difficult than anticipated, according to main client Trafikverket, the Swedish road authority. The tunnels are being driven through rock of mainly good quality. Nonetheless, the rock is being injected with cement-based sealant before blasting. This technique prevents groundwater from entering the tunnel and the lowering of the groundwater level, according to the authority. Then the tunnel itself is blasted out with a traditional drill and blast method.

The tunnel is driven forward in cycles, with seven steps in each cycle. Progress is 5-15m per week.

Holes 20-25m long are drilled obliquely in a ring around the tunnel. A high-pressure mixture of cement and water is forced into the bore holes and out through any cracks in the rock. The hardened cement seals the rock.

Next, blasting holes are drilled using a computer-guided drilling rig and a blasting agent containing the blast charge is pumped into the holes. The charges are sequentially connected to ensure controlled and precision blasting.

Trafikverket estimates that more than 19 million tonnes of rock must be transported away from the tunnels but as much as possible is used for construction of the bypass and in other projects in the region.
Příloha:
Poznámka: : Two concrete tunnels, four bridges, supporting walls and fire and sound insulation are being planned and built in Häggvik (1-6, photos courtesy of Doka
S2.JPG
S2.JPG [ 189.39 KiB | Zobrazeno 3790 krát ]

After scraping the tunnel ceiling and walls – both mechanically and manually – the tunnel is reinforced with rock bolts. The need for rock reinforcement varies along the route and depends on the quality of the rock.

A suspended ceiling made of sheeting directs water seepage along and into the tunnels main drainage system. The sheets are welded together and covered with reinforced concrete. The concrete walls and ceiling are then installed; this is what drivers will see as they pass along the tunnels.

Better with Bentley

Construction of the new bypass is taking place close to many sensitive areas, passing through natural and cultural reserve areas, as well as beneath Lake Mälaren, Sweden’s third-largest freshwater lake. Two islands on the lake are important Viking Age archaeological sites, while a third, Lovön, is the site of Drottningholm Palace – the residence of King Carl Gustav of Sweden and a UNESCO World Heritage Site.

Together with the client, Trafikverket, the AECOM-ÅF team had to find a way to excavate and transport around 19 million tonnes of rock during construction, ensuring that the impact to the surrounding environment was minimal.

The answer was to create underground crushing chambers at several locations along the route, as well as tunnels through which they could transport the rock mass. Conveyor belts would then take 50% of the rock to jetties, from where it moved through Stockholm’s waterways to temporary reception points.

Nearly 600 designers from 20 disciplines in nine countries are involved in the project, with the design of the rock tunnels alone requiring the creation of over 50,000 documents. The problem with generating such a large amount of data is that it can end up being unstructured, poorly coordinated and difficult to manage. Such inefficiency can stall and add extra costs to projects.

Designers AECOM and Swedish partner AF Consult used the project as a building information modelling (BIM) pilot. So successful was the BIM work that construction-ready 3D models are part of the tender process for the 50 contractors expected onsite.

Using Bentley MicroStation, MXROAD and InRoads, AECOM modelled evacuation routes and assessed the impact and operation of the tunnel facilities in a virtual environment. ProjectWise allowed the incorporation of metadata in all 3D designs to facilitate asset management throughout the project life cycle.

Bentley i-models enabled infrastructure information exchange, with ProjectWise as the common data environment, ensuring information mobility. Bentley Navigator provided the collaborative 3D design environment necessary to detect clashes and design issues among the 19 different disciplines’ models.

The model became the basis for scheduling, quantity and cost estimates, as well as construction-ready design documentation. The common data environment provided by ProjectWise facilitated the delivery of information to contractors during construction. Contractors accessed models for applications such as automatic machine guidance to assure quality and safety of onsite operations.

Using ProjectWise to provide a common data environment permitted rigorous optioneering during design development. The streamlined, collaborative process for review and checking design detailing produced correct, well-thought-out solutions during the early stages of the project. As a result, significant time and cost savings will be realised in the operations phase. The use of ProjectWise will carry forward through construction - expected to be completed in 2025 - and into operations, enabling better asset management and lower operating costs.

AECOM’s work using Bentley BIM software won accolades at the annual Bentley Be Inspired awards in 2015. The contractor walked off with top honours in the Innovation in Megaprojects category: E4 Stockholm Bypass FSK02 Rock Tunnels Design Contract.

Bypass pass notes
CLIENT: Trafikverket Swedish Transport Administration (STA)

CONSTRUCTION COMPANIES:
NCC, Skanska and Züblin Scandinavia
FOUR CONSTRUCTION SECTIONS:
l FSE105 Kungens Kurva
l FSE502 North of Hjulsta
l FSE61 Akalla
l FSE62 Häggvik

TOTAL MOTORWAY LENGTH: 21km
TOTAL TUNNEL LENGTH: 18km
TOTAL VOLUME OF ROCK: 22 million tonnes
CONSTRUCTION START: Autumn 2015
SCHEDULED COMPLETION: End 2030
ESTIMATED DAILY TRAFFIC BY 2035: 140,000 vehicles

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


14.3.2021 12:29:06
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Dále, vláda odklepla pro období 2021-2023 zkapacitňovací práce na mj. 3 silnice:

*E18 Köping–Västjädra, upgrade z 2+1 na 25 km dálnice
*E22 Lösen–Jämjö by-pass, 15 km dálnice a 2+1 silnice
*Silnice 40 Nässjö–Eksjö, 14 km nové 2+1 silnice

https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... turobjekt/


Ministerstvo infrastruktury: https://www.regeringen.se/sveriges-rege ... rtementet/ řeší otázky dopravy, IT, digitalizace, infrastruktury, pošty a energetiky v této souvislosti. Vzniklo v 04/2019.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


14.3.2021 15:06:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Tady je video s anglickým jazykem k novému rychlostnímu projektu Södertörn na jihu hlavního města Stockholm:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


17.4.2021 20:17:13
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Dne 24.5. se 6d před termínem odevzdává dálniční most na E6 v Åkarp / Arlöv
Příloha:
Poznámka: most během stavebních prací
E6.JPG
E6.JPG [ 89.8 KiB | Zobrazeno 2596 krát ]

https://www.trafikverket.se/nara-dig/sk ... -beraknat/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


21.5.2021 15:39:22
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
Švédsko, institut pro výzkum silnic a dopravy se připojil k mezinárodní alianci stavebních firem a silničních úřadů s cílem klást důraz na klíčové vlastnosti budoucnosti: budoucnost bude tvořená díky inteligentním silnicím ve Švédsku :arrow:

*digitalizace, elektrifikace jsou 2 pojmy pro tzv. smart silnice (iniciativa 60+ zemí světa)
- určující znak všech budoucích silnic v zemi
*nové stavby a upgrade stávajících tras má čelit klimatickým výzvám
- značí to přidat lepší beton a odstranit pojmy jako "nejnižší cena"
- lepší ocel
- a lepší asfalt - s výstuhou, geomříží 2.0

Nové silnice musí vydržet nejen změnu klimatu, ale taky zvyšující se podíl urbanizace a musí lépe čelit vysokému dopravnímu zatížení během delších období, než ve 20. století. Proto se musí více dbát na 2 další faktory:

*úroveň odvodnění a vytápění důležitých smart prvků
*inženýrské sítě budou instalované v propustech vyrobených z přefabrikovaných částí a umístněné v podzemí jako součást výstavby silnic, což zajistí mnohem snadnější proces údržby

Infrastruktura elektrického nabíjení bude buď zabudována do samotných silnic, vedená v trolejích pro nákladní dopravu a v adekvátní hustotě musí být k dispozici síť nabíjecích stanic. Cíl stanověn dopravním plánem do r. 2040 v úrovni 3000 km se stanovuje na minimální. Dalším cílem je zrychlení této snahy a dosáhnout v roce 2040 již 5000 km, čímž se ale myslí i adekvátní kapacity takových prvků, které nemusí značit jen "troleje". S trolejemi se počítá v rámci průmyslových parků a extra budovaných JP pro nákladní dopravu.

Mezitím se musí upravit normy na silnice:

*jízdní pruhy budou částečně užší - protože vozidla budou ve vybraných trasách, pruzích, vedená autonomně a nebudou již potřebné široké pruhy
*důležité trasy budou opatřené snímačemi na zjištění problémů ať na vybavení silnic aneb vozidlech a na sledování teplotných rozdílů s cílem maximalizace kvality údržby a včasného zásahu automatizovaných systémů

Všechny normy, prvky, novinky, pojmy se zapracují do 3 let. V úrovni Švédska jsou k dispozici další instituty, univerzity, inženýrské skupiny a skupina bank s financováním na základě "eko úvěrů" (minimální až 0% úroková sazba).

Do praxe se tedy začne zavádět teprva po naformulování všeho nejdříve začátkem 2. poloviny této dekády.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


6.6.2021 16:34:56
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16643
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Švédsko
aktualizace stavu budovaného obchvatu hlavního města s možností anglických titulků


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


13.6.2021 17:06:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 80 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz