Mikulik píše:Jinak s tím metrem je to pravda. Béčko končilo na Smíchovským nebo Butovicích, ale jaké vlaky nám v metru jezdí? skutečně české? M1 od Siemensu a pak tu fabriku po ČKD stejně zavřeli. ČKD je také dneska víme, kde.
Inu, kdo může za pád ČKD... (pozor, místy možná záměna pojmů s dojmy) Za socíku to byla továrna vyhražená pro výrobu tramvají do celého RVHP. Ale na ten superskvělý obchodní kontrakt neměla výrobní kapacity. Tísnila se v starých továrních halách po panu Ringhofferovi a rozlézala se do různých dalších továrniček po okolních dvorcích. Museli upřednostňovat exportní výrobu před dodávkami do tuzemska, zaostával vývoj. V sekundárním důsledku to vedlo i k úpadku československých tramvajových provozů, kde nejmodernějším vozidlem byly tramvaje s pojezdem a elektrikou podle licence koupené před válkou z USA (i když na export už ČKD měli lepší kousky). Nepomohlo ani nařízení vlády o energetické úspornosti, že vozy s odporovou výzbrojí se už nově pořizovat nesmí, naopak to vedlo k nemožnosti doplňovat vozový park aspoň těmi T3. Ve městech s metrovým rozchodem bylo rozhodnuto, že se tramvaje radši zruší, než aby se musely budoucí typy tramvají vyvíjet i pro úzký rozchod. Byl naplánován přesun do moderní továrny na Zličíně, ale strašlivě to vázlo.
Pak najednou přišel konec RVHP, konec zákazníků co solidně platí za nové křápy, a oni v nevyhovující továrně mohli nabídnout jen ty "lepší kousky", které ovšem byly lepší v těch 70. letech, kdy je vyvinuli. Nebo čerstvě vyvinutou rychlodrážní tramvaj KT8, která se na koleje většiny měst nevešla. Jediné čím mohli konkurovat, byla cena, ale ve vyspělejším světě, kde už frčely vozy nízkopodlažní, s tím dojem neudělali. Prostě museli začít úplně od začátku a navíc se přestěhovat do toho Zličína. A nezvládli to, i když ještě nějakou dobu jeli na setrvačník, než i v těch východních městech seznali, že by měli brát něco modernějšího. (a tady se příležitosti chopila škodovka...)