Právě je 25.10.2021 12:24:22




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ] 
 Evropská unie všeobecně + seznam států 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Evropská unie všeobecně + seznam států
Zde se budou nacházet všeobecné informace týkající se dopravní politiky EU, speciálně orientované na silniční síť, včetně dálnic.

Seznam členských států Evropské unie:

Belgie
Bulharsko
Česká republika
Dánsko
Estonsko
Finsko
Francie (vlastní fórum)
Chorvatsko (vlastní fórum)
Irsko
Itálie
Kypr
Litva
Lotyšsko
Lucembursko
Maďarsko
Malta
Německo (vlastní fórum)
Nizozemsko
Polsko (vlastní fórum)
Portugalsko
Rakousko (vlastní fórum)
Rumunsko
Řecko
Slovensko (vlastní fórum)
Slovinsko
Španělsko
Švédsko

Aktuální počet států: 27 ... 100% (Česká republika je zde zařazená pouze formálně)

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 1.2.2020 20:53:27, celkově upraveno 2

aktualizace obsahu



2.5.2009 11:40:24
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
Mapa Evropské unie (EU) (státy) :arrow:
Příloha:
EU.JPG
EU.JPG [ 82.95 KiB | Zobrazeno 7278 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 13.12.2020 23:59:11, celkově upraveno 3

aktualizace mapy - vystoupení UK/GB z EU



16.5.2009 13:59:38
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
V EU 27 je nyní cca. 5.000.000 km zpevněných silnic, z čeho je cca. 62.000 km dálnic.

EU stanovila hlavní směry a významné komunikace do programu TEN-T. Ten v roce 2005 evidoval 98.500 km dálnic a vysokorychlostních silnic, kterých část se musela modernizovat nebo i úplně vybudovat; existovalo pouze 70.200 km.

V roce 2013 to má být 85.000 km a v roce 2020 cca. 90.500 km.

Síť TEN-T komunikací by měla být sítí takových komunikací, na kterých se nebudou vyskytovat denní zápchy, tedy bude na nich dostatek jízdních pruhů, dostatečná kapacita do budoucnosti, elektronický výběr mýta, nouzový manažment, informační a řídící systémy atd. Zvýšit se tak má nejen komfort cestování, ale celková úroveň služeb a hlavně bezpečnost.

Ostatní informace, mapy a plány naleznete na tomto odkazu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 13.12.2020 23:55:41, celkově upraveno 1

aktualizace odkazu



10.4.2010 21:47:25
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 340
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
Stranka s terminy otevirani useku na ruznych dalnicich v ruznych zemich Evropy od roku 2003 do soucasnosti, prubezne aktualizovane

http://sites.google.com/site/roadnumber ... g-calendar


18.3.2011 20:14:28
Profil
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
European Union Road Federation :arrow:

http://www.erf.be/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


4.3.2013 20:40:30
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
Nejnovější pracovní plány v oblasti TEN-T sítě jsou schváleny od 06/2015 s výhledem až do roku 2030 :arrow:

http://ec.europa.eu/transport/themes/in ... ans_en.htm
Příloha:
Snímka.PNG
Snímka.PNG [ 85.07 KiB | Zobrazeno 27522 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 12.2.2018 15:04:14, celkově upraveno 1

odstranění neplatného odkazu



6.4.2016 12:19:40
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
Statistika silničního sektoru v EU za rok 2020 :arrow:

https://erf.be/statistics/road-network-2020/

*statisticky v roce 2012 bylo v EU již 73.000 km dálnic
*v roce 2017 pak již 77.400 km dálnic

Dále, v mnoha vláknech píšu o tom, že některá stavba bude financovaná i z CEF a tady je ideální místo pro napsání co je to CEF: Connecting Europe Facility :arrow:

https://ec.europa.eu/info/business-econ ... ruments_en

https://ec.europa.eu/inea/connecting-eu ... -transport

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 13.12.2020 23:54:50, celkově upraveno 1

aktualizace obsahu příspěvku



3.5.2017 20:11:11
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
Vallettská deklarace (bezpečnost silničního provozu) :arrow:

materiál se dá dohledat; já jen pro zmínku tady o tom píšu

*EU si dala za cíl nové bezpečnostní cíle na silnicích na rok 2030
*opatření již mají vést nejen ke snížení úmrtí na silnicích, ale prvně i ke snížení počtu těžce zraněných
*tato deklarace vypichuje za nedostatky zastaralou legislativu ještě z roku 2009
*v roce 2016 zemřelo na silnicích v EU cca. 25.500 lidí, přičemž se to zásadně nezměnilo za poslední 3 roky a dalších více jak 135.000 lidí se při DN těžce zranilo

Důraz se bude v období 2020 - 2030 klást na legislativu ohledně bezpečnosti vozidel, elektronizaci silničních systémů a lepšímu stavu infrastruktury.

Rada EU bezpečnosti dopravy: http://etsc.eu/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


9.6.2017 13:06:53
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
Bezpečnost a silnice, aktuální téma :arrow:

Z dokumentu NATO a USA vyplývá, že se usnadní přechod vojsk členských států NATO v Evropě. Vznikne něco jako Vojenský Schengen. Nyní trvá přechod z jedné země do druhé až 7 dní, než se umožní byrokratický postup pro přesuny armád pro členskou zemi. Takže i kdyby byla potřeba jako reakce na přímou hrozbu, tak je sice k dispozici nejmodernější technika, ale ta se nedostane kam se dostat má pro různé překážky. Americký velitel v Evropě považuje mobilitu v rámci NATO v EU za prioritu pro Evropu pokud má NATO plnit obranné cíle v Evropě. Aby se naplnil cíl přesunu do 24h, tak se musejí upravit jak byrokratické postupy tak přistoupit k sepsání vhodných tras. K iniciativě se prozatím připojují státy Německo, Francie ...

Z hlediska dopravního a stavebního si to bude vyžadovat ale také investice a přípravy. Již nyní se zasílají data o vybraných objektech (od správců silnic, dálnic, železnic, letišť do NATO): ze silnic pak třeba délky tunelů a mostů, šířky tunelů a mostů, výšky tunelů atd., aby bylo možno vybrat i trasy pro přesuny. Více méně se očekávají 2 zásadní problémy, které se budou řešit i stavebními úpravami. Ve všeobecnosti se očekává, že transporty budou probíhat po státních silnicích nebo extra dálnicích. V tom prvním případě se musejí poskytnout i bodové závady ve smyslu KO, poloměrů zákrut v horských přechodech atd. a nosnost mostů může být omezená pro takto těžké transporty a v rámci dálničních tras bude zase problémem mýtní systém, kde bude překážet jak šířka tak výška bran, ale to se dá řešit objízdním místem a tato již na mnoha takovýchto mýtnicích vybudována jsou.

volně přeloženo a zkráceno

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


11.11.2017 21:58:28
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
SCOREBOARD: srovnávací přehled parametrů stavu silnic/dálnic členských států EU

https://ec.europa.eu/transport/facts-fu ... reboard_en

tam si zadáte to co vás zajímá a máte pak přehledy třeba ...

https://ec.europa.eu/transport/facts-fu ... y-roads_en

a můžete si tam libovolně vybírat a srovnávate si pak tyto parametry s ostatními státy EU včetně průměru EU

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 13.12.2020 23:51:02, celkově upraveno 1

odstranění neplatného odkazu



12.2.2018 15:13:08
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
některé další aktivní projekty & iniciativy

ECOROADS :arrow:

http://www.ecoroadsproject.eu/

Fotsis (Field Operational Tests on Safe, Intelligent and Sustainable Road Operation) :arrow:

https://www.sice.com/en/rd/fotsis-europ ... nable-road

Easyway :arrow:

https://www.its-platform.eu/

Reets :arrow:

http://www.reets.eu/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


Naposledy upravil Diaľničiar dne 13.12.2020 23:50:20, celkově upraveno 1

aktualizace odkazu



9.2.2019 22:58:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
originální reportáž; konference z Dubrovniku , souvisí i s udáváním toho co je koridor a jak to bude na něm všechno vypadat, viz i nadstavbová téma fóra, kterou formuji

