V případě rychlosti do nějakých 230km/h ještě NENÍ dominantní složkou aerodynamický hluk. Tj. v případě ČR se bavíme zejména od hluku z valení a dále hluk vznikající při brzdění.
Na hluku z valení se ZCELA ZÁSADNĚ podílí kvalita jízdní plochy kola. Plocha, která je otírána litinovým špalkem, je drsnější a tím pádem generuje větší hluk. Krásně se o tom může přesvědčit i laik. Stačí pozorně poslouchat při průjezdu soupravy rychlíku, ve které je řazen alespoň jeden vůz s kotoučovou brzdou. Nižší hluk od tohoto vozu je zcela zjevný.
Tj. použití kotoučové brzdy ve vlacích os. dopravy snižuje jak hluk z valení, tak i hluk vznikající při brzdění. V nákladní dopravě se přechází na kompozitní špalíky, i když je pravda, že ani toto řešení není ideální - ta keramika vede hůř teplo.
Obě tato řešení jsou samozřejmě na světelné roky vzdálena od modrého vesmíru ČD a jejich cargodcery... Viz stovky modernizovaných osobních vozů v uplynulých 20 letech - kotoučovky dosazeny jen na vozech, které se opravovaly kolem let 1996-98 Maďarsku.
Každopádně je na železnici vazba infrastruktura-vozidlo mnohem užší a mnohem "uhlídatelnější", než na silnici. Proto je o něco snazší (mimo ČR, pochopitelně) přijímat KOMPLEXNÍ opatření na snížení hluku.
Nižší zábrany se už i objevují, ale podle úředního výkladu mají svá omezení - jdou použít jen na jednokolejných tratích. Jejich největší nevýhodou je zřejmě minimální obsah betonu