Solární, plastové silnice a elektrické silnice

Off-topic pokec
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Solární, plastové silnice a elektrické silnice

Příspěvek od Diaľničiar »

Článek je po slovensky, ale více odbornější. Uvidíme kam se posune realita. Solární silnice:

http://www.etrend.sk/technologie/solarn ... ptici.html

V každém případě věnuje se tomu vícero společností a COLAS je největší společnost na silnice v EU, větší než třeba Eurovia. Takže udává tón budoucnosti od směsí asfaltu až po možná solární panely. Kdo ví.

Ten první model je zajímavý tím ohřevem, že by tam nebyla nutná ta údržba. Ale to je hodně daleké scifi do běžné reality mezi menšími městy.

Plastové silnice: http://www.etrend.sk/technologie/rotter ... lastu.html

Jiné téma jsem nenašel, pokud tady ale je tak tam tento příspěvek přesuňte.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Solární a plastové silnice

Příspěvek od Diaľničiar »

Solární silnice od Colasu: Colas je největší evropská společnost v rámci výstavby a oprav a silniční sítě, spadající do skupiny Bouygues; Colas Group pod Bouygues Group. Do výzkumu a rozvoje inovátorských programů investuje obrovské částky. Má vlastní instituty v rámci univerzit a mnoho laboratorií a dalšího vybavení.

Solar roads such as Colas’s Wattway could be the right way

Peter Harrop, chairman of independent research and consultancy IDTechEx, considers arguments in favour of solar roads.
3-COLAS-Joachim-Bertrand.jpg
3-COLAS-Joachim-Bertrand.jpg (115.83 KiB) Zobrazeno 16441 x
Nowadays a major trend is the move to off-grid clean energy created by “energy harvesting” to produce electricity where it is needed. This is more controllable and increasingly at lower cost than grid power or diesel gensets, cleaner and often less subject to interruption. It is taking new forms as revealed in the IDTechEx Research report, “High Power Energy Harvesting 2016-2026”.

Installing photovoltaics in roads seems a daft idea at first. It sounds expensive and unlikely to work unless the surface is cleaned, free of snow and ice and in direct sunlight – all too infrequent in most places. Indeed, roads are constantly dug up by utilities, repairmen and others. How do you do that with sheets of glass?

Nevertheless, a closer look reveals that most of the problems are easily overcome and even at poor efficiency, that local electricity has viable uses. US start-up Solar Roadways® has a modular system of specially engineered solar panels that can be driven upon but also carry cables. They contain LED lights to create lines and signage without paint and heating elements to prevent snow and ice accumulation. Microprocessors let the panels communicate with each other, a central control station, and vehicles. The glass has a tractioned surface which is equivalent to asphalt. So far they can only support the weight of semi-trucks but eventually these panels will be available for highways, but first will come non-critical applications such as driveways and parking lots.

Solar Roadways has completed two funding contracts with the U.S. Department of Transportation, and has been awarded a third contract in November 2015. An Indiegogo Campaign took things further and the company says on its website new in 2016 that, “Our goal is to modernize the infrastructure with modular, intelligent panels, while producing clean renewable energy for homes and businesses. We’ll be able to charge electric vehicles with clean energy from the sun, first on our solar parking lots and when we have enough highway infrastructure, while driving”.

At IDTechEx we do not see solar roads replacing power stations: do that with a field full of solar panels not transmission and maintenance over long distances on roads. However, they could be excellent for dynamic (in-motion) charging of electric vehicles possibly coupled with roadside wind turbines or tethered multicopters providing airborne wind energy (AWE) in the new jargon.

The bike path that connects the Amsterdam suburbs of Krommenie and Wormerveer is popular: 2,000 cyclists ride its two lanes daily. Back in 2014, TNO made a 70 metre stretch into the world’s first public road with embedded solar panels. Costing around €3m ($3.6m) and funded mostly by the local authority, this road is made up of rows of crystalline silicon solar cells, encased within concrete and covered with a translucent layer of tempered glass. A non-adhesive finish and a tilt help the rain wash off dirt. The panels produced roughly 30% less energy than those fixed on to roofs but when the path is extended to 100 metres in 2016, it will produce enough kilowatts to power three households, they claim.

Sten de Wit of TNO predicted that up to 20% of the Netherlands’ 140,000km of road could potentially be adapted, helping to power anything from traffic lights to electric cars. Tests have seen the solar panels successfully carry the weight of vehicles such as tractors.

Not to be outdone, a subsidiary of the French construction giant Bouygues is joining in. Minister of ecology and energy, Ségolène Royal, announced the French government would pave 1,000km (621 miles) of road with photovoltaic panels in the next five years. The project aims to supply electricity to 5 million people – about 8% of France’s population.

The road photovoltaics are being produced by a French company called Colas, which is calling the project Wattway.
10-COLAS-Joachim-Bertrand.jpg
10-COLAS-Joachim-Bertrand.jpg (51.71 KiB) Zobrazeno 16441 x
The panels are composed of stacked photovoltaic cells that ensure resistance and tire grip. They do not require destruction of existing roadways: they can simply be added on to them. There are issues beyond cost and servicing pipes and so on beneath them. When their heating is on, animals will lie on them and be crushed by traffic. The heating will not cope with extreme cold or with deep snow or mud. To work at all the heating will have to be connected to the grid or too expensive, short-lived, batteries needing regular maintenance unless designs improve.

Solar roads have competition. The USA is funding research into roads that harvest movement to make electricity but IDTechEx considers moving parts in such an application to be potentially troublesome. All the same, although piezoelectric walkways have not proved commercial, Pavegen is having some modest success with electrodynamic ones.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Redispero
Příspěvky: 382
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: Solární a plastové silnice

Příspěvek od Redispero »

Jako velký příznivce solární energie bych tomu rád věřil jako efektivnímu řešení. Nicméně ve chvíli, kdy výtěžnost je zhruba poloviční než u střešních panelů, a cena m2 trojnásobná, tak je to ekonomický nesmysl. A byť se třeba ty nůžky budou časem přivírat a už to nebude šestinásobek rozdílu, nikdy to nebude výhodné, snad kromě míst, kde by extrémně zápasili s nedostatkem prostoru…
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Solární a plastové silnice

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, ten skepticizmus je normální. Já pouze informuji.

Colas pokračuje a hodlá postavit 1 km ulice v francouzském obci Tourouvre. Kromě toho se připravují další projekty na ostatních kontinentech. Více zde: http://finweb.hnonline.sk/ekonomika/865 ... buducnosti .

Není to již jen o laboratoriích, jde to prostě dál. A tady v jednotlivých městech a obcech napříč světem to zřejmě dlouhé roky zůstane, aby se zjistilo jaká bude prax. Něco se doladí a buď se to rozšíří a nebo taky ne. Ale kombinace solární energie s využitím zpracování plastů je samo o sobě dobrá myšlenka. I to, že Colas to umí pokládat na již hotové silnice. A pokud by se to povedlo provést s 3. myšlenkou do zimní údržby bylo by to moc moc fajn. Ale to tak brzo nebude. Jestli vůbec. Ale s takovým postojem tak nedělejme nové nic kde by lidstvo bylo?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Solární a plastové silnice

Příspěvek od MPMP »

Přijde mi , řekněme úsměvné, jak lidé horující pro solární energetiku a dopravu na elektřinu místo spalovacích motorů vždy jaksi "zapomenou" uvést uhlíkovou stopu takových výrobků. Výroba všech těchto solárních panelů, silnic a dalších zařízení jistě nějaké emise produkuje a tedy bude v tomto směru "neekologická". A to nemluvíme o jejich následné likvidaci, o které se raději ani neuvažuje.
Souhlasím s názorem, že "nedělat nic" je cesta do pekel, ale bylo by aspoň fér přiznat, že se současnou technologií výroby a likvidace je celý proces z hlediska uhlíkové stopy výhodnější/srovnatelný/nevýhodnější o tolik a tolik procent před pouhým spálením ropy používané k jejich výrobě.
Já sám ta čísla neznám a ti co je znají si dali "bobříka mlčení", takže se je nikde seriózně nedozvíte. Nemá někdo nějaké objektivní informace?
KH
Příspěvky: 98
Registrován: 15.3.2014 16:42:24

Re: Solární a plastové silnice

Příspěvek od KH »

Tak to vypadá, že ve Francii je již postaveno. Délka 1km, cena 5 000 000 euro, plocha 2800 m2, roční produkce elektrické energie 280MWh.

Článek v AJ: https://www.theguardian.com/environment ... SApp_Other
Lenny
Autor
Příspěvky: 10775
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Solární a plastové silnice

Příspěvek od Lenny »

Nevím, jestli by to šlo použít na silnicích, kde jsou často zácpy.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Solární a plastové silnice

Příspěvek od P_V »

Jakou to bude mít životnost... cyklická zátěž od kol, rozdílná tepelná roztažnost při nalepení na podklad, plasticita asfaltu, sůl a posyp. A taky jak to bude autům klouzat. Vidím mohutná betonová svodidla, tím se asi řeší následky klouzání vybočující z prostoru komunikace. :)
Redispero
Příspěvky: 382
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: Solární a plastové silnice

Příspěvek od Redispero »

Tady česká verze článku: Francie otevřela první solární silnici na světě vyrábějící elektřinu
http://www.hybrid.cz/francie-otevrela-p ... -elektrinu
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Solární a plastové silnice

Příspěvek od Diaľničiar »

Recycled plastic milk bottles to repave roads in South Africa :arrow:

https://edition.cnn.com/2019/10/30/busi ... index.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jozka
Příspěvky: 2762
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Solární a plastové silnice

Příspěvek od jozka »

No, kdyz uz bylo vytazeno tohle vlakno na povrch, doplnim prispevek z roku 2016.

A ja jenom dodam, to jsme necekali. Zase nekdo zjistil, ze vyfukovanim cigaretoveho koure do vody zlato nevznika. Nicmene, nesmutnete, Strindbergove, mate novou hracku a zase na nejaky cas argument "az se tohle rozsiri...".
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Solární, plastové silnice a elektrické silnice

Příspěvek od Diaľničiar »

taky navážu na výše uvedené a sice elektrické silnice ve formě "pro dobíjení" atp.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 12#p224012

je to takové OT, ale okrajem to napsat lze ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Odpočívka Na České dálnici“