Corridor for prosperity: The 5G Road

The next generation of highways will be a matrix of smart, intelligent and dynamic technologies that lower maintenance costs and ensure user safety. But challenges lie ahead, as Geoff Hadwick discovered in Dubrovnik
Příloha:
Poznámka: zdroj: portál WH
1.JPG
1.JPG [ 51.53 KiB | Zobrazeno 16247 krát ]

The fifth-generation road is about to provide the world’s highway authorities with a big leap forward.

This “forever-open”, self-healing road will integrate innovation into infrastructure, vehicles and entire intelligent transport systems, says Adewole Adesiyun, deputy secretary general of FEHRL, the Brussels-based Forum of European National Highway Research Laboratories.

According to the conference organisers IRF Global, Croatia Roads and ERF, the European Road Conference in Dubrovnik, Croatia took place “against a backdrop of significant connectivity investments across south-east Europe”. The event programme included 20 panel discussions on topics from resilient infrastructure design to effective road traffic safety policies, “all designed to ensure the value of roads to society is maximised”.

ERF (European Union Road Federation) president Rik Nuyttens noted that new roads are getting safer. "With two years remaining under the United Nations Decade of Action for Road Safety, the devastating social and economic impacts of this epidemic can no longer be ignored," he said. "It truly is time for results. The region has an important opportunity and responsibility to examine ways to prevent what has become a global public health crisis.”

Speaking to the 500 delegates at the conference, Adesiyun described the first four generations of road that went from the dirt track to the paved road, then the smooth road and finally the motorway. He noted that there will likely be three iterations of a fifth generation road: the adaptable road, the automated road and the resilient road (see diagrams).

Change will come, says Adesiyun, because all the world’s road authorities are coping with critical but ageing assets that require a significant rise in maintenance spend. A tremendous growth in traffic is stretching roads to their physical limits. Agencies and road operators are also having to show a reduction in their greenhouse gas emissions.
Příloha:
Poznámka: zdroj: portál WH
2.JPG
2.JPG [ 62.3 KiB | Zobrazeno 16247 krát ]

"Daily congestion causes an economic loss equivalent to around 1% of Europe’s GDP … circa €200 billion annually. And things like extreme weather events are estimated to cost the EU’s transport system at least €15 billion each year. Other infrastructure and interdependency is critical,” said Adesiyun.

It will lead to a heady mix of innovative thinking that will be crucial if highways engineers are to keep it all under control, he said. More prefabricated slabs and evermore “baked-in” technologies are going to transform the road surface.

For example, prefabrication could have many benefits. Standardisation of the sections would lower project costs. Factory-controlled production would improve product quality as well as allow for more advanced quality control processes. Less worker involvement in on-site manufacturing in live traffic conditions would make job sites safer.

Prefabrication might also boost the use of recycled material. As a structure is prefabricated, it could also be disassembled to more easily allow for repairs or even simply lifted out and quickly replaced. Factory production of units might allow faster and easier placement of many more sensors that will give data on the unit and structure’s behaviour over time.

Adesiyun said that the highways sector needs to bring back a “positive attitude towards transport infrastructure and the secrets of success are sustainable innovation and implementation”.

Ionian Corridor

"Croatia is an important gateway to Europe," said Josip Skoric, chief executive of Croatia’s state road authority Hrvatske Ceste. However, Croatia, like other countries in Eastern Europe, especially the former Yugoslavia, “is not in the European traffic corridors network”, in other words it lies outside the European Commission’s key TEN-T strategic traffic corridor strategy.
Příloha:
Poznámka: zdroj: portál WH
3.JPG
3.JPG [ 48.58 KiB | Zobrazeno 16247 krát ]

The Trans-European Transport Network (TEN-T) is a policy to help develop a Europe-wide network of roads, railways, inland waterways, maritime shipping routes, ports, airports and rail-road terminals. The objective of TEN-T is to remove transport bottlenecks and eliminate technical transportation barriers between the transport networks of EU states.

Skoric wants to see an Ionian corridor developed running the length of the Adriatic Sea’s eastern coast, from the Italian port city of Trieste in the north down to Athens in Greece. It will transit Croatia, Bosnia and Herzegovina, Montenegro and Albania.

But creating a 1,500km Adriatic Ionian corridor will need a lot of cooperation between these countries as well as Italy, Slovenia and Greece. The initial problem, however, is getting high-level commitment from the EU, he said. Something which has not been very forthcoming for more than two decades.

As part of the corridor idea, Skoric said that he is keen to see Croatia build the Pelješac Bridge as soon as possible to bypass the so-called Neum corridor, named after Herzegovina's only port city, Neum. At the moment, Croatians must enter Herzegovina and drive the 9km past Neum to re-enter Croatia. The bridge will connect Croatian territory by traversing the Adriatic Sea’s Mali Ston Bay.

“Together with its access roads, the Pelješac Bridge will be our biggest infrastructure project,” said Skoric. Construction work started on the €526 million bridge in the summer of 2018 and 85% of the cost is coming from the EU. The 2.4km Pelješac Bridge will have a maximum span of 285m and be 22.5m wide. It will be an extradosed cable-stayed superstructure using steel boxes and orthotropic steel deck pylons varying in height from 75-91m above sea level.

Fighting climate change

The developing war between mankind and a growing number of extreme weather events will be a very tough fight, warned Anastasios Mouratidis, professor of highway engineering at Greece’s Aristotle University of Thessaloniki.

The key question, not just for highway authorities but entire countries, is whether roads are important in this war. “If the priorities are to save lives and property, then the road is essential for traffic and for movement, for refuge, for barrier protection and for evacuation,” said Mouratidis.

Speaking in the session On the Road to Climate Resilience and Energy Efficiency, he warned that rainstorms, wildfires, hurricanes, blizzards, droughts and storm surges are likely to “become more frequent and severe due to global warming”. Just how severe these events may become, nobody knows for sure.
To aid mankind in the battle, Mouratidis urged highway authorities around the world to “use simple and realistic methods to assess risks with proven engineering measures supplemented by auxiliary measures and to develop monitoring, early warning and emergency action plans”. The way forward is to “refine the risk assessment algorithms, introduce sea-level-rise risk planning and identify other smart and effective measures”.

Sadly, in this battle, mankind has been, and could well continue to be, its own worst enemy, he explained. Climate events are unpredictable and harsh. But “road authorities and stakeholders are often guilty of loose engagement with their public on the one hand and on the other hand they struggle with a lack of financing. Human activities are often unthoughtful and result in engineering and environmentally unfriendly interventions. Meanwhile, engineering solutions don’t always translate well from the laboratory into the practical world.

“Try to restore balance by burying pipelines of sufficient capacity, backfilling abandoned quarries,
restoring the capacity of watercourses as well as converting paved surfaces back to being unpaved wherever possible. Finally, revive the tactic of planting groves of trees on slopes and also remove flammable assets along roads."

He said highways authorities should “avoid complicated risk assessment models”. Instead of demolishing a culvert of insufficient capacity, think about a twinning solution or trenchless TBM pipeline construction. In fire-prone areas avoid tree lines of flammable species such as acacias, pines and cypresses. Use new technologies for forecasting, detecting and early warning.

Mouratidis said highways authorities should be exhaustive when drawing up disaster action plans. Run alert exercises, while at the same time enhance public authority commitment actively engage the public in discussions and development.

