Systémy zpoplatnění

Off-topic pokec
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Diaľničiar »

Fox Mulder píše:A když je to tedy těch "2+5+4+5+4+2", tak kam tyhle kolektory všechny vedou? Nebo je to rozdělený podle typů placení? Ty vnitřní dva tedy do centra a ty ostatní? Dá se v tom vůbec orientovat a nezabloudit, když je jich tolik? Neni lepší postavit o pár km dál úplně novou dálnici?
Vidím, že máte projeté některé části USA; tak tedy víte, že v Sev. Americe je značení docela přesné a není možné, aby ste zbloudil - "exit bude o 2,5 míle, exit "tam a tam", pak pravidelně označení pro cílová místa a exity, aby ste se stihl včas přesunout. Kolektory postupně mizí (zůstává pouze 5+5) a rovněž na západ a východ od Toronta zůstává pouze 2+2. Zde již jsou 2 významné dálnice: 400 a 401.

Zde se nová dálnice již neoplatí - vedla by příliš daleko od centra, průmyslových zón a neřešila by tenhle dopravní uzel. Spíš je tendence jít s tímto systémem pod zem, co se již také částečně realizuje (některé přechody mezi profily jsou již pod zemí), rovněž některé silnice vedou pod touhle dálnicí.

Vy nezabloudíte - používejte GPS. ... Ono systém ježdění a orientace je zcela jiný v USA/CA a ve střední Evropě. Obyvatel těch severomaerických států stráví v autě denně 3-4h a je to zcela normální, jede v průměru (v prepočtu) 40-60 km/h. Každý den je v kongesci, každý den má problém zaparkovat. Ale chodit pěšky je nemyslitelné. Je to prostě jiný typ života - místní nezabloudí, jestli neprobíhají veliké dopravní uzavírky aneb není dopravní nehoda na MÚK. Cizinec má možná chvíli problém, ale když jedete nepřijde vám že kolem vás je 20 dalších pruhů - vy jedete ve své části. ;)

Kanadské dálnice jsou ve velké většině zdarma; je to v principu dotovaná MHD, rovněž i v USA. Stavějí se i "toll highway", ale to je záležitost posledních 20 let a spíš jde o takové úseky, kde jsou nutné veliké mosty a je taková logika, že to není náplň státního rozpočtu a ani provinčního rozpočtu. Ale to jsme zcela OT, promiňte.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Diaľničiar »

Zde je celkem hezké 9,5 min. video, kde je vidět dost prázdní 2+2 dálnice 401, pak je 3+3 docela již plné a pak je vidno kolektorový systém v asi 6,5 min. :arrow:

http://www.youtube.com/watch?v=vZXVfKcmJ4Y

I když je tma, prostě na tomto tahu je tolik směrů, které se zde scházejí, že to ani jinak nejde. Dle těch příspěvků v diskuzi má jen hghw 401 již 20 pruhů. Tedy kromě těch 2+2 je tam ještě něco již rozšířené. :shock:

Zde je to ještě lepší vidět: http://www.youtube.com/watch?v=gUsZDzji81w . A je to taky aktuální video natočené přes den. 8-)

Normálně mi to chybí ... :( :cry:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3638
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od martini »

Vraťme se prosím od kolektorů k původní myšlence systému zpoplatnění. Trochu bych to rád vrátil a poznal i Váš názor, jak v ČR můžeme přistoupit k financování dopravní infrastruktury. Problém SFDI i jasný. V roce 2008 fakticky nastoupil OPD a vypadlo pravidelných 25 mld. mimořádných příjmů z privatizace, čímž výše rozpočtu zůstala defacto nezměněna. Místo aby OPD nastartovalo vyšší stavební boom, vyrovnalo pouze onen výpadek z privatizace. Do toho má SFDI velkou část peněz z úvěru EIB, který také bude muset splácet. Až vypadne OPD, budeme pěkně v pytli a proto je nutné se zaměřit na razatní zvýšení příjmů SFDI, resp. na jejich strukturování a též na strukturování výdajů.

Zásada: Kdo hodně jezdí, více platí. Kdo jezdí méně, platí méně. Od toho se musíme odrazit. Na celý problém se musí nahlédnout z druhé strany. Musíme si říci, kolik peněz na novou výstavbu a provoz skutečně ročně potřebujeme a jsme schopni proinvestovat. Ukazuje se, že tento rozumný limit je v současné době u SFDI nějakých 100 mld. Kč, vypustíme li železnici, jedná se pro ŘSD o cca 65 mld. Kč, které je nutné ročně zajistit.

Toto lze v podstatě trojím způsobem:

1.) Přerozdělení současných příjmů SFDI: V tomto scénáři je nutné reflektovat skutečné přerozdělení objemů přeprav mezi silnici a železnici. Nůžky mezi podílem silniční a železniční nákladní dopravy se od roku 1995 stále rozevírají a nákladní silniční doprava roste neuvěřitelným tempem. V tomto scénáři je nutné ubrat peníze na výstavbu železnic a přidat peníze na silnice. Zkrátka dostavět koridory a železniční uzly, to vyjde +/- na konec období OPD a následně se věnovat pouze údržbě a nové výstavbě v mnohem menším měřítku. Nová výstavba pouze v místech, kde se rozvíjí osobní příměstská doprava, zde je třeba investovat i nadále. Dokud si železnice další investice nezaslouží, zapomenout na vzdušné zámky ála VRT. Politicky je toto velmi obtížně průchodné.

2.) Zvýšení podílu spotřební daně: Dnes jde do SFDI 9,1% vybrané na spotřební dani z minerálních olejů. Další příjmy ze známek, z mýta a silniční daně jsou převáděny do SFDI ze 100%. V porovnání s výší peněz vybrané na spotřební dani je to však minimum. Zvýšení podílu ze spotřební daně pro SFDI je však politicky neprůchozí, neboť ty peníze by chyběli jinde.

3.) Zvýšení spoluúčasti uživatelů: je samozřejmě také politicky ožehavé téma, ale pokud chceme zachovat současné tempo výstavby a chceme-li udržet dálnice v dobrém stavu nic jiného nám nezbývá. Politicky by tento návrh byl lépe průchodný, podrobněji ho zde tedy vysvětlím.

Vyšší výnos lze zajistit jen vyšším výkonnovým zpoplatnění všech účastníků, to však nesmí být nadmíru asociální, hlavně pro lidi, kteří jsou opravdu těmi pendlery a denně projezdí po dálnici 100 a více km.

Dálniční známka za 1000 Kč na rok pro OA je opravdu sociální poplatek a známku si tak kupuje i většina lidí, která prostě a jednoduše po dálnici skoro nic neprojezdí, ale ten poplatek je tak nízký, že jim prostě nevadí a nechtějí řešit nějaké objíždění dálnice tam kde je. Tento způsob zpoplatnění je však velmi výhodný pro lidi, kteří dálnici využívají dálnice denně v onom rozsahu 100+ km, ale klidně i méně. Tito lidé si libují, jenže si neuvědomují, že u nich by ten poplatek prostě vyšší být měl.

Platba však nemůže být asociální. Je nutné si uvědomit, že při zde navrhované ceně 0,50 Kč/km by člověk, který denně najezdí 100 km po dálnici (a takových lidí bude možná cca polovina z těch co mají známku) by za rok zaplatil 18.250 Kč na mýtném. To už je velmi asociální a politicky neprůchodné. V tomto se mi velice líbí mapmanům návrh stropů, který je dle mne tím správným řešením tohoto sociálního problému.
Musíme si říci, kde leží ona hranice, od kdy už je výše platby za mýtné asociální a dálnice přestává být onou veřejnou službou. Jsou to 3000 Kč za rok? Je to 5000 Kč za rok?
Každý by pak platil dle toho, co skutečně projede. Sazba za km by se musela stanovit na základě nějakých podrobnějších dat samozřejmě. Potom by každý měl pre-pay OBU jednotku a odečítal by si peníze dle ujetých km (nemusel by si rovnou nabíjet částku celého limitu). Kolik projedeš, tolik zaplatíš = rovný sociální přístup. V momeně dosažení stropu = "už jsi nám tento rok zaplatil dost" by už veškeré další kilometry byly zadarmo.
Toto se samozřejmě týká pouze osobních aut.

Nákladní autodopravci jsou velmi silnou lobbyistickou skupinou a jakékoliv zvyšování mýtných sazeb je pro ně velmi nepopulární. Zde je však nutné říci "chlapci, takhle to dál nejde". Platba za km musí být taková a taková (opět nutno stanovit dle potřeb příjmů SFDI a skutečných nákladů na novou výstavbu a provoz dálnic) a vy si její zvýšení zkrátka promítněte do ceny své služby. Nic jiného se nedá dělat, stát potřebuje stavět dálnice, které jsou pro Vás.

