Právě je 20.11.2017 10:36:53




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 
 Solární a plastové silnice 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 10255
Bydliště: EU
Příspěvek Solární a plastové silnice
Článek je po slovensky, ale více odbornější. Uvidíme kam se posune realita. Solární silnice:

http://www.etrend.sk/technologie/solarn ... ptici.html

V každém případě věnuje se tomu vícero společností a COLAS je největší společnost na silnice v EU, větší než třeba Eurovia. Takže udává tón budoucnosti od směsí asfaltu až po možná solární panely. Kdo ví.

Ten první model je zajímavý tím ohřevem, že by tam nebyla nutná ta údržba. Ale to je hodně daleké scifi do běžné reality mezi menšími městy.

Plastové silnice: http://www.etrend.sk/technologie/rotter ... lastu.html

Jiné téma jsem nenašel, pokud tady ale je tak tam tento příspěvek přesuňte.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


4.10.2016 22:53:13
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10255
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Solární a plastové silnice
Solární silnice od Colasu: Colas je největší evropská společnost v rámci výstavby a oprav a silniční sítě, spadající do skupiny Bouygues; Colas Group pod Bouygues Group. Do výzkumu a rozvoje inovátorských programů investuje obrovské částky. Má vlastní instituty v rámci univerzit a mnoho laboratorií a dalšího vybavení.

Solar roads such as Colas’s Wattway could be the right way

Peter Harrop, chairman of independent research and consultancy IDTechEx, considers arguments in favour of solar roads.
Příloha:
3-COLAS-Joachim-Bertrand.jpg
3-COLAS-Joachim-Bertrand.jpg [ 115.83 KiB | Zobrazeno 2184 krát ]

Nowadays a major trend is the move to off-grid clean energy created by “energy harvesting” to produce electricity where it is needed. This is more controllable and increasingly at lower cost than grid power or diesel gensets, cleaner and often less subject to interruption. It is taking new forms as revealed in the IDTechEx Research report, “High Power Energy Harvesting 2016-2026”.

Installing photovoltaics in roads seems a daft idea at first. It sounds expensive and unlikely to work unless the surface is cleaned, free of snow and ice and in direct sunlight – all too infrequent in most places. Indeed, roads are constantly dug up by utilities, repairmen and others. How do you do that with sheets of glass?

Nevertheless, a closer look reveals that most of the problems are easily overcome and even at poor efficiency, that local electricity has viable uses. US start-up Solar Roadways® has a modular system of specially engineered solar panels that can be driven upon but also carry cables. They contain LED lights to create lines and signage without paint and heating elements to prevent snow and ice accumulation. Microprocessors let the panels communicate with each other, a central control station, and vehicles. The glass has a tractioned surface which is equivalent to asphalt. So far they can only support the weight of semi-trucks but eventually these panels will be available for highways, but first will come non-critical applications such as driveways and parking lots.

Solar Roadways has completed two funding contracts with the U.S. Department of Transportation, and has been awarded a third contract in November 2015. An Indiegogo Campaign took things further and the company says on its website new in 2016 that, “Our goal is to modernize the infrastructure with modular, intelligent panels, while producing clean renewable energy for homes and businesses. We’ll be able to charge electric vehicles with clean energy from the sun, first on our solar parking lots and when we have enough highway infrastructure, while driving”.

At IDTechEx we do not see solar roads replacing power stations: do that with a field full of solar panels not transmission and maintenance over long distances on roads. However, they could be excellent for dynamic (in-motion) charging of electric vehicles possibly coupled with roadside wind turbines or tethered multicopters providing airborne wind energy (AWE) in the new jargon.

The bike path that connects the Amsterdam suburbs of Krommenie and Wormerveer is popular: 2,000 cyclists ride its two lanes daily. Back in 2014, TNO made a 70 metre stretch into the world’s first public road with embedded solar panels. Costing around €3m ($3.6m) and funded mostly by the local authority, this road is made up of rows of crystalline silicon solar cells, encased within concrete and covered with a translucent layer of tempered glass. A non-adhesive finish and a tilt help the rain wash off dirt. The panels produced roughly 30% less energy than those fixed on to roofs but when the path is extended to 100 metres in 2016, it will produce enough kilowatts to power three households, they claim.

Sten de Wit of TNO predicted that up to 20% of the Netherlands’ 140,000km of road could potentially be adapted, helping to power anything from traffic lights to electric cars. Tests have seen the solar panels successfully carry the weight of vehicles such as tractors.

Not to be outdone, a subsidiary of the French construction giant Bouygues is joining in. Minister of ecology and energy, Ségolène Royal, announced the French government would pave 1,000km (621 miles) of road with photovoltaic panels in the next five years. The project aims to supply electricity to 5 million people – about 8% of France’s population.

The road photovoltaics are being produced by a French company called Colas, which is calling the project Wattway.
Příloha:
10-COLAS-Joachim-Bertrand.jpg
10-COLAS-Joachim-Bertrand.jpg [ 51.71 KiB | Zobrazeno 2184 krát ]

The panels are composed of stacked photovoltaic cells that ensure resistance and tire grip. They do not require destruction of existing roadways: they can simply be added on to them. There are issues beyond cost and servicing pipes and so on beneath them. When their heating is on, animals will lie on them and be crushed by traffic. The heating will not cope with extreme cold or with deep snow or mud. To work at all the heating will have to be connected to the grid or too expensive, short-lived, batteries needing regular maintenance unless designs improve.

Solar roads have competition. The USA is funding research into roads that harvest movement to make electricity but IDTechEx considers moving parts in such an application to be potentially troublesome. All the same, although piezoelectric walkways have not proved commercial, Pavegen is having some modest success with electrodynamic ones.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


27.10.2016 16:48:11
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 251
Příspěvek Re: Solární a plastové silnice
Jako velký příznivce solární energie bych tomu rád věřil jako efektivnímu řešení. Nicméně ve chvíli, kdy výtěžnost je zhruba poloviční než u střešních panelů, a cena m2 trojnásobná, tak je to ekonomický nesmysl. A byť se třeba ty nůžky budou časem přivírat a už to nebude šestinásobek rozdílu, nikdy to nebude výhodné, snad kromě míst, kde by extrémně zápasili s nedostatkem prostoru…


27.10.2016 18:23:09
Profil
VIP

Příspěvky: 10255
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Solární a plastové silnice
Ano, ten skepticizmus je normální. Já pouze informuji.

Colas pokračuje a hodlá postavit 1 km ulice v francouzském obci Tourouvre. Kromě toho se připravují další projekty na ostatních kontinentech. Více zde: http://finweb.hnonline.sk/ekonomika/865 ... buducnosti .

Není to již jen o laboratoriích, jde to prostě dál. A tady v jednotlivých městech a obcech napříč světem to zřejmě dlouhé roky zůstane, aby se zjistilo jaká bude prax. Něco se doladí a buď se to rozšíří a nebo taky ne. Ale kombinace solární energie s využitím zpracování plastů je samo o sobě dobrá myšlenka. I to, že Colas to umí pokládat na již hotové silnice. A pokud by se to povedlo provést s 3. myšlenkou do zimní údržby bylo by to moc moc fajn. Ale to tak brzo nebude. Jestli vůbec. Ale s takovým postojem tak nedělejme nové nic kde by lidstvo bylo?

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


25.11.2016 18:10:52
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 2045
Příspěvek Re: Solární a plastové silnice
Přijde mi , řekněme úsměvné, jak lidé horující pro solární energetiku a dopravu na elektřinu místo spalovacích motorů vždy jaksi "zapomenou" uvést uhlíkovou stopu takových výrobků. Výroba všech těchto solárních panelů, silnic a dalších zařízení jistě nějaké emise produkuje a tedy bude v tomto směru "neekologická". A to nemluvíme o jejich následné likvidaci, o které se raději ani neuvažuje.
Souhlasím s názorem, že "nedělat nic" je cesta do pekel, ale bylo by aspoň fér přiznat, že se současnou technologií výroby a likvidace je celý proces z hlediska uhlíkové stopy výhodnější/srovnatelný/nevýhodnější o tolik a tolik procent před pouhým spálením ropy používané k jejich výrobě.
Já sám ta čísla neznám a ti co je znají si dali "bobříka mlčení", takže se je nikde seriózně nedozvíte. Nemá někdo nějaké objektivní informace?


27.11.2016 13:37:07
Profil
 

Příspěvky: 53
Příspěvek Re: Solární a plastové silnice
Tak to vypadá, že ve Francii je již postaveno. Délka 1km, cena 5 000 000 euro, plocha 2800 m2, roční produkce elektrické energie 280MWh.

Článek v AJ: https://www.theguardian.com/environment ... SApp_Other


23.12.2016 10:59:27
Profil
Autor

Příspěvky: 7870
Bydliště: na levém břehu Dunaje
Příspěvek Re: Solární a plastové silnice
Nevím, jestli by to šlo použít na silnicích, kde jsou často zácpy.

_________________
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)


23.12.2016 13:07:11
Profil
 

Příspěvky: 1112
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Solární a plastové silnice
Jakou to bude mít životnost... cyklická zátěž od kol, rozdílná tepelná roztažnost při nalepení na podklad, plasticita asfaltu, sůl a posyp. A taky jak to bude autům klouzat. Vidím mohutná betonová svodidla, tím se asi řeší následky klouzání vybočující z prostoru komunikace. :)


23.12.2016 15:57:28
Profil
 

Příspěvky: 251
Příspěvek Re: Solární a plastové silnice
Tady česká verze článku: Francie otevřela první solární silnici na světě vyrábějící elektřinu
http://www.hybrid.cz/francie-otevrela-p ... -elektrinu


24.12.2016 8:25:52
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz