Řecko

Země EU kromě Česka
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Řecko formou PPP zrealizuje elektronizaci a jednotný systém (pracuje se na tom během vícero let) mýta, vyjde na 90 mil. €, z čeho 65 mil. € bude z EU fondů; o mýto se bude koncesionář starat a nechá si nějaké % z výběru, tendr se zadá v roce 2023 s plnou funkčností od 2025, dle doporučení EK

:arrow: VOAK (BOAK), megaprojekt dálnice na Krétě jde od projektů a soutěží do fáze realizace. Svým rozsahem připomene Řekům megaprojekt Olympia Odos. VOAK bude mít 46 uzlů, 15 tunelů v délce 14,5 km a 40 mostů v délce 8,67 km. Velká část zahrnuje rozšíření stávající osi. Jedná se o standard dálnice: 2 JP v každém směru jízdy s odstavním JP. Řecko stanovilo již i mýto: 0,063€ na 1 km tak jak ostatní průměr v zemi; Chania - Heraklion se projede za 70 minut a vyjde na 10€, Chania - Agios Nikolaos se projede za 100 minut a vyjde na 13€. MPR bude 130 km/h. Po stranách i uprostřed budou bezp. bariéry. VOAK je poslední základní silniční os v Řecku, která není dokončená.

Dne 24.1. se očekávají fixní nabídky. Základní zájemci: AKTOR, GEK TERNA, AVAX, MYTILINEOS. Do konce roku se má podepsat smlouva. Stavební část 360 mil. €. PPP projekt se má v rámci stavební části dokončit ro roku 2026.

Do léta se čeká posun na hlavní část Chania - Hersoniss. Jde o 157 km etapu ve stavební části za 1,1 mld. €. Zde jsou stejní zájemci + VINCI. Cílem je do konce roku 2022 jměnovat dodavatele a do začátku 2023 zahájit výstavbu.

Na dálnici VOAK (BOAK) je zajištěno i financování z Fondu Obnovy ve výši 427 mil. €, tedy 25-30% z požadovaných nákladů. Zvyšek peněz vyjma bank půjde i z balíku 2021-2027.

Kissamos - Chania:
*37,5 km
*180 mil. €

Chania - Heraklion (Hersonissos):
*157,5 km
*hromada stavebních objektů

Hersonissos – Neapol:
*22,5 km

Neapol – Agios Nikolaos:
*14,5 km
*tohle se tendruje do 02/2022
*jde o upgrade silnice do dálnice
*odhad nákladů je 186 mil. €



:arrow: Podepsal se velký projekt pro region Thesálie, pro město Trikala, což je silniční uzel v zemi. Díky fondům 14-20 se zde za 22,24 mil. € postaví 1,3 km hlavní dálniční tepna s OK (os Trikata - Arta) s obchvatem po Drosero. K tomu se postaví 2,4 km obojsměrná silnice z obou stran nové dálnice s úpravama dalších křižovatek a napojení. Součástí prací je výstavba mostů v délce 143m. A postaví se i úrovňoví křižovatka. Zásadně se tím zlepší napojení z jižní strany a odstraní kongesce ve městě.

:arrow: K 30.12. jsou 2 závězné nabídky pro 2 projekty: zde zmiňovaný nový východní okruh Soluňu (flyover) ve výši 373 mil. € + silniční os Peloponézu Kalamata - Rizomylos - Pylos - Methoni za 251 mil. €.

Zopakuji základy: Soluň: estakáda s mostama a tělesem silnice v délce 13,5 km klasický standard dálnice, výstavba se má zahájit ještě letos.

Druhý projekt: úprava a modernizace 20 km stávajících silnic, výstavba 30 km nových silnic. Dále rekonstrukce 14 km vertikální silniční sítě a postaví se 41 km dalších regionálních silnic, často náhrada již zpevněný povrch za štěrkový. V projektu se počítá mj. s výstavbou 12 mostů. Taky celá řada dalších staveb jako opěrné zdi atd. S výstavbou se má začít letos. Jsou to "jen" silnice, ale je to širší projekt, 100 km silniční sítě dost obyvatel za 1/4 mld. €. Ta hlavní trasa měří dnes asi 60 km a cestování po ní zabere i 70 minut.
Obrázek

:arrow: Jde se stavět dálnice Patra - Pyrgos, to je ta velká novina: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p247173 , 75 km dálnice, ale stát se ještě rozhodl, že zvedne bezpečnost provozu na paralelní státní silnici Patra - Pyrgos. Investuje do ní letos 30 mil. €. To je něco, co se v Řecku dodnes nestalo, aby paralelní silnice dostala takové zlepšení i když se ve stejné osi zrealizuje dálnice. :idea: Co se za to zrealizuje: výměna obrusní vrstvy vozovky, bezpečnostní prvky, lepší poplastované značení, zajištění 2+1 všude kde to bude možno realizovat pro zajištění bezpečného předjíždění. Na 18 uzlech bude signalizace, na 7 uzlech bude nové osvětlení. Instaluje se 5 nových přechodů pro chodce s osvětlením vzhledem k zástavbě kolem. Samozřejmostí bude další údržba: zásadní ořez keřů, travnatých ploch a instalace nových svodidel.

:arrow: V Řecku se v 12/2021 dokončila celá řada menších projektů. Zásadní obnova povrchů státních, regionálních silnic a nové opěrné zdi chránící silnice před svahy, které se lokálně sesouvají. Dále jsou v provozu nové "vstupy", z různých křižovatek dokončená napojení. Lze realizovat rozvoj silniční sítě bez ohledu na zadlužení a snížit investiční dluh z období, kdy ty investice jsou minimální i do údržby. Řecko předkládá ucelené projekty pro Dvůr Auditorů a velmi transparentně soutěží všechny projekty tak, aby získalo na infrastrukturu co možná nejvíce "jiných" peněz: ať evropských nebo z bank.

:arrow: Region Attika vymění 25 tisíc svítidel za LED světla. Vyjde to na 37 mil. €. Bude se jednat již o maximální inovaci, světla budou na dálku ovládána a bude přehled o jejich spotřebě, intenzitě osvětlení svítivosti, funkčnosti. Hned v 1. vlně se vynakládá 3,7 mil. €. Nahradí se tak zastaralé sodíkové výbojky. Doposud region vyměnil na pobřežní promenádě 1,2 tis. svítidel. Projekt v sobě zahrnuje mj. všechny mosty v kraji. :ok:

:arrow: A region Attika taky investuje 4 mil. € do oprav a výměny svodidel na 1000 km silnic. Vyřeší se tím 1 dekáda šetření na všem.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.1.2022 19:17:54, celkem upraveno 3 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo infrastruktury a dopravy posouvá do soutěže 1. velký silniční projekt pro region Evia: obchvat Chalkidy a Psachny.

*náklady na výstavbu se odhadují na 169,4 mil. € bez DPH
*postaví se 2 úseky: Psachna je zřejmá a Chalkida: trasování A. K. Schimatariou - Nea Lampsakos v délce asi 4 km
*postaví se i 2 km tunel a neúplná MÚK
*a jedna spojovací silnice "severní a jižní Evia"
*asi 1 km Chalkidy bude mít charakter 4- pruhu dálnice

V 02/2022 se otevírají nabídky. Smlouva se má podepsat na jaro a nejpozději do léta posunout do dalšího procesu schvalování. Začátek je určen na začátek roku 2023. Výstavba má trvat 48 měsíců. Pokud všechno proběhne hladce, tak v roce 2027 je hotovo.

Financování je zajištěno již kontrahací z 2021-2027 s maximální prioritou, i proto ten rychlý proces. Tímto projektem bylo ukončeno nové kolo 4 akcií silničních projektů z nových fondů.

tady je poloha na mapě, Psachna je 17 km na sever:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info z ministerstva infrastruktury a dopravy

:arrow: Plánuje se vysoutěžit nová koncese pro dálnice Attiki Odos. Jde o systém 70 km moderních dálnic, které stojí od 90. let 20. století a tvoří obchvat metropolitní oblasti Atén a část kostry silniční sítě v prefektuře Attika. V některých úsecích je uprostřed i železnice, která ale není součástí koncese. Dálnice Attiki Odos je součástí silniční osi PATHE (Patras – Atény – Solún – Evzoni), co spojuje Atény - Lamia s Atény - Korint a obchází centrum Atén. Jde o 2 vertikální osi: Elefsina - Stavros - Spata v délce 52 km a Western Peripheral Avenue Ymittou v délce 13 km a návaznosti na tuto os ještě 5 km výběžek po Avenue Egaleo. Koncese přinese státu další peníze a zajistí údržbu a rozvoj této silniční osi.

:arrow: V rámci výše uvedeného se uvažuje do nové koncese zahrnout i další investici a sice odhadovanou v nákladech 400 mil. € na výstavbu 3 tunelu Ilioupoli. Díky této stavbě by se propojilo Katehaki s Vouliagmeni a odlehčila jiná silniční os.

:arrow: Stát poskytne 18,8 mil. € na realizaci tzv. "galerie", tedy ochranný tunel v úseku silnice Tzane - Kalamaki (Kalamata - Rizomylos) a to pro ochranu památky Petalidi. Jedná se o zároveň zahrnutí této investice do závěrečné etapy obchvatu na této trase za 45 mil. €.

:arrow: Jak pokračuje PPP pro os Drama - Amphipolis :?:

*název projektu: Vertikální os Drama - Amphipolis, PPP zajistí projektování, výstavbu, financování, provoz a údržbu dle zákonu z roku 2005
- byl vybrán technický konzultant
- další příprava bude pokračovat tak, že ještě letos se má zahájit VO
*náklady se odhadují na 275 mil. €, délka koncese 27 let, doba výstavba 3-4 roky

Jedná se modernizaci úseků Paleokomi – Mavrolevki a Mavrolevki – Drama v celkové délce 43 km. To značí obnovu a rozšíření úseků a novou výstavbu tam, kde dosavadní parametry neumožňují rozšíření a nové normy. Dále hlavně 16,5 km nové dálnice obejde osady Rodolivos a a Protis Serres a 13 km Drama - Mavrolevki počítá i se zcela novou MÚK Drama.

Parametry: 2x2 jízdní pruhy
Křižovatky: celkem 9
Mosty: 17
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost

Řecko již několik dní trápí špatné počasí. Ovšem stalo se, že tisíce vozidel zůstávají uvězněné na dálniční síti Attiki Odos a vláda dala požadavek na odškodnění pro motoristy od koncesionáře a taky jej dostala a sice 2 tisíc € za každé uváznuté vozidlo na dálnici. Po 20 letech odstoupil GŘ této koncesionářské společnosti.

Obrázek

Nová vláda od roku 2020 zahájila vícero kroků, které zavádějí pořádek do koncesionářských dálnic. Koncesní dálnice ano, ale jedním dechem dodává, že se ukončí svévolnost omezování provozu v létě a neschopnost uzavřít dálnice v zimě. Jen na Attiki Odos uvázlo na 2,5 tis. vozidel. Koncesionář tak musí vyplatit 5 mil. € jako přímou finanční ujmu. Koncesionář s platbou ale problém nemá, protože uznal svojí vinu, ačkoliv se dle meteo služby jednalo o bezprecedentní sněhovou bouřku.


Jináč v mnoha regionech Řecka a Krétu nevyjímaje je v nasazení civilní obrana, hasiči a armáda k vyprošťování vozidel a zajišťování sjízdnosti hlavních tahů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost

Výše uvedená událost selhání údržby na Attiki Odos a kolaps a uvěznění tisícovek motoristů pro návaly sněhu má další domino efekt. Vzhledem k tomu, že i nadále probíhá odstraňování sněhu a uvolňování uváznutých vozidel z částí 70 km městského dálničního obchvatu Atén se přistoupilo k rozhodnutí, že do 30.1. bude přejezd po tomto největším systému městských dálnic v Řecku zdarma, což mj. značí, že motorista zde nenalezne garantované služby. :idea:



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

klasický obchvat státní silnice, ale ten rozsah

Řecký ministr infr. a dop. Costas Karamanlis (mj. i ex premiér) představil obchvat Gialovo :arrow: (pár set obyvatel, ale jde o špatné parametry silnice v této části)

Obrázek

*jedná se o obchvat na hlavní státní silnici č.9 a sice pokračováním osi Kyparissia - Filiatra - Pylos, tedy Patras - Pyrgos - Pylos - Methoni
*vysoká priorita: národní projekt - příprava tendru
*zrealizuje se formou projekt+výstavba
*délka obchvatu: 7,7 km (realizace najednou)
- 1. etapa: 3,5 km navazuje na dosavadní silnici, ale projde úpravou
- 2. etapa: 4,2 km je prakticky nové uspořádání
*výsledkem bude nová, lepší geometrie silnice v celém úseku + obchvat obce
*šířka: 11m
*výstavba 5 úrovňových kruhových objezdů
*obnova sítě místních komunikací a výstavba napájecích silnic k celému obchvatu, v celkové délce 10,7 km :idea:
*náspy dlouhé asi 2 km
*výstavba nadjezdu nad stávající hlavní silnicí, součást napojení na ní, tedy částečná MÚK
*výstavba a dostavba kanalizace
*výstavba osvětlení na všech uzlech, okružních křižovatkách

Zdroj: ministerstvo infrastruktury a dopravy
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaný projekt v tématu

Jestli se vám zdá, že to tady je samá stavba, silnice, dálnice a co nepíšu nebo jen minimálně je metro, železnice, přístavy, tak to není zdání. Zrovna dnes ministerstvo infrastruktury a dopravy uvedlo, že za poslední 3 roky se uzatvořila smlouva na výstavbu dopravních infrastruktur za 3,5 mld. € a dalších 6 mld. € se tendruje nebo je v procesu schvalování v úrovni EU. Celkový balík je přitom 13 miliard €, které mají posunout Řecko někam dál. :ok:

V 12/2021 jsem psal i o 75 km nové dálnici Patra - Pyrgos, kterou postaví seskupení s VINCI. Je to projekt, který původně měla Olympia Odos dekádu zpátky, ale pro krizi se nepovedlo tento tah zrealizovat. Nyní se to tedy začne realizovat a motoristé se mají v 2025 projet po prvním velikém úseku, který se dnes začal stavět v rozsahu 56 km. Celkem se bude stavět 40 měsíců. Náklady vycházejí velmi dobře a sice 513 mil. €. Z toho 217 mil. € přispěje EU. :idea:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p247173

Nová dálnice zkrátí cestování o 40 minut. Na trase bude 8 MÚK, 15 mostů a bude se jednat o klasický 4- pruh.

Projekt se zahajuje již po 3. :? Ale zahájil se snad definitivně. Je finančně krytý, řádně vysoutěžený a zhotovitel je plně připraven. Právě dnes se zahájila výstavba, Slavnostního ceremoniálu se zůčastnil nejen ministr Karamanlis (ex premiér), ale i premiér Mitsotakis. Prvně to bylo pro roky 2008-2011, ale nebylo peněz. Pak 2013-2015 a vyňalo se to z koncese, ale nepovedlo se sehnat peníze ani tak.

Prvních 13 km se vybuduje rozšířením stávající silnice. Dalších 61,8 km se postaví dálnice v nové trase. Tohle a i terén a i předtím provedené přípravní práce snižují výslední cenu, která je ale i tak velmi nízká vzhledem na inflační tlaky.

vizualizace:


trochu jináč:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

kvalitní video z výstavby dálnice E65 Central Motorway - jižní část, ve videu je mapa, úsek, vizualizace a aktuální stav

ten doplním extra: celkový pokrok na mostech 87%, na tunelech ražba 96%, pokládka vozovek 61%, zemní práce 73%

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Obchvat Amfilochie, 17 km dlouhý úsek na budované dálnici Aktio - Amvrakia, se má dokončit do konce léta a odevzdat do "nějakého" provozu. Poslední měsíce se zásadně výstavba pohla dopředu. :ok:

Jedná se o tuto dálnici: https://en.wikipedia.org/wiki/Motorway_52_(Greece)



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Je to již skoro 20 let co se tady odehrávala LOH (časově se stavebnímí prácemi již 2+ dekády), která vlastně začala a prohloubila epochu špatného hospodaření země: odtržení investičních výdajů od řetěze omluveno právě LOH pokračovalo dál sociální expanzí státu až po promítnutí černého trhu do účetnictví státu, aby se nafouklo HDP a udržel tak výkaz se zadlužením atp. Postavilo se hodně, ale pak přišlo vytřízvení se situace a asi 5 let totálního útlumu. Tato doba je pryč, ale každá investice se pečlivě formuje a zvažuje. Řecko ale i díky nastavení podmínek z EU dovedlo udržet infrastrukturní projekty, čímž se udrželo stavebnictví jako alespoň nějaký nástroj rozvoje země. Nyní se po 2 desítkách let povedlo zaměřit pozornost na projekty, které vylepšují kdysi postavěné silnice a dálnice v regionu Attica. Nebo taky upgrade původních starých silnic, které poslední desítky let nevidí doslova ani cent. Dalším z nich je upgrade a generální rekonstrukce části staré státní silnice Atény - Korint, staré státní silnice Atény - Lamia a staré státní silnice Atény - Chalkida. Jak je zmíněno na info webu ministerstva infrastruktury a dopravy, tak se stát s regiony začíná zaobírat hlavními staršími silnicemi.

Rozpočet renovačních prací čini 3 mil. €.

Každý tyto vybrané úseky plánovaných rekonstrukcí moc dobře zná, protože jízda po nich je velkým utrpěním. Jsou poškozené vrchní části vozovky, kdysi část byla výrazně vyfrézovaná, ale se neprovedla další oprava, protože nebylo peněz, takže se lokálně zamezilo provozu. Tento stav se jednoduše musel trpět.

Začíná se na západní straně osi PATHE. Atény - Lamia mezi křižovatkama Metamorfosi a Stefanou a na hlavním tahu Trabzon (Atény - Univerzita Lamia) se zrenovuje 7,5 km úsek. Respektive 50 tis. m2 povrchu vozovky. Ale půjde se až do spodní vrstvy asfaltové vozovky. Celková renovace se pak týká 93 tis. m2 ploch. Během rekonstrukce budou rozsáhlá omezení. Nakonec se obnoví nebo instaluje zcela nové značení.

Součástí upgrade je výměna betonových obrubníků, ochrana před sesuvy svahů atd.

Modernizace prospěje hlavní osi, která je značně vytížená ... a nemluvě o zlepšení jízdních vlastností.

Tohle je obzvláště velký problém Řecka jako státu: co již je jednou v provozu a není to PPP projekt, tak na to se obtížně hledají peníze na jakékoliv rekonstrukce vozovky. Přistupuje se k tomu z hlediska celkové modernizace (třeba se staví i nové křižovatky), co si pak ale žádá delší úseky a vyšší náklady. Dluhová krize způsobila, že peníze nemají ani menší komunity, ani regiony ani stát co se týče lepší údržby. To, že silnice vydrží nápor je spíš o tom, že je zde rozsáhlá základní dálniční síť, která je tvrdě zpoplatněná. Všude jinde je zcela běžné, že vozovky mají 30+ let a řadu strukturálně-technických vad, kde ani vrchní vrstva dávno neodpovídá protismykovým normám.
1.JPG
1.JPG (221.38 KiB) Zobrazeno 4937 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Řecko eviduje nyní více rozpracovaných projektů v infrastruktuře, než tomu bylo před LOH v roce 2004. Kontrahace 8 mld. € za 3 roky (tedy vydražení projektů), z toho 4 mld. € již schváleno a další balík 4 mld. € se do začátku 2023 taky vydraží. K investicím si stačí číst tohle vlákno.

Další zpráva, která souvisí se stabilitou ufinancování mnoha projektů je, že Řecko dokázalo uhradit půjčku od MMF 2 roky před termínem. :ok: Což na to, že byla pandemie Covidu a je válka na Ukrajině je neskutečný výsledek.

Řecko tak uhradilo celý dluh z finanční krize MMF, což je kapitola v dějinách, která se začala v roce 2010. Stát tak na úrocích ušetří 230 mil. €. Věřitelé z EU dávají formální souhlas na předčasné splacení nesplacených úvěrů ve výši 1,86 mld. €. To jsou další peníze. Byla to podmínka, protože je to souběh: splátka pro některé země EU a splátka pro MMF.

Řecko obdrželo ve 3 po sobě jdoucích záchranních balících asi 260 mld. € v období 2010 až 2018. Tím se stát nedostal do bankrotu a nemusel opustit společnou měnu euro. Vládnutí se tak ale po roce 2010 změnilo na nekonečná úsporná opatření, zvedání daní a tohle pak vedlo k dramatickému růstu nezaměstnanosti a chudoby. Řecko sice v roce 2018 ukončilo tento program, tak zůstalo pdo zvýšeným dohledem nad svýma výdajama. S tím souvisí i schvalování projektů přes Dvůr Auditorů v mnohem větší míře, než je zvykem jinde. Stát je ale již schopen si půjčovat na finančních trzích. Evropský mechanismus pro stabilitu schválil i předčasné splacení řeckých půjček ve výši 2,65 mld. €.

Řecko se snaží kumulovat veškeré zdroje a snaží se splácet miliardy eur dříve, což pak státu přináší úspory na úrocích, které lze alespoň částečně směrovat na další investice do regionů, kde je problém za dobu 10 let na mnoha budovách a majetku veřejné správy se slabou údržbou, co se odráží v jejich stavu.

Dluh v roce 2020 byl v úrovni 206,3% HDP, v roce 2021 pak 197,1% a letos se očekává 189,6% HDP. Stále je to nejzadluženější stát € zóny.

Vláda oznámila 20.4. zvednutí minimální mzdy o 9,7% na 713€ v hrubém od 1.5. 2022. Okamžitě si přilepšilo 650 tis. zaměstnanců. O stejné % se zvedla dávka v nezaměstnanosti, která tak bude 437,5€. Jde o citelné stimuly, protože inflace za duben dosáhla 9,4% (průměr v EU byl 7,5%).

HDP má letos růst o 3,5%. Inflace má být v úrovni 4,5%. Jde o revidovanou prognózu z dubna. Ekonomika Řecka je již v období před pandemii a to díky silnější domácí spotřebě a lépe zotavenému cestovnímu ruchu.

EU schválila v 06/2021 Řecku plán obnovy ve výši 17,8 mld. € ve formě grantů a 12,7 mld. € ve formě půjček, tedy spolu 30,5 mld. €. Srovnejte si s ČR ...

Nezaměstnanost je kolem 13%. Mladí lidé bez práce 35%. Obojí se významně snižuje ...

Snižuje se ale i počet obyvatel. Ještě před krizí tady žilo více než 11 mil. lidí, dnes to je méně než 10,5 mil. Řecko je ale z ekonomického hlediska z nejhoršího venku. Nezbývá než v to doufat. Řecko nakonec ani nezbankrotovalo, ani nevystoupilo z EU, ani nezrušilo euro a nastoupilo na cestu nápravy po neskutečném rozhazování a podvádění se státním účetnictvím.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Řecko posune dál svojí dopravní infrastrukturu. Vzhledem k zásadní dostavbě dálniční sítě do 10 let (dnes hotovo 90% dávnejšího základu) padlo rozhodnutí, že se proinvestuje 4 mld. € na železniční propojení hlavních přístavů. Výběr se zrealizuje 2-fázově předložením technických nabídek, poté závazní cenové nabídky.

:arrow: Smlouva na 1. prodloužení Attiki Odos byla uzavrená. Jde o schválení prodloužení, podepsání kontraktu je na řadě. Čeká se na možnou odvolávku. Pak to jde k Dvoru Auditorů. Velkým cílem ministerstva je, aby se zahájil stavební proces ješte letos.

Attiki Odos slaví 18 let od dokončení. Je to velmi životaschopní projekt a vláda sa rozhodla prodlužovat koncese výměnou za investice, které plánuje v rozsahu 2-2,5 mld. €.

Náklady na tento 1. projekt jsou 284,3 mil. € bez DPH.
Trvání prací má být 48 měsíců.
Prodlouží se Kymi Avenue.
Značí to prodloužení dálnice o 3,8 km.
Celkem se postaví 4,2 km.
Za 32,53 mil. € se modernizuje MÚK Kalyftakis.
Postaví se podzemní tunel v délce 1,25 km.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Atény sice infrastrukturu mají, ale stárne ...

Řecko se může poslední rok-dva více nadechnout, takže v letošním roce to pociťují i zanedbané silnice v hlavním městě Atény, protože není všechno jen o nové výstavbě. V letošním roce jde jen na výměnu vozovek v hlavním městě rozpočet 42 mil. €.

Značí to, že se celkem vymění 2 mil. m2 povrchů. Křižovatky procházejí lepším upgradem do hloubky s novým speciálním povrchem.

To vše se musí stačit do letní sezony. Cílem je opravit 110 hlavních a historických ulic.
Celkem se opraví 1050 silnic/ulic v rámci města. Nyní je hotovo 785 z nich nebo 1,6 mil. m2 povrchů.

1. v historii se taky vybírají vysoce kvalitní barvy pro značení, které budou 1. v souladu se zákonama.

Jedná se o historickou renovaci asfaltových povrchů v Aténách. :ok:



Rozsah realizovaných prací se pečlivě připravoval tak, aby se opravilo jenom to, co nebude muset být rozbouráno pro další upgrady podzemních sítí. I proto se tento plán rodil více než rok.

Stát a region přitom soustřezuje další práce; jak jsem napsal výše, tak se vylepší Attiki Odos, dále se renovuje jeden z hlavních průtahů na staré silnici. Region opravil hlavní průtahy taky a instaloval 1. nová svodidla, tedy jde o 1. výměnu často doslova zrezlých svodidel. Region Attica dostal na to peníze pro bezpečnost provozu ve výši 4 mil. € na 1 tis. km a dále se do regionu dostanenáhrada 25 tisíc svítidel za LED světla. Vyjde to na 37 mil. €. Regionu dominují právě Atény.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Další dálniční projekt pro Západní Řecko. Jak je známo, tak byla podepsaná smlouva na realizaci 75 km dálnice Patra - Pyrgos v Západním Řecku (západní Peloponéz), kde vysloveně chybí dálniční linie. Pro ty co teď objevují Řecko:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p247173
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 61#p253561
Obrázek

Obrázek

A jaký teda další projekt? Pyrgos - Tsakona Odos (Motorway)

Přesněji se začátkem 6. měsíce setkala byznys část, obyvatelstvo a část politiků a vznikla podpora pro přípravu pro možnou realizaci dálnice v trase Pyrgos - Kalo Nero - Tsakona s tím, že se napojí na Kalamata, takže by se souvisle uzavřela "západní linie" z obou stran na existující dálniční síť. :idea:

Obrázek

K výstavbě je to daleko, ale s tím se ani do roku 2030 nepočítá. Ministerstvo infrastruktury a dopravy ale posunulo 2/3 trasy do procesu EIA, resp. na doplnění EIA, protože se tady v této trase počítalo s některýma upgradama silničních úseků. Nyní se to musí posoudit do širšího významu.

Výhledově by šlo uvažovat o dodatku ke konci k některému dálničnímu provozovateli v dosahu. Tedy Olympia Odos nebo Moreas. Olympia Odos si nárokuje připomínkovat severní upgrady této trasy, takže se to zřejmě ubere tímto směrem.


Dálniční síť Řecka měří asi 2200 km. Kromě Patra - Pyrgos se dokončí dálnice na Krétě (VOAK-BOAK) nebo tzv. E65 Central Motorway, celkový rozsah má být 2700 km. Tohle číslo bylo zvednuté před pár lety z původních 2250 km.

Když zahrneme i dualizované silnice a rychlostní silnice, tedy další zkapacitněnou síť, pak musíme příčíst dalších 800 km.

To značí, že v roce 2030 bude síť dálnic a rychlostních silnic někde kolem 3500 km. Většina bude provozována v koncesním modelu.

Rozsahu dálnic nahrává ne právě příznivý stav státních silnic. Ten ani nikdy neoplýval kvalitama, ale během období finanční krize se tento deficit prohloubil. Ovšem poslední 2-3 roky se lijí z fondů i z rozpočtu desítky až stovky mil. € do mnoha projektů do rozsáhlých upgradů silnic, nevyhovujících zákrut a starých vozovek, o čem se občas zmiňuji. Cílem je zlepšit konektivitu menších regionů uprostřed dálnic a pak se vylepšuje napojení na zkapacitněné tahy, prodlužují se silniční osi a budují obchvaty.

A to již silnice/dálnice nejsou prioritou. Tou jsou železnice a metro.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info z ministerstva infrastruktury a dopravy

:arrow: Z EU fondů se zrealizuje modernizace 14 vlaků, 70 vozňů na lince 1 v rámci Metra, které je v provozu od 80. let 20. století. Celkové náklady dosáhnou 94,2 mil. €. V rámci toho se zrenovují i stanice Faliro a Heraklion. Náklady se rozloží do fondů 14-20 a 21-27. Výsledkem bude provozuschopný stav těchto vlaků na dalších 25 let. Zajistí se výměna dveří a jejich napájení, kompletní rekonstrukce kabin a interiéru pro pasážery, instalace moderních bezpečnostních systémů a kamer. V rámci stanic se počítá s výměnou elektro- částí, trakčního vedení, osvětlení, dalších prvků.

:arrow: Dalších 10 "big infrastructure projects" v přípravách v Řecku; většinu silničních jsem ve vláknu detailněji opsal, část z nich se již i budovala, ale pak třeba stavební práce zastavují a nyní se čeká na jejich obnovení

1. Extensions of Attiki Odos (uplynulo 18 let od zahájení; připravuje se investoční balík za další 1 mld. €, část jsem opsal)
2. Ioannina - Kakavia (byla v roce 2007 odstraněná z Ionia Odos, ale v rámci 21-27 se připravuje její realizace; napojení na Albánsko)
3. Extension of Metro line 2 Anthoupoli-Agios Nikolaos
4. Pyrgos-Kalo Nero-Tsakona (psal jsem o tom o příspěvek výše)
5. New railway line Kalambaka-Ioannina-Igoumenitsa
6. Undersea Link Lefkada-Etoloakarnania (roky částečně v realizaci, ve vlákně něco málo je)
7. Triple Scaramanga junction
8. Drama - Amphipolis Road Axis (o tom jsem se zmínil v lednu 2022: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 38#p249938 )
9. Road Axis Thessaloniki - Edessa (o tom jsem se pouze zmínil v roce 2021 a pod tímto seznamem to doplním)
10. New Eleonas Bus Terminal

Takže číslo 9. Thessaloniki - Edessa Road

Jedná se o modernizaci asi 80 km silniční osi. Silnice má nevyhovující parametry, které se mají "napravit. Náklady na tyto práce se odhadují na asi 400 mil. €. Z hlediska postupu se čeká na vyhlášení VO.

:arrow: Pilotní aplikace (použití) světlé vozovky v tunelu Thiseas

Olympia Odos (akcionáři VINCI Concessions, Hochtief PPP Solutions, AVAX, TERNA, AKTOR) nanese bílý nátěr na vozovky v tunelech, začíná tímto ve směru na Atény. Slibuje si od toho zvýšení lvl bezpečnosti silničního provozu. Je to po vzoru realizace v Německu, Rakousku, Francii. Dále budou každých 10m instalovány tzv. reflexní kočičí oči.

Obrázek

dnešní stav:
Obrázek

nový stav:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info z ministerstva infrastruktury a dopravy

:arrow: o příspěvek výše jsem psal o "bílém tunelu" a tady již 1. v provozu po úpravě:



:arrow: Dálnice A52 Aktio - Amvrakia: Obchvat Amfilochie je hotový. Odevzdání je otázkou byrokracie, ale má se tak stát 22.7. (sledovaný projekt v tématu) - ODEVZDAL SE.
Smlouva byla podpesaná koncem 2020, zahájení prací jaro 2021. Délka obchvatu činí 17 km a náklady jsou 150 mil. €. Řidiči nyní ušetří 15 km jízdy a 20 minut času. Stavba se bude ještě pár týdnů dokončovat, stav z tohoto měsíce:



Obrázek

Obrázek

Dálnice Aktio - Amvrakia má mít délku 48,5 km. V provozu je úsek z Aktio do Vonitsa v délce 14 km a to od roku 2019. Takže nyní bude v provozu již 31 km. Na chybějících km se nyní pracuje. Dokončení se odhaduje do konce léta 2023. Financování je zajištěno z EU fondů 14-20, resp. i 07-13.

:arrow: Koncese na Egnatia Odos (sledovaná záležitost v tématu), posledně jsem o procesu udělení do koncese psal tady: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 93#p243293 , kde se konstatovalo, že termín je léto 2022. Ještě jednou, je to mega tendr: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 52#p240752 Takhle to má být: GEK TERNA a EGIS zaplatí Řecku za koncesi částku 1,496 mld. € ve smyslu "ihned". Další finance jsou investice atd. Hodnota smlouvy je 2,76 mld. €. Koncese je na dobu 35 let. Kdysi Egnatia Odos se postavila z EU fondů a cílem bylo uvalit na ní koncesi čímž stát získá prostředky. Řecko se tomu dlouho vyhýbalo, ale není zbytí, ostatně tratit na tom rozhodně nebude.

Situace je ale taková, že finanční uzatvoření za koncesi Egnatia Odos do GEK Terna - EGIS se přesouvá na rok 2023. Na vině selhání je i stát, který musí vyřešit několik nejasností plynoucích ze soutěže. Především jde o povolování tunelových sekcí, provoz posledních mýtnic, kde tento proces probíhá. Ale selhává taky koncesionář, protože musí mít ukončené smlouvy o financování bankama a zajištěné smlouvy se subdodavatelama na konkrétní plánované práce, aby se pak nestalo, že se ceny nedodrží resp. bude na tahu zase stát.

Řecko ačkoliv má hodně dálnic realizovaných formou koncese, tak Egnatia Odos bude 1., kterou koncesionář převezme od státu a v takovém rozsahu: je to 670 km základní dálnice společně se 3 vertikálními osami to pak činí 880 km infrastruktury. Tohle se ale všechno ví, ale teprva po dodání požadovaných dokladů může pokročit sled byrokracie: auditorská konference na schválení, hlasování v parlamentě, podepsání koncesní smlouvy a finanční uzatvoření. Jsou to tak složité postupy, že rok 2022 je již pasé, bez ohledu na to, že je ještě jen to zmiňované léto, tak se ani nemluví o zimě.

:arrow: Attiki Odos se taky nedokončí v letošním roce ve smyslu 1. úpravy koncesní smlouvy, která končí. Stát již prezentoval další investiční záměry, první byl schválený, ale existují další představy. Ale tak nebo tak se teprva dokončil text nové koncesní smlouvy, ten činí 700 stran a až na podzim se k němu vyjádří investoři koncesionáře. Takže i zde se očekává až 1.Q 2023. Co je dnes znepokující je výše úrokových sazeb, protože ty pak společně s cenama za energie a stavební materiály zvedají stavební náklady a tomu je potřebné nějak implementovat mýto, nebo různé sazby během dne a namodelovat vývoj. Stát může ze začátku platit za dostupnost, což by hodně vyřešilo, ale tohle všechno je dnes na stole.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.7.2022 21:42:30, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

řecké projekty do silnic nemají konce, tak to vypadá v zemi, která po dekádě stabilizovala finanční status a má skoro dokončenou dálniční síť (i proto jí nedávno mohla nadstavit)

:arrow: Do konce roku se začne tendr na zlepšení silniční osi na řeckém ostrově Kefalonie, viz mapa a to ve spojení Argostoli - Poros.

Obrázek

Oznámilo to ministerstvo infrastruktury.

Další fakta:

*byla dokončená kompletní projektová příprava
*rozpočet se odhaduje na 55 mil. €
*práce se mají zrealizovat během roku 2023
*výsledkem prací bude zrychlení provozu o 20%

Silnice prochází množstvím osad (Trauliata, Peratata, Vlachata, Plateies, Valeriano, Pastra, Agia Irini, Tzanata). Je zastaralá pro provoz a tak se tady cestuje v průměru 50 km/h bez možnosti předjíždět. To znamená, že projet trasu zabere více než 1h.

Co se všechno zrealizuje:

*postaví se celkem 7 km úseků pro předjíždění (2+1 pruh)
*zmodernizuje se 15 km mezi obcemi a 14 km v rámci obcí, celkem tedy 29 km silnice, tedy celá silnice napříč ostrov
*nanovo se postaví 12 křižovatek
*postaví se nový most v jedné osadě, čímž se odstraní bodová závada, která zabraňuje plynulosti provozu
*vymění se všech 97 silničních vpustí
*vozovka bude mít nejlepší vlastnosti z hlediska drsnosti a protišmykovosti s ohledem na podmínky
*osazení svodidel

Vláda mj. zmodernizuje taky přístav v Argostoli a přebuduje se nábřeží města. To je mimo prací.

:arrow: Tady je město Arachova: ZDE . Ministerstvo infrastruktury schválilo pro toto město obchvat, kterého hlavní částí bude 1,6 km dlouhý tunel.

Obchvat je ve stadiu technických příprav. Na tento účel dostalo ředitelství silniční infrastruktury 122 tis. €. Hledá se nejlepší řešení pro dopravní trasu v rámci několika vybraných schémat.

Náklady na realizaci se odhadují na více než 100 mil. €. V tom jsou i náklady na pozemky.

Obchvat je důležitou stavbou, aby se město odlehčilo v zimních měsících, kdy je přetížené kvůli zimním střediskům. Dále je v dosahu jedna z antických památek. To vše musí provozně řešit úzká hlavní silnice města. Takže vznikají čím dále větší kongesce.

Obchvat Arachova je součástí státní silnice Téby - Liviada - Itea v celkové délce 3,7 km. Obousměrný tunel bude dlouhý 1,6 km a k tomu se postaví další 1,4 km evakuační tunel. Dále 2 neúplné křižovatky a 1 MÚK. K tomu 8 mostů a upgrade navazujících silnic.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Region Attika a Řecko si dávají za cíl pokračovat v modernizaci bulváru, pobřežního tahu č. 91, který spájí Atény a Sounion. Obzvláště v letním období trpí na kongesce a absentují prvky pro zajištění bezpečnosti provozu. Na všem se postupně pracuje. Základem ale bude zkapacitnění, rozšíření v celé délce na min. 2+2 jízdní pruhy. Pamatuje se na parkoviště a odpočívky. Je to součást sítě rychlostních tahů. V samotných Aténách je to i 6- pruh.

Obrázek

Nyní byl plně zmodernizován úsek ve Vouliagmeni.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Největší silniční projekt v Řecku se stavebně zahajuje 1. úsekem

Ačkoliv je většina dálniční sítě Řecka hotová, tak se upřímila pozornost na ostrov Kréta. Zde se pečlivě připravuje realizace dálnice VOAK/BOAK. Základy lze dohledat v tématu. Do detailů od příprav jsem to tady nerozepisoval.

Dne 5.9. se podepsala smlouva na výstavbu 1. úseku Neapolis - Agios Nikolaos. Nachází se na východní straně Řecka.

kde se úsek nachází lze snadno vydedukovat z videa:


Zhotovitelem bude společnost AKTOR.

Tento úsek se postaví za peníze z Fondu obnovy. Jedná se o veřejný projekt.

Rozpočet projektu je 169 mil. €.

Postaví se 4- pruhová dálnice v délce 14,5 km ve stávající trase formou celkové přestavby.
Upgradují se křižovatky.
Dále bude vystavěná kompletní síť vedlejších silnic v délce asi 9 km.
Součástí úseku bude 5 mostů, 8 podjezdů.

Očekává se, že se co nejdříve postaví staveniště a začne se s výstavbou.

Do konce roku má pokračovat úsek Hersonissos - Neapol. Environmentální licenci dostal i úsek Chania - Heraklion. Tam se počítá se začátkem do konce roku 2023.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Řecká dálniční síť překročí práh délky 3 000 km do roku 2030 (v roce 1990 tady bylo 190 km dálnic; síť nad 3000 km dálnic je nyní třeba v Portugalsku a také tam bylo v 1990 jen 300 km; oba státy jsou populačně přibližně stejné)

Myslím si, že většina zde uvedených dálnic a úseků ve výstavbě nebo před podpisem lze v tématu najít. Některé informace tady upresňuji.

