VINCI (stavební skupina)

Off-topic pokec
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Air Liquide, TotalEnergies, VINCI and a group of international companies launch the world’s largest clean hydrogen infrastructure fund :arrow:

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 1-0800.htm

Pro začátek 1,5 mld. € zajistí projekty díky politickým krokům v hodnotě 15 mld. €. Více pro pochopení tohoto cíle je uvedeno v textu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Nové hlavní sídlo v nové administrativní byznys čtvrti v Paříži se již blíží do finále. Část administrativních sil v rámci skupiny se tam již stěhuje.
https://twitter.com/i/status/1446137138865741830

web projektu zopakuji: https://www.vinci-archipel.com/

a zde nějaké fotky: https://www.vinci-archipel.com/au-fil-d ... aout-2021/

Lze si to tam procházet.


Co se týče vývoje byznysu samotného, tak letiště se v 3.Q 2021 oproti 2019 propadávají o skoro 60%. To je jednoduše holý fakt, letištní byznys je na tom takhle. Dálnice jako 2. pilíř "mobility" nevykazuje takové ztráty, ale ani takový růst. Proti hrají již ceny PHM, tlak na snižování zaměstnanosti, méně práce, omezení vzdělání ve smyslu pohybu atd.

V létě skupina zaznamenala oživení energetiky a stavební činnosti.

Tržby se dají očekávat v té výši, kde 2019 a možná i více, ale zisky rozhodně ne. Ovšem, negativum je zde cenová hladina stavebních materiálů. Stavební dřevo se 160-200% je již na maximu, některé druhy z tohoto sortiementu mírně slevňují. Ovšem asfalt, beton, plasty, kovy, ocel, ... to vše je o min. 34% meziročně drahší. Do toho ceny PHM. Tohle všechno zase tlačí na budoucí zakázky již nyní ve fázi jejich realizace, která se odkládá a ta stávající zpomaluje.

Skupina se rozhodla dál prozatím neuveřejňovat odhady vývoje. Což je takhle oznámeno 1., pokud odmyslíme běžné oznamy před setkáním akcionárů a vyplácením dividend atd.

Skupina VINCI spojila 2 segmenty do jednoho: došlo ke spojení segmentu výstavby doposud Construction, tedy budovy a jiné objekty a silnic, Eurovia. Zůstává v praxi název, ale po novém je to 1 nová divize VINCI Construction, která má nyní v tomto portfoliu 1000+ členských firem, 115 tis. zaměstnanců, 70 tis. projektů a tržby 23,2 mld. € a to vše za rok 2020. Po novém jsou 3 segmenty: Koncese, Energetika a Výstavba. "Silnice" lze najít v 1. i 3. segmentu; https://vimeo.com/542988287 .

Skupina zaměstnává do 220 tis. lidí ve 120 státech v rámci 3200 firem.

Kdysi, když jsem se jí začal věnovat, tak to bylo méně než 100 tis. :)
Francie kdysi tvořila jako trh 3/4, dnes 1/2 tržeb. Právě ty tržby z dálnic VINCI Autoroutes umožňují rozšiřovat portfolio.
A dnes zesiluje energetika, která předurčuje další tržby dál ( https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 1-0845.htm ) ... svým způsobem nemusí mít každý tuto skupinu rád, ale snaží se o to o co každá další: přežít a tudíž rozvíjet aktivity jak nejlépe lze.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ke dnešnímu dni: Quarterly Information at 30 September 2021, již i na margo mojeho včerejška

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 9-1746.htm

*Revenue of €35.8 billion in the first nine months of the year, up 3% compared with the same period of 2019 (up 16% relative to the same period of 2020)
*Continued good momentum in most business lines in the third quarter
*VINCI Energies and VINCI Construction: revenue in excess of 2019 levels
*VINCI Autoroutes: strong traffic levels, above those seen before the health crisis
*VINCI Airports: beginnings of a recovery in passenger numbers in the Americas and Europe
*Order book remains solid
*Sharp reduction in net financial debt and substantial liquidity
*2021 guidance confirmed and specified
V.JPG
V.JPG (120.21 KiB) Zobrazeno 10373 x
Order intake at VINCI Energies and VINCI Construction in the first nine months of 2021 amounted to €32.5 billion.
The order book amounted to €45.4 billion at 30 September 2021, up 6% year on year.

VINCI Autoroutes: €4,154 million (down 3% relative to 2019, up 18% relative to 2020)
VINCI Airports: €778 million (down 60% relative to 2019, down 5% relative to 2020)
VINCI Energies: €10,868 million (up 11% relative to 2019, up 13% relative to 2020)

Skupina VINCI snížila znovu dluh a zvedla úroveň likvidity jako reakci na vývoj ve stavebnictví a další plány
V2.JPG
V2.JPG (59.18 KiB) Zobrazeno 10373 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info z největší stavebně-koncesní skupiny

Skupina VINCI se snaží dostat z pandemického šoku udržením 3 pilířů:

*vysoká likvidita
*dluh pod kontrolou
*zlepšovat všechny činnosti skupiny

Agentura Fitch jí před měsícem potvrdila rating v úrovni A- se stabilním výhledem.

I nadále je problém ve sférách, které mají blízko k mobilitě.
Mýto ve F dálnicích již nekopíruje ani inflaci; 70%. Na tahu je F vláda i možnou daňovou úlevou. VINCI je na tom ale ze všech skupin ve F nejlépe. Otázní je schopnost investicí dle plánu z r. 2015 na další roky. Zadlužení dálničních firem je vysoké, ale dlouhodobě plánované i s možnou návratností a tato schopnost byla dojednána, ačkoliv nyní není plněná legislativním procesem. Propad provozu je větší než u poslední krize a na rozdíl od ní je situace těžko předvidatelná. Existuje snaha udržet tento byznys i nadále, ačkoliv je ve ztrátách.

Od výsledku ve společnosti VINCI se odvíjí značná část (nejen) stavebního a technologického světa souvisejícího s výstavbou. Skupina Abertis Infraestructuras je již v hodnocení BBB s negativním výhledem, Atlantia BB s pozitivním výhledem. V poslední krizi před více než dekádou pak VINCI ztrácela kolem 2%, kdežto Abertis 6%, Atlantia 5%, APRR 3%. Provozování 4500 km dálnic ve Francii by se tak mohlo zásadně komplikovat, což by mělo neblahé dopady na celou ekonomiku.

Provoz na síti VINCI Autoroute za 10/2021: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 26#p245326

Letišní byznys má velké problémy i nadále navzdory očekáváním. Dle agentury Fitch situace nebude lepší proti roku 2019, než v polovině této dekády. :idea:

Likvidita: VINCI má bezkonkureční úroveň celkové likvidity na více než 17 mld. €. Hotovost činila koncem 1. pololetí hodnoty 8,9 mld. €, což je značný nárůst proti 5,7 mld. € rok zpátky.

Z hlediska dluhů musí skupina vrátit 5 mld. € do 2023 aneb 8 do 2025.

Čistá hotovost VINCI, kterou lze ihned využít činila ke 09/2021 hodnoty více než 11 mld. €.

VINCI tak dokázala pojmout i velkou akvizici energetické části gigantu ACS.

Koncesní segment, energetický segment a segment komplexního rozvoje výstavby/správy budov jsou silnějšími částmi podnikání v tomto složitém období, ale v každém z nich jsou další problémy vyplývající z problémů v jednotlivých státech.


Forty years of VINCI expertise in high-speed rail projects :arrow:

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/news ... ojects.htm

Dnešním dnem nastal prudký propad akcí VINCI, o skoro -8,5%, související s propadem na burzách ve světě v důsledku objevení nové mutace viru v JAR.


Centrální sídlo VINCI, L´Archipel finišuje, část pracovisť se již celé týdny přesouvá:

https://www.vinci-archipel.com/

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Nové centrální sídlo koncernu VINCI je dokončeno.
1.JPG
1.JPG (75.9 KiB) Zobrazeno 9766 x
https://live.staticflickr.com/65535/517 ... 0466_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/517 ... 6c94_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/517 ... d364_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/517 ... 2326_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/517 ... 9d35_h.jpg
objekt centrálního sídla bude napojen na novou linku metra, zde je pohled na propojení s budoucí stanicí; 2023
objekt centrálního sídla bude napojen na novou linku metra, zde je pohled na propojení s budoucí stanicí; 2023
2.JPG (93.27 KiB) Zobrazeno 9766 x
Obrázek

https://live.staticflickr.com/65535/517 ... 0ae7_h.jpg
4.JPG
4.JPG (69.93 KiB) Zobrazeno 9766 x
https://live.staticflickr.com/65535/517 ... dcf7_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/517 ... 461b_h.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/517 ... 758b_h.jpg

Obrázek

Obrázek

Stav realizace tohoto projektu si lze v rámci tohoto tématu průběžne procházet. Pro pandemii koronaviru se dokončení oddálilo o 1 rok.

VINCI si nemusí již pronajímat dosavadní prostory, ale naopak nové sídlo se nachází v části tohoto komplexu, který bude jináč doplněn p možnost pronájmu prostorů v podobě kanceláří a obchodů v něm. Koncept sídla u dálnice se mění na koncept sídla u metra.

Rychlý odkaz na fakta k HQ: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 69#p160369
aneg vizualizace a článek: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 65#p134665


Ačkoliv to nesouvisí s dálnicemi, tak VINCI postaví za 79 mil. € novou centrálu s logistickým zázemím v rámci Lidl France: https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 8-1745.htm .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

jak si stojí segmenty založené na mobilitě za 11/2021 :?:

VINCI Autoroutes: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 12#p247112

Letištní byznys:
12.JPG
12.JPG (102.63 KiB) Zobrazeno 9710 x
13.JPG
13.JPG (101.12 KiB) Zobrazeno 9709 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dekarbonizace stavebního průmyslu a VINCI: Epizoda 1: BETON je odpovědný za 8% emisí ve světě.

VINCI již tento "nový druh" betonu používá.

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/news ... cretes.htm

no a mj. to spěje k tomu, že ten kdo nebude inovovat, tak ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info z chodu koncernu

po agentuře S&P vydala začátkem 12/2021 informační zprávu ke skupině VINCI i agentura Moody´s

Agentura MIS se zaměřila výhradně na základní faktory s důrazem na rizika. Jednalo se o standardní prozkoumání portfolia, nikoliv o možnou úpravu ratingu. Tato činnost se vykonává na posílení důvěryhodnosti nebo umožnění lepšího pohledu jak stávajících tak budoucích investorů, což je obzvláště v této době více než žádoucí.

Hodnocení A3 pro celý koncern VINCI S.A. pozitivně odráží velikost a postavení jedné z největších integrovaných koncesních a stavebních skupin v Evropě. Rating podporuje i podíl koncesní divize na podkladu vzniku peněžných toků skupiny. Prozkoumáním aktivit lze konstatovat, že i v posledních letech až po začátek 12/2021 je ve skupině relativně dobrá výkonnost smluvných podniků. Za velké pozitivum, na které lze klást váhu je obezřetná finanční politika a silná likviditní pozice skupiny. Tyto stránky VINCI jsou vyvážené vůči rizikům v cyklikých odvětvích. Skupina má i nadále pevné postavení s dobře ukotvenou strukturou v rámci trhu ve Francii a udržuje tuto strukturu tak, aby se snižovalo riziko nadměrné koncetrace působení. VINCI S.A. dovede díky těmto silným faktorům tlačit určitým způsobem na marže ve stavební divizi. A v neposledné řadě velmi dobře tlumí rizika v penězných tocích skupiny propojené s propuknutím koronaviru a z toho plynoucích omezení.

VINCI se při splácení svých dluhů spoléhá na vytváření peněžných toků svých smluvních firem a na dividendy přijaté od koncesionářských společností. Moody´s nepovažuje strukturální podřazenost za tak velkou, aby se upravil celý rating, protože holdingová společnost má přístup k významnímu zdroji peněžných toků od dceřinných firem již v základních schématech úvěrových linek a tento efekt existuje i u mateřské společnosti díky všem finančním ukazatelům.


Doplním, že skupina zaměstnávala k 23.12. celkem 217 731 zaměstnanců. Sama společnost označila rok 2020 za extrémně složitý a v roce 2021 se několikrát upravovala predikce vývoje. Aby skupina co nejlépe čelila jakýmkoliv obavám jak od investorů ve smyslu akcionářů tak i ze strany veřejného segmentu (státní, veřejné infra- agentury) zavedla pravidelné 1- měsíční výkazy vývoje v segmentu mobility a dalších fin. ukazatelů a zvýšila informovaní o faktech, přičemž snížila vydávání predikcí, aby zabránila spekulacím.

jako bonus ještě několik fotek na nové sídlo centrály:
https://www.zupimages.net/up/21/51/3rbt.jpg (pohled né od hlavní ulice)
https://live.staticflickr.com/65535/517 ... 40cb_b.jpg

Obrázek

Jak charakterizovat čtvrt Groues, kde je mj. i nová centrála VINCI: https://parisladefense.com/en/discover/projects/groues . Především symbolizuje transformaci opuštěné železniční infrastruktury a rozvojového parku, který ztratil opodstatnění. Transformovala se tedy "hnědá zóna" na zcela novou ultra moderní ekologickou čtvrť, kde naopak bude moderní železniční napojení i s metrem. Představuje tak prodloužení byznys centra v Paříži. Ve čtvrti Groues v Nanterre žilo před zahájením přestavby 300 obyvatel. Po novém tam bude žít mj. 12 tisíc obyvatel.

Ještě dodám, že VINCI prodala své dosavadní sídlo v Rueil-Malmaison (kde si prostory již jen pronajímala) za 129 mil. €. Z těchto peněz pak investovala do výstavby nové centrály, která dokáže pojmout zaměstnance z předtím vícero budov. Přičemž tento komplex bude o tom, že velkou plochu pronajme a tak sníží VINCI "náklady" na provoz. To, co se prodalo, tak to mělo rozlohu 36 tis. m2 ve 3 budovách s bezmála 1 tis. parkovních míst. VINCI postavil sídlo s rozlohou 74 tis. m2 v rámci celého komplexu.

Nové sídlo VINCI pamatuje nejen na služby a obchody, ale počítá se s prostorem pro start-upy, školící prostory, výstavní místnosti, jídelny, velkou sálu, prostornou recepci a taky se počítá se sportovní halou a hotelem, který se mezičasem zapracoval taky. Hotel se přidal po zkušenost s home office během pandemie, takže zde bude hotelová část zabírat 6 tis. m2. To se službama, obchodama a napojením na metro vytváří další byznys model.

VINCI si takhle mj. představuje i na mezinárodní úrovni ukázku nového modelu řízení nadnárodního koncernu, kterým se skupina dozajisté stala a která doposud ustála všechno. Troufá si tak plnit i ta nejnáročnější zadání ať už nový sarkofág nad Černobylem, 31 mld. USD projekt největšího na světě v civilním inženýrství 4 tis. km dlouhý vodovod v Libyi, který tam bude zásobovat zelený pás, který zabrání šíření pouště, ale i dalším desítkám velkých výzev dle možností na báze výnosů. Tomu odpovídá celá řada výzkumných projektů a nejmodernějšího vybavení v projektování a realizaci čehokoliv. Skupina se mezičasem snaží posilnit účast v energetice.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Jedna z největších akvizicí VINCI trvající 1 rok byla ukončena. VINCI převzalo energetickou část koncernu ACS. Skupině se tak otevírají koncesní projekty pro OZE. :jidlo:

VINCI zároveň "utratilo" přebytečnou hotovost, která i doposud dovedla zvládnout všechny nástrahy pandemie COVID-19 na rozdíl od konkurence. Tento energetický vstup značí tedy téměř 5 mld. € investici. A to do rozhodně vysoce perspektivního odvětví vzhledem na mezinárodní politiku.

