Ten Baťův návrh je z knihy "Budujme stát pro 40 milionů lidí", tedy skoro třikrát více obyvatel, než tehdy RČS měla. Z toho je zřejmé, že počítal s výrazným růstem populace, který by se logicky uskutečňoval kolem páteřní dálnice (čistě náhodou hlavně kolem Zlína ). Osobně si myslím, že v případě uskutečnění jeho vize, by tato dálnice dávno nedostačovala, zejména pokud by došlo k tomu nárůstu obyvatelstva, a stejně by se kolem ní budovala další síť. Nesmí se ani zapomínat na to, že tato dálnice měla i strategický význam jako vojenská stavba - rychlému přesunu vojsk by asi průjezd Prahou moc nepomohl. Každopádně, tehdy jsme na takovou stavbu neměli a ani doba tomu moc nepřála...Sosa píše:Ono se stačí podívat na intenzity, největší jsou kolem měst a ty ten návrh moc nepotkává. Pro dnešní situaci je na nic.
Baťovy vize
Baťovy vize
Re: Vize naší dálniční sítě
No řekl bych zaplať pámbu. Už vidim jak se 40 milionů lidí cpe na Vysočinu a Rožmitálsko, jen proto že tam geniální Baťa položil pravítko
Konec konců, byl to švec a ne dopravní urbanista.
Konec konců, byl to švec a ne dopravní urbanista.
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Baťovy vize
Zajimavy tam je i nazev sidla tesne nad paterni dalnici v miste kde krizi kanal Dunaj-Odra-Labe, tedy reku Moravu. Schvalne, vsimli jste si toho nekdo?Vizi píše:... ostatně o tom svědčí i tahle verze Baťovy mapy.
Ted jsem to trosku googlil a je evidentni, ze dnesni Otrokovice pohltily mistopisne Batovu osadu s prumyslem i letistem a ani v katastru dnes uz jmeno ze 30. let nenajdete - jen casti Kvitkovice a Otrokovice.
Ze by se o vymaz tohoto jmena postarali soudruzi v dobe kdy Zlin se jmenoval Gottwaldov?
Re: Vize naší dálniční sítě
Jo, všiml. To není jediné místo, které bylo po Baťovi pojmenované a přejmenovali ho soudruzi. Další známé je Partizánské - Baťovany. Více informací je zde: http://batastory.net/info/batovanypavel.hrdina píše:Schvalne, vsimli jste si toho nekdo?
Nedávno běžel i v TV dokument o městečku v Jižní Americe, které zakládal J.A.Baťa - Bataypora.
Re: Vize naší dálniční sítě
A mesto Svit se při založení Baťových závodů jmenovalo Batizovce.Nedaleká vesnice,která poskytla pozemky pro tuto továrnu si jméno Batizovce ponechala.Před stavbou továren se jmenovala VeľkáJirkaS píše:Jo, všiml. To není jediné místo, které bylo po Baťovi pojmenované a přejmenovali ho soudruzi. Další známé je Partizánské - Baťovany. Více informací je zde: http://batastory.net/info/batovanypavel.hrdina píše:Schvalne, vsimli jste si toho nekdo?
Nedávno běžel i v TV dokument o městečku v Jižní Americe, které zakládal J.A.Baťa - Bataypora.
Re: Vize naší dálniční sítě
Podle všeho Jan Antonín Baťa (autor té knihy) projevoval v Brazílii určité megalomanské sklony (podle Wikipedie se to píše Bataiporã a bylo toho víc). Ovšem Tomáš Jan v Kanadě taky (městečko Batawa)... Viz http://cs.wikipedia.org/wiki/BataJirkaS píše:...Nedávno běžel i v TV dokument o městečku v Jižní Americe, které zakládal J.A.Baťa - Bataypora.
EDIT: Omlouvám se, ale nejsem schopen sem dát přímý odkaz, tak musíte jít přes heslo "Bata"...
Re: Vize naší dálniční sítě
Tak jasně, Jižní Amerika byla pro Baťu absolutním ideálem, do jeho příchodu zde lidé chodili veskrze na boso a jeho plánem bylo každou bosou nohu obout. Vždy jsem přemýšlel, jestli by i při ideálním stavu Baťovy plány(dálnice, přestavba Zlína - Zahradní město bylo ostatně pouze dočasné a provizorní řešení, tunel pod Sirákovem....) byly vůbec realizovány. Firma se decentralizovala, bylo nevýhodné šít botky ve Zlíně a vozit je do Bolívie (minimálně dalších 60 let, pak se to mnohdy až absurdně obrátilo).
Re: Vize naší dálniční sítě
když juknu na základní čísla Bati, tak se není čemu divit... případně zda to s jeho schopnostmi nepředstavovalo realitu místo megalománie... to už se ale nedozvímeStanda píše:Podle všeho Jan Antonín Baťa (autor té knihy) projevoval v Brazílii určité megalomanské sklony ...
cituji:
1900: počet zaměstnanců: 120 ; továrna: obuv
1942: počet zaměstnnaců: 105 770; továrny: obuv, pneumatiky, hračky, letadla, strojírny, jízdní kola...
ten člověk věděl co dělá.... a dělal to zatraceně dobře... pár takových by naše země dneska také potřebovala.
Re: Vize naší dálniční sítě
Pozor, ten původní zakladatel byl jeho otec Antonín Baťa st., ale firmu rozjel ve velkém až jeho nevlastní bratr Tomáš Baťa, který se zabil v letadle 1932. Ale o podnikatelských schopnostech J.A.Bati se taky vůbec nedá pochybovat. (ještě, že máme tu Wikipedii, jsem se nachytřil )
Re: Vize naší dálniční sítě
Mno myslim že takových tu máme na otýpku .. namátkou Kellner, Chrenek, Koláček, Bakala .. Mrázka nám bohužel zabili. A stihli to dvakrát rychlejc, dneska se holt od verpánku nezačíná.
Jinak ta vize je naprosto šílená .. hlavní železniční magistrála údolim Sázavy, to by se ta řeka asi musela zatrubnit a zasypat. Zlatý bolševici
Jinak ta vize je naprosto šílená .. hlavní železniční magistrála údolim Sázavy, to by se ta řeka asi musela zatrubnit a zasypat. Zlatý bolševici
Re: Vize naší dálniční sítě
Jestli to neni spíš naopak, že si Baťa vybral dědinu "vhodného" jména. Aby se tak po něm ještě jmenovala dolina v tatrách a příslušný štít?viky píše: A mesto Svit se při založení Baťových závodů jmenovalo Batizovce.Nedaleká vesnice,která poskytla pozemky pro tuto továrnu si jméno Batizovce ponechala.Před stavbou továren se jmenovala Veľká
Prvá historická zmienka o Batizovciach pochádza z polovice 13. storočia, keď sa tu nachádzalo pôvodné keltské sídlo. V roku 1264 založil obec na zákupnom práve komes Batiz (Botiz), syn Marka z Markušoviec, ktorému daroval uhorský kráľ Belo IV. les Chetene.
...
Názvy obce
1264 Chetene, 1286 Batizfalva, 1773 Batis Villa, 1786 Botsdorf, od roku 1808 Batizovce http://www.obecbatizovce.sk/default.php?do=historiaobce
Re: Vize naší dálniční sítě
Batizovské pleso,tuším existuje,ale i štít?jonáš píše:Jestli to neni spíš naopak, že si Baťa vybral dědinu "vhodného" jména. Aby se tak po něm ještě jmenovala dolina v tatrách a příslušný štít?viky píše: A mesto Svit se při založení Baťových závodů jmenovalo Batizovce.Nedaleká vesnice,která poskytla pozemky pro tuto továrnu si jméno Batizovce ponechala.Před stavbou továren se jmenovala Veľká
Jinak Jonáši,dík,že jsi mně poopravil dějepisné znalosti,je to tak.
Tak tedy byl Baťa ješitnější,než jsem si myslel,což v mých očích ale nesnižuje jeho podnikatelský um.
Ale je pravda,že pozemky Baťa koupil od obce Veľká,alespoň tak je to ve Wikipedii.A jako Svit se to jmenovalo už tehdy.
Dle wikipedie mesto Svit dostalo název podle prvního Baťova podniku v tomto místě : S-lovenské VI-skózové T-ovárne.To mně velmi překvapilo,protože jsem byl vždy přesvědčený,že název města a továrny na obuv Svit je čistě komunistický výmysl,který spolu s přejmenováním Zlína na Gottwaldov měl vymazat Batovu stopu z dějin.
Jsme už hodně OT,za což se omlouvám,ale neodpustil jsem si to,protože tato informace může být pro mnohé nová.
Re: Vize naší dálniční sítě
No a jakej štít .. abychom ten OT uzavřeli tady máte odkaz, kdo na to zamlada vylez ten nezapomene
No a se Svitem je to taky prosté, tam před fabrikou nic nebylo http://sk.wikipedia.org/wiki/Svit_%28mesto%29
Baťa byl zjevně geniální obchodník či manager, ale do urbanistiky bych ho nepouštěl. Možná ani na saka ne
Ale možná "on topic" je ta jeho pneumatikárna, ostatně ještě nedavno byla značka Barum (tušim spojený závody Baťa-Rubena-Matador) stylizována se stejnym písmem jakym se psával Baťa. Jestlipak jsou po něm taky pojmenovaný Otrokovice
No a se Svitem je to taky prosté, tam před fabrikou nic nebylo http://sk.wikipedia.org/wiki/Svit_%28mesto%29
Baťa byl zjevně geniální obchodník či manager, ale do urbanistiky bych ho nepouštěl. Možná ani na saka ne
Ale možná "on topic" je ta jeho pneumatikárna, ostatně ještě nedavno byla značka Barum (tušim spojený závody Baťa-Rubena-Matador) stylizována se stejnym písmem jakym se psával Baťa. Jestlipak jsou po něm taky pojmenovaný Otrokovice
Naposledy upravil(a) jonáš dne 5.10.2010 21:24:04, celkem upraveno 1 x.
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Baťovy vize
Za hrubku se velice stydím a omlouvám
Jinak zde již nejste OT, tudíž můžete pokračovat v diskuzi.
Jinak zde již nejste OT, tudíž můžete pokračovat v diskuzi.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Vize naší dálniční sítě
Urbanismus za něj dělali jiní, podle tehdejších moderních teorií. Jako ve všem se ukázalo, že ne vše z teorie funguje v praxi.jonáš píše:Baťa byl zjevně geniální obchodník či manager, ale do urbanistiky bych ho nepouštěl. ...
Jestlipak jsou po něm taky pojmenovaný Otrokovice
Otrokovice jsou mnohem starší: http://mapy.cz/#mm=TtTcPA@x=140293504@y=132913152@z=13 takže za to může asi nějaký krutý feudál
Re: Baťovy vize
Který Baťa byl geniální obchodník?
Ten který podnik vybudoval od nuly tedy Tomáš Baťa senior (1932) nebo jeho nevlastní bratr Jan Antonín Baťa, který podnik vedl po něm. Mimo jiné taky byl velmi schopný a měl schopné lidi kolem sebe.
Ten který podnik vybudoval od nuly tedy Tomáš Baťa senior (1932) nebo jeho nevlastní bratr Jan Antonín Baťa, který podnik vedl po něm. Mimo jiné taky byl velmi schopný a měl schopné lidi kolem sebe.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Baťovy vize
No jak ho tu všichni chválí, tak to byl určitě převlečený Jára Cimrmam.Lenny píše:Který Baťa byl geniální obchodník?
Ten který podnik vybudoval od nuly tedy Tomáš Baťa senior (1932) nebo jeho nevlastní bratr Jan Antonín Baťa, který podnik vedl po něm. Mimo jiné taky byl velmi schopný a měl schopné lidi kolem sebe.
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Baťovy vize
Pokud je mi známo, tak žádný Cimrman mu neradil. Měl schopné spolupracovníky např. Domika Čiperu, Josef Hlavnička, Hugo Vavrečka, z architektů celá tehdejší republiková špička Gahura, Kotěra, Karfík, Gočar, Lorenc a další.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Baťovy vize
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Baťovy vize
Jak mimo? Ja rozhodně nejsem mimo, ja sem nějakého vymyšleného exota netahal. Kde je v tom textu o cimrmanovi nějaká zmínka o Baťovi? Ani jedna. Takže asi tak.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Baťovy vize
ježiši Lenny promiň že sme se chtěli trochu zasmát
Re: Baťovy vize
Na jeho knize Pro 40 miliónů mě zaujaly jeho stížnosti, že železniční tarify z ČSR do přístavů jako Hamburk nebo Gdaňsk jsou levnější než vnitrostátní napříč republikou. Jaksi tam nepsal, že i vzdálenosti jsou takové. Čiší z toho touha překonat absurdní geografické vymezení tehdejší ČSR - nejšílenější příklad je vodní cesta přes Slovenské rudohoří, či co, aby se spojilo Východní Slovensko a Podkarpatská Rus se zbytkem státu. Přitom přes maďarské území by to šlo po rovině.
Re: Baťovy vize
kromě Rumunska jaksi z nikým ze "sousedů"
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit