výstavba za komunistů a nyní
výstavba za komunistů a nyní
Našel jsem zase jeden lzivy clanek ohledne vystavby dalnic http://ekonomika.idnes.cz/dalnice-za-to ... oprava_fih
Pise se tam mimo jine, ze pad komunismu odstartoval stavebni boom i ve vystavbe dalnic, ale je to blbost, od roku 1971 kdy se otevrela D1 se vystavelo 558km dalnic do roku 1990. A za dalsich 20 let 553 km!!!!, takze zadny boom se nekonal, prave naopak, protoze doprava vzrostla lavinove, je to spise velmi smutne.
Pise se tam mimo jine, ze pad komunismu odstartoval stavebni boom i ve vystavbe dalnic, ale je to blbost, od roku 1971 kdy se otevrela D1 se vystavelo 558km dalnic do roku 1990. A za dalsich 20 let 553 km!!!!, takze zadny boom se nekonal, prave naopak, protoze doprava vzrostla lavinove, je to spise velmi smutne.
Re: výstavba za komunistů a nyni
1) Komančové nepostavili 558 km dálnic za 20 let, ale za 40 let (D1 se začala stavět ještě před WWII, bolševici ji nadlouho stopli).Svatosp píše:Našel jsem zase jeden lzivy clanek ohledne vystavby dalnic http://ekonomika.idnes.cz/dalnice-za-to ... oprava_fih
Pise se tam mimo jine, ze pad komunismu odstartoval stavebni boom i ve vystavbe dalnic, ale je to blbost, od roku 1971 kdy se otevrela D1 se vystavelo 558km dalnic do roku 1990. A za dalsich 20 let 553 km!!!!, takze zadny boom se nekonal, prave naopak, protoze doprava vzrostla lavinove, je to spise velmi smutne.
2) Ve stavbách do roku 1989 máte i Slovensko, po roce 1989 už ne.
3) Minimálně u D5 a D8 šlo po roce 1989 skutečně o boom.
Re: výstavba za komunistů a nyni
Mě zase nejvíc pobavila tato hláška:
Jinak ten článek má být propagací této výstavy:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=74&t=1196
Čili dnešní novináři nejsou ochotni si informace ověřit ani tehdy, když by k tomu stačilo podívat se z oknaMenší hustota dopravy sice neznamenala, že by se netvořily kolony, ale fronty nebyly jako dnes na dálnicích, ale na hlavních dopravních tazích přímo ve městech.
Jinak ten článek má být propagací této výstavy:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=74&t=1196
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Re: výstavba za komunistů a nyni
Jako toto je zase "odborne" napsany clanek... V zasade docela neumely vytah z textu na tech panelech (ty useky krasne poznavam - mam je totiz proctene velice podrobne, jelikoz jsem jim delal korekturu) doplneny nejakymi vlastnimi vyplody autora, ktere jsou vsak mnohdy mimo misu.Svatosp píše:Našel jsem zase jeden lzivy clanek ohledne vystavby dalnic http://ekonomika.idnes.cz/dalnice-za-to ... oprava_fih
Ovsem za naprosto nepripustne povazuju absolutni zamlceni zdroje dat - tedy onu vystavu - ze ktereho navic pochazeji vsechny fotografie v clanku (jen to video s finiserem je nejspis jejich). Ani link na http://www.dalniceza20let.cz/ nebo nejaka zminka, ze tato vystava existuje.
Byt RSD, tak bych se snad toto snazil nejak reklamovat a vyzadovat napravu.
Re: výstavba za komunistů a nyni
Tato zmínka nestačila?pavel.hrdina píše:Ovsem za naprosto nepripustne povazuju absolutni zamlceni zdroje dat - tedy onu vystavu - ze ktereho navic pochazeji vsechny fotografie v clanku (jen to video s finiserem je nejspis jejich). Ani link na http://www.dalniceza20let.cz/ nebo nejaka zminka, ze tato vystava existuje.
Byt RSD, tak bych se snad toto snazil nejak reklamovat a vyzadovat napravu.
Stavební boom po pádu komunismu a otevření trhů v roce 1989 měl obrovský rozsah. Ukazuje to výstava Ředitelství silnic a dálnic, která ilustruje změny v dopravě za posledních dvacet let.
Re: výstavba za komunistů a nyni
To je blbost, plany tady byly jeste z prvni republiky, komunisti to nedostaveli. Ale neda se rici, ze pocatek vystavby byl pred 40lety. Pravda je, ze na to 20let kaslali ale v te dobe to nemelo zas takovy vyznam, aut bylo minimum a melo opravdy vyznam spise investovat do prumyslu.Standa píše: 1) Komančové nepostavili 558 km dálnic za 20 let, ale za 40 let (D1 se začala stavět ještě před WWII, bolševici ji nadlouho stopli).
Me sedi tech 558km ze je pouze CRStanda píše: 2) Ve stavbách do roku 1989 máte i Slovensko, po roce 1989 už ne.
Boom vypada jinak, minimalne D3 a R35- Hradec-Olomouc by mela byt hotova, protoze to opravdu CR potrebuje urgentne.Standa píše: 3) Minimálně u D5 a D8 šlo po roce 1989 skutečně o boom.
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Re: výstavba za komunistů a nyni
Uff, tak te jsem si ani nevsiml... Coz znamena, ze mi nestacila. Clanecek je fakt hodne spatne udelany. Ten druhy co sem pridal Warcz treba neni tak "nabity" informacemi, ale jeho kvalita je v mnoha ohledech (vcetne prehledne zminky o vystave) lepsi.andy píše:Tato zmínka nestačila?Stavební boom po pádu komunismu a otevření trhů v roce 1989 měl obrovský rozsah. Ukazuje to výstava Ředitelství silnic a dálnic, která ilustruje změny v dopravě za posledních dvacet let.
Re: výstavba za komunistů a nyni
Tak ano, článek je špatný a tvrzeni ŘSD o tom, ze za komunistu se stavělo výrazně méně není taky úplně správné.
Za komunistu tu jeden velký boom byl, a to v letech 75 - 80, v těchto letech se dokončovaly D1 a D2 a stavěly se úseky na R46, R10 a R4.
80. léta představovala výrazný útlum a to i a chce se až říct zejména v kvalitě CB povrchů, z konce 80. let pocházejí úseky jako Sadská Poděbrady nebo Holubice Tučapy, prvně jmenovaná trasa prošla nutnou rekonstrukcí, druhý úsek, na D1, by si ji rozhodně zasloužil taky.
Po revoluci došlo k přehodnocení priorit a urychlení výstavby D8 a D5, nicméně peněz bylo tehdy poměrně málo, takže boom se zrovna moc nekonal až na dvě výše zmiňované tahy na západ.
Pravý boom pak nastal až po roce 2000 resp. 2003 a dál, kdy se rozjela rozsáhlá výstavba, korunovaná v roce 2006 otevřením téměř 80ti km D a R.
Myslím že z tohoto je to úplně jasné:
http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data ... age001.png
Čísleně vyjádřeno na odkazu který už zmínil Warcz, čili http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.htm - nezapomeňte na záložky dole...
Za komunistu tu jeden velký boom byl, a to v letech 75 - 80, v těchto letech se dokončovaly D1 a D2 a stavěly se úseky na R46, R10 a R4.
80. léta představovala výrazný útlum a to i a chce se až říct zejména v kvalitě CB povrchů, z konce 80. let pocházejí úseky jako Sadská Poděbrady nebo Holubice Tučapy, prvně jmenovaná trasa prošla nutnou rekonstrukcí, druhý úsek, na D1, by si ji rozhodně zasloužil taky.
Po revoluci došlo k přehodnocení priorit a urychlení výstavby D8 a D5, nicméně peněz bylo tehdy poměrně málo, takže boom se zrovna moc nekonal až na dvě výše zmiňované tahy na západ.
Pravý boom pak nastal až po roce 2000 resp. 2003 a dál, kdy se rozjela rozsáhlá výstavba, korunovaná v roce 2006 otevřením téměř 80ti km D a R.
Myslím že z tohoto je to úplně jasné:
http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data ... age001.png
Čísleně vyjádřeno na odkazu který už zmínil Warcz, čili http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.htm - nezapomeňte na záložky dole...
Re: výstavba za komunistů a nyni
Ohledně D5 - kam vlastně za "komárů" měla vést, kdyby se ji dařilo stavět rychleji? Do kapitalistického Německa?
Re: výstavba za komunistů a nyni
Do Německa měla vést, ale nejprioritnější byl úsek do Plzně.P_V píše:Ohledně D5 - kam vlastně za "komárů" měla vést, kdyby se ji dařilo stavět rychleji? Do kapitalistického Německa?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: výstavba za komunistů a nyni
A k tomu ještě D3, slovenská D61 a jeden čas D38 do kapitalistického Rakouska. Ale výstavba hraničních úseků asi neměla velkou prioritu.P_V píše:Ohledně D5 - kam vlastně za "komárů" měla vést, kdyby se ji dařilo stavět rychleji? Do kapitalistického Německa?
Re: výstavba za komunistů a nyni
D38? O té jsem nikde neslyšel.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: výstavba za komunistů a nyni
Určitě ano, D38 se uvažovala v 80tých letech jako náhrada I/38, alespoň dle http://www.dalnice.com/historie/vyvoj_s ... j_site.htmLenny píše:D38? O té jsem nikde neslyšel.
Re: výstavba za komunistů a nyni
Bylo by objektivní k budování dálnic za komančů dodat, že výstavba byla výrazně "jednodušší" v tom smyslu, že kde a jak strana naplánovala, tam se stavělo. Úspěšný odpor proti výstavbě tak jak se teď daří ekologům byl nemyslitelný. Nedovedu si představit, že by se například teď podařilo postavit D5 napříč Berounem tak jak je postavená nyní. Neexistovaly zásadní problémy s výkupy pozemků a trasováním.
Re: výstavba za komunistů a nyni
A navíc všechny stavby měly statut "Státem sledované stavby", čily měli hlavní prioritu a byly maximálně hlídány i co se financí týče.
Re: výstavba za komunistů a nyni
Když se člověk podívá na ty grafy, je z toho hezky vidět, že vždy po období nějakého většího zprovozněného objemu přišly hubenější roky. Velmi pravděpodobně to přichází nyní opět, i když propad bude částečně utlumen evropskými fondy. Co bude 2011+ to skutečně velmi těžko odhadovat.mapman píše:http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.htm - nezapomeňte na záložky dole...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: výstavba za komunistů a nyni
Výstavba dálnic kopíruje cyklus ekonomiky. Když vláda s centrální bankou rozjede mejdan, staví se hodně, řekl bych až příliš nad možnosti. Pak přijde vystřízlivění, právě teď a staví se minimálně, pod možnosti.
Eurofondy moc velká záchrana nejsou. Možná připravované PPP bude mít nějaký vliv na výstavbu, ale příliš velký boom bych od toho nečekal. Dle mě to dopadne jak s těmi eurofondy, bude sloužit jako náhrada za zdroje z rozpočtu.
Eurofondy moc velká záchrana nejsou. Možná připravované PPP bude mít nějaký vliv na výstavbu, ale příliš velký boom bych od toho nečekal. Dle mě to dopadne jak s těmi eurofondy, bude sloužit jako náhrada za zdroje z rozpočtu.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: výstavba za komunistů a nyni
Tak tady se určitě neshodneme, stavba D1 byla zahájena před rokem 1940 a i dnešní D1 využívá část staveb vybudovaných před rokem 1948. Viz http://www.ceskedalnice.cz/odborne-info/historie-dalnic a odkaz na publikace "Stavby, kterým doba nepřála". V období 1948 - 1968 se navíc na západě vybudovala značná část dnešní dálniční sítě a my jsme díky komančům tohle období totálně prošvihli.Svatosp píše:To je blbost, plany tady byly jeste z prvni republiky, komunisti to nedostaveli. Ale neda se rici, ze pocatek vystavby byl pred 40lety. Pravda je, ze na to 20let kaslali ale v te dobe to nemelo zas takovy vyznam, aut bylo minimum a melo opravdy vyznam spise investovat do prumyslu.Standa píše: 1) Komančové nepostavili 558 km dálnic za 20 let, ale za 40 let (D1 se začala stavět ještě před WWII, bolševici ji nadlouho stopli).
Tak to se omlouvám, nepřepočítaval jsem to a hrubým odhadem mi to vycházelo i se Slovenskem (tam ale těch dálnic moc nebylo). Podle grafů tady na http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.htm máte v tomhle asi pravdu.Svatosp píše:Me sedi tech 558km ze je pouze CRStanda píše: 2) Ve stavbách do roku 1989 máte i Slovensko, po roce 1989 už ne.
Dostavba D5 byla opravdu raketová (až na obchvat Plzně), s D3 a R35 máte samozřejmě pravdu, že včera bylo pozdě, ale nebýt toho dvacetiletého zpoždění po roce 1948, mohly už být hotové. Jak už tady někdo psal, za komančů se skutečně stavělo mnohem snáze a levněji (bohužel na úkor negativních dopadů na okolí), ale v té době se stavělo snadněji i na západě - takže tehdy ztracený čas se dnes projevuje dvojnásob.Svatosp píše:Boom vypada jinak, minimalne D3 a R35- Hradec-Olomouc by mela byt hotova, protoze to opravdu CR potrebuje urgentne.Standa píše: 3) Minimálně u D5 a D8 šlo po roce 1989 skutečně o boom.
Re: výstavba za komunistů a nyni
Abych na ty komanče jen nenadával, oni opravdu nemohli při budování dálnic tušit, že už to vlastně mají za pár a díky odstranění jejich nefungující plánované ekonomiky tady dojde k tak rychlému zvýšení životní úrovně, že se poptávka po kvalitních komunikacích zvýší doslova geometrickou řadou !
Re: výstavba za komunistů a nyni
No tak bych to nebral. Dobrá infrastruktura je nutná kdykoliv kdekoliv, centrálně řízené hospodářství spíš věřilo tomu po dlouhé léta, že veškeré potřebné zdroje se budou účelně plodit ´na místě´ a větší tranzit zboží a obyvatelstva nebude nutný (všichni se stěhovali do větších měst). V tomhle ohledu komunisté drželi dlouhou dobu status quo především potřeby udržovat košicko-bohumínský koridor a zásobovat potřebné centra kladenským a severočeským uhlím. Centrálně naplánované zdroje jsou ale principielní blbost a i když to tak nějak fungovalo, do efektivnosti to mělo hodně daleko - udržování takového systému tedy stálo příliš peněz na to, aby zbylo ještě na dálnice a podobné strategické záležitosti. Si vemte, jak složitě se financoval Temelín.
Ale je to hezké, jezdili sme kdysi dávno vozidlem Š105 z Valmezu do Liberce, to je cca 320km, někdy v 87 sme to stihli za 4,5 hod. Dneska to fóbií zvládnu o dvacet minut rychleji...
Ale je to hezké, jezdili sme kdysi dávno vozidlem Š105 z Valmezu do Liberce, to je cca 320km, někdy v 87 sme to stihli za 4,5 hod. Dneska to fóbií zvládnu o dvacet minut rychleji...
Re: výstavba za komunistů a nyni
Taky na to máte vybranou trasu .. jezdit z Hradce do Tachova, mluvil byste jinak.
-
- Příspěvky: 809
- Registrován: 29.5.2009 7:47:12
- Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)
Re: výstavba za komunistů a nyni
No já myslím, že ten jen 20 minutový rozdíl (s mnohem vyspělejším autem) je způsoben hlavně tím, že ta vybraná trasa je téměř v celé délce dodnes zanedbaná stejně jako před 20 lety.
Re: výstavba za komunistů a nyni
Ono to bylo myšleno tak trochu v nadsázce. Berte to tak, že z Bělotína do Mohelnice je to rychlostka, za Jičínem to tak nějak stočím směrem k Mnichovu Hradišti a pak zase D+R. Dřív toto nebylo, ta naše stopěťa to i po té mohelničce supěla sotva 120, nakonec je ovšem výsledný čas obdobný. Samozřejmě 5x větší provoz.
J, od HK na sever je to porod, Jaroměř, Česká Skalice, Náchod, to jsou opravdu líbezná místa, z dopravního hlediska.
J, od HK na sever je to porod, Jaroměř, Česká Skalice, Náchod, to jsou opravdu líbezná místa, z dopravního hlediska.