Privatizace dálnic - úvahy nad klady a zápory

Off-topic pokec
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Privatizace dálnic - úvahy nad klady a zápory

Příspěvek od Lenny »

mapman píše:Možná v ideálistáně :D ... Ne vážně, tomu snad nikdo nevěří, že by stát mohl kdy mít 100% pocitvé, bezchybné a osvícené úřednictvo... Jde jen o to se tomu idálu přibližovat, nicméně blaho řidičů... heh ...
Pak už je jen jedna volba:
Zprivatizovat a prodat, tím odpálím různé nepoctivé, chybné a neosvícené úřednictvo od koryta. A nazdar bazar.

A toto není jediná ležící ladem odpočívka. Pravy, Klimkovice, Mezno :evil:
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od mapman »

Já teda preferuju transformaci před privatizací... Dát soukromníkovi silnice a dálnice??? V tomhle státě, ježišikriste :)

Transformace na obchodní společnost, která bude schopná financovat sama sebe, na základě jasného systému přidělování financí, to pak bude jiná... Uvidíme kterou cestou se po volbách vydáme...
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od Lenny »

Klidně bych je prodal. Stejně tak veškerý majetek státu a měl bych klid. Už by nebyl žádný kamarádkšeft pro známé politiků, už bysme neslyšeli s tím musíme být za dobře, ten je kámoš toho a toho. Tomu musíme dát zakázku, bo ten je významný atd. Tohle by si řešil soukromník za vlastní love. Politici by přišli o část moci atd atd.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od mapman »

Tys nikdy neslyšel nic o tom, jak to vypadá ve firmách takovéhoto rozsahu? Že se tam rozhodování a různé jiné procesy velmi přibližují tomu státnímu ? Protože mít pocit že soukromník vyřeší všechno... no... stačí se podívat jak fungují USA... To je země silně závislá na vůli velkých soukormých společností... A to mediálními počínaje ...

Jedna klíčová otázka, z čeho by taková soukromá společnost získavala peníze na výstavbu a provoz?
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:Pak už je jen jedna volba:
Zprivatizovat a prodat, tím odpálím různé nepoctivé, chybné a neosvícené úřednictvo od koryta. A nazdar bazar....
Zprivatizovat něco, co poskytuje služby státu naopak znamená ještě mnohem větší korupci. Vznikne jedna vyvolená firma, která si pak diktuje cokoliv. A na rozdíl od státní organizace je ještě neprůhlednější - rozpočet soukromé firmy se nezveřejňuje vůbec - i nakradený soukromý majetek je přece svatý.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od Lenny »

Co jsem slyšel, to jsem slyšel. Co vím, to vím.

Když mohli postavit a provozovat soukromníci železnice, tak proč by nemohli provozovat a spravovat silnice nebo dálnice?
JirkaS píše:Zprivatizovat něco, co poskytuje služby státu naopak znamená ještě mnohem větší korupci. Vznikne jedna vyvolená firma, která si pak diktuje cokoliv. A na rozdíl od státní organizace je ještě neprůhlednější - rozpočet soukromé firmy se nezveřejňuje vůbec - i nakradený soukromý majetek je přece svatý.
Co to je služba státu? Jak je definovaná? S tím nepočítám, že by vznikla jedna vyvolená společnost, spíše několik menší. Diktovat si taky nebudou moci, jsou tu i jiné alternativy (jiné silnice, dráhy, letadla).

A nakradený soukromy majetek?? To je velký pojem. Skoro jak kdybych slyšel některé politiky.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:A nakradený soukromy majetek?? To je velký pojem. Skoro jak kdybych slyšel některé politiky.
A co jiného je majetek získaný korupcí?
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od mapman »

Ten systém může fungovat, pokud ho ten soukromník buduje od začátku, pak to smysl má, ale nemá smysl privatizovat něco, co je budováno jako plně integrovaná veřejně dostupná služba ... To jako chceš aby se na dálnice vrátily mýtnice? Protože pokud je ten soukromý subjekt jakkolii dotován státem, stačí stínové mýto apod., tak už podléhá úplně stejnému zákonu o zadávání veřejných zakázek jako stát.. A co si budeme říkat, u soukromníka je tu ten prostor pro korupci mnohem větší a navíc jakákoliv odpovědnost vůči uživatelům jeho dálnice je poměrně nízká, hlavně v našich podmínkách...
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:Když mohli postavit a provozovat soukromníci železnice, tak proč by nemohli provozovat a spravovat silnice nebo dálnice?
Oni ji postavili a provozovali, ovšem už koncem 19. století začali krachovat a stát to od nich vykupoval. I když to soukromníkovi nedokázalo vydělat, tak taková železnice pomohla rozvoji obcí - byla to tehdy jediná kapacitní cesta. Takže soukromníkovi se nevyplatila, ale celkově se jednalo o přínos. Pokud by to bylo ponecháno jen na soukromnících, zůstalo by jen několik páteřních tratí, zbytek by byl zrušen - jako v US. To samé samozřejmě platí pro silnice.
Provozování silnic soukromníkem by znamenalo okamžité zavedení mýta. A nevěřím tomu, že by to bylo levnější než současná daň z pohonných hmot. Navíc připojení na silnici je podmínkou i pro existenci stavby.
Já nevěřím na myšlenku, že když všechno zprivatizujeme, nastane ráj na zemi. Jeden příklad - bydlím v družstevním bytě (stejná situace platí i pro společenství vlastníků). Pokud obyvatelé dokáží uhlídat představenstvo, tak je to jednoznačně nejlevnější řešení. Privatizovat vše, co zajišťuje stát, je asi stejně nesmyslná myšlenka, jako kdyby někdo přišel s tím, že pro mě bude výhodnější, když dům bude mít jednoho soukromého vlastníka a já mu budu platit nájem.
Lenny píše:Co to je služba státu? Jak je definovaná? S tím nepočítám, že by vznikla jedna vyvolená společnost, spíše několik menší. Diktovat si taky nebudou moci, jsou tu i jiné alternativy (jiné silnice, dráhy, letadla).
Za službu státu považuji cokoliv, kde stát je objednatelem. Nic složitějšího v tom není třeba hledat.
Ohledně jiných alternativ - aby byl ten soukromník alespoň trochu efektivní, musel by působit alespoň regionálně - v tom případě moc alternativ nezbyde.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od Lenny »

JirkaS píše:A co jiného je majetek získaný korupcí?
A jakou to má souvislost s privatizací silnic a dálnic?

To má znamenat, že by při privatizaci D a S byla korupce? A co taková aukce, nebo přímý prodej akcii na burze, je to provázeno korupcí?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:
JirkaS píše:A co jiného je majetek získaný korupcí?
A jakou to má souvislost s privatizací silnic a dálnic?

To má znamenat, že by při privatizaci D a S byla korupce? A co taková aukce, nebo přímý prodej akcii na burze, je to provázeno korupcí?
No a kdy se u nás takováto veřejná forma privatizace naposledy prováděla? V místních podmínkách bych čekal privatizaci formou soutěže krásy nebo výběrového řízení s "dobře" nastavenými podmínkami.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od Lenny »

mapman píše:Ten systém může fungovat, pokud ho ten soukromník buduje od začátku, pak to smysl má, ale nemá smysl privatizovat něco, co je budováno jako plně integrovaná veřejně dostupná služba ... To jako chceš aby se na dálnice vrátily mýtnice? Protože pokud je ten soukromý subjekt jakkolii dotován státem, stačí stínové mýto apod., tak už podléhá úplně stejnému zákonu o zadávání veřejných zakázek jako stát.. A co si budeme říkat, u soukromníka je tu ten prostor pro korupci mnohem větší a navíc jakákoliv odpovědnost vůči uživatelům jeho dálnice je poměrně nízká, hlavně v našich podmínkách...
To už je věcí privátního majitele, jak si ošefuje výběr a kdo ho bude platit a kolik.
Proč by měl být dotován státem, bude podnikat na vlastní riziko.
Soukromníci možná mají odpovědnost poměrně nízkou, lae odpovědnost politiků a úředníků je nulová, ty zajímá jen, jak si ve svém úřadu nahrabat nad možnosti, co nejvíce.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od Lenny »

