výstavba za komunistů a nyní

Off-topic pokec
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od krtek700 »

Tak teď mi někdo vysvětlete, kde je rozdíl mezi tabulkou deníku a "místními" daty.
deník má 0 km pouze 2014 a místní několikrát. Třeba i v roce 2015. Pokud by byl rok 2016 opačně a deník měl ty R->D, tak bych to pochopil, ale takhle fakt nevím, kde je chyba.
Maty
Příspěvky: 219
Registrován: 21.1.2015 20:00:24
Bydliště: Kolín
Kontaktovat uživatele:

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Maty »

Škoda, že si někdo nedal tu práci a u starších dat nezakomponoval i rozestavěnost... Samotného by mě zajímalo jak by to vypadalo kdyby byl u každého roku nejen sloupec dokončených ale i barevně odlišený sloupec rozestavěných staveb jako je to ve výhledu. Poláci to myslím umí...

To by byli teprve relevantní data
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od theodor less »

krtek700 píše:Tak teď mi někdo vysvětlete, kde je rozdíl mezi tabulkou deníku a "místními" daty.
deník má 0 km pouze 2014 a místní několikrát. Třeba i v roce 2015. Pokud by byl rok 2016 opačně a deník měl ty R->D, tak bych to pochopil, ale takhle fakt nevím, kde je chyba.
"deník.cz" sleduje zprovoznění Rychlostních komunikací po jednotlivých rocích v součtu se zprovozněním Dálnic. V roce 2015 tedy byl zprovozněn úsek "R".
Vedlejším důsledkem přeřazení "R" do "D" je slušný výsledek v "místních" tabulkách za uplynulé desetiletí. Jinak by tam bylo uvedeno za celé desetiletí cca 100 km oproti cca 200 km uváděných v předchozích desetiletích. Na druhou stranu si je třeba uvědomit, že kromě D3 a D11 již další kilometry na původních dálnicích nemohou přibývat prostě proto, že jsou dostavěné.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Diaľničiar »

je to jen terminologie, nikoliv realita zprovozňování, to snad každý ví

ovšem když se to uvádí ve smyslu dálnice tak to tak je v pořádku, ale kdyby se to tabulkovitě uvádělo jako dálniční síť tak bez ohledu na to, že třeba R-ky jsou již její součástí, tak by tam byla realita bez administrativní úpravy změny R do zařazení kategorie D ale oni to tak proto uvádí tak, aby to bylo v pořádku, ale postaveno je tam méně logicky v dané dekádě (stejně tak se běžně ve světě děje i opak - ubírá se ze sítě, protože to změní vlastníka a tím i kategorii ale ten 4-pruh stojí, nikdo ho nezničí)

to je asi tak, jak se teď tlačí na rozpočty obrany do výše 2% HDP, tak některé státy plánují nebo už to realizuji přeskupit část rozpočtů policie (ochrana hranic třeba) do kategorie obrana státu a hnedka to o nějakou 1-2 desetiny poskočí ale jinak k žádnému navýšení peněz nedošlo (smysl investic do obrany vynechme)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martas
Příspěvky: 2487
Registrován: 18.5.2009 20:17:17
Bydliště: Choceň

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od martas »

Asi by se našlo příhodnější vlákno, ale dám odkaz na video sem: https://fb.watch/1_gcbBu1hB/
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od kot »

Takže - Už plánování "dobré" - základní síť dálnic hotová od 1990. Už 30 let po nich jezdíme... :mrgreen:
Svatosp
Příspěvky: 465
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Svatosp »

kot píše:Takže - Už plánování "dobré" - základní síť dálnic hotová od 1990. Už 30 let po nich jezdíme... :mrgreen:
Podle te koncepce (schvaleno usnesenim vlady v roce 1963) byla ta sit podstatne mensi, nez je v planu dnes. Nicmene je smutne, ze ani 57let! nebude ani ta puvodni sit dostavena.
V planovane puvodni siti byly pouze tyto dalnice, D1,D2, D5,D8, D11, D35,D43, D47

Kde se to vic zadrhlo, jestli za 26 let socialismu nebo 31let kapitalismu..??
davidb
Příspěvky: 522
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od davidb »

Svatosp píše:
kot píše:Takže - Už plánování "dobré" - základní síť dálnic hotová od 1990. Už 30 let po nich jezdíme... :mrgreen:
Kde se to vic zadrhlo, jestli za 26 let socialismu nebo 31let kapitalismu..??
Za těch 31 let do toho můžou podstatně více kecat občané (v jakékoli formě).
V těch 26 letech se nakreslila cesta, lidi se přestěhovali, domy zbourali a začalo se stavět.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Honey72 »

S komunistickým obdobím se to srovnávat nedá. Je to jako kdybychom chtěli srovnávat rychlost a snadnost výstavby dálnic v Hitlerově Německu. Obě diktatury měly stejné výhody pro stavbu, trasovaní a výkupy a to právo státu, či spíše strany nad člověkem. Zkuste si Nacistům protestovat proti vedení trasy dálnice, zkuste jim odporovat s odprodejem pozemku a skončíte v lepším případě v Dachau. U komunistů už sice kulka nehrozila, ale měli to jednoduché s výkupy, protože většina pozemků byla státních a ti zbylí museli ustoupit. Neexistovala samozřejmě EIA, neziskovky a dvakrát tolik byrokracie. Též nebyly nutné protihlukové stěny v měřítku jako dnes, ekokoridory byla utopie, s tunely se nepočítalo apod.
A komunisti toho sice v přepočtu postavili hodně, ale jen zpočátku. Od 80. let už se víceméně stavělo jen po krátkých úsecích, z toho některé se zprovoznily až po pádu.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Standa »

Svatosp píše:...Kde se to vic zadrhlo, jestli za 26 let socialismu nebo 31let kapitalismu..??
Zásadní chyba je IMHO už v definici období. Socík nebyl 26 let, ale 40 let - co se výstavby dálnic týče to platí na 100%, protože třeba stavba D1 začala tuším už v roce 1939 a koncepce z roku 1963 jen doháněla promarněný čas.

Navíc bych ani tak neporovnával výstavbu u nás v 70. a 80. letech a u nás od 90. let (protože podmínky se hodně změnily - viz příspěvky přede mnou), ale u nás v 70. a 80. letech a v nějaké srovnatelné zemi nepostižené socíkem v témže období: můžeme vzít třeba Rakousko, ať to není až tak tristní, jako kdybychom vzali Belgii. Připomínám, že před druhou světovou a před nástupem socíku u nás jsme byli mezi 10 nejrozvinutějšími státy světa (spolu s Belgií a na rozdíl od Rakouska). A pro opravdové masochisty doporučuji tohle srovnání udělat za 50. až 80. léta...

Tím se samozřejmě nechci vůbec dotknout těch, kdo se pokusili tu ztrátu cca 20 let (včetně války) dohnat, tu základní síť v roce 1963 prosadili a od konce 60. let budovali. Škoda, že jim už v 80. letech došly prostředky...

Jinak ta původní síť nezahrnovala R, která už se samozřejmě v té době také stavěla a počítalo se s nimi (určitě části dnešní D4, D7, D10 nebo D52). Nejsem si jistý, v jaké podobě měla být 38 od D1 na Vídeň (vím, že byla vyřazena někdy v 80. letech).
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od theodor less »

Honey72 píše: Zkuste si Nacistům protestovat proti vedení trasy dálnice, zkuste jim odporovat s odprodejem pozemku a skončíte v lepším případě v Dachau.
Jsem zvědavý, zda na toto vlákno zabrousí Tomáš 1975.
Standovi díky za brilantní analýzu.
Svatosp
Příspěvky: 465
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Svatosp »

Nemate nekdo odkaz na tabulku, tolik km (D+R) se zprovoznilo v jednotlivych letech ci dekadach?
Ted mam pocit, ze se to zase po 10 letech trochu rozjizdi, ale zalezi, jak dopadnou pristi rok volby, pokud to vybhaje ta ekoteroristicka chatra Piratska a Bartos se stane premierem (jak avizoval) , tak to upadne zase do tezkeho upadku. Staci, co ta banda vyvadi v Praze, to je hrozne memento!
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od mts »

Pri porovnavani vykonu ve stavbe dalnic komousi vs demo by asi nejobjektivnejsi kriterium bylo: komousi 41 let (1948-1989), demo 30 let (1990-2020). Komousi zdedili rozestavene dalnice z treti republiky a protektoratu, demo od komousu. Pocitat dalnice a rychlostni silnice dohromady. Vystup by byl prumerny pocet zprovoznenych km D+R za 1 rok. Ted jen kdo se toho ujme…
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Standa »