ERF: http://erf.be/
FEHRL: http://www.fehrl.org/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


9.7.2019 12:00:33
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
EBRD sestavila na pohled hezký dokument, kterým ale omezí nebo naopak přidělí peníze navíc na jednotlivé dopravní projekty. Týká se let 2019-2024 a jde o novou dopravní sektorovou strategii. Upřesňuje se tím předešlá strategie. Vychází se přitom z tzv. Pařížské dohody z r. 2015. Doprava má být více ekologická a zároveň se mají podpořit projekty, které zlepší ekologický aspekt. Samozřejmě v souladu s rozvojem hospodářství a zajištění zvýšení mobility. EBRD má zájem na financování technologických trendů od alternativních paliv po automatizaci a digitalizaci jednotlivých řešení. Dle strategie bude dopyt po dopravě stále více spojený s růstem HDP a obyvatelstvo bude chtít řešit individuální mobilitu. To musí uspokojit i obchod a průmyslové vazby. Zároveň mají infrastrukturní stavby zvládnout vyšší zátěž z hlediska změn podnebí plynoucí z klimatické změny. Vzhledem na nedostatky veškerých procesů budou nepochybně chybět i zdroje na potřebná řešení, a proto se bude banka zaměřovat více i na spoluprací na PPP projektech. Banka se i nadále bude zaměřovat na snižování regionálních rozdílů. Strategie v oblasti dopravy se řídí i celkovým cílem OSN ohledně hospodářského růstu, TUR, ŽP, změny klímy. EBRD bude zohledňovat i rozdílnost jednotlivých regionů při podpoře i stejných projektů.

https://www.ebrd.com/news/2019/ebrds-ne ... stems.html

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


22.11.2019 17:43:35
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
Jen dodám, že segment stavebnictví tvoří 9% HDP EU a pracuje v něm 16 mil. lidí. Z uvedeného níže si lze srovnat pak jednotlivé státy v rámci EU, protože níže je průměr.
Příloha:
1-e.JPG
1-e.JPG [ 76.33 KiB | Zobrazeno 7669 krát ]

Příloha:
2-e.JPG
2-e.JPG [ 37.62 KiB | Zobrazeno 7669 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


29.11.2020 1:15:02
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
pro srovnání
Příloha:
Eu0.JPG
Eu0.JPG [ 11.75 KiB | Zobrazeno 7322 krát ]

Příloha:
Eu1.JPG
Eu1.JPG [ 117.95 KiB | Zobrazeno 7322 krát ]

Příloha:
Eu2.JPG
Eu2.JPG [ 37.56 KiB | Zobrazeno 7322 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


13.12.2020 19:44:27
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 2482
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
Region soudržnosti Severovýchod (Liberec, HK, Pardubice) vypadá jako Draculova Transylvánie.


13.12.2020 22:03:04
Profil
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
A ještě jedno srovnání a sice týkající se dopadů pandemie COVID-19 na provozovatele mýtných dálnic a jak si kdo stojí i v rámci EU
Příloha:
tollE.JPG
tollE.JPG [ 91.41 KiB | Zobrazeno 7286 krát ]

To je srovnání v rámci EU provozovatelů. Pokud by snad se chtěla EU srovnat s Čínou, tak tam je ten dopad citelnější a vzhledem k faktu, že Čína má největší zpoplatněnou dálniční síť na světě (včetně faktu modelů PPP), tak tady je k dispozici komplexnější příspěvek: viewtopic.php?p=224442#p224442 . Ten rozdíl mezi EU toll roads a Čínou je v tom, že EU je komerčnější na rozdíl od Číny, kde do toho vstupuje politika a tím pádem jsou tam i jiné investice a garance. Tak nebo tak, pandemie COVID-19 prohloubila "ztráty", které Čína bude řešit refinancováním a odsouváním splátek a EU provozovatelé se s tím vypořádají dle koncesních smluv aneb přeskupení zdrojů v rámci skupin, odkladem vyplácení dividend, takže to státy pocítí jen v těch koncesních modelech, kde garantují nějaký podíl přepravy a ten pro restrikce není naplněn, tak tyto státy budou muset doplatit ztráty na mýtném respektivě na daných projektech.

Srovnávat se dál, třeba s USA a Kanadou nemá větší smysl. V tomto prostoru je PPP v malém rozsahu. V USA kolem 10 tisíc km, což vůči celé Interstate síti a státním silnicím (76 a 290 tisíc km) je zanedbatelné. Generuje to roční obrat kolem 20 mld. USD (ano, záleží pak do budoucna jaký obrat by to mohlo generovat, když by se koncesní model v tomto prostoru více rozšířil a i jaké investice by šlo realizovat)

Latinská Amerika by srovnávat šla, především pak Mexiko a Brazílie, ale nemá většího smyslu to srovnávat s EU.

