Lenny píše:Když mohli postavit a provozovat soukromníci železnice, tak proč by nemohli provozovat a spravovat silnice nebo dálnice?
Oni ji postavili a provozovali, ovšem už koncem 19. století začali krachovat a stát to od nich vykupoval. I když to soukromníkovi nedokázalo vydělat, tak taková železnice pomohla rozvoji obcí - byla to tehdy jediná kapacitní cesta. Takže soukromníkovi se nevyplatila, ale celkově se jednalo o přínos. Pokud by to bylo ponecháno jen na soukromnících, zůstalo by jen několik páteřních tratí, zbytek by byl zrušen - jako v US. To samé samozřejmě platí pro silnice.
Provozování silnic soukromníkem by znamenalo okamžité zavedení mýta. A nevěřím tomu, že by to bylo levnější než současná daň z pohonných hmot. Navíc připojení na silnici je podmínkou i pro existenci stavby.
Já nevěřím na myšlenku, že když všechno zprivatizujeme, nastane ráj na zemi. Jeden příklad - bydlím v družstevním bytě (stejná situace platí i pro společenství vlastníků). Pokud obyvatelé dokáží uhlídat představenstvo, tak je to jednoznačně nejlevnější řešení. Privatizovat vše, co zajišťuje stát, je asi stejně nesmyslná myšlenka, jako kdyby někdo přišel s tím, že pro mě bude výhodnější, když dům bude mít jednoho soukromého vlastníka a já mu budu platit nájem.
Lenny píše:Co to je služba státu? Jak je definovaná? S tím nepočítám, že by vznikla jedna vyvolená společnost, spíše několik menší. Diktovat si taky nebudou moci, jsou tu i jiné alternativy (jiné silnice, dráhy, letadla).
Za službu státu považuji cokoliv, kde stát je objednatelem. Nic složitějšího v tom není třeba hledat.
Ohledně jiných alternativ - aby byl ten soukromník alespoň trochu efektivní, musel by působit alespoň regionálně - v tom případě moc alternativ nezbyde.