JirkaS píše:No a kdy se u nás takováto veřejná forma privatizace naposledy prováděla? V místních podmínkách bych čekal privatizaci formou soutěže krásy nebo výběrového řízení s "dobře" nastavenými podmínkami.
Např. ČEZ prodej na burze.
JirkaS píše:Za službu státu považuji cokoliv, kde stát je objednatelem. Nic složitějšího v tom není třeba hledat.
A jak stát pozná ad hoc, že neobjednává něco, co nikdo nechce?
JirkaS píše:Já nevěřím na myšlenku, že když všechno zprivatizujeme, nastane ráj na zemi.
Ráj samozřejmě nenastane, jen ubyde prostor pro korupci a politické hrátky.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od mapman »

Lenny píše: To už je věcí privátního majitele, jak si ošefuje výběr a kdo ho bude platit a kolik.
Proč by měl být dotován státem, bude podnikat na vlastní riziko.
Soukromníci možná mají odpovědnost poměrně nízkou, lae odpovědnost politiků a úředníků je nulová, ty zajímá jen, jak si ve svém úřadu nahrabat nad možnosti, co nejvíce.
To je právě ten tvůj velký omyl, protože rozdíl mezi manažerem velké privátní společnosti a velké státní společnosti je velmi malý co do jejich vlivu a chování. Podstatný rozdíl je snad jen v tom, že pokud si chce soukromý manažer nahrabat, tak může mít astronomický plat a rozhoduje podle toho jak si jeho chlebodárce přeje, ve stántím sektoru takhle přeplácet nemůžeš, to je jeho základni kmmparativní nevýhoda, kterou mnozí řeší jinými cestami (ať už legálními či ne) tak, aby se tato nevýhoda srovnala.

A ještě k tomu vlastnímu riziku, znovu se tě zeptám, ty chceš abychom platili za dálnice na mýtnicích a aby cesta z Prahy do Brna stála řekněme 200 Kč? Protože jinak soukromník raz dva zkrachuje...
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:Např. ČEZ prodej na burze.
Pár procent, protože stát potřeboval peníze. Žádná skutečná privatizace.
Lenny píše:A jak stát pozná ad hoc, že neobjednává něco, co nikdo nechce?
Stát to pozná podobně jako soukromník - o službu někdo projeví zájem. V tom problém není. Problém je jak zabránit tomu, aby stát objednal něco, o čem moc dobře ví, že o to není zájem, ale nějakému úředníkovi se to hodí. K tomu stát potřebuje fungující soudy a jednoduché zákony - tyto podmínky zrovna náš stát nesplňuje.
Lenny píše:Ráj samozřejmě nenastane, jen ubyde prostor pro korupci a politické hrátky.
Ano, ubyde prostor pro korupci ve státní správě. Ovšem touha po penězích zůstane pořád stejná, takže se budou hledat jiné cesty - jednou z nich je monopolizace prostředí a diktování si cen.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od Lenny »

Manažer soukromé společnosti musí dosahovat stanovených cílů (zisku, růstu, objemu tržeb apod.), pokud ne, je rychle vyměněn.
Za to manažer ve státní firmě nemusí nic z toho, nesplní to, ok, tak snad příště. V mnoha případech jeho nejdůležitější kvalifikací je to, že je kámoš někoho (např. jeden, co kupoval letadla o závod).
mapman píše:základni kmmparativní nevýhoda, kterou mnozí řeší jinými cestami (ať už legálními či ne) tak, aby se tato nevýhoda srovnala.
Aha, takže korupce je jen vyrovnávání přijmu mezi veřejným a státním sektorem? :crazy:
mapman píše:A ještě k tomu vlastnímu riziku, znovu se tě zeptám, ty chceš abychom platili za dálnice na mýtnicích a aby cesta z Prahy do Brna stála řekněme 200 Kč? Protože jinak soukromník raz dva zkrachuje...
Nedokážu říci, kolik by se platilo a kdo by platil, bo to nevím. A to neví nikdo z nás, bo nikdo neumí věštit z křištálové koule. ;)
Klidně, ať se platí.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od Lenny »