Velmi bude záležet od vývoje, od skutečného vývoje v roce 2021. Protože již ve 4.Q 2020 byl nějaký výhled a nenaplnil se vzhledem na realitu kolem koronaviru. Jediné pozitivum je, že se udržuje v chodu průmysl a tedy se zásadně již neomezuje provoz nákladní dopravy. Pokud by tento tlak pokračoval i nadále, tak v pořadí Itálie, Španělsko a Francie budou mít problémy s dálničními sítěmi a tím i s dalším rozvojem v této sféře. Ale prozatím to tak černě již nevypadá. Ztráty jsou samozřejmě již i tak v řádech mnoha miliard €, respektivě celosvětově ve stovkách mld. USD. U dálnic, které se staví modelem PPP se nepočítalo s něčím takovým jako je totální omezení dopravy v řádech měsíců. Část ztrát se vykryla z pomoci vlád (na zaměstnance a další programy v rámci úvěrů atp.).

Samozřejmě, dá se očekávat, že nastane celkový propad příjmů i státních dálničních správců za zpoplatnění sítí a silničních a dalších daních, takže se celý tento sektor ocitne pod větším tlakem, ale tak daleko propočty nejsou.

Rozhodně tato krize bude mít dopady do dalších let, co se týče možných dalších PPP projektů, protože tohle je možné další riziko. Jaký to bude mít až rozsah se uvidí v dalších letech dle toho jak dopadne stávající krize.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


13.12.2020 23:29:30
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
V období od 25.12.2020 do 10.1.2021 jsem aktualizoval přečetl všechny témy/státy v sekci Evropská Unie, které nemají vlastní forum/sekci, tedy celkem 20 států EU. Více o tom je k nalezení zde: viewtopic.php?p=226663#p226663 .

Postupně se zaměřím na státy s vl. fórem. Nedávám si časové rámce, ale následovat budou Francie, Chorvatsko a Polsko (které vzhledem k vysoké aktivitě ML90 jen "pročtu" pro aktuálnost odkazů a v zásadě se nebudu věnovat podrobně stavbám a shrnutím, protože to dělá on). Německo musí počkat pro technické problémy fóra, tak jak je zmíněno i na odkazu v tomto příspěvku. Rakousko se Slovenskem budou následovat v další vlně během roku. Průběžně nanejvýš "operativní" zprávy z nových úseků a důležitých vládních-institucionálních rozhodnutí.

Zároveň jsem přečetl celou tuto tému. Je tady dost odkazů a informací ke všemu, čeho se týká zaměření tohoto fóra. Vzhledem na pandemii COVID-19 budou určující až následující měsíce, jaký bude další rozvoj dopravní politiky a kolik peněz se na to povede najít.

Podrobnější statistiky za EU přidám až po aktualizaci všech států, ale všeobecně lze říct, že rozsah dálniční sítě se od roku 1990 do roku 2020 stal 2x větším. Samozřejmě, vstupují do toho faktory členství v EU, ale taky výstavba v členských státech a to včetně překlasifikace (změny nahorů i nadolů). :) Rozhodně je tato síť v první 3 světa (Čína 1. místo, USA 2. místo, EU 3. místo). Hlavním "dopravním konkurentem" dálniční sítě je VRT (a naopak; ovšem vlastnictví dálnic a VRT najednou je kvalitním dopravním výstupem pro celkový obraz dopravní infrastruktury) a tady to neumím srovnat do pořadí, ale USA jsou 3 a i to budou asi před nima Saúdové. Na druhou stranu největší silniční síť mají ještě stále USA, pak následuje EU a až pak Čína/nebo Indie, dle kritérií. Zaměřím se pak na srovnávací statistiku v rámci EU; nutno mírně vyčkat pro vystoupení UK/GB z EU.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