Po zahájení projektu východní části Severní silniční osy Kréty vstupuje do realizační fáze další rozšiřování hlavních meziměstských dálnic v zemi. Pro zemi, jako je Řecko, které bývalo v Evropě okrajovým státem uzavřených dálnic, je velká věc, že ​​se může pochlubit, že má nyní jednu z nejmodernějších a adekvátních sítí v EU.

Nová dálnice

VOAK o délce téměř 300 kilometrů podle oficiálního plánu pokryje celé severní pobřeží Kréty a nejvíce přispěje ke geometrické redukci smrtelných nehod a odpovídajícím způsobem ke zvýšení bezpečnosti a rychlosti silničního provozu. Odhaduje se, že střední úsek z Hersonissos do Neapolis bude podepsán v roce 2022, zatímco hlavní úsek z Chanie do Hersonissos bude podepsán v roce 2023. V budoucnu se očekává, že silnice bude prodloužena na západ do Kissamos. Je to spolu se Soluňským metrem a linkou 4 nejzákladnější projekty v plánování ministerstva infrastruktury a dopravy.

Jeho plná realizace, která bude pravděpodobně muset začít od konce roku 2025 pro východní část, aby dosáhla konce současné dekády, změní dopravu na ostrově a posílí komerční profil a turistický produkt Kréty. Je to začátek velkého projektu, největší nové dálnice v Řecku a možná i v Evropě.

Kontinentální síť

Kontinentální síť Řecka je dlouhá téměř 2200 kilometrů a pokrývá téměř celou zemi. Olympia Odos (Elefsina-Korinth-Patra), Ionia Odos (Antirrio-Ioannina), Nea Odos (Metamorfosi-Skarfeia), Kentriki Odos (Xyniada-Trikala a Petalo Maliakou), Egejská dálnice (Raches-Larissa-Kleidi Imathia), Dálnice Moreas (Korint-Kalamata a Lefktro-Sparti) spolu s širokou sítí Egnatia Odos (Igoumenitsa-Thessaloniki-Kipoi Evros a vertikální osy) vytvořily důležitou síť.

Kdo by si před pár lety představoval, že cesta z Atén do Ioanniny bude trvat jen 3 hodiny a 30 minut, ze Soluně do Patras také 3 hodiny a 30 minut nebo z Katerini do Alexandroupoli 3 hodiny.

Tato síť má velký dopad mimo její osobní rozměr na komerční dopravu. Produkty se mohou mnohem snadněji přesunout na hlavní trhy v zemi nebo dosáhnout výstupních bran (přístavy, letiště, hraniční stanice) a přejít na evropské trhy. Řidiči a cestující se pohybují pohodlně, rychle a bezpečně. Není náhodou, že úroveň bezpečnosti silničního provozu v zemi se za posledních pět let, kdy byla tato síť v provozu, výrazně zlepšila.

Další ...

V současné době jsou implementovány důležité doplňky této sítě. Kromě VOAK, který je již na cestě k realizaci, se staví nebo připravuje řada projektů. Cílem je, aby do roku 2025 došlo k výrazné expanzi do několika nových oblastí.

Na Kentriki Odos - E65 se staví jižní část (Lamia - Xyniada) a severní část (Trikala - Kipourio Grevenon). Odhaduje se, že postupně do roku 2024 bude mít dálnice konečnou podobu spojující střední Řecko se Západní Makedonií za méně než 2 hodiny.

Zároveň postupuje dálnice Aktio - Ambrakia o délce 48,5 kilometru. Asi 31 kilometrů je v provozu (Aktio - Vonitsa a Drymos-Ambrakia) a zbývá 17 kilometrů tam, kde se odhaduje, že budou dokončeny a zprovozněny v roce 2023. Projekt poskytne nové možnosti cestování po silnici a na Jónské ostrovy, které budou připojeno mnohem rychleji než dnes.

V Olympia Odos začalo západní prodloužení z Patrasu do Pyrgos před několika měsíci se třemi staveništi současně. Současně byly jako nový přírůstek zahájeny studie pro jižní úsek Pyrgos-Kalo Nero-Tsakona. Tento projekt přeměňuje původní plán z roku 2005 ve skutečnost s Olympií Odos počínaje Elefsinou a konče přes Patras v Messinii a Tsakoně.

Rovněž probíhá výběrové řízení na další úsek na vertikální ose Egnatia, Xanthi - Echinos, zatímco probíhají práce na obchvatu Alexandroupolis. Před pár dny také začala výběrová řízení na silniční úseky Thessaloniki - Edessa a Drama - Amphipoli prostřednictvím PPP.

V závěrečné fázi výběrového řízení je také PPP projekt pro úsek Kalamata - Pylos - Methoni. Podpisy jsou podle odhadů otázkou příštích měsíců. Zároveň se připravuje severní konec Ionia Odos z Ioanniny do Kakavie. Projekt bude financován z NSRR 2021-2027, takže výběrové řízení bude pravděpodobně zahájeno v roce 2023.

S těmito doplňky přesáhne řecká dálniční síť 2900 kilometrů a dosáhne téměř 3000 kilometrů.

Městské dálnice

Máme také mobilitu v otázkách týkajících se městských dálnic. Na podzim se počítá s podpisem PPP projektu estakády Regionálního Soluně, který změní údaje o pohybu ve městě. Společně s metrem se věří, že dají velký dech dopravní přesycenosti, kterou město zažívá léta.

V hlavním městě pokračuje plánování rozšíření Attiki Odos. Vypadá to, že budou pokračovat 4 rozšíření. Rozšíření Kymi Avenue je již ve výběrovém řízení jako veřejný projekt a předpokládá se, že bude podepsáno do konce roku 2022. Od té doby se bude postupovat tak, jak ukazuje projekt městského tunelu Ilioupoli, který spojí Kareas s třídou Vouliagmenis. Je považován za projekt, který navazuje na volný silniční okruh městského komplexu Atén.

Zajímavá pak jsou rozšíření o Rafina a Lavrio. Současně s rozšiřováním příměstské železnice je vyvíjeno velké úsilí o zviditelnění regionálních přístavů Attika s jejich silničním a železničním spojením. Ohledně realizace tří projektů se čeká na konečná rozhodnutí Ministerstva infrastruktury a dopravy.

Role Evropské unie

Samozřejmě stojí za zmínku, že v tomto rozvoji dálniční sítě, na kterou je země hrdá, je zásadní role Evropské unie. Její přínos byl a je bezpochyby zásadní a bez ní by obraz mohl být výrazně jiný. Průběžné finanční prostředky plynoucí z evropských programů zásadně pomohly při realizaci všech těchto vizionářských silničních projektů pro Řecko. Země propojená transevropskými osami může hrát důležitou roli v evropské dopravě.

Je faktem, že pro zemi je tato síť silnou devizou ve snaze o rozvoj center nákladní dopravy a obecněji v možnosti posílit se jako mezinárodní dopravní uzel. Postupné posilování této sítě do konce dekády by mohlo přilákat investice a zvýšit zaměstnanost.

Zdroj: ministerstvo infrastruktury a dopravy
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

Řecko je ve velmi dobré kondici. V nejlepší stavební kondici, v lepší než před LOH v 2004. Na rozdíl od minulosti je v lepší finanční kondici co se týče rozsahu a způsobu financování infrastrukturních projektů a nedávno již opustilo jistou formu dohledu na veř. financemi.

:arrow: Dvůr Auditorů schválil projekt výstavby tunelu Kleisouras. Zadavatelem je Egnatia Odos. Projekt nyní směruje před parlament jako velký silniční projekt a následně proběhne slavnostní podpis. Zhotovitelem bude AKTOR.

Tunel Kleisouras bude součástí provinční silnice Kastoria - Ptolemaisa. Projekt s euskuteční v úseku potoka Kotouri - hranice prefektury Kozani. Jde o dlouho očekávaný projekt.

Výstavba má trvat 36 měsíců od podpisu. Pokud se povede práce zahájit letos, pak se řidiči svezou v roce 2025.
Náklady na projekt jsou 57,32 mil. € bez DPH. Jsou spolufinancovány s OP Západní Makedonie NSSR 2014-2020.
Dopravní tepna bude mít délku 10,4 km. Šířka vozovky bude 8m. V každém směru jízdy 3,75m jízdní pruh.
Tunel bude 1,37 km dlouhý. Vedle něj se postaví uniková roura v délce 1,38 km.
Na úseku nové silnice budou 4 křižovatky. Dále se postaví 1 most nad zmiňovaným potokem v délce 34,6m.
Postaví se i 4 podjezdy.
A pamatuje se na komplexní obnovu napojení na stávající síť místních silnic.

:arrow: Technický poradce pro podmořský tunel na Lefkadě byl vybrán. Stát na to dá namísto 170 jen asi 130 tis. €. Jedná se o projekt, který je hodně diskutován v celé oblasti. Obzvláště v letní sezoně je situace jednoduše neúnosní: stávající vjezd na ostrov je blokován provozem.

Projekt je plánován k realizaci koncesní metodou. V předchozím desetiletí, v roce 2013, uprostřed krize, došlo k pokusu o propagaci projektu, ale nakonec bylo výběrové řízení v roce 2015 zrušeno.

Projekt výstavby podvodního spojení mezi Lefkadou a Aitoloakarnanií je mnohými považován za nezbytný projekt.

Podmořské spojení Lefkada - Aitoloakarnania vdechne život městu na ostrově, přičemž po připojení to bude konec budovaného projektu dvojitého spojení Lefkady s Amvrakia Odos, které bude zprovozněno v roce 2023.

Podél tahu, který dojede do Amvrakie, vytvoří silniční osu, která řidiči zabere asi 40 minut. Vzdálenost z Atén se zkrátí na přibližně 3 hodiny, tedy o 40 minut méně než dnes.

Zároveň bude možné dále rozvíjet silniční turistiku Lefkady, aniž by došlo k nadměrnému zatěžování provozu města, které každoročně téměř 4 měsíce trpí.

Propojení Lefkady s celostátní sítí bude realizováno projekty o celkové délce 3,11 km. Přesněji řečeno, na náspu bude vybudováno 1,24 km, pro průchod pod kanálem Lefkada je plánován podvodní tunel o celkové délce 1 030 m, z toho 450 m.

Obnova místní silniční sítě se týká délky 1,2 km.

:arrow: Dálniční projekt v realizaci, Patra - Pyrgos je postaven již z 3,5%. :) Od března ´22. Více o tomto sledovaném projektu v tématu naleznete zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 61#p253561 . :idea:



V nejbližší době se předpokládá, že práce na stavbách zřízených podél budované dálnice zesílí. Projekt byl rozdělen do tří sekcí: první z Mindilogli (od současného konce Olympia Odos po Perimetriki v Patrasu) do Karaiika prováděná AVAXem, druhá z Karaiika do Gastouni prováděná společností AKTOR a třetí z Gastouni do Pyrgos kterou přebírá TERNA.

Třetí sekce je také nejpokročilejší, protože se odhaduje, že pokrok dosáhl 6,5%.

Jedním z prvních kroků se zahájením výstavby (tj. koncem loňského března) bylo zahájení svozu odpadu stávajícího podél nové komunikace. Podle šéfa Olympia Odos se do dnešního dne na 20 km úseku sesbíralo 55 000 tun odpadu převážně zemědělského původu, který byl následně odeslán k recyklaci. Proces pokračuje.

Spolu s místními subdodavateli je zaměstnáno přibližně 450 lidí.

:arrow: další sledovaný projekt v tématu: Thessaloniki Ring Road: konsorcium AVAX – MYTILINEOS prohlášeno za dodavatele projektu Flyover (Thessaloniki = Soluň)

Soutěž o nadjezd regionální Soluně je ve finále. Rozhodnutím Ministerstva infrastruktury a dopravy byl nakonec AVAX-MYTILINEOS prohlášen za dodavatele. Dalším krokem je odeslání smlouvy ke schválení Účetnímu dvoru. Poté bude následovat projednání ze strany řeckého parlamentu a poté bude podepsána smlouva.

Projekt byl před 1,5 měsícem zařazen do Programu rozvoje sektoru 2021–2025 Ministerstva infrastruktury s finančními prostředky ve výši 478 milionů eur. Jedná se o nejdůležitější silniční projekt v severním Řecku a je považován za projekt, který poskytne velkou úlevu dopravním problémům, kterým Soluň čelí.

vizualizace:
Obrázek

Cílem je, aby smlouva byla podepsána do roku 2022 a práce byly zahájeny na začátku roku 2023. Dodavatel bude vyzván, aby provedl provoz a údržbu celého regionu Soluň, jak bude uvedeno v konečném projektu, po celou dobu trvání partnerství as a v případě, že veřejnoprávní subjekt využije příslušnou možnost, výstavbu jednotlivých silničních úseků a křižovatek v rámci plánu rozvoje města Pylaia.

Modernizace východního vnitřního silničního okruhu v Soluni zajištěna prostřednictvím:

1. Výstavba rychlostní silnice 2+2 v zóně křížení stávajícího vnitřního okruhu v úseku od A/K K5 do oblasti A/K K10 (Konstantinopolitika), v kombinaci s rekonstrukcí stávající silnice jako celek šířky její vozovky.

2. rozšíření o jeden jízdní pruh a o úseky přidání LEA (Emergency Lane) k úseku východního vnitřního okruhu Soluně z A/K K10 na A/K K12 a iii. zlepšení funkčních a geometrických charakteristik stávajícího východního vnitřního silničního okruhu v Soluni.

Projekt má celkovou délku 13 km, zejména (a) úsek z A/K K5 do areálu nemocnice „GENESIS“ v délce 9,5 km je plánován na modernizaci přidáním zvýšeného Rychlostní silnice, (b) v úseku „GENESIS“ – A/K K12 v délce 3,5 km je plánováno rozšíření o jeden jízdní pruh v každém směru (celkem osm ze šesti jízdních pruhů).

vizualizace:
Obrázek

Jeho výstavba potrvá 4 roky a odhaduje se, že do konce roku 2026 bude moci být dokončen, pokud se během stavby nevyskytnou další překážky. Celková doba trvání smlouvy spolu s dobou výstavby je 30 let. Během zbývajících 26 let bude dodavatel zajišťovat údržbu a provoz této nové silnice. Stát bude platit platbami za dostupnost.

Projekt realizuje Ministerstvo infrastruktury a dopravy metodou PPP, která je součástí balíčku podobných silničních projektů. Stejným způsobem probíhají výběrová řízení na osu Kalamata - Methoni, na úsek VOAK Hersonissos - Neapoli a silniční úseky Drama - Amphipoli a Thessaloniki - Edessa.

Bude se jednat o 1. nadzemní os Soluně.

vizualizace:
Obrázek

Estakáda je nová osa, která bude postavena na východní straně Regionálního Soluně. V podstatě bude úsek o délce asi 4 kilometrů nad zemí, a proto se tomu říkalo "nadjezd", protože v očích řidiče, který pojede po stávající silnici, to tak bude vypadat.

vizualizace:
Obrázek

Ve skutečnosti jde o první silniční osu svého druhu v Řecku, která spojuje mnoho výhod. Za prvé, projekt bude schopen vytvořit cestu přes provoz mezi jeho začátkem a koncem. Odlehčí současnou dopravu ve stávajícím úseku Regionálního, který nyní bude mít více lokálních, více městských prvků. Zároveň vytvoří lepší spojení s městským letištěm, které se neustále rozvíjí.

Řidiči budou mít lepší přístup do jižní Soluně a Chalkidiki a umožní to lepší, pohodlnější a bezpečnější cestování. Odhaduje se, že nová osa výrazně zlepší úroveň bezpečnosti silničního provozu ve srovnání se stávající osou.

Zdroj: ministerstvo infrastruktury a dopravy
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

Řecko je hojně navštěvováno. Neinvestuje se jen do dálnic, ale i silnic, tunelů, vodovodů, přehrad. To vše zlepšuje životní úroveň obyvatelstva a poskytuje další možnosti rozšíření cestovního ruchu. Prozatím se mi daří zachytit veškeré investice v Řecku. Což je vzhledem na enormní historický rozsah menší zázrak. :P

Informace z ministerstva infrastruktury a dopravy, další info blok za miliardy euro:

:arrow: V příštích 6 měsících přibude 10+1 velkých infrastrukturních projektů v hodnotě 1,6 miliardy eur

Ministerstvo infrastruktury a dopravy a jím dozorované podniky veřejně prospěšných služeb připravují v příštím pololetí výběrové řízení na deset nových velkých projektů. Jedná se o nový balík projektů v hodnotě téměř 1,6 miliardy eur, který se přidává do již tak nabubřelého portfolia velkých projektů.

Mezi projekty vyniká prodloužení trasy metra 2 v Ilionu, protipovodňový projekt Nea Makri a severní konec Ionia Odos, Ioannina-Kakavia. Projekty by se podle odhadů měly začít vypisovat postupně od října do začátku jara 2023. Co to ale vlastně jsou a jaké jsou jejich vlastnosti? Uvidíme:

1. Protipovodňový projekt Nea Makri

Jde o uspořádání Mega proudu v Nea Makri v délce 17,5 kilometru. Náklady na projekt se odhadují na 67 milionů eur a výběrové řízení se očekává v prvním čtvrtletí roku 2023. Financuje ho EIB (ze známého programu pro projekty protipovodňové ochrany v roce 2020) a NSRR 2014-2020. Délka stavby se odhaduje na 30 měsíců.

2. Přehrada Plati Potamos

Jde o přehradu, která posílí vodovodní síť v Rethymnonu. Zahrnuje také výstavbu 25 km dlouhé distribuční sítě až do Messary a zavlažovacích sítí v Rethymnonu, které pokrývají 45 000 akrů. Náklady se odhadují na 130 milionů eur a výběrové řízení se očekává na konci roku 2022-začátek roku 2023. Délka staveb je odhadována na 36 měsíců a zvažuje se financování.

3. Ionia Odos: úsek Ioannina-Kakavia

Toto je severní konec dálnice, která dnes začíná z Antirrio a končí v Ioannině. S jeho výstavbou se zlepší přístup do a z Albánie, zároveň je součástí Adriatiki Odos. Náklady na projekt se odhadují na 290 milionů eur a výběrové řízení se očekává na konci roku 2022-začátek roku 2023. Délka projektů byla stanovena na 48 měsíců a finance budou pocházet z NSRR 2021-2027.

4. Prodloužení linky 2 athénského metra do Ilionu

Jedná se o severní prodloužení linky 2 z terminálu ANTHOUPOLI v Ilionu. Zahrnuje 4 km a 3 nové stanice: PALATIANI, ILION, AGIOS NIKOLAOS. Náklady na projekt se odhadují na 350 milionů eur a vyjádření zájmu se očekává do konce roku 2022. Délka projektů byla stanovena na 48 měsíců a finance budou pocházet z NSRR 2021-2027. Zde je zadavatelem ATTIKO METRO.

5. Zásobování Korfu vodou – fáze B a C

Jde o 30letý PPP projekt. Zahrnuje vybudování a provoz vodovodu 15 000 metrů krychlových vody denně. Náklady se odhadují na 146 milionů eur. Čeká se na souhlas meziresortního výboru k zahájení výběrového řízení ideálně do konce roku. Ze 30 let bude stavba čtyři roky.

6. Předměstí Západní Attiky

Velmi důležitý dopravní projekt. Jde o opětovné využití neaktivní vlakové trati o délce 36 km. Obslouží městské oblasti Aspropyrgo, Elefsina, Loutropyrgo a také oblasti Neraki, Nea Peramos a Megara. Pomůže také v nákladní dopravě pro Elpe. zařízení ve stanicích Aspropyrgos a Elefsina: Aspropyrgos Elpe., Aspropyrgos, Vamvakia, Elefsina, Elefsina Elpe., Loutropygos, Nea Peramos. Zahrnuje elektrický pohon a signalizaci. Náklady dosahují 107 milionů eur a dražba se očekává v říjnu. Délka projektů byla stanovena na 33 měsíců a financování bude hrazeno z ozdravného fondu. Zadavatelem tohoto projektu je OSE.

7. Přehrada Tsiknia, Lesbos

Další přehrada, která bude mít objem 12,5 milionu metrů krychlových. Svou výstavbou a provozem „uhasí“ žízeň mnoho oblastí Lesbosu, jako jsou Mytilini, Kalloni, Evergetoula atd. Náklady dosahují 104 milionů eur a výběrové řízení se očekává do konce roku. Výstavba má trvat 36 měsíců a financování bude hrazeno z Fondu obnovy.

8. Vodovodní síť Arta-Preveza-Lefkada

Tento projekt řeší problém se stávající starou sítí. Síť bude dlouhá 87 km na Lefkadu a zahrnuje mimo jiné výstavbu 3 nádrží o celkové kapacitě 5800 metrů krychlových. Náklady činí 140 milionů eur a výběrové řízení se očekává do konce roku. Délka staveb byla stanovena na 35 měsíců a financování bude hrazeno z ozdravného fondu.

9. Protipovodňové stínění Amvrakia-Amfilochia-Valtos

Zde najdeme projekt protipovodňové ochrany ve 3 regionech Etoloakarnania. Zahrnuje projekty na 35 000 akrů, Výstavba zavlažovacích a odvodňovacích sítí s potrubím a příkopem každých 200 m na ploše 700 akrů, modernizace příkopu před Novou státní silnicí Výstavba jednotlivých příkopů, 13 samostatných zavlažovacích sítí 12 800 m2 m hrubá plocha a 11 500 metrů čtverečních čisté plochy a výstavba 4 dosazovacích nádrží a 2 čerpacích stanic. Částka nákladů na 64,5 milionu eur a výběrové řízení se očekává do konce roku 2022. Délka stavby je 36 měsíců a financování bude hrazeno z Fondu obnovy.

10. Protipovodňový štít Bramiano

Zahrnuje dokončovací práce na nádrži Bramiano, protipovodňové práce Gra Lygia a přehradu Myrtos v Lasithi na Krétě. Náklady činí 53,5 milionu eur a výběrové řízení se očekává do konce roku. Délka projektů byla stanovena na 36 měsíců a financování bude hrazeno z ozdravného fondu.

11. Projekt +1: Chytré mosty

Chytrý projekt, který zahrnuje poskytování služeb chytré preventivní údržby na železničních mostech OSE SA a ERGOSE SA po celé zemi. Náklady dosahují 130 milionů eur a jeho dražba se očekává v říjnu. Délka projektů byla stanovena na 36 měsíců a financování bude hrazeno z ozdravného fondu.

:arrow: Aténské metro: Prodloužení linky 3 do Pirea se 3 novými stanicemi, které mají začít fungovat během několika dní

Během víkendu byla zprovozněna Akti Kallimasioti a stanice metra linky 1 tak znovu získala přístup do ulice.

Probíhají poslední úpravy, aby bylo vše připraveno pro otevření linky a v těchto dnech se dokončují detaily na 3 stanicích. Zároveň pokračují zkušební trasy a z tohoto důvodu byl dnes uzavřen úsek linky 3 z Agia Marina do Nikaie.

Vlaky metra začínají z Agia Marina a dojedou do stanice linky umístěné za konečnou stanicí DIMOTIKO THEATRO, pod Gr. Ulice Lambraki, poblíž univerzity v Pireu.

Zajímavé jsou ale také barvy, které Attiko Metro zvolilo pro tři nové stanice, které budou dodány. Maniatika, Piraeus a Dimotiko Theatro mají každý odlišný barevný nádech a také svou vlastní architektonickou náladu.

Ve stanici MANIATIKA převládá na nástupišti žlutá barva, která dodává nádraží živý nádech. Zakřivené povrchy, které vidíme na docích, se zářivě žlutou barvou dávají cestujícím jiný pocit.

Na stanici PIRAEUS vnímáme stanici jinak. Prostor pro prodej vstupenek je velmi velký a pohodlný a funguje také jako podzemní průchod do az přístavu Pireus. Je to vlastně široký obdélníkový prostor, který vás vede ze dvou různých vchodů/výjezdů do stanice.

Nástupiště je působivé ze dvou důvodů. První z nich je volba, aby sloupy měly kónický tvar v tmavě šedé barvě a ne klasický zakřivený nerez. Je to ochranná známka stanice, protože jde o inovaci, kterou nenajdete u žádné jiné stanice. Převládají zde nejtmavší barvy, tmavě šedá, červená a metalická.

Stanice DIMOTIKO THEATRO je speciální a dominuje jí modrá barva a působivé svítidlo v prostoru prodeje vstupenek. V lampě se odráží urbanistický plán města Pireus, což je zvláště působivý nález. Architektura prostoru je obzvláště zajímavá, protože máte dojem, že jste ve vodním prvku s postupně se vlnící střechou.

Nástupiště opět v modrých tónech odhaluje zvláštní stanici, protože 2/3 má klasickou podobu stanic aténského metra s vysokými sloupy pokrytými nerezovou ocelí. Zbývající 1/3 je s nízkou prohnutou stěnou. Děje se tak z důvodu stavby stanice, která byla v jedné části realizována s podzemní stavbou (kryt a zářez). I zde dominuje modrý prvek, který je patrný na mnoha místech doku.

Spojení na předměstí Pirea a na letiště

Nejdůležitějším prvkem prodloužení linky 3 do centra Pirea je, že zcela změní dopravní data oblasti. Nerozlučné spojení Pirea s oblastmi Nikaia, Korydallos, Keratsini změní zvyky cestujících.

Dnes to trvá až 40 minut, často v hustém provozu, než se cestující z těchto oblastí dostanou do Pirea. S provozem přístavby bude přístup do přístavu a centra otázkou 4-5 minut.

Z jeho provozu se odhaduje, že se městu Pireus a okolní silniční síti výrazně uleví jak redukcí vozidel, tak i projektovanou redukcí autobusových linek, které zastaví průjezdnou dopravu až do Pirea.

Stejně jako v jiných případech se mnohé linky stanou místními a přivaděči do nejbližší stanice. Očekává se, že dopady na provoz Pirea se projeví postupně s postupným přechodem cestujících z aut a autobusů do metra.

Přístup k radnici, tržnici, Pasalimani, soudům a dalším částem centra nebude více než 5 minut chůze ze stanic PIRAEUS a DIMOTIKO THEATRO.

Přitom trasa Pireus-Letiště bude nyní přímá za méně než hodinu. Samozřejmě je třeba říci, že existuje i Příměstská dráha, která již několik let obsluhuje trasu na letiště.

Slavnostní zahájení prodloužení linky 3 o stanice MANIATIKA, PIRAEUS, DIMOTIKO THEATRO se odhaduje na několik dní, buď na konci měsíce nebo na začátku října. Projekt buduje společný podnik AVAX-GHELLA-ALSTOM.

:arrow: Studie na nový městský tunel a rychlostní dálnici v Aténách již probíhají

Pokračují studie tunelu Ilioupoli a nivelace třídy Vouliagmeni. Jak uvedl generální ředitel společnosti Lamda Development na úterní tiskové konferenci, společnost provedla studie zrání pro projekt zadaný ministerstvem infrastruktury a dopravy.

Podle pana Athanasioua se odhaduje, že studie budou dokončeny a předány ministerstvu v roce 2023, aby mohla být zahájena realizace tohoto velkého silničního projektu. Upřednostnění projektu Ilioupoli Tunnel jako prodloužení Attica Road v kombinaci s nivelací ulice Vouliagmeni až do výše Ellinikonu pomůže zlepšit dopravní zácpy pozorované jak na Karea Avenue, tak na Vouliagmenis Av., zejména v dopravní špičce.

Existuje odhad, že v roce 2026 bude moci fungovat „nerovná“ třída Vouliagmenis a v roce 2027 bude moci fungovat i tunel Ellinikon. Provozováním tunelu se v podstatě dosáhne tří věcí současně.

Za prvé, "volný" okruh v metropolitním komplexu Atén je z velké části dokončen. S Kifissos, Attiki Odos, tunelem Ilioupoli a nerovnou třídou Vouliagmeni budou mít Atény síť os bez semaforů, které budou obsluhovat jak severojižní, tak východozápadní dopravní tepny. Stručně řečeno, někdo se bude moci rychle přesunout z jedné oblasti do druhé během několika minut, i když je vzdálenost v rámci městské struktury považována za daleko.

Za druhé rychlé spojení jižního předměstí s Mesogeia a samozřejmě s El. Letiště Venizelos je dosaženo. Přesun například z Alimos na letiště dnes za normálních dopravních podmínek trvá přes Vari-Koropi 45-50 minut. S Tunelem Ilioupoli se čas zkrátí téměř o 15-20 minut, zároveň se odlehčí i osa Vari-Koropi.

Za třetí, bude mnohem rychlejší přístup k pólu Ellinikon, vzhledem k předpovědím pro desítky tisíc návštěvníků každý den. Když si představíme, že dnes je třída Vouliagmenis zvláště ucpaná na několik hodin denně, s provozem Ellinikonu v roce 2026 se na ose prakticky zčervená doprava. S vyrovnáním třídy Vouliagmeni a pomocí metra a tramvaje se odhaduje, že přístup k investiční lokalitě Elliniko bude snazší.

Příklad toho, co Vouliagmenis Av. znamená v kombinaci s areálem Elliniko bez jakéhokoli zásahu, to jsme zažili loni v prvních dnech provozu Experience Parku, kdy řidiči potřebovali až půl hodiny, aby se mohli do areálu přiblížit.

Neméně důležité by mohlo být propojení tramvajové sítě se stanicí metra Vouliagmenis Av. protože to umožní spojení dvou hlavních cest, které křižují pól Ellinikonu, což zabrání použití aut. V rámci oblasti přeložka linky, která vede z Poseidonos Av. na tramvajové nádraží je plánováno v koridoru dlouhé procházky z Vouliagmenis do Poseidonos.

S napojením tramvaje na stanici metra bude dosaženo snadného přechodu v rámci různých oblastí v rámci Ellinikonu a především z oblasti Vouliagmeni do turistické zóny Agios Kosmas.

Co je městský tunel v Ilioupoli?

vizualizace:
Obrázek

Městský tunel Ilioupoli bude začínat přibližně od táborů Sakketa a končit na třídě Vouliagmenis. Pro její uzavření se zvažují různé scénáře, včetně spojení ve výšce Metro Mall na hranici Agios Dimitrios a Ilioupoli. Poté projekt zahrnuje vyrovnání všech uzlů až do výšky Ellinikon.

Tunel bude dlouhý přibližně 3 kilometry a bude sestávat ze dvou samostatných větví, jedné pro každý dopravní proud. Bude mít tři jízdní pruhy pro každý dopravní proud a nejnovější technologii silniční bezpečnosti. V projektu budou použity moderní techniky a také technologie BIM, aby byly pokryty náklady, které se v současné době odhadují na cca 450-500 milionů eur v současných cenách.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Top-5 nových velkých dálničních projektů v Řecku bude oficiálně podepsáno do konce roku 2022

* Bralos - Amfissa 285 milionů eur (Jedná se o modernizaci části diagonální osy Lamia-Itea-Antirrio.)
* Kalamata - Methoni 310 milionů eur (PPP, Velký projekt, který zmodernizuje oblast Messinie a zejména její turistický produkt.)
* Rozšíření Kymi Avenue 352 milionů eur (Výběrové řízení se týká prvního prodloužení Attiki Odos po 18 letech.)
* Přejezd přes Regional Thessaloniki Rignroad 462 milionů eur (v tématu popsaný Nadjezd v Soluni)
* VOAK (dálnice na Krétě) - sekce Hersonissos - Neapoli (tento úsek je PPP); připomeňme, že v části Neapolis-Agios Nikolaos v hodnotě 186 milionů eur k podpisu došlo 5. září.

:arrow: Smlouva byla podepsána na obchvat Provatona na Egnatia Odos

Smlouva byla podepsána 30.09.2022 v Alexandroupoli mezi "Egnatia Odos SA" a společností AKTOR na projekt "Vertikální osa silnice Egnatia Ardano - Ormenio: Obchvat Provatona". Řeší se problém, který se řeší minimálně 10 let. Jde o projekt s rozpočtem přibližně šest milionů eur a harmonogramem dokončení 16 měsíců. Upgraduje se křižovatka na trase se 4 km.

:arrow: Amvrakia Odos: Kdy bude dokončena nová dálnice – Byla podepsána první dodatečná smlouva

Projekt posledního úseku Amvrakia Road probíhá a nyní je cílem dodat jej dříve, než je plánované dokončení projektu. Podle informací se usiluje o to, aby 17 km Vonitsa - Drymos, který dokončuje dálnici, byl dokončen do léta 2023. Toto je možná nejobtížnější část nové osy, protože se téměř celá pohybuje v horském terénu. Projekt má rozpočet 150 milionů eur, přičemž existuje i opce 10 milionů eur na spojení Amvrakia Odos s Ionia Odos. Začátkem srpna byla podepsána první dodatková smlouva k projektu.

Současný kontrakt dokončuje letitý stavební projekt, který začal v roce 2010 pro dálnici spojující Aktio s Amvrakií. Projekty rozdělené do čtyř sekcí se potýkaly s velkými problémy a upadly do finanční krize, která vzala projekt i společnosti, které jej realizovaly.

Zdroj: ministerstvo infrastruktury a dopravy
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost

:arrow: V Řecku existuje horská osada (a né jedna samozřejmě) Sivros (ostrov Lefkada), TADY je k nalezení.

Je to známá oblast, je tam mj. Olive Museum "Fabbrica": https://fabbricaolivemuseum.gr/

Ale co je hlavní, tak skoro 40 let, přesně 38 let se nedokázala opravit ani jen hlavní silnice nebo spíš ulice. To, co tam zbylo se již nedalo nazvat silniční vozovkou. Jak se stát ocitl v lepší finanční kondici, tak je mnohem více peněz a lijí se peníze i do asfaltu v regionech a i do horských osad. I tam, kde je jen štěrková silnice.

A tak se stalo, že se tady za bezmála 1,1 mil. € investovalo do zlepšení hlavní provinční silnice ve směru k horským osadám.

Původní tah zachycen v r. 2011: https://www.google.com/maps/@38.6689486 ... 312!8i6656
Obrázek

A realita uprostřed rekonstrukce:
Obrázek

:arrow: Osa Lamia - Karpenisi - Agrinio - Astakos byla zařazena do projektového programu Ministerstva infrastruktury

Akce je financována z Národního rozvojového programu (NDP). Silniční osa Lamia - Karpenissi - Agrinio (Jónská silnice) je podle rozhodnutí součástí řecké transevropské sítě, v souladu s nařízením EU 1315/2013.

Skládá se ze silničních úseků a) Lamia-Karpenisi a b) Karpenisi-Agrinio (Jónská silnice).

Celková délka cc. 193 km.

Kromě toho je zahrnuta i nezbytná doplňková studia v úseku Jónské moře – Astakos.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Řecko

Příspěvek od Diaľničiar »

nesouvisí s dálnicemi, ale přínos je velký (regionální) i celonárodní

:arrow: Byl dokončen nový most a dva kruhové objezdy na průsmyku Trikala

Obrázek

Jak regionální guvernér Thesálie Kostas Agorastos informoval regionální radu, stavba nového mostu a dvou kruhových objezdů v deltě Trikala byla dokončen . Projekt má celkový rozpočet na začlenění ve výši 2,5 milionu eur a byl financován z programu veřejných investic regionu Thesálie.

„Ve spolupráci s náměstkem hejtmana kraje P.E. Trikala Christos Michalakis, regionální radní a naše technické služby dokončili důležitý silniční projekt, který zvyšuje bezpečný přístup do oblasti Trikala Dialect. S našimi projekty přibližujeme lidská společenství a zlepšujeme každodenní život obyvatel oblasti,“ uvádí oblastní guvernér Thesálie Kostas Agorastos.

:arrow: Ellinikon: investice ve výši 8 miliard eur na starém aténském letišti byla oficiálně zahájena. Základní infrastruktura vyjde na bezmála 0,5 mld. €. V zadáních nebo v tendrech je prozatím asi 1/4 uvedené částky.

S několika projekty ve fázi realizace nebo výběrového řízení se konalo slavnostní otevření velkého projektu v hodnotě 8 miliard eur souvisejícího s investicí společnosti Elliniko.

Video je z ceremoniálu, od asi 2 min. i s tamní cirkví. Ve videu jsou vizualizace, třeba 25-26. minuta:


Za přítomnosti předsedy vlády Kyriakose Mitsotakise a také šéfa skupiny Latsis Dr. Spyros Latsis, stejně jako další ministři vlády a významní podnikatelé z předních společností v zemi, oficiálně zazněl úvodní "hvizd" nejdůležitějšího stavebního, investičního, sportovního, společenského a politického počinu posledních desetiletí.

Lamda Development má v současné době rozpracované dva velké projekty, infrastrukturní projekty, které AVAX realizuje již měsíce, a budovu pro invalidy. První projekt přichází v podstatě s cílem oživit nemovitost Hellinikon a připravit infrastrukturu pro velké budovy, nikoli pouze projekt.

Jak již bylo uvedeno v minulosti, projekty za 250 milionů eur zahrnují vodovodní a kanalizační sítě, elektřinu, silniční sítě a chodníky, protipovodňovou ochranu, regeneraci pláže Agios Kosmas a také přístavní práce na úseku, který bude postaven v první fáze.

Vlajkovým projektem projektu je podzemí Poseidonos Avenue, projekt odhadovaný na přibližně 50 milionů eur. Ražby pro vytvoření tunelu značně pokročily a projekt běží rychlým tempem a očekává se, že bude dokončen v roce 2025.

Stavba pro zdravotně postižené v hodnotě 15 milionů EUR také probíhá s inženýrskými pracemi, které provádí EKTER. Je to symbolicky první stavební projekt v Elliniko a odhaduje se, že bude dokončen na podzim roku 2023.

Probíhají první výběrová řízení

Nyní probíhají výběrová řízení na emblematické budovy a otevřená zařízení Hellinikonu. U Riviera Tower probíhá výběrové řízení na založení a poté se v roce 2023 očekává zahájení výstavby podle schématu Bouygues -INTRAKAT (ačkoliv realizace projektu nebyla oficiálně oznámena, je považována za nejpravděpodobnější možnost).

Výběrové řízení na sportovní areály je dalším projektem, který uvidíme v severozápadní části Hellinikonu realizovat. Nabídky podaly 30. září společnosti GEK TERNA, AKTOR, AVAX a INTRAKAT-MYTILINEOS. Projekty v hodnotě 120 milionů EUR zahrnují plochu přibližně 300 000 metrů čtverečních s plaveckým centrem, krytým tréninkovým zařízením, atletikou, fotbalovými zařízeními, akademiemi týmových sportů a otevřenými hřišti.

Součástí nových sportovních zařízení v Elliniku jsou také ubytovny pro sportovce s 272 lůžky (121 klíčů) ve dvoupatrové budově.

Vouliagmenis Mall také pokračuje ve výběrovém řízení, protože 17. listopadu začíná Early Contractor Involvement (ECI). Proces je podobný jako u Riviera Tower, tedy výběr konzultačního schématu a následně výstavba. Výše investice se odhaduje na 350 milionů eur na výstavbu největšího obchodního centra v zemi.

Jak je známo, výběrové řízení na Riviera Galleria ve výši 250 milionů eur, Metropolitan Park a další na Commercial Hub atd. bude následovat.

Zároveň se v roce 2023 očekává samostatná investice ve výši 1 miliardy eur na výstavbu integrovaného komplexu budov pro kasino v Elliniko . Projekt GEK TERNA-HARD ROCK převzal projekt, jehož dokončení se očekává v roce 2026, stejně jako ostatní velké investice první fáze.

Zároveň se očekávají výběrová řízení na vily v Agios Kosmas i na byty. Na stejné vlně je investice TEMES s pětihvězdičkovým hotelem v Marina Agios Kosmas a rezidencemi ve stejné oblasti ve výši 300 milionů eur, retail park atd.

Zdroj: ministerstvo infrastruktury a dopravy
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“