Systémy zpoplatnění

Off-topic pokec
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Diaľničiar »

jonáši+egelebege: většinu nových dálnic ve Francii nerealizuje stát, ale koncesionáři, kteří ve Francii ovládají většinu dálniční sítě. :idea:

Takže zrovna porovnávání s Francii je poněkud nevhodné, viz. vlákno k Francii. ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od Standa »

Přesně tak, ona by D1 asi byla 3+3 velmi rychle, kdyby se tam dalo vybírat nějakých 250 Kč za každou cestu Praha - Brno... Při 50 000 aut denně (někde jezdí míň, někde víc) by to hodilo 4,5 mld. kč ročně!
Svatosp
Příspěvky: 465
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od Svatosp »

Standa píše:kdyby se tam dalo vybírat nějakých 250 Kč za každou cestu Praha - Brno...
Ja jsem uz davno pro zpoplatneni dalnic, jako je to jinde ve svete bezne. Myslim, je to spravedlivejsi nez kupony a vybere se mnohem vic penez. Myslim, ze rozumna cena by byla cca 0,5Kc/km. Nechapu, proc o tomto kroku neuvazuje vlada, hlavne v dobach krize, kdy nejsou penize na nic, by to pomohlo ekonomicke situaci statu.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6841
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Svatosp píše: Ja jsem uz davno pro zpoplatneni dalnic, jako je to jinde ve svete bezne. Myslim, je to spravedlivejsi nez kupony a vybere se mnohem vic penez. Myslim, ze rozumna cena by byla cca 0,5Kc/km. Nechapu, proc o tomto kroku neuvazuje vlada, hlavne v dobach krize, kdy nejsou penize na nic, by to pomohlo ekonomicke situaci statu.
Avšak nevím, jestli by to pomohlo lidem. :?:
Navíc 50hal za km je tedy slušná pálka :roll:
R48 -> D48 se podařilo!
Svatosp
Příspěvky: 465
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od Svatosp »

Martin z Ostravy píše:
Svatosp píše: Avšak nevím, jestli by to pomohlo lidem. :?:
Navíc 50hal za km je tedy slušná pálka :roll:
Urcite pomohlo a dost silne, myslim, ze navrhovana castka by byla nejlevnejsi v Evrope. V dobe, kdy mame uz mytne brany a uvazuje se o elektornickych vinetach by rozsireni nestalo skoro zadne dalsi fin. prostredky. A lepsi, nez penize brat matkam, duchodcum nebo ucitelum apod..
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od banjo »

Svatosp píše:Urcite pomohlo a dost silne, myslim, ze navrhovana castka by byla nejlevnejsi v Evrope. V dobe, kdy mame uz mytne brany a uvazuje se o elektornickych vinetach by rozsireni nestalo skoro zadne dalsi fin. prostredky. A lepsi, nez penize brat matkam, duchodcum nebo ucitelum apod..
jasne, v dobe krize pomuze jedine pumpnout jeste vic lidi a firmy, sedrit z nich kuzi (aby nahodou nemeli vic nez matky, duchodci a ucitele) a nacpat penize do chrtanu nemakajicim prizivnikum (aby nahodou nemeli min nez matky, duchodci a ucitele)... skvely napad :!:

nam pomuze jedine restrukturalizace statnich vydaju, protoze jestli to takhle pujde dal, tak brzo budeme v p***i nejen my makajici, ale i duchodci, matky a nemakajici...

timto se omlouvam za OT, ale bohuzel me tyhle nesmysly hrozne vytacej, zvlast kdyz ma jit 0,5 kc/km na matky, duchodce a ucitele... to je jeste systemovejsi napad, nez sponzorovat tyhle skupiny z dividend CEZu... :x :evil:
Naposledy upravil(a) banjo dne 12.10.2009 15:32:26, celkem upraveno 1 x.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od Diaľničiar »

Přesně tak, navrhovaných 50h na 1 km je jeden z nejlevnějších poplatků za os. auta do 3,5t v Evropě. :lol:

Když jsme při Millau: 7,7€ v létě pro osobní auto, to je 79,5 Kč na 1 km ... přitom jízda po Millau ušetří cca. 1h.

Dálnice D1 Praha-Brno: 200 km; 100 Kč; 50h/1km - a teď tedy jeďte někadě jinokadě, kolik najedete víc časově ?

Ono tomu mýtnému pro osobní auta se Česká republika v horizontu do 10 let prostě nevyhne: stav ekonomiky, stav dálniční sítě, motorizace.

ad banjův dodatek: samozřejmě, že zdroje z mýtného se musejí stát příjmem ŘSD, respektivě měli by jít automaticky na dálniční síť. Zavedení mýtného pro osobní auta není žádný výmysl; jsou mnohem bohatší státy, které ho mají zavedený i pro osobní auta do 3,5t. ad sociální výdaje: ze samotného betonu a asfaltu se nikdo nenají. ;)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 12.10.2009 15:55:54, celkem upraveno 1 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6841
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Dobře, tak zpoplatnit výkonově, ale zrušit tím pádem spotřební daň :!:
Protože proč platit dvakrát.
Ale dost, jsem (jsme) OT.
R48 -> D48 se podařilo!
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od jonáš »

Proč? Protože jednou nestačí 8-)
Fox Mulder
Příspěvky: 749
Registrován: 15.3.2009 1:28:45
Bydliště: Most

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od Fox Mulder »

Martin z Ostravy píše:Dobře, tak zpoplatnit výkonově, ale zrušit tím pádem
Silniční síť nejsou jen dálnice a rychlostnice. Jsou to i silnice I. tříd, II. tříd a III. tříd. A těch je mnohonásobně více, než dálnic a rychlostnic dohromady.
Martin z Ostravy píše:Ale dost, jsem (jsme) OT.
To jsme už od začátku. :) Nebo jsi asi myslel, že jsme OT v OT, že jo. ;)
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6841
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Fox Mulder píše: Silniční síť nejsou jen dálnice a rychlostnice. Jsou to i silnice I. tříd, II. tříd a III. tříd. A těch je mnohonásobně více, než dálnic a rychlostnic dohromady.
Pravda, tuto skutečnost jsme si neuvědomil. :oops:
Fox Mulder píše: To jsme už od začátku. :) Nebo jsi asi myslel, že jsme OT v OT, že jo. ;)
Jsme úplně OT. :D
R48 -> D48 se podařilo!
Svatosp
Příspěvky: 465
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od Svatosp »

Vzdyt u nas je to s dalnicni siti katastrofa, zacina to s pozemkama, a financema na druhe strane konci. Meli bysme si vzit priklad napr. z Chorvatska, chuda zeme, po valce znicena a za par let tak vybudovali dobrou dalnicni sit, po ktere je jizda radost. Nikdy by na to nemeli, kdyby to financovali sami bez poplatku.
MPMP
Příspěvky: 3319
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od MPMP »

Svatosp píše:Vzdyt u nas je to s dalnicni siti katastrofa, zacina to s pozemkama, a financema na druhe strane konci. Meli bysme si vzit priklad napr. z Chorvatska, chuda zeme, po valce znicena a za par let tak vybudovali dobrou dalnicni sit, po ktere je jizda radost. Nikdy by na to nemeli, kdyby to financovali sami bez poplatku.
A jste ochoten platit za cestu Praha - Brno cca 300 Kč za jednu cestu? Odhad je velmi hrubý ekvivalent chorvatské ceny dálnice Zagreb-Macelj? To by se Vám už asi moc nelíbilo, že?
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od martin »

Diaľničiar píše:Přesně tak, navrhovaných 50h na 1 km je jeden z nejlevnějších poplatků za os. auta do 3,5t v Evropě. :lol:

Když jsme při Millau: 7,7€ v létě pro osobní auto, to je 79,5 Kč na 1 km ... přitom jízda po Millau ušetří cca. 1h.

Dálnice D1 Praha-Brno: 200 km; 100 Kč; 50h/1km - a teď tedy jeďte někadě jinokadě, kolik najedete víc časově ?

Ono tomu mýtnému pro osobní auta se Česká republika v horizontu do 10 let prostě nevyhne: stav ekonomiky, stav dálniční sítě, motorizace.

ad banjův dodatek: samozřejmě, že zdroje z mýtného se musejí stát příjmem ŘSD, respektivě měli by jít automaticky na dálniční síť. Zavedení mýtného pro osobní auta není žádný výmysl; jsou mnohem bohatší státy, které ho mají zavedený i pro osobní auta do 3,5t. ad sociální výdaje: ze samotného betonu a asfaltu se nikdo nenají. ;)
A které bohatší země mají skutečné výkonové mýto plošně pro auta do 3,5 tuny? Odpovím si sám, ze severní Ameriky a Evropy jenom Itálie a Norsko. Trochu málo, kvalitní a dostupná infrastruktura je předpokladem úspěchu růstu země. Předražená síť a la Chorvatsko není to, co by vedlo k hospodářskému úspěchu.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od Diaľničiar »

Plošně není nutno uvádět; většina dálnic postačí jako měřítko a hned vám přibudne třeba Francie, Španělsko, Portugalsko, Řecko. Z Latinské Ameriky většina.

Není mnoho zemí, kde jsou dálnice zdarma a již i tyto země svůj systém mění, ale zas až takový luxus si ostatní státny nemohou dovolit: Benelux, Německo, Británie, USA, Kanada.

Ad Svatosp: Chorvatsko (HR) bych zem neuváděl. Není to bohatší země a oni jsou na silniční síť odkázaní ... jednak jsou jejich dálnice levnější a jednak ani ty poplatky nejsou vysoké (příjem HAC je cca. 250 mil. € ročně); většina dálnic šla na úkor deficitu státního rozpočtu a nyní je státní dluh HR vyšší než 80%, i když máte pravdu, že země prošla 4,5 ročnou válkou a v roce 1995 měla hospodářství na pokraji bankrotu - ovšem nyní jsou na tom téměř stejně (odkládá se přestavba obchvatu Záhřebu, spomaluje se stavba mostu Pelješac, odkládá se dostavba dálnice Split-Dubrovnik, zrušilo se prodloužení Dubrovnik-Černá Hora, spomaluje se dostavba plného profilu Y na Istrii atd.).

Ona jedna věc je zaplatit 80€ za 50% trasy na dovolenou v rámci nákladů na dovolenou a jiná věc je zaplatit 34€ Praha-Brno a spátky. To by vás opravdu legrace prošla. Ovšem z poplatku 8€ Praha-Brno a spátky bych to již neviděl tak špatně. ;) Nemluvě o tem, že při častých jízdách je možné uplatnit ve světě slevy; i v tom HR je to i 20% systémem ENC. 8-)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od martin »

Když se na ty země koukneme z pohledu opravdu vyspělých, tak lze vzít snad jenom příklad té Francie. Řecko, Španělsko, Portugalsko nejsou vyspělé země, těm už na paty šlapou i postkomunistické země jako Slovinsko a Česko. Takže ti opravdu bohatí si uvědomují, že levný přístup na dobrou síť je opravdu deviza a tím myslím pro lidi, pro pracujicí ne pro převoz zboží.

Nedávno jsem četl německou publikaci, kde bylo konstatováno jak rapidně stoupl počet každodenních pendlerů za prací na desítky procent a současně vzrostla denní vzdálenost dojíždění za prací za posledních 50 let. Na což se samozřejmě nabaluje pozitivní efekt rozvoje venkova. Je to tak i ve Francii, je tomu tak i ve Španělsku, Řecku? Ano? Jsou jejich ekonomiky taky tak konkurence schopné, jako ta německá, rakouská, švédská? Ne.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od Diaľničiar »

Nejsou, ovšem ani česká ekonomika nebude na tom nikdy tak jako rakouská, německá, švédská aneb americká, kanadská. :lol: Nic ve zlém, ale ČR nemá téměř žádné devízy, které tyto země mají. :arrow: a ostatní země mají výkonové mýto - jako jeden z pilířů nové výstavby dálnic - nikoliv jako pilíř příjmů pro výplatu sociálních dávek. :idea:

Kdo chce, ten to pochopil. Kdo ne, nechte tak. 8-)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od martin »

Kdyby se chtělo, tak i ta česká může být na jejich úrovni. Minimálně už jednou byla. Je to to hlavně o investicích do vzdělání a do infrastruktury. Hloupé lidi tady nemáme, hlavy taky, jenom příliš mnoho potenciálu špatným směrem :(

Rakousko bylo po první světové zaostalé a podívejte dnes, jedna z nejbohatších zemí světa. Bavorsko bylo nejzaostalejší, zemědělskou a chudou oblastí Německa a dneska jsou na špici a bývalá esa z Porůří jenom blednou závistí. Koukněte na východní spolkové země a na Česko a to srovnání i přes mohutné subvence není nesrovnatelné...

Mimochodem víte, že Karlova univerzita je podle letošního mezinárodního žebříčku THES-QS 2009 (http://www.topuniversities.com/node/716) 229. na světě? A ČVUT je 394.? Přičemž loni bylo na nehodnoceném 400.-500. místě? To je skvělý úspěch pro celou naši zem!
mapman
Autor
Příspěvky: 5766
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od mapman »

Francie i Itálie mají síť dálnic založenou na koncesním principu, toho u nás nedosáhneme, ať už kvůli velikosti země nebo rozložení a významu sítě D a R jako takové. Srovnatelně velkou zemí je Chorvatsko, tam ten koncesní princip funguje, nicméně funguje hlavně díky turismu, pro většinu místního obyvatelstva těžko dostupný a to se jen tak nezmění.

Argument s nerozvinutou doprovodnou sítí je v tomto směru více než trefný, pokud bychom stavěli dálniční síť po vzoru zemí kde koncesní systém funguje, tak by vypadala podstatně jinak. Jinak, jestli lépe nebo hůře, to nemůžeme posoudit. Systém kde každodenní běžný uživatel nemá možnost platit určitý paušál za službu kterou čerpá, to je systém který neumožňuje využívat jeho úplný potenciál, navíc tím že zatížení přenáší na ostatní systémy, které jsou v našich podmínkách nerozvinuté a při hustotě obyvatelstva a kvalitě životního prostředí mají jen malou možnost se rozvíjet - nežijeme tu v "poušti" jakou je např. Meseta kolem Madridu".
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Diaľničiar »

Zareaguji na martina a mapmana bez toho, abych citoval. :arrow:

ad martin: nechci se dotknout ČR, můžu ocenit i úroveň VŠ/univerzit, ovšem ještě jednou: co bylo v minulosti se opravdu teď jen velmi těžce doběhne, nikoliv dokonce předběhne, jak zvyknou politici ve státech V4 aneb na Balkáně hovořit ... to je prostě fakt. Taky je fakt, že nejblíž těmto zemím jsou Španělsko, Řecko a Portugalsko a tomu Řecku již na paty šlape ČR a Slovinsko. Ovšem ta propast v životní úrovni a celospoločenských hodnotách (školství, zdravotnictví, efektivní sociální systém) nikdy nedoběhnou - nemají z čeho. Ani irský model se již nedá zopakovat. :idea: Je to můj názor. Dávám vám za pravdu - doběhdnout se dá pouze pře investice do kvalitní infrastruktury (nejen dopravní) a do vzdělání.

ad mapman: v tom prvním odesku souhlas na 100%, nemám co bych dodal. V tom druhém odseku: chcete mi opravdu říct, že běžný uživatel v ČR si nemůže dovolit třeba od r. 2010-2015 dávat 70h za 1 km dálnice a 50h za 1 km rychlostní silnice ? Tohle mi chcete opravdu tvrdit ? ... takže je tedy lepší, když se zvedají daně a spotřební daně celoplošně a z toho pak jdou i peníze všude (na dálnice pouze zlomek) ? To je jako lepší, jo ? Hold, snižování daní má za následek spoplatnění některých služeb - auto je i dnes žrout peněz - poistky, servis, povolení (STK, EK), pohonní látky, spoplatnění dálnic. Takže opravdu mě nikdo nepřesvědčí, že si nemůže dovolit dát 140 Kč za jízdu Praha-Brno po dálnici. Já se zde nebavím spůsobem, že jestli se mi to chce platit aneb nechce (komu by se chtělo, že ?), mluvím od fachu, ve kterém je non-stop nedostatek zdrojů a je úplně jedno, zda to je v USA, Norsku aneb na Slovensku. A opravdu je mnohem lepší snižovat daňové zatížení z příjmu a ze zisku a spíše zavádět konkrétní poplatky a spotřební daně, protože ty jdou spátky do těch systémů. :idea: :idea:

Kombinace vás dvou pánové: ČR má potenciál růstu; ale průměrný Čech má problém dát 0,02 € za 1 km dálnice. Někde máte chybu, soudruzi. :lol: (nic ve zlém)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od martin »

Já v tom chybu nevidím. Teď už za tu cestu do Brna platím X korun ve formě spotřební daně za PHM a nevidím důvod proč platit za něco, za co nemám jinou možnost, než to použít. To je prakticky dvojí zdanění a v případě masového konání je to špatně. Souhlas, určitá další regulace, abych jel radši vlakem než autem v podobě nějakého mýta ano, ale proč mají být ti, kdo potřebují cestovat/dojíždět za prací být biti?

Takhle stát bude nutit lidi, aby se z okolí Prahy vystěhovali do Prahy, protože každodenní dojížděnní za prací bude finančně neúnosné a přitom já bych se chtěl do Středočeského kraje přestěhovat a podpořit jeho rozvoj ačkoli ve Středočeském kraji neseženu práci, to ale znamená dojíždět. Platit ale další 1 kč za km to je fakt moc už...
mapman
Autor
Příspěvky: 5766
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od mapman »

Nejde o to kolik jsem ochoten dát za jednu jízdu, za cestu do Splitu a zpátky jsem letos zaplatil víc na poplatcích než zaplatím za rok v ČR. O to nejde. Jde mi o stanovení určitého maxima, se kterým můžu na daný rok počítat. Mít možnost platit podle ujetých km je fér a beru to jako řešení pro lidi, kteří zpoplatněnou síť nevyužívají na denní bázi. Pokud ale stanovím max. strop plateb na např. 100 € ročně u aut do 3,5 t, nepřijde mi to jako že bych nechtěl platit, pouze nemusím každý den řešit to, jestli objet 6 km dálnice přes hustě obydlené ulice nebo prostě vtrhnout na dálnici, kam z principu moje denní dojíždění patří. A to teď nemluvím ani tak za sebe, jako za jiné, jejichž názory zjišťuju a poslouchám.

Financování výstavby dopravní infrastruktury z mýtných příjmů není tou hlavních položkou v zemích jako tato, a pokud, tak jde o příjmy kterou se vyberou na nákladních automobilech. Dálniční známky to rozhodně nevytrhnou a nevytrhne to ani výkonové zpoplatnění osobních automobilů. Uvidíme co s tím udělá zpoplatnění aut od 3,5 t od příštího roku.
banjo
Příspěvky: 219
Registrován: 14.3.2009 16:06:15

Re: Dnes 1.10. a 3.10 na ČT2: Millau - nejvyšší most na světě

Příspěvek od banjo »

Diaľničiar píše:Není mnoho zemí, kde jsou dálnice zdarma a již i tyto země svůj systém mění, ale zas až takový luxus si ostatní státny nemohou dovolit: Benelux, Německo, Británie, USA, Kanada.
je luxusem investice do kvalitni dalnicni site nebo utapeni miliard v neefektivnim socialnim systemu a vysokych nakladech na samotnou administrativu?

kdyz uz ma byt vykonove myto, tak ziskane penize nemaji jit na vystavbu novych dalnic, ale udrzbu. tzn. pochopim stav, kdy stat zainvestuje stavbu dalnice, ale jeji provoz se uz bude hradit prostrednictvim myta. ale platit €8 za cestu praha-brno pri soucasne urovni danove zateze, to je naprosto mimo realitu. mimochodem, kolik pak ma platit nakladni auto?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Diaľničiar »

My se zde neshodneme v zásadních věcech a v principu a tedy je zbytečné a v této diskuzi pokračovat nadále; respektivě já v ní pokračovat nebudu.

I nadále budu ve světě prosazovat, aby si na sebe dálnice (na R netrvám) na sebe vydělali a i nadále budu preferovat výkonové mýto - jedno zda elektronické aneb mýtnice, samozřejme platí všichni: i OA i NA.

Ad banjo: dálnice jako taková si musí vydělat na sebe, nejen na údržbu - jednou za čas (i teď třeba) přijde doba na proinvestování desítek miliard CZK a teď je ČR nemá. :D

Dovolím si odcitovat martina :arrow:
martin píše:nevidím důvod proč platit za něco, za co nemám jinou možnost, než to použít
vy jste napsal něco, co již považujete sa samozřejmé: ovšem ne vždy bylo samozřejmé cestovat po dálnicích a i v ČR je možnost jít po jiných silnicích: ovšem trvá to o 2-4h déle, než-li po D1; ale to je váš problém (ne osobně váš, ale jako řidiče-uživatele celkově), že nechcete déle cestovat

Dálnice stojí v průměru v ČR 500 mil. Kč. Postavíte 30 km, stojí to 15 mld. Kč. Je to tedy asi 0,3% HDP. Bylo by dobré, kdyby dálnice přinesla přímý a nepřímý hospodářský efekt a protože je to dopravní stavba tak automaticky přináši přímý a nepřímý dopravní pozitivní efekt:

Hospodářský přímý nepřinese, jestli za ni nebudou všichni platit. Otázka teď stojí tak, zda postačí OA pouze nějaký poplatek vo formě nálepky aneb výkonové mýtné dle ujetých km a v tomto ja vidím pouze a jenom tu druhou možnost jako správní vzhledem k výše popsanému.

Hospodářský nepřímá přináší denně: nové firmy, nové společnosti.

Dopravní přímý je automaticky: vyšší bezpečnost pro uživatele, maximální možnost mobility mezi městy na větší vzdálenosti za krátký čas.
Dopravní nepřímý je automaticky: zníží se provoz na vedlejších silnicích a na nich pak vzniká dopravní přímý pozitivní efekt.

To ostatné, co píšete ad sociální výdavky, další spoplatnění, není možné jet jinudy, proč by měli OA platit výkonové mýtné, že Chorvatsko není Česko atd. je v této chvíli zcela nepodstatní. Jde o princip a systém. O nic jiné.

A jen tak mimochodem: ano, dálnice je nadstandard až luxus. :idea: To není silnice, ale opravdu král silnic. :idea:

Fin
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Diaľničiar »

Teď mi přišlo přes SZ (neuvedu autora, když si to neželá), že jsem nelida ... takže jenom aby nedošlo k nedorozumění. :arrow:

Já si nepředstavuji model, kdy v ČR přijde k zpoplatnění celé dálniční sítě pro osobní auta do 3,5t (OA) tvrdě 2 Kč na 1 km. :idea: ... :arrow:

1.1.2011: OA budou platit 50h, jenom na dálnicích
*jinde zůstane nálepka v hodnotě 50 €
*nálepka bude možná i pro dálnice i pro rychl. sil., ovšem její hodnota by byla 120 €

Tenhle systém bych nechal do 1.1.2015. Tedy 4 roky by si řidiči zvykali. Časem by přišli na to, že jezdit po okreskách nemá smysl a samozřejmě: počty km D/R by přibývali.

1.1.2015: OA budou platit 70h na dálnicích, 50h na rychl. silnicích
*věřím, že by to byl šok ;)
*ponechal bych i systém 70h na dálnicích a nálepku v hodnotě 200 € (předpoklad zvykání si na mýtné aneb pak nálepka)

No a pak kolem roku 2020 bych zavedl buď jednu společní sazbu aneb dvě sazby (zde se nevím zhodnout zda dávat dálnici a rychl. silnici dohromady i s jinými lidmi); bez možnosti nálepky. Pro cizince bude vždy výhodní mýtné aneb 1-denní nálepka v praxi, místní by si zvykli.

Důležité ale je takovýto systém prezentovat, schválit a pak postupně zavádět do praxe. Tak, aby to nepoškozovalo růst životní úrovně. A samozřejmě: veřejnost musí být informována, kam příjmy z mýtného a nálepek přesně jdou.

Mýtné z NA: nová výstavba a větší opravy, mýtné z OA: údržba sítě. ... Ovšem tato věta je od Dr. Marchalinteho a představuje model "Ideální dálnice aneb ideální jízda zadarmo", kde on popisuje stav, že i když řidič platí, tak de facto vydělává. Myslím, že autoři fóra to četli, pro ostatní: kniha z r. 1999, ale pozor: má 472 stran a je pouze v angličtině (když tak napište SZ).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Odpočívka Na České dálnici“