18.1.2021 22:37:18
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
The EU core road network: shorter travel times but network not yet fully functional (doporučuju si to projít, lze vidět kdo si kde jak stojí v rámci budování "své" části koridorů a i další zajímavé informace, které bude zajímavé dát do kontrastu k novému rozpočtu

https://op.europa.eu/webpub/eca/special ... 9-2020/en/
Příloha:
10.JPG
10.JPG [ 46.6 KiB | Zobrazeno 6225 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


29.1.2021 23:14:22
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
Dopravní infrastrukturu bez stavebních firem, legislativy atd. nelze rozvíjet. EU promění mnoho věcí i vlivem opatření kolem COVID-19 do ekologické výstavby. Aby vůbec sektor, který dává práci 13 mil. lidem a podílí se 9% na tvorbě HDP přežil, tak se spojuje do stále větších celků a úzce spolupracuje mezi sebou i národními vládami. Poslední krize byla těžká, ale v mnoha ohledech předvídatelná, kdežto stávající krize se nečekaně protahuje a není předvídatelná. (letecký segment se v EU vzpamatuje až v roce 2024, železnice 2022 a i to budou muset vstoupit ty subjekty na trhy a zadlužit se dluhopisy; provoz dálnic jsem výše znázornil v síle provozovatelů, ale pokles intenzit přetrvává i nadále a donekonečna to nebude možno vše jenom tak udržovat). Pro lepší představu dávám do bloku informace:

European Construction Industry Federation :arrow:

https://www.fiec.eu/

100 let FIEC: https://www.fiec.eu/fiec/presentation (3 jazyky)

European Builders Confederation :arrow:

https://www.ebc-construction.eu/

CONSTRUCTION 2050 ALLIANCE
https://www.fiec.eu/fiec/partnerships/ecf
https://www.cece.eu/press-release-const ... 1204095705


Ještě doplním další údaj: za 01/2021 stavebnictví vykázalo růst proti 12/2020 o +0,9% v rámci EU. v €-zóně pak o +0,8%. Leden 2021 je stále v pásmi 97,9% z před-krizové úrovně 02/2020. Situace je díky mnoha nástrojům lepší, než u krize 2008 (08-13), protože to bylo 5 let pádu.

Státy s úrovní oživení pod 95% jsou: Bulharsko (94,1%), Česko (93,9%), Německo (93,2%), Rakousko (92,7%), Polsko (91,0%) a Slovensko (89,9%). Pořadí se neustále mění z měsíce na měsíc, ale tohle je již prakticky 1 rok, takže lze charakterizovat delší časový úsek.
Příloha:
E1.JPG
E1.JPG [ 108.64 KiB | Zobrazeno 5267 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


19.3.2021 22:38:33
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
další dopady pandemie - na doplnění souvislostí; možná nejste v práci pár dnů z měsíce, možná nemáte tovar atd.

Světový obchod je pod rekordním tlakem a to navzdory opatření souvisejících s pandemii COVID-19.

Námořní doprava doposud trpěla uváznutím lodí v Severní Americe. Tak chybí kontejnery na trase Asie - Evropa. Ovšem nyní se situace vyhrocuje tím, že v JV Asii hlavně v jižní Číně jsou vysoce nedostatkové prázdné kontejnery a chybí dostupnost kontejnerů do 72h. Tím je zpomalena vykládka, nákladka lodí a tvoří se velké skupiny lodí. Situaci zhoršují svátky v regionu. Úleva se již nedá očekávat ani v 2.Q 2021. Je nevyhnutní akceptovat opoždění na trasách.

Přístavy podél pobřeží Severní Ameriky jsou i nadále pod obrovským tlakem. Lodě čekají několik dní, než se dostanou do terminálů. Tím se opožďuje přeprava tovaru po železnici i nákladní silniční dopravou do vnitrozemí.

Severní Evropa přistoupila k úpravě zvyklostí a sice kontejnery na vývoz se mohou doručit nejdříve do 48/72 hodin před plánovaným příchodem plavidla. Tím je ale obrovský tlak na plánování vnitrozemské přepravy do přístavů a vyžaduje si velmi přesné načasování. Státy severní Evropy si již nemohou dovolit hromadit kontejnery v terminálech. Tím je ale zpomalena celá nákladní doprava v Evropě.

Letecká doprava, která ještě v roce 2020 byla nápomocná zvládnout oživení ekonomik tím, že se dopravoval náklad, tak jak koronakrize pokročila a došlo ke skrtům v letecké dopravě, tak se nepovedlo tento segment udržet. Nákladní letecká doprava (osobní neposkytuje větších služeb ani v kolonce "pomocný náklad") se již vynažuje zvýšenými poplatky a dluhším časem na přepravu. Dokud se osobní letecká doprava nevzpamatuje, tak se nedá očekávat změna. Propad 1.Q 2021 proti 1.Q 2020 činí 80%.

Pozemní doprava čelí mezistátním kontrolám, které proces transportu nepřiměreně prodlužují a komplikuje se časování přepravy. Kontroly a administrace navíc se ale odehrává i v jednotlivých provozovnách. Specializované společnosti zaměřené na kontejnery začínají mít již i kapacitní problémy, protože stejně jako lodě čekají ve větších uskupeních v přístavech nebo před nima. Tím ale uvázla vnitrozemská přeprava kontejnerů. Pociťuje to velmi negativně obzvláště průmysl v Evropě a části Severní Ameriky, který by sice rád obnovil produkci, ale není to z důvodu omezení možno realizovat.

U toho posledního se přistavím; hrozí vlna bankrotů dopravním firmám. Zvyšuje se tlak na změnu paliva, ekologizace všeho se stupňuje, pandemie umrtvila část podnikání a dopravní firmy sotva přežívají rok 2020, existuje reálná obava o rekordní vlnu bankrotů v tomto segmentu v 3.Q 2021.

Mezičasem vznikl konglomerát AP Moller - Maersk. Ten navzdory mnoha nejistotám z roku 2020 zesilnil dokonce i maržy.

Mezinárodní asociace veřejné dopravy mapuje propad cestujících a pohybuje se mezi 50 až 80%.

Na průmysl doléhá další nešvar a sice nedostatek čipů. A další nešvar dopadá teď a sice časový posun z provozu Suezem (uváznutá loď).


Jen pro představu, před rokem 2020 stála přeprava 12m kontejneru na lodi z Číny asi 840€, dnes je to 10x tolik. Vysoké ceny jsou vždy znakem nerovnováhy a nedostatku. Problém již mají i logistická centra a skladiště; "topí" se v tovaru. Největší přístavy si dokonce začínají pronajimat další areály, aby usnadnili situaci a aby se v rámci Evropy povedlo z této pasti dostat. Kdysi nebyl problém dopravit kontejner 10d před plavbou třeba v Hamburku, dnes to je max 5. A to navzdory přídavné ploše o rozloze 100 tis m2.

Před pandemii byl segment námořní dopravy ve velké konkurenci, mnoho firem ve ztrátách pro nízké ceny. Nadbytek kapacity pro zpomalení ekonomik. Stávající situace je zapříčiněná vícero faktory najednou, a proto se vleče a začíná nabírát na obrátkách, protože se již netýká jen přístavů nebo cen za přepravu. Mnoho firem je závislých na součástkách/dílech z jiného kontinentu a většina tovaru se ve světě vozí loděmi. I z Asie do Evropy, protože silniční koridory se teprva právě proto realizují. Již ještě více tovaru není možno dopravit; proto taky Čína úvěruje nové přístavy a dálnice+železnice do nich a od nich jak v Asii, tak v Evropě.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


15.4.2021 0:26:00
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 16452
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Evropská unie všeobecně + seznam států
EETS – integrace mýta pro celou Evropu :arrow:

https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... j-naklady/

EETS - European Electronic Tolling Service
https://joinup.ec.europa.eu/collection/ ... ng-service

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic


24.9.2021 20:20:49
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 22 ] 




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz