Ok, něco podobného jsem očekával. Jaký je rozdíl mezi státem a mafií? Mafie vybírá výpalné a poskytuje za to ochranu, pokud nezaplatím, přijdu o "něco" a rozhodně se mě neptá, jestli tuto její "službu" chci.martini píše:Stát vybírá daně a za ně poskytuje veřejné služby. Shodneme se asi na tom, že služba provozování dálnic i ostatních silnic je tou službou, kterou si veřejnost za své daně žádá. Tudíž stát je povinnován tuto službu zajistit. Nemůže se té zodpovědnosti říci ve prospěch soukromé (privatizované) společnosti.
To samé stát, přijde zaplať daně, nezaplatíš, tak přijdeš o "něco". Taky za to dostaneš za nějakou "službu", a rovněž se mě neptá jestli ji chci. Na toto asi budete argumentovat demokracií a volbami. Ale např. ptal se nás ve volbách někdo, jestli chceme dotovat sluneční elektrárny, zemědělce, biopaliva atd? Nikoliv.
Teď jinak, co to je veřejnost? A jak stát poznal, že si tuto službu "veřejnost" žádá? A shodneme se na tom všichni ve smyslu celá veřejnost? Platí tu Arrowův teorém nemožnosti.
A co když si někdo žádá za své daně např. holiče zdarma, má tuto službu poskytovat stát? Nebo jen dotovat současné holiče? A nebo vůbec se tím nezabývat?
To ale není úvaha za předpokladu, že by D a S byly zprivatizované. Tato úvaha platí jen za stavu, že jsou zprivatizovány jen "lukrativní" tahy anebo, že majitel takovéto objízdné trasy na ní nevybírá mýtné. V tomto případě jeho činnost je kontraproduktivní, by mu silnice rychle rozpadla pod náporem vozidel a neměl by na opravy.martini píše:Bez rizika? Riziko poptávky - resp. problém objíždění zde hraje naprostý prim a to nikdo nepřevezme! Po takto zprivatizované a zpoplatněné cestě by málo kdo jel a vytvářelo by to nadměrné zatížení na zbytku státní silniční sítě. Bohužel 90% národa by se při volbě osobním autem Praha - Brno po koncesní dálnici za 200 Kč (odhad) rozhodla jet raději zadarmo po 602 - I/38 a I/12 a dálnice by tak přestala plnit účel - převzít značnou část dopravy v této relaci. Pak by se mu investice logicky nevracela a nutně by to vedlo k jeho krachu. Toto však soukromník vycítí již na počátku a do takovéto koncese prostě vůbec nepůjde. Pokud to srovnám s těmi koncesními železnicemi, tam byl ten úspěch založen na tom, že neexistovala rozumná alternativa a za ten nadstandart byli lidé ochotni platit, což už by dnes nebyli, bo za své daně očekávají nějakou protislužbu!
Nevím, do jaké míry je přidělování peněz z daní v souladu s právem EU.martini píše:Přesně tohle je potřeba. ŘSD se musí transformovat na "normálně fungující společnost" jako je třeba rakouský Asfinag. Musí mít možnost normálně plánovat své příjmy v dlouhodobém horizontu a od nich odvozovat plán výstavby v souladu se strategií rozvoje stanovené na celostátní úrovni atp.mapman píše:Transformace na obchodní společnost, která bude schopná financovat sama sebe, na základě jasného systému přidělování financí, to pak bude jiná... Uvidíme kterou cestou se po volbách vydáme...