Dokáži si představit i cenu cca 10 Kč/km po D/R. Při odkazované cestě Praha - Brno by šlo o 2000 Kč. Vím, není to málo, ale vemte si, kolik zboží v jaké hodnotě ten kamión přepraví. Toto razantní zvýšení ceny není tedy absolutně problém dopravce, ale přepravce, který si musí uvědomit, že dostat zboží z místa A na místo B prostě něco stojí a ta částka se musí zaplatit a zohlednit v ceně zboží. To co se dělo v poslední době, kdy se nákladním autem převážely hobliny pro výrobu briket (příklad) prostě není normální a plyne to pouze z toho, že přerava zboží je zkrátka moc levná a na to jsme si moc zvykli.

Zcela jistě někteří z Vás namítnou, ale to to pak všichni budou objíždět. Logicky nezbytným předpokladem tohoto návrhu je zavedení mýta na všech silnicích I., II. i III. tříd (samozřejmě hybridní systém) a to tak, aby se zkrátka dálnice nevyplatili objíždět. Nelze na zpoplatnění nižších tříd nahlížet jako na extra dodatečný příjem, který by z výběru mýta měl být, jde o tu regulaci dopravního proudu.

Cena za jízdu z místa A do místa B musí být nastavena tak, aby se vždy vyplatilo (v kombinaci ceny a času) co nejdříve najet na dálnici a tu využít pro maximální část cesty. Pokud mě jízda po paralelní komunikaci vyjde na 1/2 peněz než dálnice a zabere mi to 2,5x tolik času, už se jistě rozmyslím, že raději pojedu po té dálnici.

Myslím si, že poměr cen za využítí silniční sítě jak pro OA tak pro NA by měl být asi následující:

D/R: 100%
I. třída: OA: gratis NA: 60% (nevede většinou paralelně s dálnicí)
II. třída použitelná pro objíždění dálnice: OA: 70% (strop), NA: 85%
II. třída nepoužitelná pro objíždění dálnice: OA: gratis NA: 30% (strop)
III. třída: použitelná pro objíždění dálnice: OA: 70% (strop), NA: 70 %
III. třída: nepoužitelná pro objíždění dálnce: OA: gratis NA: 30% (strop)

Všechny tyto navíc vybrané platby za D/R a silnice I. třídy by sazmořejmě museli jít na účet SFDI, jinak to není možné, aby se z toho platilo něco jiného. Výběr z II. a III. tříd by zajiťoval též centrální výběrčí (dnes Kapsch) a po očištění o náklady by se výběr stával příjmem jednotlivých krajů, které na financování silnic také potřebují nějaký dodatečný příjem, ale hlavně potřebují snížit podíl přeprav, který je realizován po jejich komunikacích, čehož se tento návrh snaží docílit. O určení silnic v tzv. kategorii "vhodných pro objíždění dálnice" by si vždy rozhodoval příslušný kraj.

Jen na konec reakce na koncesi na D1 a utopické rozšíření na 2+4+4+2, resp. 3+3, resp. 2+3+3+2:
[qoute=Dialničiar]Takhle se to dělá všude tam, kde prostě hlavní tepna nezvládá provoz a kde je: a) podnikatelsky orientovaný stát, b) koncesionář[/quote]
c) stát schopný takovouto dálnici prosadit a připravit na úkor všemu co by to obnášelo :-)

Tak a prosím o věcné reakce a hezky se do mě pusťte :-)
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od martin »

Nevím, zda to je tím videem, ale co to jako je? Koukal jsem jenom na začátek, ale vypadá to jako solidní kroucárna, takové serpentiny tam. Nepřehledné horizonty... Podle toho videa bych si celkem odpustil na tomto jet :D
Mike
Příspěvky: 5000
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Mike »

jako první by bohatě stačilo, aby se částky vybrané na spotřební dani přesunuly do SFDI třeba ve výši 60%
sice tím nebude na sociální dávky a jiné dárečky, ale ty peníze potečou tam, kam patří.
těch zbylých 40% je stále schopno financovat např.policii a jiné - rovněž potřebné pro provoz.
naopak činnost celní správy by měla být financována koncesionářem, neboť pracují de-facto pro něj.
zpoplatněním komunikací II. a III. třídy zatížíte především lokální dopravce nebo i zemědělce apod.
a bohužel jakékoli vyjímky by neprošly přes EU - zakázaná místní podpora
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
martini
VIP
Příspěvky: 3638
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od martini »

To Mike: Zvýšení podílu spotřební daně na 60% pro SFDI neprůchozí - obrovský výpadek v jiných kapitolách SR, který nelze ničím rozumně nahradit.

Zpoplatnění menších komunikací - proto navrhuji každou silnici zpoplatnit podle toho, zda-li může být použita na objíždění dálnice či ne. Tam kde ne, navrhuji aplikaci stropů jak pro OA, tak i NA, aby na tom nebyli byti třeba pekaři, bus dopravci atp.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Diaľničiar »

Kolik se vybere na daních z minerálních olejů ?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Bobek »

Pro rok 2010 se v rozpočtu SFDI předpokládá transfer ze spotřební daně z min. paliv 8,1 mld. Kč. Což mi při podílu 9,1% dává celkový výnos 89 mld.
Království a půl princezny za 511.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Diaľničiar »

89 mld. Kč - tak to jsou docela hezké peníze.

Já teď nevím najít údaj o Slovensku, pouze jsem našel spotrební daně v r. 2010: téměř 2 mld. € a minerální oleje jsou pouze součástí. :idea:

U vás je zjevně vyšší motorizace, ale zase ceny PHM jsou nižší (i když jak kde a jde i o kurz €).

Tak to je docela škoda, že pouze 9,1% ... ale zas alespoň něco - na SVK nejde ani 1%, buďte vděční.

Ono jde o to, zda je rozumní ponechat SFDI - ? Když je problémem jej naplnit, bylo by možná lepší, kdyby zanikl, alespoň by se ušetřilo na jeho provozu. Vím - je to odvážné tvrzení a možná není úplně odborní.

Ono ale není ve světě mnoho zemí, které by měli 1 fond určen pro celou dopravní infrastrukturu. :idea:

Ale martini to hezky popsal: bude nakonec třeba zvýšit výběr od řidičů, ten dát na 100% pouze na silnice a dálnice (dle modelu zpoplatnění). A není to proti mobilitě ani proti ničemu jinému, ale právě pro mobilitu: ČR jednoduše nemůže stačit financovat rozvoj dálniční sítě, když nemá dokončenou ani základní síť, ani jen samotné dálnice. To je stejný problém jako třeba na Slovensku - ale i proto se Slovensko rozhodlo uplatnit na nejdrahší úseky systém PPP aten bude splácet státní rozpočet jako celek s tím, že mýtné bude zdrojem výhradně NDS (nikoliv čistě státu). :idea: V případě Slovenska tak přichází jako reální, že NDS bude někdy kolem let 2015-2020 částečně aneb většinově sprivatizována; již nyní se mluví o čisté hodnotě 4 mld. €, ale jsem zase OT.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6841
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Bobek píše:Pro rok 2010 se v rozpočtu SFDI předpokládá transfer ze spotřební daně z min. paliv 8,1 mld. Kč. Což mi při podílu 9,1% dává celkový výnos 89 mld.
A těch 89mld asi nejde přímo do SFDI, že?
Ty se beztak rozfrcají všude možně.
R48 -> D48 se podařilo!
Mike
Příspěvky: 5000
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Mike »

martini píše:To Mike: Zvýšení podílu spotřební daně na 60% pro SFDI neprůchozí - obrovský výpadek v jiných kapitolách SR, který nelze ničím rozumně nahradit.

....
jistě máte pravdu, ale nemělo by se konečně říci, že JE PŘECI SPRÁVNÉ platit jen to na co máme ?!!!
tedy 60% spořební daně do dopravy ( myslím že dráhy nemají "zelenou naftu" edy i tam )
zbytek na policii, zdravotnictví a související vlivy s dopravou.
ze spotřební daně žádné důchody, dotace zemědělcům a "bůh" suď, co se z toho vlastně platí.
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
MPMP
Příspěvky: 3314
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od MPMP »

Mike píše:
martini píše:To Mike: Zvýšení podílu spotřební daně na 60% pro SFDI neprůchozí - obrovský výpadek v jiných kapitolách SR, který nelze ničím rozumně nahradit.

....
jistě máte pravdu, ale nemělo by se konečně říci, že JE PŘECI SPRÁVNÉ platit jen to na co máme ?!!!
tedy 60% spořební daně do dopravy ( myslím že dráhy nemají "zelenou naftu" edy i tam )
zbytek na policii, zdravotnictví a související vlivy s dopravou.
ze spotřební daně žádné důchody, dotace zemědělcům a "bůh" suď, co se z toho vlastně platí.
To zní naprosto rozumně, ale z čeho ty "...důchody, dotace zemědělcům a "bůh" suď, co ..." teda chcete platit? Z daní, které zaplatí naši politici? :D
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od martin »

Ze sociálního pojištění přece. Systém se musí nastavit tak, aby to bylo možné (státní, soukromé pojištění) a to samozřejmě chce tu reformu, která se neustálé odkládá. Současný stav je trvale neudržitelný.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od jonáš »

Z výběru sociálního pojištění se až do letoška zhruba 20 mld přelejvalo do jiných kapitol rozpočtu .. čili tim to nebude. Ale možná je to v tom fondu, co za "nevýdělečný" osoby platí do fondu SP stát .. ;)
MPMP
Příspěvky: 3314
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od MPMP »

martin píše:Ze sociálního pojištění přece. Systém se musí nastavit tak, aby to bylo možné (státní, soukromé pojištění) a to samozřejmě chce tu reformu, která se neustálé odkládá. Současný stav je trvale neudržitelný.
opět to zní rozumně. Za aktívní obyvatele naprosto souhlasím a za ty, co jsou na dávkách to bude platit kdo? A hlavně: z čeho?
Abych předešel dalším dotazům, vím, že lze nastavit cokliv tak, aby se náklady pokryly pouze z výběru tomu odpovídajících poplatků/pojištění/daní, ale není to ve světě zrovna nejpoužívanější přístup. Vede to totiž k tomu, že ten, kdo má problému se z nich už nikdy nedostane - neodevzdal zdroje, nedostane pomoc. To se v Evropě prostě nenosí.
Nejsem přítelem masívního přerozdělování, ale chápu, že příjem ze spotřegních daní se dá použít i na něco jiného než na podporu té spotřeby. :)
Mike
Příspěvky: 5000
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Mike »

nevím, jestli jste četli v dnešních novinách - MF Dnes - diskusi nad návrhem státního rozpočtu. Některým jedincům se zdá, že do SFDI půjde příliš mnoho peněz :twisted:
A to se mluvilo i o zvýšení spotř.daně
asi by to chtělo urychleně postavit dálnici na Mars

nechápu, místo aby se využilo, že s krizí poklesla doprava a tedy se dá "něco" dělat, tak zastavíme i stavby silnic a dálnic :cry:
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od martin »

jonáš píše:Z výběru sociálního pojištění se až do letoška zhruba 20 mld přelejvalo do jiných kapitol rozpočtu .. čili tim to nebude. Ale možná je to v tom fondu, co za "nevýdělečný" osoby platí do fondu SP stát .. ;)
Tam jde o to, že se zvyšovala hranice pro odchod do důchodu, aby se zvýšil již tak ubývající počet aktivně pracujících a aby bylo možno vůbec utáhnout průběžný systém. Až klesne počet aktivně pracujících (celková potenciální populace, včetně nezaměstnaných) a naopak vzroste počet důchodců, tak žádné peníze nezbydou...

Nejsem nepřítelem toho, aby tady byla pomoc státu a tedy nás všech těm, kteří se ocitnou v nouzi. Na druhou stranu je to individuální odpovědnost každého z nás si věci zařídit tak, abych se pokud možno do těch finančních problémů nedostal. To se neděje, tady a v Evropě taky tak trochu je příliš zažitá představa "stát se postará". V našem, českém, případě navíc dochází k masivnímu zneužívání sociální pomoci a to je úplně špatně. Pak není na zdravotnictví, školství a dálnice ;)
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od jonáš »

No já vim že je to populární, nadávat na "dávkaře", ale zkoušel jste si to někdy rozklíčovat přímo z rozpočtu a statistik? Někdy loni nebo předloni jsem to podstoupil, a pomineme-li starobní a invalidní důchody, jde na zbytek sociálky asi 30 miliard, z toho cca 20 na maminy a děti a jen asi 6 miliard dělaly přímý sociální dávky "an sich". Půl procenta rozpočtu .. za to prej nebude ani ten tunel do Děčína ;-) .. více třeba zde http://www.demografie.info/?cz_detail_c ... rtclID=354

Jinak zvyšovat věk odchodu do penze je prima (zvlášť když je vám pade), ale v situaci kdy nabídka zaměstnání je omezená (jako že je) je to jen spojená nádoba s fondem nezaměstnanosti. Sorry za OT.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od Diaľničiar »

jonáš píše:Jinak zvyšovat věk odchodu do penze je prima (zvlášť když je vám pade), ale v situaci kdy nabídka zaměstnání je omezená (jako že je) je to jen spojená nádoba s fondem nezaměstnanosti. Sorry za OT.
Pro stát je ale mnohem výhodnější dávat dávky, než důchod. ;) A krize nebude věčná. :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3638
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Systémy zpoplatnění

Příspěvek od martini »

Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Odpovědět

Zpět na „Odpočívka Na České dálnici“