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 1-0830.htm
i z pohledu ACS: https://planetstoryline.com/acs-closes- ... n-in-cash/

ACS není malá skupina. Patří se mj. Hochtief, Dragados. :idea: Společnost ovšem meziročně (2020, 2021) zažila zhoršení výhledu a i rok 2019 skončila se slábnoucím růstem zisku navzdory její aktivitám a rozsahu ačkoliv nejvyšším v řadě.

ACS prodal i jinou energetickou aktivitu a sice společnost Galp - fotovoltaiku ve Španělsku a to portugalské společnosti a to za 330 mil. €.

Proč to ACS činí? ACS chce zesílit veškeré aktivity v rozvoji silniční infrastruktury, což se s jí budgetem 5 mld. € může v rámci Evropy povést zrealizovat; https://www.prnewsblog.com/news/493/acs ... -of-cobra/ . Ale mj. se musí skupina lépe zorganizovat ve své činnosti.

:arrow: Hlavní heslo VINCI Construction, Eurovia: Our ambition in response to a changing world, značí mj. ten fakt, že od 01/2021 se nejdřív formálně spojila část výstavby se silnicemi. Tato etapa v tomto roce pokročí do větší hloubky. V rámci skupiny bude "Výstavba sjednocená". Myslím, že jsem to tady již psal, ale nevím jestli jsem to rozepisoval nebo jen v jedné větě uvedl spojení těchto aktivit v rámci širšího členění působení.

https://www.vinci-construction.com/wp-c ... ure-gb.pdf

Důvod je prozaický. Dnes se očekává, že firma si sama navrhne, propočítá, naprojektuje, postaví, ufinancuje, bude udržovat atd. Početnost firem zůstává, ale z hlediska těchto základních procesů není jedno zda koncese mobility, zda výstavba (i pro koncern křížem pro jiné jeho části) nebo energetika atd. Koncese je "snadná", F dálnice, ostatní svět a silnice, železniční koncese, údržba ulic, letiště.

V praxi se nic na pohled nezmění. Změní se zásady, které nutí koncern ke změnám, ve smyslu ekologizace materiálů a snižování emisí v rámci postupů. Zde lze sjednocovat postupy. Z pohledu "matky" rozhodně ano.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

HOSPODÁŘSKÉ VÝSLEDKY SKUPINY VINCI ZA ROK 2021

VIDEO záznam z hodnocení hospodářských výsledků za rok 2021: https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/fina ... esults.htm

Zrychlená tabulkově-textová verze: https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/page ... ements.htm

Skupina VINCI 1. v historii velice detailně rozepsala a uveřejnila všechny údaje potřebné k detailnímu shodnocení s rokem 2020, ale i dál do minulosti. Promítla se akvizice s ACS Energy, nové sídlo a další aktivity v rámci reorganizace z let 2019-2020, která pokračuje dodnes.

Skupina ke konci roku zaměstnávala bezmála 219 000 lidí. Až 198 tisíc z nich vlastní akcie. A na tyto zaměstnance se vyčlenila v roce 2021 částka ve výši 9% kapitálu skupiny aneb 359 mil. € na jejich vzdělávání, kurzy, proplácení části nákladů na podporu bydlení, udržení % mzdy i když nebyla práce. Skupina mj. zaměstnává na trvalý pracovní poměr již 86% zaměstnanců. Skupina dále zvládla zajistit stáže a praxi pro více než 4 tisíce studentů. V rámci manažerských postů zde pracuje 21% žen, což je růst proti 18% z r. 2019 v poměru k mužům. Cílem je 28% pro rok 2023. Až 73% členských firem vykázalo 0 smrtelných pracovních úrazů. Skupina se řadí ve Francii mezi TOP10 nejatraktivnějších zaměstnavatelů mezi VŠ lidmi. Pokud se započítají i zaměstnanci plynoucí z akvizice energetické části od ACS Group: Cobra IS, tak VINCI zaměstnává o dalších 40 tis. lidí navíc aneb 260 tisíc. :o (budu se opakovat, já se VINCI začal věnovat, když tam nepracovalo ani 1-sto tis. lidí)

Prezentace: https://www.vinci.com/commun/presentati ... esults.pdf - poskytuje i přehled (nejen) dálničních/silničních projektů za dané období jak v provozu tak v nové realizaci hned ze začátku prezentace. Vybírám nejen nejdůležitější hosp. čísla, ale taky projekty z oblastí dle preferencí tohoto fóra.

nej, 2021/2020 a 2021/2019

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
V5.JPG
V5.JPG (68.73 KiB) Zobrazeno 8890 x
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

co se mi výše nevešlo; včetně ŘSD&D47 ve vztahu k Eurovia

:arrow: psáno v 2019: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 15#p199315 , kdy hodnota akcie dosáhla 100 € , krátce před vypuknutím pandemie COVID-19 ...

Obrázek

tato hodnota se vrátila zpátky :P
VA.JPG
VA.JPG (57.27 KiB) Zobrazeno 8796 x
:arrow: Extra dokument ke Konsolidovaným výsledkům skupiny VINCI: https://www.vinci.com/publi/vinci/vinci ... r-2021.pdf

Mj. popsán i proces sjednocení stavebních aktivit VINCI Construction a EUROVIA do jednoho celku. :idea:
I nadále pak pod názvem VINCI Construction. :ok:

Ze soudních sporů:

The Czech Republic’s roads and motorways department (RSD) has made several claims against Eurovia CS, a Eurovia subsidiary based in the Czech Republic, as well as other non-Group companies. These claims concern works carried out between 2003 and 2007 in building the D47 motorway. Since late 2012, the RSD has brought several arbitration and legal proceedings mainly to seek damages for what the RSD alleges was defective work affecting the roads and engineering structures that were built as well as additional compensation for various other losses. Repairs have been carried out since the start of 2014, costing substantially less than the amount sought by the RSD. A partial arbitration decision was handed down in June 2021. The corresponding works are expected to be completed by the end of 2022 for amounts that are also considerably lower than those sought by the RSD. An arbitration decision is pending for two other motorway sections and civil proceedings have been brought in relation to a fourth section. Regarding the claims relating mainly to defective work and covered by the proceedings already under way, the RSD is claiming damages of 3.1 billion Czech koruna, of which Eurovia CS’s share would be around 75%. In view of its current status and its latest developments, the Group considers that this dispute will not have a material effect on its financial situation.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

VINCI je mezi TOP70 největšími zaměstnavateli světa. V rámci Francie pak obsazuje 5. místo.

:arrow: How do we build the city of the future? L’archipel, VINCI’s new head office, is one example :arrow:

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/news ... xample.htm

*takhle staví koncern, ale staví tak, aby plnil budoucí emisní závazky
*část objektu se pronájímá a slouží komerčním účelům
*kromě těch faktů si je nutno uvědomit, že objekt leží na bývalém území staré železniční stanice, kde byla environmentální zátěž
- nejde o novou plochu, která by byla zabraná

To vše jsou budoucí těžiska pro rozvoj měst. O tom není pochyb ...

:arrow: VINCI má nejlépe propracovaný a informačně nabitý web: https://www.comprend.com/webranking/web ... 2020-2021/ , 1. místo ve Francii za informace pro všechny: veřejnost, potenciální zaměstnance, ale i pro akcionáře atd. Koncern vykonává ve Francii asi 1/2 byznysu, tudíž není to o tom, že by se hodnotilo něco co má okrajový smysl.

:arrow: Jak vidí VINCI rok 2022, menší bonus z mojí strany

Když dorazila pandemie Covidu do praxe, čímž ze začátku nikdo neznal další vývoj, tak koncern byl v začátcích transformace částí byznysu: spojoval do jednoho aktivity stavební: VINCI Construction a Eurovia a byl v jednáních o posílení energetiky (následně akvizice s ACS). Rok 2019 byl velmi silným rokem, kdy se očekávala pro rok 2020 menší krize, trhy zpomalují dle vícero zpráv, ovšem až něco takové nečekal zase nikdo. Silná likvidita, stabilní zázemí a široká působnost = zajišťují přežití, posílení aktivit a dokončení plánů, které v dalších letech přinesou další zisky. Na samotnou pandemii skupina reagovala více než opatrně, na mnoha místech se přerušila veškerá činnost v zájmu ochrany zdraví.

Tržby za rok 2021 v objemu 49,3 mld. € s růstem 14% proti roku 2020 a 3% proti roku 2019 jsou toho důkazem. Stavební divize Vinci Construction na tom má podíl 26,3 mld. € aneb +5% proti roku 2019, skoro 2x více proti zbytku skupiny. Tu tahá dole mobilita, ale i tato část se vzpamatovává. Dlouhou dobu patřila mezi vysoce ziskové a tak byl čas vykrývat i jejich ztráty. Francie se na stavebním vývoji podílí 49% aneb na tržbách tento stát vzrostl meziročně o 10% více, což značí oživení trhu. Je to díky: Grand Paris Express, ale i dalším železničním a silničním projektům a rovněž v segmentu budov hlavně v Paříži.

Zaknihování staveb dosáhlo historické hodnoty. Anebo k 31.12.2021 to bylo 44,5 mld. €, reprezentující 13 měsíční průměrnou aktivitu.

Z výše uvedeného a dalších činností skupina předpokládá, že rok 2022 bude patřit k silným rokům co se byznysu týče. Snahou bude zlepšovat vnitřní hierarchii, aby se snižovala zbytečná duplicitní činnost a dál se profilovat na prioritní budoucí projekty. To jsou takové, na které bude dost zdrojů bez ohledu na finanční závazky investorů. Tyto projekty pak dovést realizovat od 0 po fázi provozování bude-li to potřeba a k tomu zajistit silné finanční portfolio.

:arrow: Na tento názor navážu a sice Grand Paris project: A project like no other in Europe

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/item ... xpress.htm

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Formálně jsem se k začátku tohoto měsíce přestal této skupině tzv. "věnovat", mohu občas napsat něco "přelomové". Ale pravděpodobně nebudu upínat pozornost v tom záběru jako doposud.

Skupina VINCI formuje evropskou legislativu nebo spíš vývoj v dopravě, telekom. sféře, mýtě atd. Transformovala působení a zesílila jak stavebnictví, tak ale i rozšířila portfolio o širší pojem mobilita do letecké dopravy a dál do nového byznysu a sice energetiky. Udržela si silné pozice i během pandemie COVID-19. Samozřejmě, že dopady ze stávajícího konfliktu RU-UA tady jsou a to nejen pro "pokles hodnoty akcií", ale taky v Rusku jsou ty aktivity "ne zrovna nejmenší", i když hodně do minulosti, tak i v dnešku a záleží od postupů franc. vlády, nacož se stavební skupiny z Francie přizpůsobí. Nepřímo ale bude i skupina zasažená činností v rámci Evropy a vůbec světa, již jen pro stoupající ceny energií a komodit.

Hodnotit nyní jaký bude tento rok je již těžké, ale neplatí původní očekávání, protože s tímto vývojem se nepočítalo a přesahuje ... dá se to vyjádřit tak, že "Ukrajina nás nutí denně přepočítávat" prakticky všechno. Nás ve smyslu všech, nejen této skupiny.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

z vlákna: ŘECKO http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 73#p247173

psáno v 12/2021:
Diaľničiar píše:psáno v 10/2021 jako blok info:
Diaľničiar píše:Ministr infrastruktury a dopravy hodnotí:
*koncem r. 2024 budou ukončené práce Patras - Pyrgos; čeká se na schválení procesu a projekt se začátkem roku 2022 začne realizovat
- realizátorem bude Olympia Odos
Byl podepsán dodatek s Olympia Odos k projektu Patra - Pyrgos.

*v roce 2014 se rozpadl na 8 projektů, v roce 2019 se sjednotil zpátky
*projekt se zahájí v roce 2022 s dobou výstavby má lehotu 40 měsíců
*v roce 2024 se tedy občané Achaia, Ilia, Peloponézu a vůbec celého Řecka dočkají dalších km v provozu

Celkem se jedná o 75 km dálnice v nákladech ve výši 513 mil. €. EK přispěje částkou 217 mil. €.

Tato nová os bude mít konstrukční rychlost 120 km/h, 8 MÚK, 15 mostů a realizaci dalších 64 objektů. Dále bude vybaven střediskem pro údržbu a řízení provozu a taky tady bude policejní stanice.

Koncesionář se bude o tuto os starat 23 let.

Mapa pro představu:
0.JPG
v tomto území dálniční tepna neexistuje

Obrázek
Obrázek


Dálnice Patra - Pyrgos a VINCI

Obrázek

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 1-1745.htm

VINCI Concessions and its partners sign a contract extending the Athens Corinth—Patras motorway concession with the Greek authorities

21 MARCH 2022 - 5:45 PM - NEW CONTRACTS - GREECE

• Design, financing, construction and operation of a new 75 km section between Patras and Pyrgos integrated into the existing Olympia Odos concession
• Investment of €331 million
• Improved mobility for greater road safety and economic development in the Peloponnese


Olympia Odos, a subsidiary 29.9%-owned by VINCI Concessions and concession holder for the motorway connecting Athens to Corinth and Patras that went into service in 2017, has signed a contract with the Greek authorities to extend the concession. A new a 75 km section of the motorway will reach the city of Pyrgos in the west of the Peloponnese peninsula. VINCI Concessions and its partners1 will be responsible for the design, financing and construction of this new section, which it will then operate until 2044. The concession company will be remunerated in the form of the tolls charged.

The financing of the project, which represents an investment of €331 million, will include a €217 million contribution from the Greek state, with the remainder financed by an almost 15 year bank loan. Meanwhile, Olympia Odos has successfully refinanced its existing bank loans amounting to €495 million.

This new section, operated to the highest motorway standards, will reduce travel time between Patras and Pyrgos by around 40 minutes while improving road safety. It will support economic and tourist development of the Peloponnese by improving connections with ports and facilitating access to the historical site of Ancient Olympia. The project is part of the Trans-European Transport Network, a European Union programme that aims to facilitate connections and the interoperability of transport infrastructure in Europe.

This new stretch of motorway will bring the network operated by VINCI Concessions in Greece up to 544 km. That network includes the Rion-Antirion bridge which, by linking the Peloponnese to the mainland, will facilitate access from northern Greece to the new section between Patras and Pyrgos.

Nicolas Notebaert, CEO of VINCI Concessions, said, “the new motorway section between Patras and Pyrgos illustrates the solid and lasting relationship between VINCI Concessions and the Greek authorities. The Olympia Odos motorway, which we brought into service five years ago, has been effective in supporting the country’s economic development and improving road safety. Today we are proud to be renewing our partnership with the Greek state to make this project yet another success.”

1 Hochtief PPP Solutions GmbH, Avax S.A., Aktor Concessions and Gek Terna
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Kvartální informace k 31.3.2022

publikováno 21.4.2022

:arrow: Tržby: 12,8 mld. € (+26% proti 1.Q 2021)
- mezinárodní tržby (vyjma F trh) +51%
:arrow: Pevná provozní struktura výkonů
- Koncese: větší provoz ve VINCI Autoroutes - zlepšující se úroveň přepravených osob v letecké dopravě
- Energetika: Integrace Cobra IS do VINCI Energies, vysoké objednávky v tomto segmentu
- Výstavba: dobré dosažené základní parametry, které poskytují postup ke zlepšení v dalším období
:arrow: Vysoká úroveň zaknihování - mimořádně velký podíl mimo Francie
:arrow: Silná likvidita - nízký limitující růst čistého zadlužení
:arrow: Odhad pro vývoj v roce 2022 se nezměnil - a není důvod ho momentálně měnit

Skupina VINCI zaměstnává 260 tisíc lidí ve skoro 120 státech světa.

Celé znění: https://www.vinci.com/commun/communique ... h-2022.pdf .

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

zajímavý článek doplněn o infografiku

Recycled aggregates: the circular economy supplying the construction sector :arrow:

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/news ... sector.htm
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

VINCI a dluh: https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/item ... e-debt.htm , https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/item ... igures.htm , https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/item ... olders.htm

Mnoho lidí, ale i odborníků z řad stavitelství nebo politiků ve Francii a jinde se dívá na budoucnost částečně skepticky a zcela mrazí při pocitu, že by sektor stavebnictví, který má být tahounem v této dekádě z hlediska veřejných výdajů a udržení zaměstnanosti, mohl zažít kolaps. Ten se nestane tak, že bude v bankrotu pár menších a středních firem, ale tak, že se domeček rozpadne u velkých. V Evropě je jen "několik" obrů, ať ve Francii, Španělsku, Itálii a všichni se snaží v poslední dekádě rozkládat rizika. Částečně taky nahradit veřejné investice modelem PPP, což ale přenáší rizika u takových kriz jaké jsou dnes prakticky zpátky na státy. Nemluvě o tom, že ani PPP nesnížilo deficity a dluhy mnoha zemí, právě naopak.

VINCI jako stavební firma, ze začátku menší, později silniční, dnes koncept i s energetikou je značka, ale i obr. A většina problémů začíná u dluhů. Warren Buffett slavně řekl: "Volatilita není ani zdaleka synonymem rizika." Je jen přirozené brát v úvahu rozvahu společnosti, když zkoumáte, jak je riziková, protože dluh je často spojen s kolapsem podniku. Společnost Vinci S.A. má ve své rozvaze dluh. Skutečnou otázkou však je, zda tento dluh činí společnost rizikovou. :idea: :?:

Obecně se dluh stává skutečným problémem teprve tehdy, když ho společnost nedokáže snadno splatit, ať už navyšováním kapitálu nebo vlastním cash flow. V nejhorším případě může společnost zbankrotovat, pokud nedokáže zaplatit svým věřitelům. I když to není příliš běžné, často jsme svědky toho, jak zadlužené společnosti permanentně ředí akcionáře, protože věřitelé je nutí získávat kapitál za cenu v nouzi. Nejběžnější situací je však situace, kdy společnost spravuje svůj dluh přiměřeně dobře – a ve svůj vlastní prospěch. Prvním krokem při zvažování úrovně dluhu společnosti je zvážit její hotovost a dluh společně.

Skupina VINCI měla v prosinci 2021 dluh ve výši 31,4 miliardy EUR; přibližně stejně jako rok předtím. Zároveň však měla hotovost 11,3 miliardy eur, takže její čistý dluh činí 20,1 miliardy eur. Jako skupina má různorodé podnikání a v dobách expanze dálnice financovala ostatní slabší segmenty, které dnes pomáhají financovat nedávno slabší dálnice. Tato logika je hezká a funkční, ale více zasahuje do organizace, sama o sobě neznamená pro celkový dluh vůbec nic.

Poslední rozvahové údaje ukazují, že VINCI měla závazky ve výši 41,8 miliardy eur splatné do jednoho roku a závazky ve výši 33,5 miliardy eur byly splatné později. Započtením těchto závazků měla hotovost ve výši 11,3 miliardy eur, jakož i pohledávky v hodnotě 15,9 miliardy eur splatné do 12 měsíců. Její závazky tedy představují celkově o 48,1 miliardy eur více než kombinace hotovosti a krátkodobých pohledávek. Takhle skupina funguje. Pak tady máme údaj tržní kapitalizace a ta byla 51,2 miliardy EUR. Pokud by její věřitelé požadovali, aby podpořila rozvahu, akcionáři by pravděpodobně čelili vážnému oslabení. Od toho se odvíjí hodnota dividend, i proto pro rok 2022 bez ohledu na vícero ukazatelů z let předchozích stoupla mnohem výrazněji.

Abychom zhodnotili dluh společnosti v poměru k jejím příjmům, vypočítáme její čistý dluh dělený ziskem před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací (EBITDA) a ziskem před úroky a zdaněním (EBIT) děleným úrokovými náklady ( jeho úrokové krytí). Tímto způsobem zvažujeme absolutní výši dluhu, jakož i úrokové sazby, které se z něj platí.

VINCI má poměr dluhu k EBITDA 2,9, což signalizuje značný dluh, ale stále je docela rozumné pro většinu typů podnikání. Úrokové krytí 10,4 je však velmi vysoké, což naznačuje, že úrokové náklady na dluh jsou v současnosti dosti nízké. Důležité je, že společnost Vinci za posledních dvanáct měsíců zvýšila svůj EBIT o 67% a tento růst jí usnadní zvládání dluhu. Při analýze úrovně dluhu je zřejmým místem, kde začít, rozvaha. V konečném důsledku však budoucí ziskovost podniku rozhodne, zda VINCI dokáže časem posílit svou rozvahu. Jaká bude budoucnost, tak to napovídá tento příspěvek.

Nakonec, společnost může splatit dluh pouze chladnou hotovostí, nikoli účetním ziskem. Takže logickým krokem je podívat se na podíl tohoto EBIT, který odpovídá skutečnému volnému peněžnímu toku. Naštěstí pro všechny akcionáře společnost VINCI ve skutečnosti za poslední tři roky vyprodukovala více volného peněžního toku než EBIT. Taková silná konverze peněz nás vzrušuje stejně jako dav, který je na koncertě světoznámé skupiny.

VINCI konverze EBIT na volný peněžní tok naznačuje, že dokáže zvládnout svůj dluh tak snadno, jak by Cristiano Ronaldo dokázal vstřelit branku proti brankáři do 14 let. Ale v pochmurnější poznámce jsem poněkud znepokojen úrovní celkových pasiv. Když se podíváme na všechny výše zmíněné faktory dohromady, udeří nám do očí, že VINCI dokáže svůj dluh zvládat poměrně pohodlně. Pozitivem je, že tohle může zvýšit výnosy akcionářů, ale potenciální nevýhodou je větší riziko ztráty, takže se vyplatí sledovat rozvahu. Není pochyb o tom, že nejvíce se o dluhu dozvíme z rozvahy. V konečném důsledku však každá společnost může obsahovat rizika, která existují mimo rozvahu.

Popřední analytické společnosti evidují 2 signály ke skupině VINCI. Nedá se říct, že ostatní nemají žádné. Ale když je řec o VINCI, tak je nutno zdůraznit, že skupina vyhlásila, že aby zabránila spekulacím, tak bude vydávat jen pravidelné a nevyhnutní finanční zprávy. To ale značí jisté omezení přísunu průběžných informací. Aby skupina udržela důvěru, tak pravidelně uveřejňuje "provoz" v koncesním modelu dálnic a letišť, což se do pandemie nedělalo vůbec. Druhý signál je jistá forma byznysu s Ruskem. Ten byznys tam dnes je, protože stavebnictví nebylo zasaženo sankciemi v takovém rozsahu, aby tam to podnikání být nemohlo. Nedovedu to nyní rozepsat.

(o výši dividend pro letošní rok jsem zde psal; o provozních údajích píšu zde i jinde v rámci Francie)

Problémy, které může skupina pocítit zvenčí nebudou ale jen o sankcích na Rusko. Může nastat dominový efekt snížení veřejných investicí nebo i finanční potíže veřejných institucí, čímž dojde ke snížení reální hodnoty u zakázek. Nabourá to pak modely dalšího fungování, které na něčem stojí. Znovu by se patřilo doplnit, že se s tím potýká každý další "obr", ale nepíšu teď o jiných.

Značka VINCI vznikla v roce 2000. Původní společnost byla založená v roce 1899. GŘ je více než dekádu Xavier Huillard.

Ačkoliv má skupina nadstandardně silné zázemí ve Francii, tak ta již nedominuje ve vlastnické struktuře.

Dnes se nedá předpokládat nic, ale lze vyslovit tezi, že následující měsíce-roky přinesou složité časy. Doposud jim předcházela velká krize z 2008, pandemie 2020, nedostatek zdrojů pro kolabující dopravu a produkci 2021 a završeno válkou na Ukrajině a z ní plynoucí sankcie na Rusko 2022. Jakkoliv skupina rozložila své portfolio z hlediska geografie a i zaměření, tak je dnešní svět silně propojen a krize těchto rozměrů nevynechají nikoho a nic. Doufejme, že VINCI z nich vyjde silnější, minimálně o poznání jak tyto situace zvládat a to především v ekonomické rovině, protože do budoucna se nedají čekat menší problémy, než jaké známe dnes. Je to dáno zápasem o suroviny, geopolitické prosazování cílů/myšlenek a měnící se klimou a z toho plynoucích sociálních dopadů, vlády nevyjímaje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

VINCI wins the contract to design, build and install windfarm energy converter platforms in the North Sea :arrow:

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 1-1800.htm

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Half-year consolidated financial statements :arrow:

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/page ... ements.htm

*u těch čísel je nutno vnímat integraci IS Cobra

prezentace: https://www.vinci.com/commun/presentati ... tation.pdf


Na základě výkonů VINCI předpokládá, že čistý zisk za rok 2022 bude vyšší než před pandemii v roce 2019.
Koncern je přesvědčen, že i nadále bude mít schopnost udržet si rovnoměrný růst trajektorie.
Obzvláště odolným je obchodní model a kombinace doplnkových podniků s různýma cyklama. Dále diverzifikace na základě geografie.
Skupina disponuje silným týmem vysoce kvalifikovaných odborníků k aplikaci prakticky jakýchkoliv řešení v oboru podnikání.

Tolik závěr ze správní rady jako komentář k výsledkům.

Ratingové agentury se věnují ukazatelům důležitých pro celosvětovou ekonomiku a náhled do dalšího období jako třeba růst počtu pasažérů v letecké, ale i dálniční dopravě. Ledacos lze vyčíst z detailního přehledu v rámci světa. Stejně tak "zájmy vlád - v nových investicích" ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

VINCI umocňuje letišní biznis. Posilnil pozice v Mexiku. Celkem ve světě provozuje ve 13 státech 70+ letišť.

VINCI Airports becomes the leading shareholder of the Mexican airport operator OMA

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 1-0830.htm
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

A world first: VINCI Construction completed the first tunnel in France to be created exclusively using pipes made of Exegy® ultra-low-carbon concrete: https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/news ... 082022.htm .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Akcie skupiny VINCI se delší dobu výrazně propadají. Nyní jsou v pásmu kolem 84€ za akcii, což je 4€ nad ročním minimem. Akcie firem se všeobecně propadají z vícero důvodů.

Obrázek

U VINCI je to několik faktorů:
*propad ekonomik € zóny již 3 měsíc po sobě
- toto snížení značí problémy pro stavebnictví
- vysoká inflace a změny v "chodu životů lidí" snižují výsledky aktivit skupiny v mobilitě
*nejistý vývoj v RU, ve kterém prozatím větší část Fr. firem působí, stejně tak stavebních gigantů, ale vše je již nejisté
- to by znamenalo ohrožení velkých investic do dálnic, mýta ... veřejně se o tom nikde nemluví
*ačkoliv skupina značně investovala do vozového parku a technologií, tak to stále nestačí na požadované cíle v úsporách energií
- řada menších firem stojí před existenční otázkou napříč Evropu, ale to není omluva

VINCI se zavázala snížit energetické výdaje: https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 2-0841.htm . Implementace původních představ se má zásadně urychlit. Pro slabší povahy je snad lepší to nečíst ...

Ratingové agentury prozatím nevidí situaci špatně. VINCI stále naplno využívá odrazu po Covidu. Gigant v oblasti stavebnictví a dopravní infrastruktury zaznamenal v prvním pololetí roku 2022 čistý zisk 1,9 miliardy eur, což je více než před pandemií a více než dvojnásobek ve srovnání s rokem 2021. Obrat skupiny je také výrazně nad předkrizovými úrovněmi, a to 28,52 miliardy eur (+26% ve srovnání s rokem 2021). Respektivě je situace v mnoha segmentech co se akcií týče, od začátku roku nepříznivá.

Lídr skupiny Xavier Huillard, který byl v dubnu potvrzen na poslední mandát řízení koncernu stojí před složitými úkoly. Zažil extrémní růst a ziskovost, ale i propad a nečekané situace. Dnes se snaží dle svých slov posunout dopředu 3 hlavní prvky skupiny a přitom relativně nové, protože budou hnací sílou do dalších dekád:

1. Postupně se připravit na snížení významu v dálničním biznisu. Od Francie po zbytek světa.
2. Udržet rozvoj letišť VINCI jako přínos do dalších dekád, stejně jako tomu bylo u dálnic na jejich začátku.
3. Sladit význam akvizice do Cobra IS, tedy rovněž budoucnost skupiny: energetický segment, který nabízí velké investice a velké zisky.

Mandát vyprší dle návrhu v roce 2025. V tomto období musí nalézt nebo doporučit nástupce.

Hodně lidí se mě vždy ptá, proč musí odejít? :)

Odpověď je docela snadná: ve stanovách skupiny se píše, že 2 nejvyšší posty mají limity 70 až 75 let. Pan Xavier Huillard bude mít v 2025 již 70 let. Může zůstat na postu předsedu představenstva, dle pravidel do 2029.

Xavier Huillard je hlavním představitelem od 2006, resp. 2010 zastává obě funkce.

Skupina VINCI se za více než 1 dekádu zásadně zvětšila a rovněž změnila v působnosti. Mj. vzniklo i nové centralizované sídlo L'archipel. Nejvyšší budova v oblasti. Její výstavbě jsem se průběžně věnoval i ve vláknu. 5 ostatních sídel se sem centralizovalo. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Společnost VINCI úspěšně vydala 10letý dluhopis v hodnotě 650 milionů EUR

6. ŘÍJNA 2022 - 17:45 - FINANCE - FRANCIE

Má splatnost v říjnu 2032 a nese roční kupón ve výši 3,375 %.

S poměrem nadměrného upisování 2,5x byla emise dluhopisů mezi investory velmi dobře přijata, což odráží jejich důvěru v ratingy VINCI (Standard & Poor's: A-, stabilní výhled, Moody's: A3, stabilní výhled).

Tato emise, prováděná v rámci jejího programu EMTN, umožňuje společnosti VINCI prodloužit průměrnou splatnost dluhu (6,9 roku k 30. červnu 2022) za dobrých podmínek s ohledem na současnou situaci na úvěrovém trhu.

Společnými bookrunnery transakce byly CACIB a Société Générale (globální koordinátoři), Barclays, Commerzbank, Mizuho, NatWest Markets a RBC CM.

:arrow: Společnost VINCI podepsala kontrakt na projekt a stavbu prvního německého terminálu na zkapalněný zemní plyn (LNG)

Společnost VINCI prostřednictvím své dceřiné společnosti Cobra IS a v konsorciu se společností Sener podepsala smlouvu EPC* na výstavbu prvního německého terminálu pro zpětné zplynování. Bude mít výrobní kapacitu 10 000 milionů m3 zemního plynu ročně a bude mít dva zásobníky po 165 000 m3. Terminál bude také vybaven pomocnými provozními systémy, infrastrukturou a budovami.

Strategická infrastruktura pro zákazníka Německý terminál LNG, tento terminál – umístěný v Brunsbüttelu u ústí Labe (Severní moře) – umožní Německu dovážet zkapalněný zemní plyn po moři. Zkapalněný zemní plyn z lodí bude vyložen, skladován, znovu zplynován a následně vstřikován do německé sítě nebo přepravován po silnici či železnici.

Instalace by měla být dodána v roce 2026 s dobou výstavby 42 měsíců.

https://www.vinci.com/vinci.nsf/fr/comm ... 6-1755.htm

:arrow: Snížení digitální uhlíkové stopy v kancelářích – případ společnosti l'archipel, nového sídla společnosti VINCI

74% zaměstnanců si přeje, aby jejich společnost snížila dopad digitálního uhlíku v zájmu ochrany životního prostředí. Společnost VINCI učinila řadu rozhodnutí na rýsovacím prkně pro své nové ústředí – od ekodesignových informačních systémů přes používání nízkoenergetické elektroniky až po inženýring inteligentních budov a šíření osvědčených postupů – s cílem trvale snížit digitální uhlíkovou stopu svých kanceláří.

Ekologické navrhování informačních systémů

Snížení digitální uhlíkové stopy zahrnuje zvážení celého životního cyklu instalací a zařízení, počínaje fází návrhu.
To znamená vzít v úvahu kvalitu hardwaru, architekturu sítě, která jej spojuje, a způsob použití systému.
A toto bylo zastřešující pravidlo pro navrhování informačních systémů v l'archipel, nové centrále VINCI o rozloze 74 000 metrů čtverečních, která obsahuje 4 000 pracovních stanic a 500 zasedacích místností.
Zde je několik příkladů technologických voleb – které se mohou zdát jednoduché, ale ve velkém měřítku představují velký rozdíl.

Přepínače, které připojují počítače k ​​firemní síti, které se obvykle používají v datových centrech nebo jiných technických zařízeních, jsou uvnitř podhledů v l'archipel. V důsledku toho jsou mnohem blíže pracovním stanicím a používají mnohem méně kabelů – v tomto případě o 250 km méně!
Ještě důležitější je, že se tím ušetří více než 430 metrů čtverečních prostoru, který by bylo potřeba zabezpečit, odvětrávat a chladit. Celkově se tak zabrání ekvivalentu 50 tun uhlíkových emisí ročně .

Ekologicky navržený informační systém v l'archipel ve srovnání se standardní infrastrukturou IS:
- 250 km kabelu nevyužito,
- 430 m2 místností nevyžadujících zabezpečení, ventilaci a chladicí systémy,
- eliminováno 50 tun uhlíkových emisí.

Nízkoenergetická elektronika a digitální osvědčené postupy

Odolná a modulární architektura

Aby bylo uživatelům poskytnuto jednodušší a bezproblémové prostředí ve všech budovách, VINCI se také rozhodla pro standardizaci. Všichni zaměstnanci pracující v l'archipel (nebo vzdáleně) používají stejné funkce pro přístup ke svému digitálnímu pracovnímu prostoru a všichni mají stejnou uživatelskou zkušenost, navigaci a úroveň zabezpečení.
Princip nulového důvěryhodného přístupu k síti (ZTNA) umožňuje modulárnější síť, která je flexibilnější, pokud jde o servis a údržbu, a odolnější . Cílem je udržitelnější hardware.

Jednou z nejúčinnějších pák, jak snížit digitální ekologickou stopu ve společnostech, je bezpochyby prodloužení životnosti každého zařízení na maximum. Více než polovina uhlíkových emisí z hardwaru (počítače, chytré telefony, monitory atd.) totiž vzniká při výrobě.

Záležitosti týkající se životního prostředí se prosazují v konstrukci zařízení a v důsledku toho nutí výrobce k inovacím s cílem maximalizovat životnost a účinnost.
VINCI naplňuje tento cíl dvěma způsoby: nákupem co nejmenšího množství nového hardwaru – protože spotřebovává velmi značné množství primárních zdrojů a uvolňuje značné množství uhlíku – a pouze nákupem těch kusů hardwaru s nejdelší životností při nákupu nového jediná možnost .

V l'archipel a v mnoha dalších moderních centrálách má každá konferenční místnost, zasedací místnost a pracovní prostor senzory přítomnosti, které zapínají a vypínají monitory a regulují světlo, teplotu a sluneční svit v místnosti. Tyto systémy, které den za dnem optimalizují uživatelský komfort a kombinují se s nižšími účty za energii v budovách, se také překrývají s cílem společnosti VINCI snížit do roku 2030 přímé emise o 40 % .

Každodenní přijímání osvědčených digitálních postupů

Dalším klíčem k omezení dopadů digitálního uhlíku v kancelářích je umožnit zaměstnancům používat systémy chytře a rozumně . To většinou zahrnuje zvyšování povědomí a poskytování školení.
Vypínání počítačů nebo jejich uspávání, zavírání všech aplikací, které nepoužíváme, přidávání stránek do záložek místo toho, abychom znovu a znovu spouštěli nové vyhledávání, a používání nástrojů pro spolupráci ke sdílení dokumentů namísto jejich zasílání e-mailem jako příloh je několik příkladů. I když se tato rychlá opatření mohou zdát snadno proveditelná, je důležité zavést tyto nové postupy, aby se staly automatickými.

„Být si vědom našeho dopadu všeho, co děláme, a být schopen jej měřit, je jedním z klíčů k efektivnímu snížení naší individuální digitální stopy,“ říká Samir Hatim, ředitel informací skupiny VINCI. Pokračuje: „Přesně to dělá GreeT, aplikace, kterou jsme vyvinuli. Uživatelé si s ním mohou vizualizovat svou digitální spotřebu, měřit svůj uhlíkový dopad a najít pomoc při přijímání pozitivnějších postupů . V oddělení IS máme zjevně svou roli při poskytování vysoce kvalitního vybavení, ale jsme tu také proto, abychom zajistili, že lidé budou toto vybavení používat co nejzodpovědněji.“

Ve svém hlavním sídle a ve všech ostatních kancelářích VINCI nadále investuje do řešení, která pomáhají omezovat digitální uhlíkové emise z budov.
Skupina také podporuje Utelogy, startup pracující na technologii pro shromažďování dat z hardwaru a dalších digitálních nástrojů v kancelářích, optimalizaci spotřeby a podporu zdravějšího správcovství.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Agentura Fitch potvrdila koncernu VINCI rating A- k začátku 10/2022 pro dlouhodobý výhled. Tento rating si koncern drží v posledních letech a od pandemie převládájí stejná rizika a stejná pozitiva. (ZKRÁCENO)

Rating odráží opakující se silné a odolné peněžní toky Vinci Concessions (téměř dvě třetiny skupinového EBITDA), nejlepší smluvní aktivity Vinci ve své třídě a také dobře zavedený a pravidelný přístup na bankovní a kapitálové trhy, což zmírňuje refinancování, riziko ze struktury dluhu.

Průměrný 2,8x "pákový" efekt v letech 2022–2025 odpovídá ratingu „A-“ podle aktualizovaných kritérií agentury Fitch a jejího analytického úsudku o mírně vyšším profilu úvěrového rizika skupiny v důsledku zvýšené obchodní váhy smluvních partnerů po akvizici společnosti Cobra.

Stabilní výhled odráží robustní generování peněžních toků Vinci, což vytváří rezervu pro absorbování možných dopadů nejistoty související se zhoršením evropského makroekonomického výhledu, což by mohlo mít dopad na evropský obchod s kontrakty a cestu obnovy hlavních evropských letišť Vinci (ANA a Gatwick). Vývoj kapitálové struktury skupiny může být ovlivněn i chutí Vinci po externím růstu a diverzifikaci, která by kompenzovala případné vypršení platnosti francouzských dálničních koncesí.

Ve Fitch předpovídají, že likviditní pozice Vinci zůstane výjimečně silná v průběhu let 2022-24.

Francouzské dálniční koncese – objemové riziko: silnější

Vinci Autoroutes je největším provozovatelem zpoplatněných silnic ve Francii prostřednictvím svých strategicky umístěných koncesí ASF, Cofiroute a Escota, které pokrývají téměř 4 500 km sítě zpoplatněných silnic (téměř 95 % z celkového počtu ve Francii) mezi Paříží, Pyrenejemi a Francouzskou riviérou. Zpoplatněné silnice představují téměř 50 % vykazovaného skupinového EBITDA.

Během krize v letech 2008-09 zaznamenaly francouzské koncese nejvyšší pokles o 1,6 % na základě vozokilometrů, což je méně než u ostatních francouzských provozovatelů zpoplatněných silnic APPR a SANEF/SAPN vlastněných společností Abertis. Složení dopravy je diverzifikovaná směs komerčních, dojíždějících a turistických uživatelů s omezenými dostupnými alternativami. Mýtné sazby vnímáme jako mírné a cenovou elasticitu vůči nárůstu mýtného jako nízkou až mírnou.

Letiště - Objemové riziko: Vysoká střední
Francouzské dálnice a letiště - Cenové riziko: Střední
Smluvní činnost – nejlepší ve své třídě

Vinci Construction je jednou z největších strojírenských a stavebních společností v regionu EMEA s dominantním podílem na francouzském trhu a zavedenými tržními pozicemi v několika dalších evropských zemích. Fitch považuje obchodní mix a profil provozních rizik společnosti Vinci za lepší než její kolegové z oblasti strojírenství a stavebnictví, přičemž klade větší důraz na pododvětví elektrotechniky a komplexní infrastruktury s vyšší hodnotou (posílena akvizicí společnosti Cobra) spíše než na komerční budovy a výstavbu silnic. Agentura Fitch pozitivně hodnotí silné nevyřízené zakázky společnosti Vinci, silné řízení smluvních rizik a diverzifikované portfolio projektů.

Dobře udržovaná síť – Rozvoj a obnova infrastruktury: Silnější

Údržba je rozsáhlá, ale nenáročná. Věříme, že díky své nejlepší smluvní činnosti ve své třídě může společnost Vinci splnit svůj plán investic, včetně zbývajících prací na rozšíření a rozšíření francouzské sítě zpoplatněných silnic ve výši 1,8 miliardy EUR z roku 2015 Plan de Relance, Plán investic dálnic na rok 2017 a nedávný projekt Montpelier Western Bypass.

Dodatečný plán investic pro sítě francouzských zpoplatněných silnic by mohl být odsouhlasen se zadavatelem v kontextu příštího regulačního období počínajícího v roce 2023. Neočekáváme však, že přírůstkové investice budou významné a hodnotíme pozitivně úspěšnou historii společnosti v upřednostňování a poskytování těchto programů. Investiční plán je převážně financován z vlastních zdrojů.

Záznam o přístupu na trh – Struktura dluhu: Střední

Vinci prokázala vynikající přístup k trhům s půjčkami/dluhopisy a její dosavadní zkušenosti s proaktivní a obezřetnou politikou řízení dluhu zmírňují nedostatek strukturálních prvků souvisejících s jejím korporátním a kulkovým dluhem.

Skupina Vinci je financována prostřednictvím dluhopisů, komerčních cenných papírů a bankovních úvěrů na úrovni Vinci SA a na úrovni koncesí. Skupina cash pooluje všechny své divize včetně kontraktace/stavebnictví, Cofiroute a ASF. Sdružování hotovosti je fyzické. Vklady v cash poolu jsou hodnoceny jako nezajištění věřitelé.

Dluh na úrovni koncese je bez možnosti postihu, ale držitelé dluhopisů Vinci SA mají prospěch z ustanovení o křížovém selhání ASF jako „hlavní dceřiné společnosti“, definované jako představující více než 15 % celkových čistých tržeb nebo peněžních toků z operací před zdaněním a finančními náklady.

Vinci má značnou likviditu. Hotovost na konci prosince 2021 pro celou skupinu Vinci činila 9,75 miliardy EUR (přibližně 6,0 miliardy EUR k červnu 2022). Na podnikové úrovni má Vinci také revolvingový úvěr ve výši 11 miliard EUR se splatností v letech 2024–26. To je srovnatelné se zbývajícími splatnostmi dluhu ve 2. pololetí 2024 ve výši 6,0 miliardy EUR.

Ratingový případ agentury Fitch (FRC) předpovídá, že konsolidovaný čistý dluh upravený agenturou Fitch vůči EBITDA bude v letech 2022 až 2025 v průměru 2,8x, čímž se Vinci pohodlně umisťuje na „A-“, a to navzdory řadě obezřetných předpokladů, včetně ročního spálení hotovosti 0,5 miliardy EUR. z čistého pracovního kapitálu. FRC také očekává, že francouzské dálniční tarify budou v roce 2023 omezeny na 3,0 % bez plného uplatnění vzorce 70 %*CPI (tj. jsou zvažovány politické zásahy), zatímco výnosy letišť by se měly do roku 2023 vrátit na úroveň roku 2019, a to i díky k mnoha změnám v konsolidovaném obvodu. Fitch očekává, že příspěvek Cobry k tržbám v roce 2023 bude 5,5 miliardy EUR s marží EBITDA 7,0 %. FRC nakonec předpokládá, že marže EBIT ve stavebnictví (včetně Eurovia) se stabilizuje na úrovni blízké 4,0 %.

______________________________________

Cobra - energetická společnost (ACS), kterou VINCI kupují v posledním období (akvizice)
Fr. dálnice - jsem již vícekrát zmínil, že se blíží konec a možná i zájmu o prodlužování koncesí pro tento model
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: VINCI (stavební skupina)

Příspěvek od Diaľničiar »

Čtvrtletní informace k 30. září 2022

25 OCTOBER 2022 - 5:46 PM - FINANCES - FRANCE

• Tržby za prvních devět měsíců: 45,2 miliardy EUR, nárůst o 26% (nárůst o 12% "like-for-like") – Mezinárodní tržby vzrostly téměř o 50%, což představuje více než polovinu celkových
• Solidní provozní výkon ve třetím čtvrtletí napříč všemi obchodními liniemi
- Koncese: Pokračující obnova počtu cestujících na letištích VINCI / VINCI Autoroutes provoz nad úrovní před pandemií
- VINCI Energies, Cobra IS a VINCI Construction: podnikání firmy a dynamika příjmu zakázek
• Kniha objednávek zůstává na velmi vysoké úrovni
• Čistý finanční dluh pod kontrolou – značná likvidita
• Potvrzení předpokladů pro rok 2022


Společnost VINCI si udržela velmi vysokou úroveň likvidity. K 30. září 2022 činila 17,9 miliardy EUR, což zahrnuje:
- spravovaná čistá hotovost ve výši 7,4 miliardy EUR;
- nevyužité potvrzené bankovní úvěrové rámce od společnosti VINCI SA v celkové výši 10,5 miliardy EUR, včetně prostředků ve výši 8 miliard EUR, z nichž většina vyprší v listopadu 2025. VINCI také v červenci 2022 zajistila nový bankovní úvěr ve výši 2,5 miliardy EUR, vyprší v červenci 2024.

Podrobnosti: https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 5-1746.htm

Hodnota akcie je nyní uprostřed nejhoršího a nejlepšího stavu za uplynulé ročné období:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Odpočívka Na České dálnici“