stav realizace HQ VINCI:
http://photo.devisubox.com/0e6AsWn_Xodl ... CSZB8=.jpg
http://photo.devisubox.com/qjgzLecDxYVx ... CSSeM=.jpg
http://photo.devisubox.com/56hgVnRDEYTP ... CSYyI=.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/511 ... 9599_b.jpg
Tak, jak jsem poznamenal před časem, že skupina VINCI využije tuto krizi pro další rozmach, tak se i děje. Nyní se vícero ekonomických agentur zaměřuje na poslední aktivity a analyzuje se taky výsledek hospodaření a vývoj k 1.Q 2021. Je nesprávné, že píšu já, protože to vyzní divně, ale ve výsledku těchto hodnocení lze číst, že skupina bohatne a ačkoliv se propadají tržby skupiny v roce 2020 a i zisk, protože se na čas zastavila veškerá činnost, tak se zase během roku všechno obnovilo na minimálně stejnou úroveň kromě letišť, kde je propad. Ovšem, i ta letiště: VINCI rozšiřuje portfolio letišť v Latinské Americe i Asii, modernizuje je a to bez ohledu na stávající situaci. Se společností Eiffage ovládne další stavbu ve Francii co se koncesí týče. Akvizice s energetickou částí skupiny ASC je taky náznakem expanze, která částečně může VINCI oslabit, ale nyní jí umožňuje konkurovat. Podíl ve Francii se snižuje, pomalu, ale postupně se snižuje. I nadále ale tvoří asi polovinu aktivit. Ovšem aktivity jako takové rostou. VINCI je skupina, která se jako celek transformovala do řízení, do velmi vysokého stupně samostatnosti vedení, svým způsobem jakoby federace. Umožňuje jí to ale silně manévrovat v prostoru, geograficky se doplňovat a využívat veškerých aktivit v byznysu, jaké si lze představit. S velmi silným zázemím bank co do úvěrových linek s vysokou a silně hodnocenou likviditou. V segmentu PPP je kontrakt v Keni, první tam, v České republice, první tam, ale i v samotné Francii: metro, kde bude mj. 6 km viadukt, další stavby VRT a tratí jako takových. Skupina se řídí mnoha pravidlami, které jí posouvají vždy o krok před samotnou společnost, která se posouvá taky, čímž firma nejenže drží krok, ale předurčuje trendy. Lze vyjměnovat aktivity: nadace vysoce ziskových PPP projektů, které nemusejí být, ale jsou a podporují daná společenství. Firma, kterou VINCI založilo a která zaměstnává 5000 osob se zdravotním postižením jako garanci v poměru k pracovní síle. Ekologické normy a směrnice s ohledem na materiály, ale i postupy a vozidla. Snižování emisí v skupině jako celku vede k inovacím a dosah na celý svět je v tom, že firma získává silnou pozici již i ve státech COMM, UK začínajíc, Kanadou a Austrálii pokračujíc. Výstavba a přestavby dálnic, okruhů a silniční správy, celých bloků ulic. Skupina VINCI nekonkuruje Číně, stejně jako další národní firmy Francie, protože Číně nelze konkurovat ze samé podstaty: jak vícekrát uvedl i představil Eiffage: firma, která dává záruky na kvalitu, na provedení, které bude ohleduplné k ŽP, na jasnou daňovou strukturu, která zaměstná co nejvíce místních lidí bez dovozu pracovní sily, která nebude nepřímo dotovat většinu projektu díky své (EX-IM) bance, jak to Čína všechno nedělá, tak taková firma nemůže cenově Číně nikdy konkurovat. Navzdory tomu ale již francouzské firmy, německé, rakouské, srbské, americké získavají více zakázek i v Africe. Afrika má potenciál urbanizace pro růst populace a vzdělávání, což si všechno žádá infrastrukturu od silnic přes energetické sítě po vodohospodářské projekty. Jsou státy, kde se neoplatí ani dávat nabídku, protože se ví, že stát preferuje co nejnižší částku bez ohledu na všechno, jsou státy, kde je vysoké bezpečnostní riziko a nejistota ve financích, ale jsou státy, které již i Čínu odmítají a všude tam má prostor kvalita a co nejlepší postupy. Mimo toho si vícero analytiků všímá další fakt a sice fondy, které stojí při skupině VINCI vždy, když jde o PPP. Skupina nemusí čerpat jenom úvěry, ale naopak snižovat je na nutné spolufinancování, protože tyto fondy financují dané projekty a participují na nich pak tím, co ten projekt přináší. Ve fondech je více peněz, než v mnoha bankách dohromady a již jen tím, že skupina ačkoliv je silně decentralizovaná v rámci složení firem a členů, tak je protkaná stejným uvažováním v mnoha ohledech, což dává garanci kvality. Mnohem méně se pak hledí na umístnění projektu a složité posuzování přínosů, ale více již jen na to, že člen VINCI má o takový projekt zájem. Je to dáno výsledným ratingem a celou strukturou finančního dohledu nad skupinou. Finanční svět tak má do jisté míry jistotu i toho, že projekt neselhá a bude včas dokončen anebo se vynaloží veškeré úsilí, aby tomu tak bylo a nebudou se hledat přesně opačné postupy ve smyslu, že se bude tlačit na odškodnění ve snaze ustoupit z projektu tak, jak to dělají některé jiné společnosti. Silná decentralizace řízení a geografická působnost dávají v dobrých časech prostor pro maximální rozmach a v horších časech se ukáže silné zázemí, kdy kterékoliv silné segmenty vydotují ty zvyšné. Protože není dáno, že kterýkoliv segment musí navěky být tím, který bude jen vydělávat velké peníze. Analytici se zaměřují i na samotnou silniční výstavbu; realizace projektů v desítkách států na skoro celém světě přímo nebo nepřímo ve všech stavitelských pásmech jsou nejen garantem zkušenosti a odhadu cen, ale taky výzkum, který se provádí je fascinující od recyklace asfaltu přes na baterii poháněné i velké vrtné soupravy a tlak na konstrukční společnosti, aby tomu tak bylo. To byl jen krůček k úvěrům s 0% úrokem, který skupina i získala a tento úvěr de facto stimuluje další segmenty tovarů a služeb, které VINCI % zvedne ve svém využívání, čímž se vyvolávají další efekty: ti, kdo služby nebo stroje poskytují mají ve skupině referenci, získají taky lepší finanční podmínky a VINCI dostane pak i slevy, protože mj. poskytuje i testovací fázi. Skupina se nevyhla velkým skandálům od korupce na vrchních místech přes falešná obvinění Kataru na zneužívání podmínek pracovní síly, což právě dělal sám Katar až po občasné problémy samotných projektů jednotlivých firem, ale všechny problémy vždy řeší co nejvíce proaktivně ve snaze dokončit zadaný projekt tak, aby nastalo co nejlepší finanční urovnání, pokud není možno jinak. Završení této snahy spojovat není jen vytvoření poháru, vnitřní soutěže, ale taky realizace jedného centrálního sídla a jak jinak, než-li v nové čtvrti, která zase nese všechny atributy skupiny: ex opuštěná železniční stanice se změnila na novou čtvrť, kde nové sídlo plně vyjádřuje vše, co skupina chce mít v dalším období.
Samotný viadukt v délce 6,7 km je skupinou VINCI označován za největší projekt městské mobility v Evropě v současnosti. (linka metra 18 Grand Paris Express; spojuje Massy-Palaleisau a budoucí nadzemní stanici SaintAubin, kde viadukt je uprostřed linky. Náklady na něj budou dle VINCI Construction ve výši 193 mil. €. Linka 18 spojuje jako celek 10 stanic mezi letištěm Orly a Versailles, podporuje rozvoj Plateau de Saclay (výzkumné laboratoře, univezitní kampusy a VŠ). Grand Paris Express se má dokončit v roce 2030; je to 200 km nových tratí metra, z nich 90% v podzemí se 68 stanicemi. Připomínají se ale i další mega stavby jako ohromný viadukt v Indickém oceáně a přitom v Evropském společenství na Reunionu nebo nový sarkofág nad elektrárnou v Černobylu a jde tedy o to, že skupina jako celek si troufá na neustále větší a větší projekty a realizuje je často již jen s 1 další skupinou a případně fondem. Nabízí přitom takové řešení, které jsou pro investory zajímavější právě pro inovativní postupy a silné zkušenosti.
Jen čas potvrdí nebo ukáže, co bude dál. Jednoznačně jde do popředí segment energetiky. Doprava jako celek si podíl v této době udrží, ale bude postupně klesat respektivě se možná více prosadí PPP vzhledem k realitě financování států a faktu, že ve fondech je více peněz, než často mají státy na kapitálové výdaje a i možnosti úvěrů na nekonečné deficity jsou co se praxe týče spíš u konce, než na začátku. Doprava bude zajímavá v její transformaci ve smyslu "mobility" tak, že se budou snižovat emise a snižovat zátěž na ŽP, na odpad, vody atd.
Skupina na tohle všechno připravená byla a je, protože je mj. účastná ve všech důležitých organizacích, asociacích atd. Čímž taky participuje na politickém směrování hlavně bloku v EU, k čemu samozřejmě využívá přímo i veřejný odborný tlak; v propojení na politiku. Není ani pravda, že by se francouzská skupina neuplatnila v Německu navzdory zcela odlišnému vnímání samotného podnikání a i provedení staveb od projektů po výsledek. Nastalo částečně přizpůsobení se Německu, co dalo ale zase do portfolia další "taháky" do budoucna pro vlastní užití ve smyslu nových cílů.
*společnost (ve smyslu lidské společnosti)
Psáno k analýze finanční síly, byznys aktivitám, investicím a výsledku třeba i akcie.
- V.JPG (46.58 KiB) Zobrazeno 9214 x
Vyjma státní čínské firmy, které musejí nepřímo čerpat peníze na stavbách a tyto stavby v rámci dálničních provinčních firem se refinancují v úvěrech lze se rozhlédnout a lépe je vidět, že některé italské firmy se musejí sjednotit, že španělské giganty zeslabují, latinskoamerické stejně tak. Jednoduše řečeno, jejich dosavadní portfolio projektů odčerpalo volné peníze a svazuje to ruce do dalšího působení.
Negativum: pokud selhá kontrolní dozor nad VINCI respektivě se aktivity prudce odkloní od očekávání, lze očekávat vážné dopady všude tam, kde má společnost větší podíl na trhu v jakékoliv oblasti. Ve stávající době je to naopak; skupina je stimulem dodavatelů právě pro silnou finanční pozici.
I nadále si skupina se 122 roční historii a 21 ročním inovovaným názvem zachovává charakter největší dopravně-energetické koncesní společnosti světa.