Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.
Populace státu za uplynulých 10 let vzrostla o 24% na 630 tisíc. Hranice 600 tis. obyvatel byla dosažena v roce 2018. Urbanizace tady činí 89% a průměrný věk obyvatelstva je 40 let. Predikce demografického vývoje je, že růst obyvatelstva bude zpomalovat, ale navzdory tomu dosáhne začátkem příští dekády 700 tisíc obyvatel a v roce 2050 bude atakovat 800 tisíc obyvatel.
Aktualizoval jsem mj. i weby na oficiální instituce.
Lucembursko aktivně rozvíjí dopravní infrastrukturu a logicky tedy i
dálniční síť. Ta byla
v roce 2019 v rozsahu 165 km a tady jsou kompletní informace:
https://travaux.public.lu/fr/reseau-rou ... outes.html . Historie v grafu:
- Lu.JPG (58.82 KiB) Zobrazeno 10673 x
Celá agenda rozvoje dopravní infrastruktury získala na významu. Jsou tady úřady pro dopravu, dopravní infrastrukturu, silnice s mostama, veřejné práce, ministerstvo mobility. Cíleně se investuje v plánu náhledem "seshora". Malé, dynamicky se rozvíjející území se silnou ekonomikou si nechce dovolit zbytečné komplikace ze zanedbání údržby a dalších prací. A to je dobře. Kromě silniční sítě se rozvíjí i cyklistická, veřejná (jak je ve vláknu zmíněno tramvaj).
Dopravní portál pro dálnice:
https://www.cita.lu/en
Klasifikace základní silniční sítě:
837 km de routes nationales (N)
165 km d’autoroutes (A)
1891 km de chemins repris (CR)
Dálniční síť tedy tvoří 5,7% silniční sítě.
- LU05.JPG (71.02 KiB) Zobrazeno 10673 x
Geoportál silnic:
https://map.geoportail.lu/theme/main?la ... rotation=0
V Lucembursku je 632 km cyklocest.
Multimodální koridor je koncept, kde rychlo-tramvaj propojí město Luxemburg s jižním regionem. To je nový, aktuální projekt, který je představen a do roku 2022 se mají specifikovat finanční náklady.
- Lux.JPG (188.27 KiB) Zobrazeno 10673 x
Další informace jsou tady:
https://transports.public.lu/fr/mobilit ... apide.html (popis, stávající situace a vizualizace, mapy, harmonogram)
Cílem je spojit Cloche d'Or se Alzette v Esch / Alzette a to každých 7 min během dopravní špičky s dobou jízdy 14 minut mezi nimi.
Značí to mj. realizovat:
*13 novýchtramvajových staníc;
*17,5 km trasy při potenciální rychlosti 100 km/h
*a téměř 20 souvisejících silničních projektů (optimalizace dálnic, přizpůsobení dálničních MÚK, ulice v rámci trasy)
Nový multimodální koridor a rychlá tramvaj jsou reakcí na chronické přetížení dálnice A4 a zároveň umožní ocím jižního regionu reorganizovat celou mobilitu na svých územích.
Ostatní dálniční práce:
L'échangeur de Dudelange-Burange tourne rond
https://www.wort.lu/fr/luxembourg/l-ech ... 784e361d6c
A3-Ausbau soll Mitte 2021 beginnen (6-pruh na A3)
http://www.lessentiel.lu/de/luxemburg/s ... n-31867684
https://5minutes.rtl.lu/actu/luxembourg/a/1631085.html
Hospodářská situace:
*HDP dosáhlo v roce 2019 hodnoty 71 mld. USD
*nezaměstnanost byla v 11/2020 v úrovni 6,3% (mladí lidé 21,6%)
*vládní dluh dosáhl v roce 2019 úrovně 22,1% HDP (2010 - 20,2%, 2015 - 22%)
Pandemie COVID-19: V polovině letošního roku vláda uvedla, že má příjmy nižší o 0,4 mld. € a výdaje navíc ve výši 2 mld. €. Agentura Fitch v závěru roka potvrdila rating pro zemi na úrovni AAA se stabilním výhledem. Deficit pro letošní rok bude ve výši 9,7% HDP (vláda odhadovala v polovině roku 8,5%). Centrální vláda hospodaříla vícero let s přebytkem, který byl v roce 2019 v úrovni 2,2%. Vládní dluh letos vzroste na 28% HDP. Stát ale uvolnil 4,5 mld. € pro soukromý sektor a uplatnil vícero dalších nástrojů od posilnění ekonomiky po zajištění sociálních jistot a zvedl i další výdaje, na zdravotnictví. Lucembursko je natolik silná ekonomika, že pro vyfinancování výdajů vydal stát 2 "bondy" a to na 5 a 10 let s ročním úrokem -0,035%. Strukturální deficit by byl letos -0,5% a vláda prezentovala, že pro období 2021 až 2022 se taky plánují jen malé deficity, jakmile uplyne extra pomoc pro ekonomiku. Stát má sociální zajištění, které dosahuje hodnot kolem 33% HDP, takže prozatím ani událost, jakou pandemie této nemoci je, nemohla rozkývat lucemburskou ekonomiku. Lucembursko již schválilo financování pro příští rok s novými změnami v daních:
https://www.mondaq.com/tax-authorities/ ... introduced . Práce na rozšíření A3, o kterých se zmiňuju v tomto a uplynulém příspěvku jsou v omeškání. Nebýt pandemie, tak se zahajovalo na podzim letošního roku. Zahájí se tedy se skluzem.