Svatosp: Taky se obávám, že budování infrastruktury není pro Piráty (ani Starosty) zrovna prioritou. Nicméně například podle posledního průzkumu by šly sestavit i jiné, k dálniční výstavbě vstřícnější varianty vlády (třeba na základě určité názorové shody v daňové oblasti :twisted: ).
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Honey72 »

Jo. A ještě nesmíme zapomenout, že výstavba dálnice Praha-Brno-Bratislava byla jedním z hlavních úkolů pětiletek, tedy priorita číslo 1. Jakási výkladní skříň socialismu. Prostě, i kdyby trakaře padaly, peníze, stroje, dělníci - to se na to vždy muselo najít. Ostatní dálnice už takovou výsadu neměly, takže se stavěly po čím dál menších kousíčkách a s čím dál delšími termíny. Ale to už lidé nevidí, jen srovnávají kilometry.

Za socialismu se také nepostavil jediný tunel dálničního typu. Protihlukové stěny se stavěly spíš výjimečně a středová svodidla až dodatečně.

Jednoduše řečeno, dnes by D1 ve stávající trase a podobě neměla šanci projít a ostatní dálnice taktéž.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od theodor less »

Honey72 píše:J... ještě nesmíme zapomenout, že výstavba dálnice Praha-Brno-Bratislava byla jedním z hlavních úkolů pětiletek, tedy priorita číslo 1. Jakási výkladní skříň socialismu.
Kde jsou ty časy, kdy byla priorita výstavba.Dnes je tou výkladní skříní modernizace.
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od kot »

Theodore, nebyl bych až tak kritický + skeptický. Rozestavěno je toho dost a v dříve zanedbávané přípravě je toho více než dost. To ani nemluvím o soutěžích na zhotovitele. Že se často vlečou, to už je příběh jiný...
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od adamos »

Svatosp píše:Nemate nekdo odkaz na tabulku, tolik km (D+R) se zprovoznilo v jednotlivych letech ci dekadach?
http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.pdf
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od JirkaS »

Honey72 píše:Jo. A ještě nesmíme zapomenout, že výstavba dálnice Praha-Brno-Bratislava byla jedním z hlavních úkolů pětiletek, tedy priorita číslo 1. Jakási výkladní skříň socialismu. Prostě, i kdyby trakaře padaly, peníze, stroje, dělníci - to se na to vždy muselo najít.
A i tak se to o 5 let protáhlo proti původnímu plánu. A to byla D1 do Brna + D2 do Bratislavy tím jediným, co se povedlo dokončit jako ucelený tah. Zbytek už se začal stavět salámově, protože nebyly prachy. Zadrhlo se to zjevně už za socialismu, jinak by tu ta síť musela stát - plán byl do roku 1990, takže zbývaly jen dva měsíce :-)
Svatosp
Příspěvky: 465
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Svatosp »

mts píše:Pri porovnavani vykonu ve stavbe dalnic komousi vs demo by asi nejobjektivnejsi kriterium bylo: komousi 41 let (1948-1989), demo 30 let (1990-2020).
Pro porovnani vykonu bych brat opravdu az od toho 1970, po valce byla zeme znicena, nejaka vystavba ani ekonomicky moc smysl nedavala, nehlede k tomu, ze se musela obnovit znicena zeme. I kdyz sousedni zapadni staty byly znicene vice, tak Amerika do nich pumpovala penize pres Marshallův plán, tak se to stavelo....

Jinak brutalni jsou ty cisla za tu posledni dekadu, pokud od toho odecteme rok 2016 kdyz z R udelali D, tak to vychazi 103km, to je silene malo. Ono celkove to je malo za vsechny dekady, myslim, ze by se melo rocne otevrit min 50km novych dalnic.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od JirkaS »

Svatosp píše:Pro porovnani vykonu bych brat opravdu az od toho 1970, po valce byla zeme znicena, nejaka vystavba ani ekonomicky moc smysl nedavala, nehlede k tomu, ze se musela obnovit znicena zeme. I kdyz sousedni zapadni staty byly znicene vice, tak Amerika do nich pumpovala penize pres Marshallův plán, tak se to stavelo....
Tam šlo o něco jiného. Zatímco my jsme moc zničení nebyli a velké mosty na D1 se dokonce po válce začaly znovu stavět, tak po roce 1948 přišla nesmyslná koncepce priority těžkého průmyslu a naopak potlačení individuální přepravy. Takže se výstavba dálnic rozhodnutím vlády zastavila. V Rakousku ji naopak v roce 1955 obnovili...
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Standa »

Navíc, kdyby u nás nevládli komunisti, mohli jsme z Marshallova plánu taky něco mít. A to nemluvím o ceně strategického uranu, který by nemusel jít za hubičku do Ruska...

Můj skromný alternativní odhad (to historici hodně nemají rádi a naprosto je chápu ;) ):
- kdyby u nás po druhé světové byl režim cca jako v Rakousku, máme asi základní síť opravdu hotovou do roku 1990 (s větším provázáním na Slovensko, s nímž bychom mohli být stále jeden stát);
- kdyby vyhrál Hitler druhou světovou, asi už tu síť v podobném rozsahu jako naše základní je do roku 1980 (možná i dřív), víc zakomponovaná do Říšské (Říšsko-evropské ?) sítě (raději neřeším, kdo by po ní jezdil :? );
- kdyby nezačala druhá světová, asi máme základní síť hotovou taky tak do roku 1990, možná až do Chustu.
- kdyby se nerozpadlo Rakousko-Uhersko...
Svatosp
Příspěvky: 465
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Svatosp »

Standa píše:Navíc, kdyby u nás nevládli komunisti, mohli jsme z Marshallova plánu taky něco mít. A to nemluvím o ceně strategického uranu, který by nemusel jít za hubičku do Ruska...
To ze se komunisty dostali k moci je selhani naroda, kdyby nemeli komunisticke strany ve svobodnych volbach v roce 1946 pres 40 procent a nasledne v roce 1948 nepodali demisi demokraticti ministri a poslanci, tak jsem mohli cerpat penize z Marshallova planu take. Narod si za to muze sam, napr. zminovane Rakousko bylo naopak bylo rozdeleno do okupacnich zon a dokazali se z toho dostat. U nas byla pred valkou vyspela demokracie, prumysl, jedna z top 10 svetovych ekonomik.

To ze potom byla priorita v tezkem prumyslu a jinde, to je take logicke, na ty tehdejsi intezity a automobily ty dalnice nebyly tak nutne potreba a kdo mel po valce auto,ze apod? Velky objem se vozil po zeleznici. A dalnice byl symbol burzoazie a kapitalismu, to je jasne.....
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od Honey72 »

Dálnice se ještě dlouho po válce přestaly stavět a nestavěly ve všech komunistických zemích. Podobně jako u nás nechali zpustnout své rozestavěné dálnice v dnešním Polsku. V NDR měli to co přežilo válku hotovo už z doby říše, ale po Hitlerově povrchu se leckde jezdilo až do konce 80. let. Prostě to nesedělo do ekonomického stylu velkého bratra. Všechny satelitní země se podřizovaly sovětskému vzoru, tj. železnice. A i po procitnutí v pol. 60. let, že bez kapacitních komunikací to přece jen nepůjde, se v řadě zemí začaly stavět čtyřproudovky, ovšem opět spíše sovětského typu. Tedy místo obchvatů široké "prospekty" s úrovňovými křižovatkami, přechody, širokým pásem a místem se opravdu nešetřilo. Tento pozůstatek je k nám nejblíže vidět v Polsku, kde jsem si kolikrát musel na Googlu street natrénovat průjezd a odbočení vlevo :-) https://www.google.cz/maps/@52.2367729, ... 312!8i6656
Na druhou stranu, Československo bylo řekl bych první komunistickou zemí, která se ke stavbám skutečných dálnic vrátila.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: výstavba za komunistů a nyni

Příspěvek od theodor less »

Honey72 píše:Podobně jako u nás nechali zpustnout své rozestavěné dálnice v dnešním Polsku.
Ano, to je pravda. Ale spíš bych napsal:...nechali zpustnout rozestavěné dálnice na území dnešního Polska.
Odpovědět

Zpět na „Odpočívka Na České dálnici“