JirkaS píše:Stát to pozná podobně jako soukromník - o službu někdo projeví zájem. V tom problém není. Problém je jak zabránit tomu, aby stát objednal něco, o čem moc dobře ví, že o to není zájem, ale nějakému úředníkovi se to hodí. K tomu stát potřebuje fungující soudy a jednoduché zákony - tyto podmínky zrovna náš stát nesplňuje.
Nepozná to, nefungují v takovém prostředí ceny stanovené na tržním mechanismu, jsou to pouze pseudoceny, o kterých se domnívá, že by takové mohli být.
JirkaS píše:Ano, ubyde prostor pro korupci ve státní správě. Ovšem touha po penězích zůstane pořád stejná, takže se budou hledat jiné cesty - jednou z nich je monopolizace prostředí a diktování si cen.
To moc dobře nejde. Může mít monopol třeba na dálnici Brno - Ostrava, kde si zkusí nasadit vysoké ceny, ale je tu např. alternativa jízda po silnicích nižších tříd, jizda přes Olomouc a Nový Jičín, jízda vlakem atd. Zaléží jen, jak široce takový trh vymezíme. Pokud ho vymezíme příliš úzce, ano může mít místní monopol. Ale tento přístup bych považoval za špatný, je potřeba se na to dívat komplexně.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:Nepozná to, nefungují v takovém prostředí ceny stanovené na tržním mechanismu, jsou to pouze pseudoceny, o kterých se domnívá, že by takové mohli být.
Problém je, že zrovna dopravní obslužnost asi nejde hodnotit jen tržní cenou. Kdybych na něco takového přistoupil, tak brzy dojdu k tomu, že silnici do Horní Dolní místní nikdy nezaplatí. A teď nastává problém - soukromník ji zruší a je mu to jedno. Jenže stát musí uvažovat i o tom, co udělá s tou stovkou lidí, která se nikam nedostane. Je to jeden z důvodů, proč jsou silnice státní minimálně od dob Říma. Proto se k myšlence privatizace celé silniční sítě stavím skepticky.
Ohledně privatizace pouze dálniční sítě - to by fungovat mohlo a v některých zemích to částečně i funguje (Francie). Stávající státní silniční síť tvoří tu nezbytnou protiváhu, aby nemohlo dojít k monopolizaci. Je jen otázkou, jestli je to to nejlevnější řešení. Porovnání je asi takovéto:
Když dálnice spravuje stát, je celková cena daná skutečnými náklady + neefektivitou (sem patří korupce i špatná rozhodnutí úředníků).
U soukromníka jsou to ty samé náklady + jeho neefektivita způsobená špatným rozhodnutím + zisk.
Vzhledem k tomu, že míra korupce se u nás odhaduje u státních zakázek 10%, je otázkou, zda bude soukromníkovi stačit 10% zisku, abych byl celkově na stejné ceně. Je možné přidat ještě pár procent na menší efektivitu při státní správě, která ale podle mě u dálnic není ani tak způsobena blbostí úředníků, ale spíš problémy typu odkládání údržby z důvodu nedostatku peněz v jednom roce a díky tomu následné prodražení v roce příštím + přebujelost státního aparátu.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od Lenny »

10% zisku a prakticky bez rizika, to už je slušné. Vždyť pokladniční poukázky nesou jen cca 4%.
Zanedbávání na údržbě, odkládání oprav, by se mohlo soukromníkovi zle vyplatit v podobě, poklesu zájmu o využití.

Zpět k tématu. Kdy budou tyto dvě odpočívky otevřeny? Co k tomu schází? :kladivo:
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od Sosa »

Na tšchto debatách mě fascinuje,jak lidé zaměstnaní státem se stále drží hesla soukromník vše vyřeší.
V reálu je od určité velikosti soukromník horší hospodář než stát.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:10% zisku a prakticky bez rizika, to už je slušné. Vždyť pokladniční poukázky nesou jen cca 4%.
Problém je, že těch 10% není tak jednoduché získat. Nutnou podmínkou je mýtný systém pro všechny a ten není nejlevnější, takže část nákladů padne na něj. Navíc je to 10% ročně jen z provozních nákladů, 10% z ceny za výstavbu je nutné rozpočítat na dobu životnosti - takže to žádný vejvar není.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: 0134.1/2 Mořice - Kojetín

Příspěvek od Sosa »

Lenny píše:Zanedbávání na údržbě, odkládání oprav, by se mohlo soukromníkovi zle vyplatit v podobě, poklesu zájmu o využití.

Zpět k tématu. Kdy budou tyto dvě odpočívky otevřeny? Co k tomu schází? :kladivo:
No letos uštříme,protže jsme nevydělali,příští rok to doženeme.Přeloženo:letos potřebuji prémie,příští rok už tu být nemusím.

Stejně jako na D 11 provozovatel benzinky.Ten se pak stará o celou odpočívku(hlavně WC).
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: 0134.1/2 Mořice – Kojetín

Příspěvek od martini »

Lenny píše:Klidně, ať se platí.
Tohle je trochu příliš liberální názor, na totální privatizaci sítě, sorry. Musí se hledat nějaká střední cesta. Stát vybírá daně a za ně poskytuje veřejné služby. Shodneme se asi na tom, že služba provozování dálnic i ostatních silnic je tou službou, kterou si veřejnost za své daně žádá. Tudíž stát je povinnován tuto službu zajistit. Nemůže se té zodpovědnosti říci ve prospěch soukromé (privatizované) společnosti. Dodatečné platby za nadstandardní veřejnou službu v podobě dálnic jsou samozřejmě možné.
Lenny píše:10% zisku a prakticky bez rizika, to už je slušné.
Bez rizika? Riziko poptávky - resp. problém objíždění zde hraje naprostý prim a to nikdo nepřevezme! Po takto zprivatizované a zpoplatněné cestě by málo kdo jel a vytvářelo by to nadměrné zatížení na zbytku státní silniční sítě. Bohužel 90% národa by se při volbě osobním autem Praha - Brno po koncesní dálnici za 200 Kč (odhad) rozhodla jet raději zadarmo po 602 - I/38 a I/12 a dálnice by tak přestala plnit účel - převzít značnou část dopravy v této relaci. Pak by se mu investice logicky nevracela a nutně by to vedlo k jeho krachu. Toto však soukromník vycítí již na počátku a do takovéto koncese prostě vůbec nepůjde. Pokud to srovnám s těmi koncesními železnicemi, tam byl ten úspěch založen na tom, že neexistovala rozumná alternativa a za ten nadstandart byli lidé ochotni platit, což už by dnes nebyli, bo za své daně očekávají nějakou protislužbu!
mapman píše:Transformace na obchodní společnost, která bude schopná financovat sama sebe, na základě jasného systému přidělování financí, to pak bude jiná... Uvidíme kterou cestou se po volbách vydáme...
Přesně tohle je potřeba. ŘSD se musí transformovat na "normálně fungující společnost" jako je třeba rakouský Asfinag. Musí mít možnost normálně plánovat své příjmy v dlouhodobém horizontu a od nich odvozovat plán výstavby v souladu se strategií rozvoje stanovené na celostátní úrovni atp. Tato společnost může být klidně a.s., ale vždy 100% vlastněná státem. V takovéto firmě je pak možné i nastavit motivační systém pro zaměstnance, kteří si to zaslouží a kteří ne. Ne jak to funguje dnes ve státní správě (potažmo na dnešním ŘSD), kde nikdo není motivován k práci - rychlému dosažení kvalitních výsledků, na základě kterých by byl odměňován. Prostě většina jenom chodí do práce a "ono to nějak dopadne".
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Privatizace dálnic - úvahy nad klady a zápory

Příspěvek od Sosa »

1)Neexistuje ideální řešení,jen samá špatná-jen vybrat to nejméně špatné.
2)Opravdu si myslíte že lidi budou dělat jinak když je nebude platit stát ale "soukromník".
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Privatizace dálnic - úvahy nad klady a zápory

Příspěvek od MPMP »

Sosa píše:2)Opravdu si myslíte že lidi budou dělat jinak když je nebude platit stát ale "soukromník".
Pokud bude "soukromník" tak malý, že si lidi ohlídá, nebude moct pomýšlet na provozování dálnic a pokud bude tak velký, že to zvládne, nemá šanci důsledně kontrolovat své zaměstnance.
kritickou hranicí je cca 20-30 zaměstnanců. Do tohoto počtu se všichni dobře znají a denodenně spolu komunikují, takže si dost dobře ani nemohou dovolit "se flákat" a pokud to přesto dělají, ostatní se to dozví a dlouho v takové firmě dotyčný nevydrží. Nad tento počet už musíte firmu strukturovat, jemnovat manažery a poté jim důvěřovat, že dělají to nejlepší pro firmu, což není vůbec jednoduché. Obávám se, že u firmy spravující dálnice (stovky zaměstnanců) je z tohoto pohledu úplně jedno, kdo je jejím vlastníkem.
Odpovědět

Zpět na „Odpočívka Na České dálnici“